Jump to content

Prosjekt: Hydrolift F-23 by eMTea


eMTea

Recommended Posts

Jeg kjøpte Corsa Quick & Quiet II fra Doug Russell via eBay. Det er et sett som ikke har ventiler men faste divertere (silent choice-ventiler kan ettermonteres hvis ønskelig) og 5" demperpotter med tipflaps som monteres på hekken. Bilder kommer. Over påske kommer det en ny kam og HEI- tenningsanlegg. Ny femblads propeller. Vi får se åssen det spiller..... Blir det for lite liv i'n så blir det alu-topper med bedre flow, høyere komp, større ventiler med høyere løft og matchende fjærer for 270 grader rullekam.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Jeg har jo ikke prøvd det ennå men meningen er jo at lydbildet blir dempet i lav fart mens i åpent farvann må stillheten vike for motoreffekt. Så lenge man ikke har store lyddempere bak i hjørnene av båten må det gå litt hit og litt dit. Utløpene gjennom hekken har noen skikkelige lydfeller, det er ikke pip åpent.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens!

 

Denne båten har ikke akkurat overflod av rom til tauverk og o.l. så jeg lurer på å lage et par.

 

Kan noen fortelle meg om jeg svekker noe styrke i båten om jeg kapper vekk batterikassen ved siden av motoren? Som angitt på bildet under:

hydrbattcut.jpg

 

Planen er å ta vekk fiskestangholderen i motorluken, og sette i en større luke (ca 20x20cm), slik at jeg kan lagre dregg og dreggtau i en kasse under motorlokket.

hyd001.jpg

 

Kan gjøre det samme på andre siden også, uten å kappe noe, med en litt mindre kasse, greit å ha plass til litt løst tauverk.

Kassene vil bli enkle å fjerne, for ellers å komme til ting rundt motoren, det er trangt nok som det er ;)

 

 

Idag fikk jeg også innfellingsramme til plotteren, så det skal bli litt ryddigere på styrekonsollen.

hydgpsinf.jpg

Ved siden av plotteren kommer jeg til å felle inn en Fusion MS-RA200 spiller, med tilhørende iPod/iPhone/USB docking.

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post

383 ja. Men det er toppene som begrenser toppeffekten. Standard ventilstørrelse er 1,95" in og 1,5" ut. 2,02" og 1,6" og litt større kanaler som er lett frisert bør kunne gi opp mot 380-420 avhengig av kam, eksos, komp osv.

Neste steg for meg er rullekam, alu-topper og større løft. Aluminumstopper er jo litt lettere men det er ikke derfor. De avleder varme mye bedre og tåler derfor høyere komp og mere fortenning. Det gir hester. Med rullekam kan du kjøre med en mere progressiv kamprofil, viktig å ikke ha for mye overlapp på båtmotorer så det vil hjelpe.

LS motorer fins som marinemotor men de er dyre. LSA f.eks. som brukes i seven marine´s outboard er en mild versjon av LS9. Jeg ville uansett ikke hatt aluminiumsblokk i en båtmotor, vektforskjellen er ikke så stor og flexingen i blokka er ikke heldig i en motor som går med høy belastning hele tiden (det finnes alu-blokker til din motor også). Og hva står du igjen med da som er fordelaktig med LS kontra Gen+? Jo du kan få variable kamtider, multifuel, åtte coiler, og en helvetes ukurrant motor..... Motoren du har er slett ikke dårlig, med littegranne modifisering har du en skikkelig killer!

Link to post

Ok?

 

Kluet er at om jeg skal holde på med et motorprosjekt, så vil jeg gjerne slippe å bruke motoren som står i, heller bygge en paralellt, og bare bytte når alt er klart.

Flere jeg har pratet med mente at det skulle gå helt fint med en slik alu blokk i båt, sålenge man holdt komp og slikt orginalt, og ikke belaget seg på å ligge å banke masse turtall over tid, så burde det gå fint, chevy har jo bra motorer, men det er kanskje noe problembarn blandt dem. Har du erfaring med alu blokkene eller?

