Jump to content

DIY prosjekt : Enkel dieselforbruksmåler kan lages selv


nimba

Recommended Posts

Jeg vil på det sterke anbefale en egen mottaker til arduinoen. Det vil bli forstyrrelser eller at ingen får noe signal. Ja arduinoen må bruke TTL, men de fleste gpsmottakere for hjemmemekk har TTL signal type. En mottaker koster fra 300 kr og oppover.

 

 

Mitt minne från tidigare Nimbus 3000 utrustad med TAMD41B motor (och FloScan flödesmätare) är att förbrukningen var c:a 43 liter/timme vid full effekt och 1-2 liter per timme vid tomgång/obelastad. Bara som bidrag till rimlighetsprövning.

 

Har även ett minne av att jag på något sätt mätt returflödet vid tomgång till någonstans kring 20 liter/timme.

 

Och visst var det oekonomiskt att köra 10 knop, dock är det mitt minne att förbrukningen hela tiden stiger med ökande fart. Liksom den f ö gör på min nuvarande båt.

 

För att kyla returflödet arrangerade jag en enkel kylslinga av ett 10 mm U-böjt mässingsrör som jag lödade in i en förskruvning som jag monterade i 1½" slangen från kylvattenintaget.

 

 

I övrigt full av beundran för Din /oförvägna/ experimentlust Nimba!

 

 

:fishing:

 

Kaptein

Vedr.gps var jeg i roteskuffen igår og fant en usb gps , sjekket denne opp og ser den sender TTL setningen , men hva gjør en usb pluggen ?

 

gps.jpg

 

 

Ebonita

En slik dieselkjøler har jeg tenkt litt på , egentlig enkelt å lage , slik at den varme returen ikke påvirker målingene

Når det gjelder dieselforbruket har jeg ikke fått målt mengden på sensoren enda , men søylene i diagrammet viser jo den "nakne sannhet" om at det øker pr.nm ved gasspådrag , noe jeg så absolutt ikke var klar over .

Link to post
Share on other sites

Det er TX og RX på kortet og de stemmer overens med GPS mottakeren din, problemet er hvilket "språk de snakker på". Du kan nok klare det om du kan programere inn en "handshake", så gps'n får godkjenning til å begynne å sende NMEA TTL. Jeg har noe lignende i skuffen, jeg skal prøve den en dag og se om jeg får til noe.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Begynner vel å spore litt av fra opprinnelig tråd her nå men...

 

Arduino så alt for spennende ut, så nå er en Uno med SparkFun Inventors Kit på vei i posten yesnod.gif

 

Planen er å lage en styring for bruk i en prosjektert hjemmebygget ROV, men det er jo så mye annet som også kan lages.

Link to post
Share on other sites

Det er TX og RX på kortet og de stemmer overens med GPS mottakeren din, problemet er hvilket "språk de snakker på". Du kan nok klare det om du kan programere inn en "handshake", så gps'n får godkjenning til å begynne å sende NMEA TTL. Jeg har noe lignende i skuffen, jeg skal prøve den en dag og se om jeg får til noe.

 

 

Dette kan vel være løsningen da....?

 

usb_shield.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Arduino kortet gir jo utrolig mange muligheter. Dersom den kunne lese av dieselforbruk, tankvolum og sende dette på NMEA2000 format til en standard plotter. Så vil man jo få tilgang på alle typer data, som har med drivstofføkonomi og rekkevidde.

Det som er fordelen med NMEA2000 er at den er enkel å tilknytte sensorer og utstyr, men det kan være litt vanskelig å få informasjon om formatet på protokollen, da NMEA2000 er en beskyttet protokoll standard.

(NMEA2000 er muligens å skyte spurv med kanoner, men når man har så flott maskinvare som Arduino, så blir apetitten såå stor)

Link to post
Share on other sites

NMEA2000

NMEA0183 Her står det "Talker Identifiers" og i den listen finnes "YX" transducer. Jeg fant en eldre liste hvor "YR" flow rate transducer står som [obsolete]

