Jump to content

Vedlikehold av 23" tresnekke


valvolainen

Recommended Posts

Hei,

Tenkte jeg skulle starte en egen tråd på oppussingen av snekka mi.

Det er mye som skal gjøres før våren, så jeg holder det her!

 

 

Det er en FM 8-12 som sitter i, såvidt innkjørt tror jeg. Makan til stabile greier. Er vant med en 10HK Sabb diesel i forrige båten, og har egentlig aldri hatt lyst på bensinmotor etter å ha blitt vant med den, men har nå ombestemt meg! Bensinfrelst nå! Båten har stått på land i 8 år, før vi satte den ut iår, og etter trutning var det en skvett bensin på tanken, deretter tut og kjør!

Litt fusking har det vært, men det har vært dritt på tanken som gjør. Har nå renset forgasser og bensintank, da regner jeg med at den overlever skroget.

 

 

Planen er å fjerne all gammel lakk utvendig. Dette er såvidt påbegynt. Skulle leke litt med roret, da jeg plutselig ser at det er knekt i to, et under at det har holdt seg. Knekt rett av, og forrige-forrige eier har skrudd i fire skruer for å holde det på plass. Tenkte jeg rett og slett skulle klinke til(!) og lage et nytt ror, siden jeg er fersk garasje-eier.

 

Jeg lurer på, holder det å lage det i 1" furu? Ser ut som det er 1" Eik det som er nå. Jeg tenker mest litt på tilgjengelighet. bredde på det bredeste punktet er 15". Lager man en 'strek' fra halsen og ned langs treverket, vil det bredeste bordet være på 9".

 

Går det an å lage til et ror av f.eks tre stykker eik på 5-6 tommer, og bruke slike messingbeslag som står på fra før?

Det ser ut som dette er laget av to emner, det bredeste på ca. 10-11".

 

Beklager kvaliteten, mobilkamera!

 

ror.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

På tide å løfte denne litt!

 

Jeg skal avgårde å henge et roremne imogen. Roret jeg har er satt sammen av to stykker, det største har en bredde på 27 cm, og totalbredden er 38cm.

Roret er 20-25mm tykt.

 

Jeg lurte på om jeg kan slippe å sette over messingbeslagene på det nye roret? Emnet er 1,5" tykt, og bredden skal være 40cm. Kan jeg slippe å ha forsterkninger på dette? Er eika sterk nok til å tåle et så stort spenn? Jeg er ganske fersk i vedlikehold av trebåter, og ingeniørkunnskapene mine er ikke allverden, så om noen har noen innspill på dette, hadde det vært topp!

Link to post
Share on other sites

Hm. er kanskje en god ide ja. Får en betryggende følelse med tanken. Mistet roret i gamlesjekta mi for hauger av år siden, midt på natten på fjorden. Det var ikke en koselig natt for å si det mildt. Etter den natten har jeg alltid en åre i båten.

 

Beslag it is.

Link to post
Share on other sites

Da var gamleroret strippet og beslag tatt av. Fy søren det var morkent 'innvendig'. Glad jeg tar denne jobben nå.

Jeg har dog en liten utfordring.

 

Hengselen (i mangel av et bedre ord) som holder roret øverst har en innvendig tykkelse på 19mm.

Jeg tror dette har vært en utløsende faktor til at roret er knekt, da det er knekt på skrå gjennom der hengselen står.

 

Vet noen om noen nettsteder der slikt kan skaffes med en bredere innvendig tykkelse? Jeg tror jeg må opp på 25-28mm.

De andre beslagene klarer jeg å bøye litt tykkere, så det er kun dette jeg bør skifte.

 

Vedlagt bilde:

 

rorhengsle.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

Tenkte jeg skulle legge ut en dump av dagens økt.

Løftet på burkaen idag og fant ut at lokket på motorkassa burde vært av i vinter. Samlet seg _litt_ fuktighet i lokket som har dryppet ned på motoren, der lå det dammer rundt forbi. Jammen glad jeg ikke skrudde ut tennpluggene.

