Jump to content

Varmesystem til motor og seilbåt


Sail Warm SB

Varmesystemer   

71 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Vi er en studentbedrift fra handelshøyskolen BI, og studerer entreprenørskap der vi jobber med en idé innen varmesystem til motor og seilbåt.

 

 

1. Vi lurer derfor på hvordan markedet er i dag for varmesystem i båt. Fungerer dagens vamesystem optimalt?

 

2. Hva er ønsket forbedring eller eventuelle mangler ved dagens system?

 

 

 

Vi setter stor pris på deres svar.

Link to post
Share on other sites

Varmt vann holder som regel 1 til 2 døgn.

Har selv defroster og dieselvarmer.

Trenger jeg varmtvann og det ikke er landstrøm så starter jeg diesel agregatet som er utrolig grei løsning.

 

De fleste har vel dieselvarmere (det gir en bra varme, men man må passe på eksos utløpet hvis det er på siden så man ikke smelter fendere).

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Vannbåren varme finnes allerede og koster ikke all verden mer enn vanlig dieselvarmer, men GULVVARME klarer jeg ikke helt å se hvordan man skal få til uten å gjøre relativt store inngrep i båten. I salongen på min båt er det 4 luker som åpnes stadig vekk. Disse utgjør ca halvparten av dørken i salongen og jeg kan ikke se hvordan man skal kunne legge varmerør på kryss og tvers under dørkplatene uten å måtte skjære/frese spor i mye av den bærende konstruksjonen (noe som vil svekke båten)

Ikke skjønner jeg haller hvorfor man vil varme opp i kjølsvinet. Da vil det vannet som til stadighet samler seg der få enda bedre vekstforhold for bakterier, med den lukten det medfører slik at man enda oftere må klore og spyle nedi der. Helt økonomisk er det vel heller ikke å varme opp bunnen av båten. Varmetapet mot sjøen vil bli temmelig stort.

Vannbåren varme slik det er i dag, er med radiatorer med eller uten vifter. Med å bruke vifter som blåser den oppvarmede luften langs dørken, får man en bedre spredning av varmen og treverket i dørken isolerer nedover slik at man ikke får så stort varmetap mot sjøen.

 

Det finnes mange tråder om erfaringer med vannbåren varme ombord i båt.

HER er en fra 2006

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Gulv varme kan man få enten ved å legge vannslanger under dørken som er det beste, eller ved å blåse varm luft under dørken. Største fordelen er jo at det aldri blir fuktighet eller lukt under dørken. Da fuktigheten fordamper pga at det alltid er varme der. Grunnen til at du har vann under dørken er fordi det blir masse kondens mot de kalde flatene i skrog og bunnen av båten.

Link to post
Share on other sites

Har sett mange løsninger på vannvarme som ikke utnytter hele potensiale dette gir. Vi har fått låne konstruksjonen avt et anlegg som allerede er i drift og fungerer utmerket i en bobåt selv ved -20 gr. Det geniale med dette er at det er veldig enkelt. Ved hjelp av 2 ventiler har vi kunnet utnytte motoren til oppvarming, slå av og på gulv varme, individuell regulering av hver lugar, slå av og på oppvarming av motor og varmtvann uavhengig. Har heller ikke bruk for ekspansjonstank da vi bruker den på motoren. Anlegget er tegnet og montert av en Maskinsjef med 30 års fartstid.

Link to post
Share on other sites

Gulv varme kan man få enten ved å legge vannslanger under dørken som er det beste, eller ved å blåse varm luft under dørken. Største fordelen er jo at det aldri blir fuktighet eller lukt under dørken. Da fuktigheten fordamper pga at det alltid er varme der. Grunnen til at du har vann under dørken er fordi det blir masse kondens mot de kalde flatene i skrog og bunnen av båten.

 

Dette er med respekt å melde bare tull.

Den mengde vann som kommer inn i en seilbåt med gjennomgående mast i regnvær og mye vind fra ugunstig retning, har disse varmerørene ingen mulighet til å tørke opp.

Disse samme varmerørene vil måtte freses inn i bærende konstruksjon på mange seilbåter og de kan ikke spennes tvers over luker i dørken.

Skal man først bruke luft i stedet for rør, ser jeg det som mye mer gunstig å sende denne luften langs oversiden av dørken da varmetapet blir langt mindre og du derved får større effekt av varmen du tilfører.

 

Bobåt i -20 trenger ikke mer enn en vifteovn fra CLas Olson til 199,- for å holde dørken i salongen varm nok til at man kan gå barbent helt uten problemer.

 

Men når det er sagt, så har jeg store planer om å bytte til vannbåren varme som kombinerer dieselvarmer, motor og varmekolbe i varmtvannstanken når den eksisterende luftvarmeren tar kvelden. Jeg kommer dog til å benytte meg av radiatorer innfelt i salongbenkene med termostatstyrte vifter og noen mindre radiatorer uten vifte andre steder. Oppvarming av kjølsvinet, kommer jeg ikke til å vurdere. Varmen som "Står" ned fra de oppvarmede dørkplatene er mer enn nok til å holde plussgrader der og det er nok.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Virker interessant hvis systemet er lagt opp til at det er forholdsvis greit å montere selv, ligger i et OK prisnivå og fungerer bra. Er det slik at systemet er mer eller mindre ferdig utviklet? Som andre skriver, det finnes masse systemer på markedet allerede, så noe nytt må være "revolusjonerende" for at det skal være interessant å bytte ut eller montere i en båt som ikke har varme fra før. Har dere bilder/tegninger dere kunne tenke å poste?

Link to post
Share on other sites

Vi har seilt i vel 4 år i Middelhavet og når en bor i båt betyr energitilførselen mye.

For vår del har vi motor, solceller og landstrøm som kilde. Vårt behov er strøm til kjølboks, lys og el. vann & toa. Vi trenger varmvann og da får vi det vi det etter motorgange, varighet ca 8-10 timer eller ved hjelp av landstrøm. Skal en også ha varme i båt bør den være strømfri etter vår mening og minst mulig energikrevende (seilbåt). Vannbåren varme f.eks er et ekstra ledd som også krever ekstra energi, og jeg synes ikke det er en løsning på en båt med seil, men muligens på en motorbåt. Nå kan en si at vårt varmebehov ikke er prekært, men skal en se på varmesystemer må en ta

hensyn til hele båtens enegiproduksjon og forbruk sett under ett, også forhold til det klima en seiler i. Ser fram til at dere kommer opp med noe glupt. :sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...