Jump to content

Prosjekt: Fra Arctoceras til Norhavet. 26 fot alubåt


MaLang

Recommended Posts

La meg introdusere Arctoceras for dere;

 

dsc_0020_small.jpg

 

Båten ble bygget i England en gang på 1960 tallet for University of Cambridge som en ekspedisjonsbåt tiltenkt geologisk forskning her oppe på Svalbard. Den var utstyrt for 4 personer på lengre ekspedisjoner hvor det gjerne var 2 forskere, en mekaniker og en kaptein. Den var i bruk hver sommer frem til 1980 og hadde sin hjemmehavn i Ny-Ålesund. Arctoceras var svært godt utrustet med radar, ekkolodd alt tenkelig man kunne trenge av reservedeler samt 550l diesel på tank. En gang rundt midten av 80 tallet ble det satt inn ny motor- en VP MD17D som erstatter for motor som hadde vært ustabil. Av ukjente grunner ble det dessverre ingen flere ekspedisjoner for Arctoceras etter dette og båten ble satt på i ett naust og glemt vekk. Arctoceras havnet deretter i privat eie frem til sommeren 2009 hvor en lokal fangstmann kjøpte den med mål om å restaurere og bygge seg en brukbar båt til fangstlivet. Båten ble satt på vannet og flyttet hjemmehavn til Longyearbyen. Oppussingen gikk ikke som planlagt da det ikke tok mange dagene før eieren forstod at restaureringsprosjektet kom til å ta mye mer tid enn hva han hadde til rådighet. På nytt byttet båten eier og havnet i mitt eierskap høsten 2010.

 

Nøkkelfakta:

 

Bygget på 60 tallet i aluminium

Veier ca 2 tonn med diesel ombord

8 meter lang eller 26 fot

450l dieseltank i dørken, ca 100 i ekstern tank på dekk.

4 køyer

Saltvannskjølt VP MD17D på rett aksling

 

I sommer har vi gjort mye med båten. Vi har ribbet den ned til ett rent skrog hvor alt av maling, limrester, hud og innredning er fjernet. Skroget er lett slipt ned, spylt, avfettet og lakket med jotun produkter. I disse dager holder vi på med å sette inn vinduer slik at båten kan trilles ut av lageret for vinteren. Motoren har vi plukket ut, sandblåst, grunnet og lakket på nytt. Under dette arbeidet demonterte vi sylinderene for å se på status til motoren. Vi fikk da to overraskelser. Da motoren ble startet opp etter lang tid i naustet hadde kjølekanalene på ene sylinderen vært tett- og da snakker vi helt potte tett. Resultatet var at stempelet hadde begynt å subbe borti sylinderforingen- men heldigvis ikke skjært seg helt. Overraskelse nummer to er at motoren fortsatt hadde spor etter den originale honingen fra den tiden den var fabrikkny:) Tipper timetallet er under 20 timer på motoren.

 

I dag ser båten ca sånn ut: Mørk marineblå under og lys-lys grå oppe.

 

imag0943_small.jpg

 

Etter å ha tenkt mye frem og tilbake har vi kommet frem til at vi muligens ønsker å sette inn ny motor. Litt fordi vi ønsker å oppnå mer fart enn 5 knop som er det ryktene sier at båten gjør. Skrogfarten burde være noen knop mer enn 5 så her må det være feil propell. Misstenker at stigningen ikke ble byttet da de satte inn MD17D'en og sannsynlig økte motorkraften betydelig. Det har vært mange synsinger om skroget og hvilket fartspotensiale det egentlig har uten at vi har kommet noe nærmere en konklusjon.

 

Skroget fotografert bakfra under malingsfjerningen:

 

dsc_0028_small.jpg

 

Fremfra og bak under:

 

dsc_0043_small.jpg

 

Første spørsmål til båtfolket er som følgende:

 

Er dette displacement, halvplaner eller helplaner. Hvilken motorstørrelse er hensiktsmessig å sette inn i ett skrog som dette?

Edited by Langemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Storebro RC 31 fot. Det er en halvplaner, med store motorer. Når jeg kommer opp i 25 knop planer den ut, og blir litt "rastløs". Jeg når i underkant av 30 knop. Nå veier båten 6 tonn+. :rolleyes:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

her hadde kanskje V-gir vært egnet , med motor bakerst. Da ryker riktignok akterkabinen, men man får motoren ut av styrehuset med de fordeler det medfører mtp støy/vibrasjon

 

Vil absolutt kalle det der for et halvplanerskrog. Og 2 tonn på 26 fot er ganske lett.

 

Tør ikke tippe på hva som kan passe der istedet for MD-17 , men det er vel en relativt tungbygd sak ift effekt?

 

 

 

 

Kanskje en Yanmar JH serie kunne passet , de er vel på 1.8 - 2 liter og opptil 97hk.

 

Du får finlese og sammenligne specs , her er på Yamnar: http://www.yanmar.no/?aid=9050199

 

VP har også tilgjengelig manualer til gamle motorer på sine websider

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

MD17D'en veier 280kg etter det jeg vet. Slapp å demontere starter og dynamo for å få den ut- men hadde litt av en jobb for å få den ut luka. Ser den 97 hester'n fra Yanmar veier betraktelig mindre. Kan hende bredden på 66cm blir i tøffeste laget...

 

Heldigvis er det enklere å kontrollert senke ned en motor- enn å løfte ut!

Link to post
Share on other sites

  • 8 months later...

Tilbake til denne tråden. De som har fulgt med forstår nok at det er motoren ut av denne båten jeg sliter med å få rensa kjølekanalene på...

 

Målet var opprinnelig å bytte motoren til en større innenbordsmotor denne sesongen- men av ymse grunner bestemte jeg meg for å trykke videre med volvoen. Nu er jeg litt mer usikker.

 

Hva tror folket om å sette brakett på hekken og henge en påhenger i størrelsesorden 100-150hk? Da får jeg motoren ut av styrhuset, bedre plass og mindre støy... Forbruk og kost er ikke det som veier mest. Hekkaggregat eller forlenging av hekken for plass til sådan er utelukket.

 

-M

Link to post
Share on other sites

Bygg om til Longtail :lol:

 

longtailboatmotor.jpg

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

i USA brukere de jo påhengere på svære partyflåter , kan ikke skjønne denne skal være særlig mer tungdrevet...

 

Også en fordel med flat bunn akter , da må ikke motoren / braketten stå like dypt. (det skaper problemer ved at motoren blir overskylt med vann)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gjorde skrogberegninger i høst og fant såkalt rear buttock angle. (Bakre rompevinkel på norsk kanskje?) til 2.1 grader. Planerskrog er opp til 2 grader- deretter blir dem halvplanende... Så her skal det da kunne halvplane som bare juling...

 

-M

Link to post
Share on other sites

det skulle jeg mene, spørsmålet blir jo da ved hvilken fart løftet fra kjøl og akterskip begynner å ta overhånd :smiley:

 

er vel desverrre ikke så mange aktuelle, brukte påhengere i byen (iallefall ikke som jeg vet om)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...