 

Begynte med å ta finpussen på åre/båtshake/rorkult:

Båtshaken har sett sine beste dager, så etter etpar runder med NF'en, ble det litt rød primer. (eneste jeg hadde)

 

nypusset_div.jpg

 

 

Jeg var litt usikker på om det kanskje har gått litt råte i rorkulten, enten det eller så er det bare lakk som har trengt ned i sprekkene. (Er ukyndig med treverk) Men det er ingen større flater. Tok for sikkerhets skyld å satte inn etpar skruer, jeg vet faktisk ikke om dette bare gjør det verre?

 

intensjon:

 

rorkult_skruer.jpg

 

 

Ferdig plugget og pusset:

 

rorkult_plugger.jpg

 

 

Så var det dags att begynne med roret..

Meislet av alle beslag, men måtte lime sammen deler av roret igjen da det var helt morkent:

(Skal bruke det som mal!)

 

ror_demontert_lim.jpg

 

 

Skruene har slanket seg litt:

 

gamle_skruer.jpg

 

 

Stort sett messingbeslag, men også et jernbeslag: (Se om du klarer å identifisere jernbeslaget!)

 

ror_beslag.jpg

 

 

En gammel bokhylle ble dratt frem til et nytt stykke dollbord:

 

dollbord.jpg

 

 

Men da jeg skulle høvle den tenkte jeg å finne frem den elektriske høvelen, bare for å innse at den har rustet fast. Ble plukket med fra min far, og jeg tror det er 20-30 år siden den sist var plugget inn i et støpsel, så da gikk resten av kvelden til å få liv i den igjen.

 

That's it for dagen, mer imorgen!:=)

Link to post
Share on other sites

Nei jernbeslaget blir kastet. det er dessuten helt feil måte å feste noe i treverk på også, nedre rorfestet i jern stod skrudd med tre skruer opp i endeveden, jeg ser for meg at dette ikke er den beste løsningen på et feste?

Skal får laget et i syrefast som kobinerer de to beslagene på samme bilde, med feste på siden av roret istedenfor under.

 

Sliter fortsatt litt med øvre rorfeste, ringt rundt til et utall butikker og noen trebåtbyggere. Sitter igjen med et nummer til kragerø metallstøperi, skal ringe dit mandag. Rakk det ikke fredag. Spent. Hvis ikke det går an å få tak i messing, må jeg nok gå for syrefast også her. Hadde vært fint med messing endog! Driver å polerer litt beslag og slikt om dagen, det er rett og slett morro!

Link to post
Share on other sites

Da var det på tide å legge ut litt stash igjen.

 

Begynte med å skjære ut roremnet, måtte lage det av to deler, da planken ikke var bred nok.

 

roremne_1.jpg

 

 

'Fisken' blir til (pex rør kan brukes til så mangt, fin til buer!)

 

pex_ror.jpg

 

 

Fikk tak i noen syrefaste bolter som jeg tenkte å bruke til forsterkninger:

 

ror_syre_1.jpg

 

 

Ferdig borret:

 

ror_syre_2.jpg

 

 

Smørte flatene med ufortykket epoxy, for så å lage en skikkelig majones med filler, og la tykt på.

Så fikk det lov til å herde under varmepumpa i etpar tre dager, her har jeg såvidt begynt å leke med høvelen:

 

ror_limt_hoevel.jpg

 

Det er fortsatt litt flask i roret, skal få det planhøvlet, jeg klarer ikke å fikse det med en håndhøvel. Min flotte steingamle elektriske høvel som jeg fikk liv i forrige dagen varmskjærte seg nesten da jeg tok noen testrunder, så må demonteres og renses, håper ikke jeg har ødelagt den helt:(

 

Mens roret herdet var det på tide å tenke litt på motorkassen. Jeg tenkte å prøve å kaldbake med litt glassmatte, en gang må man lære ting og tang. Har montert en vekselstrømsdynamo på motoren, så den gamle motorkassa passer ikke lenger ( samt at den er stygg )

Jeg har litt gabon 9mm kryssfiner, som jeg skjærte til. Jeg var litt uenig med meg selv om hjørnene, så jeg lot det bero litt over en kopp kaffe da jeg plutselig la merke til at jeg hadde noen meter kvartstaff list liggende. That settles it som man sier på film!

