Jump to content

Hvorfor bruker du ikke vest?


Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvorfor folk ikke bruker vest, eller bilbelte?

Jeg er langt ifra perfekt selv, men prøver alltid og bli bedere.

Programmlederen på programmet Norskekysten, bruker ikke vest bortsett fra en gang og da var den ikke festet.

Hilsen Morten

Redigert av Ella. (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Bruker alltid bilbelte hvor det finnes. Har en bil fra 1970, den har dessverre ikke bilbelter, men det er nå slik den er.

 

Når det gjelder vest er den for min del alltid på under fart og ved arbeid på dekk i ruskevær. Men blir litt voldsomt å sitte med vest på seg en fin sommerdag i havn, så da får den ligge inne. Folk som er med på tur må også bruke vest, hvis ikke kan de heller holde seg på land synes jeg. Sitter det nede i salongen slipper de selvsagt, vestene er lett tilgjengelig uansett. Dagens vester er såpass lette å ha på seg, de merkes ikke like godt som vestene før i tiden. Ganske dårlig at folk på riksdekkende program ikke tenker mer over hvor holdningsskapende det er at folk ser det selvsagt brukes vest ombord.

Link to post
Share on other sites

Er en ute til havs i en daycruiser,pinnebåt eller jolle og været er dårlig kan det nok være lurt å bruke vest. I joller ja men kommer en over en 18 fot har ikke dette mye for seg innadskjærs. Små unger bør naturligvis bruke vest. Det får holde med å ha vest i båten, håper ikke dette skal bli påbudt men forundrer meg ikke med den gjengen som styrer. Voksne bør ta ansvar for dette selv. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vest og bilbelte, kan forstå de som ikke gjør det så lenge de holder seg inni/oppi en 24 fots eller større..

 

Hovedgrunnen til at jeg bruker vest, er at jeg ikke ønsker å ta sjangsen på at guttungen og den kommende jenten, skal vokse opp uten far.

Og når de er med i båt er det en minst like god grunn at det er lettere for meg å hjelpe de, i en nødsituasjon om jeg også har på meg vest..

 

Det skal relativt lite til, selv i en stor båt, at en går på dekk eller langs ripen, man mister fotfeste av en eller annen grunn..

Slår hodet i ett eller annet (kanskje det som lå i sjøen og fikk båten til å bevege seg rart)

..bevisstløs i sjøen uten vest er ikke bra, kanskje til og med er man ute med guttungen alene som ikke vil takle en slik situasjon.

Da er det mulig vesten hans blir overflødig om han ikke kommer seg til land igjen..

 

Dødmannsknapp er ikke nevnt, men det er like viktig,

faller du i båten og blir bevisstløs er det kjipt om båten fyker i samme fart til den stopper i "noe"

Kanskje hele familien er under dekk og vet ingenting før det smeller, da spiller det ingen rolle hvor stor båt du har..

Redigert av Espen1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At man har litt størrelse på båten burde ikke være noe unskyldning.

Problemet er jo ikke at du detter ut av en båt på 40 fot når du sitter og kjører i 7 knop, hva hvis du må evakuere feks pga brann eller at den plutselig tar inn vann.

Det er i en nødsituasjon, hvor man ikke har kontroll som vesten er nødvendig.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Det sikreste er naturligvis å ha vest på fremfor av uavhengig av båt størrelse. Ting kan skje og når det skjer er det ofte raskt.

 

Er det strålende flott vær og stille synes jeg ikke vest er nødvendig å ha på. Her må hver enkelt gjøre det de føler er riktig og føler seg komfortabel med.

 

Noen higer etter påbud støtt og stadig og for egen del synes jeg vi har nok. Trist det som skjedde med den 29 ft båten. I følge statistikken er det svært få tilsvarende ulykker i båter større enn joller og da er neppe noe påbud aktuelt heller.

 

Belte i bil var jeg dårlig på tidligere. Etter at jeg byttet bil som lagde et h.... spetakkel da belte ikke var på måtte jeg krype til korset. Nå har dette blitt en vane. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bruker alltid bilbelte! Her er det påbudt og med god grunn. I tillegg er det ikke til hinder for noe som helst.

 

I båt er dette frivillig og med god grunn. Vest er ubehagelig, den er i veien osv. Orienterer alltid mine passasjerer om hvor de finner vestene, så lar jeg de vurdere dette selv. Barn bruker alltid vest, Er det under 17 grader krever jeg at de som skal ut på dekk benytter vest. Selv bruker jeg kun vest ute på dekk og når det er nødvendig og alltid i åpen båt.

Link to post
Share on other sites

Bruker ikke vest i viknesen, men ved fiske vintertid bruker jeg flytedress. Anser muligheten til å ramle overbord som minimal til hypotetisk. Har ikke hørt om noen statestikk som antyder at fall overbord i fra større lukkede båter er er reelt problem.

Det er imidlertid et kjent problem i små joller ( og rib ), der fall overbord får fatale konsekvenser flere ganger årlig. Ut i fra de avisoppslag denne høsten har mange av de som har forudlykket hatt vest/flyteplagg på, kanskje holdningskampanjer virker.

Link to post
Share on other sites

Halvparten av alle fritidsbåter i Norge er under 19 fot.... det er nok større fare for å trenge vest på dollbordet på 34Cranchien i fem knop enn i en ni fot jolle uansett fart. Trådstarter nevnte vel aldri noe om påbud? Det handler om holdninger. Jeg påberoper meg ikke å være flink. Men flere her trenger kanskje å tenke gjennom ikke bare hvordan deres adferd oppfattes av andre men også hvilke konsekvenser det kan ha for en selv.

Det var tydelig å se at mange fler brukte vest etter at flere ulykker skjedde i sommer, får håpe det sitter i.

Link to post
Share on other sites

He-he.. Man treffer jo ofte et eller annet før man lander i blauta ja, men kanskje litt overkill :rolleyes: Har dog noen ganger brukt padlehjelmen min når jeg har vært utpå og hoppa med RIB`n.. Har det med å slå hue mitt, og vet ikke hvor mye mere den gamle knollen tåler :headbang: Og vesten sitter selvfølgelig på med daumannsknappen godt festet i d ringen :thumbsup:

Redigert av puddingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...