 

Du kan få såpass mye effekt på 383'en ja, det er jo litt spennende :)

 

Rullekam har jeg allerede, det installerte forrige eier. Er vortec topper på min, uten at jeg helt vet hva det innebærer.

Link to post

Jeg har ikke erfaring med alu-blokk i akkurat denne motoren nei. Men "alle" som bygger marinemotorer fraråder det. Ikke bare er det dårligere og mye dyrere, det er non-sense. Disse alu-blokkene ble laget for motorsport hvor bilens totalvekt er kritisk viktig. Motorer som går opp mot 8000 rpm og iblandt høyere og med lavere dreiemoment. Da snakker vi motorer med store modifikasjoner på samtlige komponenter. Aluminium er godt egnet som støpemateriale i masseproduksjon, men stål har bedre styrke/vekt forhold og mindre fleksing, noe som er svært viktig for holdbarheten. I moderne motorer er aluminium på vei ut.

Når det gjelder kompresjon på originale amerikanske motorer så er de laget for lavere oktantall enn vi har her til lands, derfor lavere komp. Skal du bygge motor fra bånn av kan du specce til norsk bensin: 95 mot amerikansk 87

Det som er fint er at du kan bestille ferdig motor etter egne spesifikasjoner fra USA til amerikanske priser og sette på marine-utstyret selv. Frakt og MVA tilkommer men ingen HK-avgift.

Vortec er en GM-betegnelse på en generasjon motorer som har litt bedre brennkammer, litt høyere komp og litt bedre kanaler. Det merkes på forbruk og dreiemoment. Ettermarkeds-topper spesifiseres ofte som vortec og da refereres det til at disse toppene har et annet innsug. Det er litt annerledes bolteinnfesting av innsuget og kanalene er litt høyere. Forøvrig får du kjøpt alle slags topper til nytt eller gammel type innsug. En fordel til om du kjøper alu-topper er prisen på frakta.

Link to post

Bra posjon med info der :)

 

Below is an approximate comparison chart, these numbers can vary by as much as 2 grades

 

RON MON PON

90 83 86.6

92 85 88.5

95 87 91

96 88 92

98 90 94

100 91.5 95.8

105 95 100

110 99 104.5

 

Ja, hvis motoren er beregnet og satt opp for 87oktan i statene (PON), vil jeg tro det er endel å hente på å mappe på nytt til f.eks 95oktan her til lands. Jeg kjørte 98 ifjor, men det er tydligvis unødvendig, da 87okt(US) tilsvarer ca 91okt(EU), så 95 burde holde lenge på std motor. PON er det de regner med i statene, det er gjennomsnittet av RON og MON.

Link to post
  • 1 måned senere...

Det står ikke helt stille her, selv om det ikke skjer så¨mye, lengter etter å få den på vannet nå.

Båten er nå lakkert på nytt, pga endel sig, og for mye struktur i lakken fra forrige lakkering (for lavt arbeidstrykk inn til lakksprøyta)

og jeg holder på å olje dørken, med Owatrol D.1, silkematt.

 

hydrdekal.jpg

 

 

Idag fikk jeg de nye dekalene fra Hydrolift.

Hvordan ville dere plassert dem? Syntes dere det ser greit ut som jeg har testet med her?

Etter å ha sett litt på det, føler jeg de burde vært plassert litt lenger bak.

 

Jeg må uansett vente litt med å legge dem på, for lakken er bare 4-5 dager gammel.

Redigert av eMTea (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nå begynner det å nærme seg ferdig innvenndig (for i år), bare stoler, stereo og CoastKey igjen.

hydinnv.jpg

 

Planer 2013:

Neste år skal det monteres nytt bryterpanel, nye instrumenter og 2 delt livorsi eller gaffrig "guttespak".

Tror også jeg vil prøve å lage noe mere "nyttig" til å ha der som fiskestangholderene er idag. Om mulig lage noe med plass til et par flaskeholdere og fendere, og kanskje en høyttaler på hver side også?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...