Jump to content

Bobåt og isolasjon


longtallsally

Recommended Posts

Dette er nok bare første av mange tråder jeg kommer til å starte angående bobåt. Jeg skal kjøpe båt for å bo i, og jakten er i full gang. Trenger litt råd og vink fra likesinnede og fra folk som har litt mer erfaring enn meg.

 

Så til tema:

Bobåt og isolasjon. Har forelsket meg litt i en Seafinn 39. Enkelt skrog (uten sandwitch) noe mer isolert tak (kryssfiner og teak) Jeg aner meg at det kan bli en kald båt å bo i, men båten i seg selv var midt i blinken.

 

Hva er erfaringene når det kommer til skrogtyper og isolasjon? Hva funker og hva funker ikke med tanke på varme, fuktighet, kondens osv. Og da tenker jeg på året rundt erfaringer, ikke bare sommersesongen...

 

Gleder meg til å høre mange erfaringer og tips :)

 

Monica

Link to post

Det som er viktig i en bobåt er å få så lite kondens som mulig, og å beholde varmen inni båten. :sweat: Hvis båten du har sett på har god avstand mellom innredning og skrog, kan du isolere med matter av Rockwool som du pakker inn i plastsekker. (En plate passer i en søppelsekk) Da trekker ikke platene fuktighet, selvom det oppstår kondens. Noen bruker liggeunderlag, eller dyrere alternativer, men jeg synes Rockwool er bra fordi du kan forme mattene etter skrogformen. Og du kan få dem fra 5-20cm tykkelse.

Om vinteren kan du bruke bobleplast som "dobbeltvindu": Det isolerer, samtidig som det ikke blir mørkt inne :cool: Ellers er det en båtboerforening på Aker Brygge som sikkert har noen gode råd. :clap:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post

Motorseilere har meir vindusflate og vil nok vera litt kaldere enn seilbåter. Eg bur i min seilbåt i Bergen i vekene og til nå har eg klart meg med ein 1000w ovn. Har ein ovn til + dieselvarmer om eg fryser. Har budd i båten siden januar og kan bare anbefale denne måten å bu på.

Og om du skal bu i båt i Stavanger så har du sama klimaet der.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Eg har budd i båt i to vintrar no (som har vore ganske ekstreme, med ned mot -20 grader, noko som er uvanleg på Sunnmøre). Båten er berre 33 fot, men er ikkje isolert anna enn at det er balsa i dekk.

Det er ingen problem med å halde varmen om bord. Ein må hugse at volumet i ein båt er på storleik med eit lite rom i eit hus. Det kreves ikkje store effekten for å varme opp all lufta om bord.

I fjor vinter stod dieselvarmaren på kontinuerleg frå oktober til mars. Skrudde han ned på minimum effekt (1300 watt) medan eg var på arbeid. Då var det alltid godt og varmt om bord. På minimum effekt går det då ca 122 liter diesel per månad. Med ein dieselpris på 9 kroner, vart det altså i overkant av tusen kroner månaden for kontinuerleg varme om bord. I den gamle murbygningen eg budde i før, var rekninga langt høgare. Fordelen med dieselvarme er samstundes at ein får god ventilasjon om bord. Eg var ikkje plaga med kondens. Det er verre om ein berre fyrer med elektrisk. Då bør ein ha luftavfuktar i tillegg.

 

PS: Du kjem til å få ca 200 spørsmål frå vener og kjente om det ikkje er kaldt om bord.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Takk for goe tips sålangt :)

 

Eg bodde i fjor i et gammalt hus som var dårlig isolert. Liten storm ute, frisk bris inne... i -16 grader ute var det store isvuller på vinduet inne. Jeg sov med 2 dyner, ullundertøy, skjerf lue og tjukke sokker.

 

Jeg har INGEN tro på at det blir like kaldt i en båt :)

 

Og ja eg har fått det spørsmålet hundre ganger allerede :)

Link to post

Jeg har ikke kommet så langt som til å flytte permanent inn i båten, men når jeg blir kvitt datra på 19, selger jeg leiligheten og gjør det.

I fjor vinter hadde jeg 4 av 5 helger i båten og min erfaring er at det er litt gulvkaldt første døgnet. Etter det er det like varmt som i en helt greit isolert leilighet med sentralfyring som funker. Jeg har på en 2000w's vifteovn m/termostat som holder 10 grader i båten mens jeg ikke er der. Når jeg kommer fredag, starter dieselfyren og skrur opp termostaten på vifteovnen, er det 22grader eller mer i båten etter halvannen time under dyna. (man skal sove seg inn i helgen)

På vinterstid, har jeg kun burka over båten, men med bobleplast over vinduene og isolasjonsmatter på dekk, kunne jeg nok spart litt på fyringsutgiftene. Så langt har jeg ikke gjort det da jeg kun har tilbragt helger her på vinterstid. Tørt og fint i båten hele vinteren igjennom da luften ute er tørr i kuldegrader. Det er på vårparten med store svinginger i temperaturen ute at rå luft blir et problem, men med vifteovn + dieselfyring holdes den relative fuktigheten i luften nede og sengetøyet holder seg tørt.

Det viktigste med å bo i båt vinteren igjennom, er fasilitetene på land. Tilgang på dass, dusj og klesvask er viktig for vår bortskjemte generasjon.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
  • 3 måneder senere...

