Jump to content

DIY prosjekt : Enkel dieselforbruksmåler kan lages selv


nimba

Recommended Posts

Vann utvider seg langt mindre enn diesel når det varmes opp så det er neppe særlig nyttig med en slik test.

 

En liter er jo en liter uansett så en må i så fall ta en liter og kjøre gjennom sensoren, varme denne samme literen opp til f.eks. 80°C og så slippe den gjennom sensoren igjen.

 

Mest reelt blir det jo med diesel men det spørs vel om "hu mor" vil ha denslags på kjøkkenet :blush:

Link to post
Share on other sites

Våre "Bedre Halvdeler" er vel kjent med mye rar forskning som vi kjeller-forskere (les:båteiere) driver med, så en "hot-cold" lab på kjøkkenet lørdag ettemiddag, anses vel bare som enda en raritet "han" driver med ;-)

 

Forøvrig, fant en lettlest og fin artikkel om drivstoffets tempererte volum HER

Link to post
Share on other sites

Siden det har vært så mye teori vedr. temperaturen på returdieselen tok jeg idag og målte den , det sier seg jo selv at visst varm diesel utvider mye vil sensoren på returen gi feile verdier .

 

Høyeste temperatur ble målt til 40 gr. (fullt turtall), noen som tar på seg og finne ut volumendringen (fusebox?), er den stor må "vi" utvide prosjektet med data/software og få temperaturkompensering inn i programmet :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her skytes vel svært liten fugl ved hjelp av store mengder artilleri.

 

I min gamle bil kan jeg trykke på en knapp og se forbruket.

Og hvordan kan displayet vite det?

Jo, disse opplysningene får den fra Trionic 5 over CAN-bus.

Trionic vet det nøyaktige antall gram som sprøytes inn for hver forbrenning.

Jeg har vel all grunn til å tro at en moderne dieselmotor virker på samme måten.

 

Hvorfor ikke skaffe seg en CAN-bus interface, hvis det er det som brukes, og koble den til PC?

Link to post
Share on other sites

Her skytes vel svært liten fugl ved hjelp av store mengder artilleri.

 

I min gamle bil kan jeg trykke på en knapp og se forbruket.

Og hvordan kan displayet vite det?

Jo, disse opplysningene får den fra Trionic 5 over CAN-bus.

Trionic vet det nøyaktige antall gram som sprøytes inn for hver forbrenning.

Jeg har vel all grunn til å tro at en moderne dieselmotor virker på samme måten.

 

Hvorfor ikke skaffe seg en CAN-bus interface, hvis det er det som brukes, og koble den til PC?

 

 

En Volvo Penta fra 1988 er hverken utstyrt med data eller elektronikk ! du refererer til en motorstyring fra en annen generasjon motorer som ikke snakker med en helt mekanisk dieselpumpe , ellers takk for tanken :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Hvorfor ikke skaffe seg en CAN-bus interface, hvis det er det som brukes, og koble den til PC?

Jo´a, men den Can-bussen må jo kobles til noe...

Å ja, du mener kanskje pulsene fra drivstofftelleren? Men DET signalet må jo prosesseres, og kobler du can-bussen til PC, må det være et program der som "prosesserer" data, Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Synes ellers at denne strengen er meget interessant!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nimba, jeg leser noe om dyser til flow-meteret. 1 og 3 millimeter ? Er det forskjellig tilkoblingsmulighet på det ? Måleenheten i pulser, og mengde (arbeidsområde) endres tydeligvis i forhold til om det er "dyse"(?) på 1 millimeter eller 3.

 

Har veldig lyst til å bestille opp selv, men ønsker litt avklaring, du som allerede har dem, og kan se ? :-)

 

 

Glemte helt vekk denne... dysen ligger vedlagt sensoren og stikkes inn på "trykksiden" , sensoren vil da endre flowrate og pulshastighet ..

Uten dyse : 0,05-3,0 liter/min 2500 imp/Liter

Med dyse : 0,03-1,8 liter/min 8500 imp/liter

 

dscn4432.jpg

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har testet dieselens temperaturkoeffisient ,Øh..visst det er det det heter :confused: :confused:

Skal dieselmålingen bli riktig må dieselen altså ha samme "volumverdi" på både tur og retur , ekspertisen hevder så at temperaturen på returen er lang høyere en på suge siden , og det fikk jeg jo bekreftet i går som tidligere nevnt.

Max temperatur fikk jeg narturligvis på høyeste turtall , og med det som utgangspunkt ville jeg nå finne ut hvor mye dieselen utvider seg ved denne temperaturen (40gr.)

 

For og finne temperaturen på returen lagde jeg en "temperaturføler" og satte denne inn i selve "returslangen" rett før tilkoblingen på tanken slik at dieselen fikk fysisk kontakt med sensoren .