Det har vært noen oppgraderinger av protokollen og endel setninger er spesifikt for en produsent. Så jeg forstår det dit at controlleren må ha SW som behandler fuel flow. Og det er hele problemet med 0183, det funker bare med noder som er laget av samme produsent med samme versjon. Hvis jeg har forstått riktig da :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har gitt meg altfor mange ideer. Arduino er gøy! Kjørekomputer som måler dieselnivå i tanken, beregner reelt volum utifra tankens målte inklinasjon/helling, måler forbruk basert på tilførsel minus retur, temperaturkompensert selvsagt, beregner liter igjen på tanken, timer igjen før tom, distanse igjen før tom basert på GPS fartsmåling, volum i og temperatur på ferskvannstank, spenning på start og forbruksvatterier.. Om noen kan knekke nmea 2000 nøtta også så blir det en hektisk vinter med loddebolt og scripts.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg mottat en Arduino for å utvikle prosjektet videre , riktig nok ble ikke den billigste utgaven valgt , jeg kjøpte en såkalt kit som innholder masse utstyr til forskjellige "prosjekt" , Men vi snakker forsatt om "low cost" , settet jeg kjøpte kostet meg $75 levert postkassen , men kan kjøpes langt billigere...

Så nå blir det spennende å lære seg programmering , forløpig er kontrolleren innstallert , software lastet og jeg har testet ut at den "snakker" med programvaren med en enkel diode som blinker på tidsintervall :smiley:

 

Jeg har også hatt noen IMèr vedr. Arduinoen og det vil etterhvert komme en egen tråd for programmering og utvikling etc.

Det jeg skal gjøre nå er å demontere flowsensorene fra båten og få dem til å snakke med Arduinoen , planen så er å sende infoen til et lite display som skal monteres i dasjen , dette skal forhåpentligvis gi meg det jeg vil vite vedr. forbruket av diesel .

 

Etter noen flere testurer på sjøen ser jeg nå at returdieselen må kjøles ned før den måles , slik som nevnt tidligere i tråden , har ikke bestemt meg for hvordan dette skal gjøres , men ser ikke på dette som noe "problem"...

 

 

Her er kitèn utpakket , fryktelig mye utstyr å leke seg med....

dscn4511.jpg

 

Testing pågår....med hjelp fra Youtube og Arduino.cc/

 

dscn4513.jpg

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enig med deg der Ibiza 1... kjøles dieselen ned før den måles slipper en de 2 temperaturfølerene samt ALT det innebærer av programmering , returdieselslangen min passerer like ved slangen for sjøvannskjølingen , en enkel innretning her tilsvarende det "Ebonita" nevnte i innlegg 100 tror jeg er det enkleste :confused: :confused:

Ellers finnes der billige platekjølere å få kjøpt på Ebay som muligens kan brukes , tenker også på å sjøte på dieselreturrøret i tanken en ekstra spiral og , la det komme opp å bli målt for så å returnere , da vil det få samme temperatur som dieselen i tanken ??? her er det oppfinnsomheten som setter grensen .

 

Sensorene er Pinlig nøyaktig og jeg har ingen betenkeligheter med å bruke dem , de er jo i tilegg billige samt designet for diesel :smiley:

 

:flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei! Har fulgt dette prosjektet, veldig spennende! Har forsket litt på egenhånd. Man trenger ikke flowsensorene for utvikle dette videre. Man kan lage 2 stk. "frekvensgeneratorer" av en IC som heter NE 555. Google NE555 og velg Wikipedia, det finner dere koblingsskjema og en komponent kalkulator for antall pulser (Hz). koster ca kr. 10,00 pr. stk. kun 4 komponenter. Fungerer med mine frekvenstellere som er de samme som er brukt i denne tråden. Har prøvd med bilde, men mine kretser er så kompakte at bilde ikke gir mening.

Link to post
Share on other sites

Hei! Har fulgt dette prosjektet, veldig spennende! Har forsket litt på egenhånd. Man trenger ikke frekvenstellere for utvikle dette videre. Man kan lage 2 stk. "frekvensgeneratorer" av en IC som heter NE 555. Google NE555 og velg Wikipedia, det finner dere koblingsskjema og en komponent kalkulator for antall pulser (Hz). koster ca kr. 10,00 pr. stk. kun 4 komponenter. Fungerer med mine flowsensorene som er de samme som er brukt i denne tråden. Har prøvd med bilde, men mine kretser er så kompakte at bilde ikke gir mening.