Ett utrolig spennende tema for meg dette. Jeg vurderer og bygge opp en skøyte innvendig og ønsker og få en varm og god båt. Ser for meg og bruke en type tettning utvendig, plater i midten for isolering og til slutt plast for å holde på varmen. Om noen har noen andre forslag til meg, tar jeg imot med åpne armer:)

Link to post

Hulda er stål og isolert med skum. Stemningsrapporten akkurat nå er: Ute 5 kuldegrader og NE lett vind, overskyet. Inne er det 19,5 grader og RF= 33 %. Det er litt i tørreste laget, må kanskje sette inn en luftfukter. I forpiggen står det en 1 kW vifteovn. I salongen fores temperaturen fra en Eber som heter et eller annet med tallet 4. Var ny for et par år siden. Den tikker og går på halv fart, tilluften kommer utenfra. Jeg hadde ikke hatt problemer med å bo her uansett utetemperatur. I akterskipet har jeg skrog mot sjø som ikke er dekket av dørk enda. Disse platene bidrar til å kjøle ned båten. Selv på disse platene kondenserer det ikke.

Link to post

Minus 9 grader i Ørsta i dag.

Har på dieselvarmaren på ca 20% effekt (av 3,8 KW totalt), samt ei elektrisk vifte på 2 KW med termostat som koplar seg inn om det vert for kaldt. Tippar eg no brukar ca 2-2,5 KW til saman jamt over for å halde 23-24 grader inne. Hadde eg berre hatt elektrisk varme, hadde eg nok ikkje kunne halde ein behageleg temperatur. Dieselvarmar er eit must, også for å redusere kondens om bord.

Har berre sandwich i dekk, elles uisolert skrog (men mykje mahogny innvendig).

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Eg bruker nesten bare elektrisk for varme, fyrer med diesel når det blir for kaldt. Idag i -7 måtte eg slå av Mikunien da det blei for varmt innendørs. Største problemet mitt er at det er komme 3-4 cm is og at eg ikkje har vatn tilgjengelig fra 1.nov. Skulle gjerne vore ein tur ut i helga, men har ingen isbryter.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Min går samanhengande heile vinteren. I fjor vinter gjekk han ca 3500 timar, denne vinteren har han gått ca 1500 timar. No problem.

Eg bur vedsiden av Steinsvik, og eg har eit heilt anna syn på min dieselvarmar, eg har en Eber.D5 airtronic, dette er det største drit eg har vert borti ever!

Å belage seg på luftvarmer til eneste oppvarming må du ikkje gjøre, Levetid på en slik varmer er meget begrenset

Kjøp en Kabola med en gang da har du noe som virker, Min eber. har passert kostnaden til en Kabola forlengst.

Link to post

Er vel minus 5 i tønsberg i dag tror jeg, vi kjører elektrisk ca 3000W og så hjelper vi på med dieselvarmer på dagene, det er kaldt synes jeg , om morgenen er det gjerne 14grader inne her før vi slår på dieselen.

I fjor vinter hadde vi rundt 5000W elektrisk og da holdt vi fin temp hele vinteren selv om det var kaldere enn i år.

 

Båten er en nyere oceanis 43

Link to post

Eg bur vedsiden av Steinsvik, og eg har eit heilt anna syn på min dieselvarmar, eg har en Eber.D5 airtronic, dette er det største drit eg har vert borti ever!

Å belage seg på luftvarmer til eneste oppvarming må du ikkje gjøre, Levetid på en slik varmer er meget begrenset

Kjøp en Kabola med en gang da har du noe som virker, Min eber. har passert kostnaden til en Kabola forlengst.

 

Sier du det! Dette er min andre Eber. Den forrige ble vel kjøpt inn på 80-tallet og snurret og gikk uten et feilslag, null service, null reparasjoner i de 9 årene vi hadde båten. Det var jeg som monterte varmeren. Nå har vi en Eber D4 som har tjent oss et par år. Trykker på knotten, og den starter og går. I fjor vinter så gikk den ukesvis i slengen. Mulig at D5 er et mindre godt design. Jeg ble anbefalt å ikke kjøpe D5 da jeg kjøpte D4'en. Jeg ble heller anbefalt å kjøpte to stk D4 om den ene ikke skulle holde.

Link to post

Eg har ein slik "Wind" kjøpt frå Norpart. Er ganske kranglete å få start på av og til, men det trur eg skuldast dårleg kabling/batteri (han startar lettare når motoren går).

Når han først får start, går han i det uendelege. Difor slår eg han berre av om eg skal på ferie.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Problemet med D5 er at den blir for mye kjørt på lav effekt. Da kokser den igjen. Har jobbet med montering og rep. av eber. Hadde veldig få reklamasjoner på disse produktene så fremst de var montert riktig.

 

Sot er det lite av, har opperet den flere ganger, første halvåret eg hadde den, havarete det runt 10 glødestifter, den blei da "boret opp" Problemet vart

da bedre, men stiftene ryker enda. venter på nye stifter nå! I høst var det på tide med ny viftemotor til den nette sum av 5000.

Og dette etter gamle vifta har vert overhalt to ganger, men nå var anleggsflatene til børstene på ankeret totalt bortslitt.

viftemotoren pakker seg med kullstøv fra børstene etter ca 1500 timer og må renses

Vi har en annen nabo her i havna og, han bodde i en segler i 3-4 år, to D5er, en viftemotor og en D8 på den korte tiden...

Link to post

Seafinn 39 tror eg at eg hadde styrt unna, teak overbygg.... fint med teak, men tror ikkje eg ville hatt det over hodet. Det kan vel vere tett, men tror nok det er

er av sjeldenhetene. skaff deg en plastbåt med divinycell kjerne i skrog og overbygg, kondens er eit vesentlig problem vinterstid, prøv også å finn en båt som ikkje har alu.rammer runt vinduer og dører/luker som er direkte eksponert under open himmel, altså der bør vere en kant, overheng over alu.ramma, vist ikkje renner kondesen

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...