 

dscn4391.jpg

 

dscn4392a.jpg

 

Så for å finne ut om diesel faktisk utvider seg og evnt. hvor mye , fikk jeg ideèn om rett og slett varme den opp til 40 gr. og evnt. se fysisk om volumet økte?

Så da bar det på verkstedet for å se etter muligheter... her fant jeg kokeplate , diesel , temp.føler og en kopp fra en lakksprøyte , så da var eksprimentet igang :smiley:

 

 

 

 

Her er utgangspunktet : temperatur = 12 gr. legg merke til tapen på kanten

 

 

dscn44351.jpg

 

dscn44361.jpg

 

 

Og her er 40 gr. nådd , dieselen steg opp til tapen og bekreftet dermed at dieselen utvider seg ved oppvarming

 

 

dscn44371.jpg

 

dscn44381.jpg

 

 

 

Men hvor mye utvidet den seg ?

Oppi koppen helte jeg nøyaktig 1 liter , når jeg så målte etter oppvarmingen hadde volumet økt med 10ml , noe som tilsvarer 1% , i min verden er dette for lite til å ta hensyn til i dette prosjektet , så da forsetter vi....

 

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være at 1% er riktig ved ca.30°C temp.økning. Jeg ville nok tro at returdieselen er varmere enn 40°C når du har driftsvarm motor i marsjfart men det kan du jo sjekke neste gang du er på fjorden. Vil tro at en konstant for temperaturutvidelsen bør være greit nok i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt.

 

Jeg ser man får nøyaktige forbruksmålinger i alle nye påhengere nå, samt i Mercruisers nyere dieselmotorer. Produsentene er såpass enige om grensesnittet at ettermarkeds-kartplottere også kan brukes som "kjørecomputer". For noen av dere ville det kanskje være enklere å sette inn noe sånt?

 

Men dette betinger nok commonrail for diesel, eller EFI for bensin.

Link to post
Share on other sites

Det kan godt være at 1% er riktig ved ca.30°C temp.økning. Jeg ville nok tro at returdieselen er varmere enn 40°C når du har driftsvarm motor i marsjfart men det kan du jo sjekke neste gang du er på fjorden. Vil tro at en konstant for temperaturutvidelsen bør være greit nok i denne sammenheng.

 

Den temperaturen ble målt med driftsvarm motor på full gass , temperaturen på dieselen avtok etterhvert som turtallet gikk ned .

Jeg forstår at "dere" er opptatt av faktorer som kan påvirke resultatet , men som amatør er promille uvesentlig , hadde dette vært noe jeg skulle masseprodusere i salgsøyemed forstår jeg at alle parameter MÅTTE vært 100% .

Men for all del , poenget ditt var vesentlig viktig inntil testen var utført :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Så for å finne ut om diesel faktisk utvider seg og evnt. hvor mye , fikk jeg ideèn om rett og slett varme den opp til 40 gr. og evnt. se fysisk om volumet økte?

 

Temperturkoeffisienten på diesel er 0.00084 pr grad C, eller sagt på en annen måte: 1% økning i volum for hver 10 grader høyere temperatur.

 

Dette tok det meg ca 10 sekunder å google, men du hadde det nok gøyere over lengre tid med eksperimentet ditt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med oppvarming av diesel :-) Synes det så litt skremmende ut med det oppsettet, men ... job well done ;-)

Vel, så veldig farlig var det vel ikke. Her var det jo ingen åpen flamme og dieselen var langt unna kokepunktet.

 

Skumlere var nok det jeg klarte å få til for noen år siden:

 

Jeg var nedom båten som sto på land en vinterdag for å rydde litt. Etter hvert ble jeg kaffetørst, så i stedet for å fyre opp kokeapparatet, fant jeg frem et slikt lite blått campingkokeapparat for gass som jeg hadde som reserve. Vann hadde jeg med på en slik vanlig 4 liters kanne, så kaffekjelen ble fylt opp og apparatet startet på bordet inne i salongen.

 

Etter litt jobbing i uterommet kikket jeg inn i salongen for å se om vannet kokte. Der fosskokte det og det sto en hvit damp mot meg, med en umiskjennelig lukt av lampeolje. Jeg hadde tatt feil kanne i halvmørket og drev og kokte lampeolje, på åpen flamme! - Men det gikk bra, hvor dum kan en bli?

Ellers følger jeg denne artige tråden. For mange år siden før jeg ble pensjonist var jeg en racer på programmering og bruk av 8051 microcontrollere i jobben. Hadde det ikke vært for at jeg helt har glemt ut kunsten å programmere denne kretsen, skulle jeg slengt meg på prosjektet. Jeg har sikkert et par dusin uprogrammerte controllere liggende!

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Interessant prosjekt.

 

Jeg ser man får nøyaktige forbruksmålinger i alle nye påhengere nå, samt i Mercruisers nyere dieselmotorer. Produsentene er såpass enige om grensesnittet at ettermarkeds-kartplottere også kan brukes som "kjørecomputer". For noen av dere ville det kanskje være enklere å sette inn noe sånt?