 

Jeg brukte litt tid på å skjønne innlegget ditt , men når jeg byttet 2 ord gikk det inn :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Bare hyggeleig å hjelpe Nimba :thumbsup::flag_bp: Mikrochip programering er ikke lett de første gangene, men teknikken kommer etterhvert. Som jeg skrev i IM'n, så kan jeg prøve å hjelpe deg med programeringen, men det er ikke så lett da jeg ikke har lik LCD eller flowsensorer men vi kan ihvertfall prøve :wink:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Tøft prosjekt. Dette er noe for meg :)

 

Jeg vil bare nevne at sensoren som brukes ikke er godkjent for bruk til diesel (eller andre hydrokarboner). Inne i selve huset kan det bli varmt, men det vil ikke være oksygen nok til en antennelse. Plast i seg selv gjør at væsken kan bli statisk ladet, og det er skummelt. Elektronikk i motorrom der det kan forekomme hydrokarbongasser bør ha en utførelse som gjør dem egensikre i forhold til gassene som forventes. (pes)

 

Sett på en motstand i serie med Vcc for å begrense strømmen, pluss minimum en sikring på noen mA. Bruk zenerbarrierer mellom Vcc og GND for å stoppe transiente spenninger. Du har nå en enkel zenerbarriere som hindrer deg i å sende 12V 300A rett til sensoren om den skulle kortslutte. Ikke akkurat ATEX godkjenning, men bedre enn ingenting.

 

Det kan kanskje være interessant å offloade mikrokontrolleren så ikke interrupts 16 tusen ganger i sekundet ødelegger timing osv. Om så være kan man bruke gode gamle TTL/CMOS kretser og bare lese av når man trenger data (1 gang i sekundet?), alternativt bruke mindre microkontroller til selve telleprosessen. En Tiny12 koster veldig lite... Hvis du ikke skal bruke kontrolleren til noe annet enn telling, så spiller det vel egentlig ingen rolle.

 

Nevnt tidligere er NMEA. Et kult tillegg ville jo vært en NMEA multiplexer så du kan innhente NMEA data fra flere sensorer, og spre disse til instrumentene gjennom en sentral NMEA kanal. Man kan og lage seg egne NMEA setninger dersom man skulle ønske det.

 

En ting å tenke på siden du allerede har temperaturmåler er å finne faktisk masse (i gram) som brukes. 10 l/timen om morgenen med 7 grader vil være 11.7 midtdags og 27 grader. Så kan du heller regne om til 20 graders diesel på displayet.

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God morgen eiaro :smiley:

 

Bio-tech sensoren er ifølge produsenten beregnet for diesel , da regner jeg med en slik stor proffesjonell verdensomspennende bedrift tar høyde for både varmgang og statisk elektrisitet så akkurat det bekymrer meg lite .

Men , du har et poeng når det gjelder sikring og barriere , jeg jobber i industriens opphav og har til dagen hendene fulle av både Exi og Exe utstyr for bruk i tilhørende klassifiserte soner , Offshore drilling...

Men , når ble fritidsbåtflåten Ex-område ? Til dags dato har jeg aldri hørt ordet nevnt , hverken i bil eller båt men kansje det kommer...?

Sensoren er en såkalt "hall Sensor" noen som innebærer at det ikke finnes beveglige elektriske komponenter inni den som tilsier noe fare for gnist , men selvfølgelig må den ha en forankoblet sikring ,

ellers tenker jeg også at det aldri har vært snakk om barriere på tankmåleren , jeg mener potensiale er vel så høyt her som for sensoren ??

Ellers synes jeg det er kjekt at både du og andre innvolverer seg både til å utvikle og finne andre løsninger , legg det ut folkens... :smiley:

 

Når det gjelder min Arduino er den nå programmert og kalibrert mot sensor , så den leser forbruk liter pr. time samt summerer dette .

Videreutvikling pågår og det er meningen den skal gi ut forbruk pr.nm også .

Her er et foreløpig bidrag:

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Men , når ble fritidsbåtflåten Ex-område ? Til dags dato har jeg aldri hørt ordet nevnt , hverken i bil eller båt men kansje det kommer...?

 

http://www.lovdata.n...047-003.html#22 er vel det nærmeste man kommer... :) Neida, det var nok ment mer som en generell god praksis basert på egen erfaring med å beskytte de enkelte delene i et bygg fra å ødelegge hverandre med feil. Er utrolig kjipt når den magiske røyken forsvinner fra de dyre komponentene...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå har jeg brukt de siste timene til å lese gjennom tråden..... men det har jaggu vært stille her de siste månedene?

 

Har tenkt tanken å få til noe på min ene TAMD61A, og venter spent på fortsettelsen. :pray:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Og alle roper i kor: KAPTEIN FREDRIK!!!!! :clap:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...