Her er kassa ferig limt, satte noen spiker i for å holde det sammen, men det holdt fryktelig dårlig. Kom plutselig på noen bortglemte jekkestropper jeg hadde liggende:

 

motorkasse_1.jpg

 

motorkasse_2.jpg

 

La til noen feite fuger med 'majonesepoxyen' innvendig:

 

motorkasse3.jpg

 

 

Da var det igjen ventetid, kassa står nå i stua og tørker.

 

Var så fint vær idag så jeg fant frem skjøteledning, eksentrersliper og dro av burkaen halveis:

 

baat_akter_1.jpg

 

akterdekk_1.jpg

 

Det var utrolig deilig å få begynt på!

Kan noen klare å identifisere dekkstavene mine? Er en ganske annen farge i dem enn dollbordet, men jeg er litt usikker på hva slags treverk det er.

De er laminert fast på vanlig furuplank ser det ut til.

Edit: Ser bildet er for dårlig. Jeg finner ikke kompaktkameraet mitt, så det blir mobilbilder inntil videre:(

 

Dollbordet mitt har vært skikkelig rødt i fargen, jeg lurer på om jeg må stikke på en fargehandel og få blandet noe beis med litt rødfarge i, jeg har kjøpt noe mahognybeis og beiset etpar tre strøk på noe plankerester, men det blir ikke noe serlig farge i det, så jeg tror det må annen beis til.

(Og jada, det kommer et nytt stykke dollbord på plass om ikke så lenge:=)

 

Jeg har litt råte i den øverste bordgangen i overgangen til dollbordet her og der, jeg tar rett og slett og kjører på med litt epoxy og fyller igjen. Jeg må på sikt bytte øverste bordgang og dollbord, men er ingen snekker, og vil ikke ta noen større operasjoner på båten iår, man skal kose seg på vannet hele våren / sommeren / høsten. Dessuten er jeg litt forsiktig med å gape over for mye på en gang, vil ikke gå lei og disse bordene holder noen år til!

 

Er det bare meg eller har dere andre det like morro med båtpussen? Jeg må innrømme at jeg koser meg glugg ihjel når jeg står og holder på med dette. Terapi!

 

Vel, det var det for de siste dagene!

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg eller har dere andre det like morro med båtpussen? Jeg må innrømme at jeg koser meg glugg ihjel når jeg står og holder på med dette. Terapi!

Jeg har den oppfatning at det kommer veldig an på hvem du spør... Noen koser seg veldig, mens andre gjerne kunne klart seg uten. Personlig har jeg alltid hatt lyst på ei koselig tresnekke, men når man ikke finnes praktisk anlagt, så er det greit å hoppe over det tror jeg. Det gleder meg dog at det er så mange som gjør en innsats, akkurat som du, for å holde disse flotte båtene i drift. Jeg vil ha flere bilder av båten din! Fint å kunne se hele, uten duk over f.eks. Ha en fin vår og kos deg med båtpussen :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide med en liiiiiiten oppdatering igjen.

 

Pakket ut min nye motorkasse og slipte litt overflødig lim vekk:

 

20120418_182257.jpg

 

 

Klar til beis!

La på en tynt lag med kirsbærfarge, men maskerte kvartstafflistene, da jeg ikke vil ha noe ferge på dem:

 

20120420_175553.jpg

20120420_175605.jpg

 

 

Av med maskeringen:

 

20120421_095832.jpg

20120421_095845.jpg

 

 

Synes dette ble meget bra om jeg må si.

Er veldig spent på det ferdige resultatet, det er mange steg igjen, så vi får se.

 

Frem med epoxyen igjen og litt glassduk:

 

20120421_135134.jpg

 

Må ærlig talt innrømme at jeg ble ũbernervøs underveis her. Epoxy/Glassmatte møydommen gikk idag, og jeg ble med ett veldig usikker på om jeg har gjort ting riktig.

