Jump to content

Hvorfor bruker du ikke vest?


Ribtjenester

Recommended Posts

Har alltid på vest i åpen båt, også store båter. Sitter jeg inne i lukket båt, har jeg vesten i nærheten (gripevidde), og alle ombord skal vite hvor sin egen vest er. Tenker ikke bevisst på det, det bare er sånn.

Ferger o.l. er annerledes da, da tar jeg den på om jeg får beskjed om det, eller føler kallet av naturlige grunner :giggle:

 

Bilbeltet er ALLTID på og det gjelder alle andre i bilen. Har reddet livet pga. belte to ganger :thumbsup: Vondt i nakken, lilla merke over hele kroppen der beltet lå, men i live, og jeg liker å være i live.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Neida, pub hjelmen min det,men samme farge :lol:

 

hehe :lol:

 

Bilbelter sørger jeg alltid er på bortsett fra de i baksetet.....bør kanskje skjerpe meg der.....

 

Jeg tror faktisk seilere er mye flinkere til dette med å bruke vest også i store havseilere. Sjelden jeg ser motorbåtfolk med vest om båten er stor. I seilbåter burde det faktisk være påbudt med hjelm også, det er ofte en bom der som lever i sin egen verden hehehe :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Bruker alltid vest under fart. Stort sett også inne, bare styr å ta den av og på. Er mest ute i cocpit allikevel. Skjønner ikke at folk tør å la være å bruke vest med så mange gærninger ute på fjorden som ikke kan vikepliktsreglene eller tar hensyn med båten eller hekkbølgene sine. Bommen et stort sett ufarlig, den svinger høyere enn hodet. :thumbsup:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Hos deg i Bavarian gjør den nok det Jandrea men du må nok bøye hodet litt avhengig av hvor du er i cockpit :giggle: , har hatt pinnebåter selv derfor tillatet jeg meg å nevne det hehe :giggle:

 

Motorbåtfolket er vel de som er flinkest til å vike, seilbåtfolket tror ofte de har retten på sin side selv om de går for motor og er etter mitt syn de som svikter mest rundt vikeplikt. :yesnod:

 

Hekksjø kan da umulig være et problem, har du ikke hørt om å surfe på bølgene :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

De med treskalle bruker selvsagt ikke vest, de tror vel de holder seg flytende ved hjelp av det som som sitter på toppen av skuldrene... Har fortsatt tilgode å treffe på eller høre om en uten treskalle som ikke bruker vest i fritidsbåter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da flyter jeg nok sett godt nok på treskallen satser jeg på! Jeg bruker riktignok vest når jeg skal utpå alene i litt sjø, men ellers føler jeg meg såpass trygg i båten at jeg ikke ser noen grunn til å ha den på. Sannsynligheten for åbli kastet på sjøen i 7 knop anser jeg for å være uhyre liten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har i en årrekke brukt mye båt, men desverre ikke vært så flink til å bruke vest. Fisker endel med teiner-krepseteiner-garn..... der det er mye tau, og div tang osv på dekk. Fikk meg just en Opplåsbar vest, og der må jeg si jeg ble imponert, merker ikke den er på, hadde frem til jeg fikk denne ikke prøvd disse vestene.

Så vil egentlig oppfordre folk til å investere i en opplåsbar vest, kan være en billig investering.

 

Om jeg ikke har den på under vanlig kjøring, så har jeg den hvertfall på når jeg sjauer på dekk med ette eller annet.

 

Lars s

Link to post
Share on other sites

Jeg er altfor dårlig på å bruke vest. Men jeg har hatt en bevisst holdning i år om at jeg skal gjøre det til en regel å altid ha på meg den opplåsbare når jeg er på sjøen. Nå som sesongen er over tipper jeg at jeg brukte vest 50 % av tiden. ( Bruker alltid vest uten unntak hvis det er barn i båten. ) Satser på å bli bedre neste år. Men jeg vil legge til at det er stor forskjell på å kjøre uten vest en solskinnsdag i moderat tempo i en båt du er trygg på¨, sammenlignet med å dundre på i 80 knop i mørket med en RIB man knapt har brukt før. Det er faktisk en stor forskjell, det må være lov å si at fart dreper også på sjøen. Istedenfor å si at hadde de bare brukt vest så hadde de overlevd. Er det sol og de jeg kjører båt sammen med har på solbriller, så kommer jeg nok til å sole meg litt i snekka/jolla neste år også.

Link to post
Share on other sites

Synes bruk av vest må være avhengig av hvor mye bevegelse det er i båten (fart, sjøgang) og hvor lav tempen i vannet er. Antall båter i nærheten som kan hjelpe hvis noe skjer, og hvor lett man er å se (dag/natt, trafikk av andre båter) er også viktige momenter. Altså viktigere høst og vinter, under seil, når idiotene lager digre hekksjøer og når man er ute i sjøgang.

 

Men jeg vet ikke om det er mulig å lage regler som fanger opp dette - og det er lettere å komme med et påbud flatt om at alle skal bruke vest alltid, enn sånne salgs- og fartshemmende tiltak som strenge restriksjoner og opplæring for å kunne føre båter over 10 knop, og et par års konfiskering av båter som bryter regler.