 

Men dette betinger nok commonrail for diesel, eller EFI for bensin.

 

Ja , så at Navman var tidlig ute med å kommunisere med feks. Mercury , små GPSèr med full motorkontroll.

Og som vi alle vet kan alt kjøpes for penger , også computere til gamle volvo Penta , visst en synes det er verdt det :cool:

Link to post
Share on other sites

For mange år siden før jeg ble pensjonist var jeg en racer på programmering og bruk av 8051 microcontrollere i jobben. Hadde det ikke vært for at jeg helt har glemt ut kunsten å programmere denne kretsen, skulle jeg slengt meg på prosjektet. Jeg har sikkert et par dusin uprogrammerte controllere liggende!

Man glemmer da ikke sånt, Lars? Vel,... noen detaljer blir kanskje litt obskure etter en del år, men det tar ikke lang tid å friske opp sånt som man en gang har kunnet til fingerspissene. Dessuten, når man er blitt pensjonist er det viktig å holde hodet i trim :thumbsup::flag_bp:

 

Utviklingsrogramvare koster dessuten ikke latterlige summer lenger, tvert om finner man det meste man trenger gratis på nettet

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :smiley:

 

Testingen med vann ble ikke noe suksess , i alla fall for noe nøyaktig måling , da tenker jeg ikke på displayet som pulsteller , men som frekvensteller , vanntrykket var over tid rett og slett for ustabilt , noe som fikk sensoren til å "flakke"

Det jeg tenkte var å måle opp nøyaktig hvor mye væske som passerte innen for en time ved de forskjellige frekvensene feks. 10-20-30-40-50-60-70 , jeg ville da kunne regne meg fram til forbruket ved å lese av frekvensen på retur og trekke denne i fra frekvensen på tur , jeg ville da ende opp med en verdi som kunne oversettes til forbruk pr.time evnt. også bruke hastigheten og finne forbruk pr.nautisk mil , dette tror jeg med enkelthet kan settes opp i et regneark/diagram i XL.

 

Men jeg ble lei av vannet og bestemte meg for å montere sensorene i båten for uttesting , jeg ble vel det man kaller noe skeptisk etter vannforsøket , og om pumpen ville påvirke , om kapasiteten var stor nok eller om den ville begynne å flakke måtte jeg bare finne ut av .

 

Så her er utgangspunktet , tanktoppen med kobling for tur og retur

 

 

dscn3965.jpg

 

 

Returslangen ble gjordt klar med temperatursensoren inkludert , plug & play

 

 

dscn4394.jpg

 

 

Og tilførselses slangen ble slik , også plug & play

 

 

dscn4395.jpg

 

 

Selve tilkoblingen var da gjordt på et øyeblikk...

 

 

 

dscn4396.jpg

 

 

dscn4397.jpg

 

 

Og hvordan det gikk , kan du se i neste episode :giggle: :giggle:

 

 

dscn4399.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det å lukte fugl her, med reelle målinger på systemet i båten! Ser frem til måleresultatene.

 

Man glemmer da ikke sånt, Lars? Vel,... noen detaljer blir kanskje litt obskure etter en del år, men det tar ikke lang tid å friske opp sånt som man en gang har kunnet til fingerspissene. Dessuten, når man er blitt pensjonist er det viktig å holde hodet i trim

Nå jeg få lov til å nevne at assemblerprogrammeringen for 8051 var noe jeg kunne, ja til "fingerspissene" da jeg jobbet som utviklingsingeniør hos Tandberg Data, men jeg sluttet der i 1994! Etter det ble det ASIIC utvikling og programmering hos Forsvarets Forskningsinstitutt i 11 år, så da ble harddisken der oppe under krøllene fylt opp med de kunnskapene. Som pensjonist har jeg konsentrert meg om PHP-programmering for mine hjemmesider. Så hodet mitt har nok ikke fått anledning til å sløve helt bort.

 

Her i den gata jeg bor er det mange pensjonister. De som ikke trimmer hjernen jevnlig utvikler som regel demens i løpet av kort tid :giggle:

Nå er jeg ikke særlig plaget med demens, men jeg har hørt om noe som heter Altzheimer, men har glemt hva det er for noe rart! :worry::rolleyes:

 

Når det gjelder drivstoffmåling, tenkte jeg en stund på et analogt system. Da tenkte jeg å bruke tilsvarende gjennomstrømmingsmålere som trådstarter bruker, men så var tanken å bruke frekvens til spenningsomvandlere for så å mate disse spenningene inn på en OP-amp som trakk disse spenningene fra hverandre og viste resultatet ut på et analogt instrument via litt ekstra mikkmakk med innputt fra skovelen for hastighetsloggen for å få resultatet ut som liter pr. nautisk mil.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...