Uansett ikke stort mer å gjøre her enn å vente og så begynne å slipe ned. Hvis jeg ikke har misforstått helt skal jeg ha på et lag til med epoxy etter det er slipt jevnt igjen?

Grunnen til at jeg bruker epoxy / glassmatte er litt for å se hvordan det er å jobbe med. Samt at jeg nå får en tynn og lett kasse, kanskje også pen? Vel. Vi får se.

Link to post
Share on other sites

Ingen skam i å innrømme at man koser seg glugg i hjel med båtpussen :yesnod: Det spørs bare på om man ser på båtpuss som hobby eller arbeid.

 

Ang. dekket ditt, så er det vanlig med enten furu eller oregon pine som dekkstaver. De er relativt like, men oregon pine er litt mer rødlig i fargen. Fisk fram et litt bedre bilde så kanskje vi finner ut av det.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

En liten oppdatering igjen,

Har laget lokk til motorkassa, 9mm kryssfiner, epoxybelagt, og lakket med to komp lakk. Listene, der fant jeg noen furulister til taket som jeg høvlet til passende størrelse. (Da var det avklart, listingen i garasjen blir _aldri_ ferdig!)

 

20120527_131904.jpg

 

Motorkassa er ferdig, dog med det jeg vil kalle dårlig resultat. Jeg har gjort mange feil:

1. Iogmed at motorkassa er bredere foran enn bak, så snakker vi ikke lenger 90 graders vinkler.

Det er bare 5cm det er snakk om, men da jeg stroppet opp motorakassa glemte jeg å ta hensyn til dette, slik at jeg har fått feil vinkler. Dette oppdaget jeg ikke før lokket ble laget.

Så det blir bare slik.

2. Jeg hadde ingen rulle da jeg la glassduken på motorkassa, så pensel ble brukt, og det er ikke lett å dra ut en glassmatta med pensel uten å rakne matta altfor mye.

3. Har hatt på for lite epoxy, slik at punkt 2. blir tydeligere, og veven i glassmatta skinner gjennom.

4. Har vannslipt og vasket motorakassa for dårlig, slik at det ligger matte områder 'bak' nye lag epoxy.

 

Dette er første gang jeg bruker epoxy i det hele, så jeg regnet egentlig med litt graps. punkt 3 og 4 kan uansett fikses 'til neste år'.

Men den er tett!

 

20120603_105321.jpg

 

 

Roret er nå ferdig tilpasset, satt inn med linolje og fått første strøk med lakk:

 

20120603_105337.jpg

 

 

Så har båten også fått seg en runde, tok en runde med rå linolje i pinsen, og mata på en hel dag, så utpå kveldingen ble alt overskytende vasket av, og første strøket med ufortynnet lakk kom på.

 

Ting jeg gjorde galt her, det var meget høy temperatur da linoljen ble sauset inn, og dekket trakk ikke til seg nevneverdig med olje. Resten av båten sugde som en svamp.

Dette førte til at oljen begynte å størkne på dekket, og dette var TUNGT å få av. Gikk med hele fruens arsenal av lofrie kluter, 5liter rødsprit, og enda var det ikke godt nok. Pytt sann, lakken kom på likevel.

 

20120526_150623.jpg

 

20120526_150553.jpg

 

 

Så har ytterlige lag med lakk blitt påført, bunnstoffet er refreshet (den skal bare være i ferskvann, så jeg gadd ikke stoffe mer enn en planke, bare for syns skyld egentlig. Detaljer er montert.

Sprederen er nettopp satt på, den skal få hele dagen på seg, så er det sjøsetting imorgen!

 

20120603_112725.jpg

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kult prosjekt. Synes hun ser riktig så fin ut.

 

Jeg er heller ingen ekspert på trearbeide, men lurer på om det ikke er noe med at våt eik tåler frost veldig dårlig. Om det blir et problem for deg aner jeg jo ikke, men kanskje noe å være bevist på?

Spent på å se videre arbeid. Liker innstillingen din. At man ikke kan noe er ingen grunn til ikke å prøve. En gang må være den første.

 

"Det har jeg aldri prøvd så det klarer jeg sikkert" Sitat Pippi Langstrømpe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...