Link to post
Share on other sites

Synes bruk av vest må være avhengig av hvor mye bevegelse det er i båten (fart, sjøgang) og hvor lav tempen i vannet er. Antall båter i nærheten som kan hjelpe hvis noe skjer, og hvor lett man er å se (dag/natt, trafikk av andre båter) er også viktige momenter. Altså viktigere høst og vinter, under seil, når idiotene lager digre hekksjøer og når man er ute i sjøgang.

 

Men jeg vet ikke om det er mulig å lage regler som fanger opp dette - og det er lettere å komme med et påbud flatt om at alle skal bruke vest alltid, enn sånne salgs- og fartshemmende tiltak som strenge restriksjoner og opplæring for å kunne føre båter over 10 knop, og et par års konfiskering av båter som bryter regler.

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig Arne Hansen. Det er ikke bruk av vest som først og fremst er problemet i mange av årets ulykker. Men idiotkjøring i mørke og fylla. Skal man dra analogien til bilkjøring videre, så kan man sammenligne med å kjøre 200 km/t på natta uten lys i rusa tilstand. Det er ikke OK bare man bruker bilbelte. Det hadde vel reddet like mange liv å forby RIB'er som å påby vest? Da hadde man også redusert faren for andre uskyldige som ferdes på en ansvarlig måte på sjøen.

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det og bruke vest er jo kunn til eget og familiens beste.

Påbud osv er ikke nødvendig, det er jo ingen som håndever dette alikevell.

Kansje Polisen og våre helter på havet skulle bruke litt tid på og gå rundt i havner og prate med folk om diverse sikkerhet.Vi har jo mange frivillige som kansje kunne gjort sånne ting.

Kansje be om og få se på vesten osv, kansje den ikke har vært ute av skapet på 5 år og kansje den til og med henger i skapet hjemme, hva har du av førstehjelpsutstyr osv:)

Jeg trur bevistgjøring hadde vært lurt,

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vest ved behov og er selv i stand til å vurdere når slikt er nødvendig. Så lenge man utviser alminnelig sunn fornuft synes jeg dette hylekoret om bruk av vest hele tiden er meningsløst :crazy: . Slikt bør en hver skipper selv være i stand til å vurdere. Vestene er lett tilgjengelig akkurat som alt annet sikkerhetsutstyr ombord og blir benyttet ved behov :thumbsup: .

Link to post
Share on other sites

Kansje Polisen og våre helter på havet skulle bruke litt tid på og gå rundt i havner og prate med folk om diverse sikkerhet.Vi har jo mange frivillige som kansje kunne gjort sånne ting.

Kansje be om og få se på vesten osv, kansje den ikke har vært ute av skapet på 5 år og kansje den til og med henger i skapet hjemme, hva har du av førstehjelpsutstyr osv:)

Vil du egentlig dette? Dette begynner i å gå i retning av at "Storebror" skal se deg overalt og ha ansvaret for deg til en hver tid.

Ønsker du at det stadig skal komme noen å sjekke deg?

Det greit med holdningskampanjer, men hovedfokus må ikke bli alt som til en hver tid kan gå galt når vi er i eller ved båt!

Det meste ved båt og båtliv er tross alt positivt. :thumbsup:

Friheten er noe av det jeg setter mest pris på, og med frihet følger også ansvar.

 

Bruker vest? Ja, når jeg vurderer at situasjonen tilsier det.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når ble det galt at politiet slo av en prat med folk? Hadde vært topp om de gikk seg en tur langs gjestebrygger i byene og slo av en prat, pratet litt om sikkerhet til sjøs, veiledet om kontroll og vedlikehold av flyteutstyr, snakket om promille til sjøs, ferdsel om natten og det å følge sikker led mm. Det handler ikke om "storebror ser deg" men forebyggende arbeid. Jobben kunne vært gjort sammen med Redningsselskapet, så hadde det blitt litt mindre "farlig".

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker alltid bilbelte. Bruker alltid vest i åpen båt. Bruker ikke alltid vest i stor båt men tar den på når eg går ut av styrhuset og når det er urolig sjø.pluss når eg skal fortøye.

 

Redigert. Vesten er alltid med innenfor 2 meter rekkevidde.

Redigert av Geir Hel (see edit history)

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg erter på meg uvenner nå, men personlig synes jeg at vest i båt bør være påkrevet til åpne båter og daycruisere over 10 fot med fartspotensiale over 10 knop. Det styggeste jeg ser er daycruisere i godt sig med småbarn (og voksne for den saks skyld) som sitter foran på dekk med beina over dollbordet og holder seg fast i pulpitten. Vest eller ikke vest…Et øyeblikks uoppmerksomhet og en lite bølge så ligger de i vannet på et blunk, med fare for å bli slått bevistløs av skroget og skadet av propell. Jeg har selv sett en gutt på 6 år, med vest, som falt over bord i en slik situasjon og ble stygt skadet av propellen. At folk er altfor slappe i sine holdninger om hva som kan skje ombord i en båt er vel strengt talt ingen overdrivelse. Sitter man i en snekke og koser seg i 4 knop i solen godt plassert bak et høyt fribord ser jeg ikke den store nødvendigheten i å ha vesten på, men den skal uansett være lett tilgjengelig. Jeg bruker ikke vest ombord i snekka når man kjører i kosefart og fint vær, men er det rsukervær er vesten på. Det samme om jeg skal fram på dekk via dollbordet. Setter ikke mine ben i jolla uten vest. Alle joller med motor bør også ha dødmannsbryter.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...