Omegaen Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Hei. Stilig båt du har her. Men for å gå litt tilbake i tid, så nevnte du silent choise.. Hvor får du tak i disse? handler du de fra ebay, eller finnes det noen som selger det her i Norge? Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
DieselDahl Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 (redigert) Jeg kjøpte Corsa Quick & Quiet II fra Doug Russell via eBay. Det er et sett som ikke har ventiler men faste divertere (silent choice-ventiler kan ettermonteres hvis ønskelig) og 5" demperpotter med tipflaps som monteres på hekken. Bilder kommer. Over påske kommer det en ny kam og HEI- tenningsanlegg. Ny femblads propeller. Vi får se åssen det spiller..... Blir det for lite liv i'n så blir det alu-topper med bedre flow, høyere komp, større ventiler med høyere løft og matchende fjærer for 270 grader rullekam. Redigert 6.April.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 6.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Bilder liker vi :) Ble fint med sort ja! Faste divertere sier du? Hva er vitsen på en måte da? Jeg ser også for meg å ha noen demperpotter på når jeg kommer så langt, bilder av den installasjonen hadde også vært flott :) -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Sånn blir det innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 6.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 Pent og rent! Men hva er egentlig vitsen med bukkhornet hvis man ikke kan stenge de andre utløpene? -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 (redigert) Jeg har jo ikke prøvd det ennå men meningen er jo at lydbildet blir dempet i lav fart mens i åpent farvann må stillheten vike for motoreffekt. Så lenge man ikke har store lyddempere bak i hjørnene av båten må det gå litt hit og litt dit. Utløpene gjennom hekken har noen skikkelige lydfeller, det er ikke pip åpent. Redigert 6.April.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 7.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Ok! Blir spennende å høre resultatet ;) Jeg har også funnet ut at om jeg skal ha captains call, så må jeg ha demperpotter på, helt fri eksos blir litt for heftig. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 13.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2012 Da har båten fått ny lakk, Graphite Grey, RAL7024. Vi var dessverre litt uheldige med lysforhold mot slutten av 2. strøket, som endte med noen sig på den ene siden, men hva ellers kan man regne med på fredag 13.? ;) Kan legge ut et bilde av ferdig båt i utvendig i sola i morgen.. -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 14.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2012 Da er båten på plass igjen! Fargen jeg fikk litt kalde føtter for ble bra når jeg fikk den på båten. Men var nok ikke noe sjakktrekk å lakkere på fredag 13., må nok pusse og polere litt sig :( -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 15.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2012 Da hengeren dere ser på bildene kun er lånt for anledningen, tok jeg idag steget og kjøpte min egen. Skal bli greit å ikke være avhengig av kranbil og slikt hver gang den skal flyttes på :) -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 25.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2012 (redigert) Hei igjen folkens! Denne båten har ikke akkurat overflod av rom til tauverk og o.l. så jeg lurer på å lage et par. Kan noen fortelle meg om jeg svekker noe styrke i båten om jeg kapper vekk batterikassen ved siden av motoren? Som angitt på bildet under: Planen er å ta vekk fiskestangholderen i motorluken, og sette i en større luke (ca 20x20cm), slik at jeg kan lagre dregg og dreggtau i en kasse under motorlokket. Kan gjøre det samme på andre siden også, uten å kappe noe, med en litt mindre kasse, greit å ha plass til litt løst tauverk. Kassene vil bli enkle å fjerne, for ellers å komme til ting rundt motoren, det er trangt nok som det er ;) Idag fikk jeg også innfellingsramme til plotteren, så det skal bli litt ryddigere på styrekonsollen. Ved siden av plotteren kommer jeg til å felle inn en Fusion MS-RA200 spiller, med tilhørende iPod/iPhone/USB docking. Redigert 25.April.2012 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 30.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Da var plotteren på plass! -Magnar- Tapatalk @iPhone Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 1.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2012 Her bygges det motor. Har bytta kam, satt på HEI-tenning, Bravo-drev, bygd om til flat-reim, dry-joint eksosrisere, thru-hull potter..... nærmer seg dåp Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Høres bra ut! Det var den 383stroker du pratet om? Hvor mye kan du klemme ut av den da? 360-380 eller no? Om det skal skje noe med motor i min båt, så lurer jeg på en Corvette LS1 eller LS6 full aluminium, de er jo nesten 200kg lettere enn støpejerns motorene. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 383 ja. Men det er toppene som begrenser toppeffekten. Standard ventilstørrelse er 1,95" in og 1,5" ut. 2,02" og 1,6" og litt større kanaler som er lett frisert bør kunne gi opp mot 380-420 avhengig av kam, eksos, komp osv. Neste steg for meg er rullekam, alu-topper og større løft. Aluminumstopper er jo litt lettere men det er ikke derfor. De avleder varme mye bedre og tåler derfor høyere komp og mere fortenning. Det gir hester. Med rullekam kan du kjøre med en mere progressiv kamprofil, viktig å ikke ha for mye overlapp på båtmotorer så det vil hjelpe. LS motorer fins som marinemotor men de er dyre. LSA f.eks. som brukes i seven marine´s outboard er en mild versjon av LS9. Jeg ville uansett ikke hatt aluminiumsblokk i en båtmotor, vektforskjellen er ikke så stor og flexingen i blokka er ikke heldig i en motor som går med høy belastning hele tiden (det finnes alu-blokker til din motor også). Og hva står du igjen med da som er fordelaktig med LS kontra Gen+? Jo du kan få variable kamtider, multifuel, åtte coiler, og en helvetes ukurrant motor..... Motoren du har er slett ikke dårlig, med littegranne modifisering har du en skikkelig killer! Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Ok? Kluet er at om jeg skal holde på med et motorprosjekt, så vil jeg gjerne slippe å bruke motoren som står i, heller bygge en paralellt, og bare bytte når alt er klart. Flere jeg har pratet med mente at det skulle gå helt fint med en slik alu blokk i båt, sålenge man holdt komp og slikt orginalt, og ikke belaget seg på å ligge å banke masse turtall over tid, så burde det gå fint, chevy har jo bra motorer, men det er kanskje noe problembarn blandt dem. Har du erfaring med alu blokkene eller? Du kan få såpass mye effekt på 383'en ja, det er jo litt spennende :) Rullekam har jeg allerede, det installerte forrige eier. Er vortec topper på min, uten at jeg helt vet hva det innebærer. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Jeg har ikke erfaring med alu-blokk i akkurat denne motoren nei. Men "alle" som bygger marinemotorer fraråder det. Ikke bare er det dårligere og mye dyrere, det er non-sense. Disse alu-blokkene ble laget for motorsport hvor bilens totalvekt er kritisk viktig. Motorer som går opp mot 8000 rpm og iblandt høyere og med lavere dreiemoment. Da snakker vi motorer med store modifikasjoner på samtlige komponenter. Aluminium er godt egnet som støpemateriale i masseproduksjon, men stål har bedre styrke/vekt forhold og mindre fleksing, noe som er svært viktig for holdbarheten. I moderne motorer er aluminium på vei ut. Når det gjelder kompresjon på originale amerikanske motorer så er de laget for lavere oktantall enn vi har her til lands, derfor lavere komp. Skal du bygge motor fra bånn av kan du specce til norsk bensin: 95 mot amerikansk 87 Det som er fint er at du kan bestille ferdig motor etter egne spesifikasjoner fra USA til amerikanske priser og sette på marine-utstyret selv. Frakt og MVA tilkommer men ingen HK-avgift. Vortec er en GM-betegnelse på en generasjon motorer som har litt bedre brennkammer, litt høyere komp og litt bedre kanaler. Det merkes på forbruk og dreiemoment. Ettermarkeds-topper spesifiseres ofte som vortec og da refereres det til at disse toppene har et annet innsug. Det er litt annerledes bolteinnfesting av innsuget og kanalene er litt høyere. Forøvrig får du kjøpt alle slags topper til nytt eller gammel type innsug. En fordel til om du kjøper alu-topper er prisen på frakta. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 2.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2012 Bra posjon med info der :) Below is an approximate comparison chart, these numbers can vary by as much as 2 grades RON MON PON 90 83 86.6 92 85 88.5 95 87 91 96 88 92 98 90 94 100 91.5 95.8 105 95 100 110 99 104.5 Ja, hvis motoren er beregnet og satt opp for 87oktan i statene (PON), vil jeg tro det er endel å hente på å mappe på nytt til f.eks 95oktan her til lands. Jeg kjørte 98 ifjor, men det er tydligvis unødvendig, da 87okt(US) tilsvarer ca 91okt(EU), så 95 burde holde lenge på std motor. PON er det de regner med i statene, det er gjennomsnittet av RON og MON. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 (redigert) Det står ikke helt stille her, selv om det ikke skjer så¨mye, lengter etter å få den på vannet nå. Båten er nå lakkert på nytt, pga endel sig, og for mye struktur i lakken fra forrige lakkering (for lavt arbeidstrykk inn til lakksprøyta) og jeg holder på å olje dørken, med Owatrol D.1, silkematt. Idag fikk jeg de nye dekalene fra Hydrolift. Hvordan ville dere plassert dem? Syntes dere det ser greit ut som jeg har testet med her? Etter å ha sett litt på det, føler jeg de burde vært plassert litt lenger bak. Jeg må uansett vente litt med å legge dem på, for lakken er bare 4-5 dager gammel. Redigert 12.Juni.2012 av eMTea (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 27.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Nå har jeg fått bestilt litt stasj til båten. En bråte med Carlingbrytere er på vei, fra MUD-UK. Også har jeg bestilt en Fusion MS-RA200 spiller og docking MS-DKIPUSB. Fenderlisten er også ankommet Maritim, men vet ikke om jeg får montert den riktig enda, for drar på jobb i Russland en ukes tid nå. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Weltzin Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Vet ikke hvordan logoen eventuelt skal være originalt, men jeg syns den hadde passet bedre lenger bak. Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 28.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 Hei Weltzin! Ja, jeg kommer til å sette den lenger bak, ser for meg å starte omtrent i kant med luftegitteret til motoren. 15-20cm lenger bak enn på bildet. Igår bestilte jeg også CoastKey, trådløs dødmann, så da slipper jeg både snor å tenningsnøkkel. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
eMTea Svart 12.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2012 Nå begynner det å nærme seg ferdig innvenndig (for i år), bare stoler, stereo og CoastKey igjen. Planer 2013: Neste år skal det monteres nytt bryterpanel, nye instrumenter og 2 delt livorsi eller gaffrig "guttespak". Tror også jeg vil prøve å lage noe mere "nyttig" til å ha der som fiskestangholderene er idag. Om mulig lage noe med plass til et par flaskeholdere og fendere, og kanskje en høyttaler på hver side også? Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
DieselDahl Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Fikk du sjekket opp om det går å montere fenderholdere i innerliner foran? Evt om noen selger slike? Sitér dette innlegget Link to post
eMTea Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 De som stormway bruker, har de hos SMS AB i sverige, men de støpes på bestilling, og jeg visste ikke fargekoden min akkurat da, så måtte vente litt, og det gikk i den berømte boken. Det er nok plass i høyde med fenderlista, men det er nok bare akkurat også.. Vet ikke nøyaktige mål på dem så.. Sitér dette innlegget Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.