Jump to content

Hvorfor bruker du ikke vest?


Ribtjenester

Recommended Posts

jeg hadde ikke hatt noe i mot at de tok seg en tur på brygga og pratet med folk

 

Da bør vel NAF, KNA eller Biltilsynet komme bort å prate trafikksikkerhet når vi parkerer utenfor kjøpesentere eller stopper på en rasteplass. Kanskje inspisere jekken og reservehjulet eller lappesakene-på-boks.

Brannvesenet bør vel slå av en prat hvis de ser eller lukter at vi har fyrt opp grillen eller ser at vi handler grillmat. Eller om vi tar med en vedsekk fra hagesenteret.

Så bør vel Direktoratet for brann- og elsikkerhet stå utenfor Elkjøp og Expert m.fl. og slå av en prat om faren ved feilaktig bruk av elektriske apparater. Det brenner tross alt mye i Norge.

Noen bør vel stoppe oss om vi er på sykkel og fortelle om farene ved sykling og sjekke bremser og hjelm. Og oppfordre oss til å ha med lappesaker hver gang vi skal ut på tur.

 

Det blir jo rimelig depresivt å ferdes i båt om noen hele tiden skal minne oss på farene ved det.

Blir det egentlig noe hygge igjen i en båtferie hvis vi i hver eneste gjestehavn skal minnes på farene ved å ferdes i båt?

 

Som Trond Viggo Torgersen sang: "Du må tenke sjæl"

 

Edit: Jeg ser hvor du vil og jeg har ingen gode ideer for å nå frem til de som trenger det.

Holdningskapanje er nok veien å gå. Men det kan bli for mye av det gode, og da virker det ofte mot sin hensikt.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

-vel, politiet over hele landet besøker samtilige barneskoler hvert eneste år og deler ut refleksvester og snakker om trafikksikkerhet. Langt på vei de fleste barna har foreldre som burde gjort denne jobben sjøl...

 

Vi trenger alle en påminner og selv om "vi" er så flinke til å overholde promillegrenser, fart og sikkerhetsregler, så er det jo godt å vite at "de andre" som ikke gjør det får veiledning eller blir kontrollert. :thumbsup:

 

Trygg Trafikk kjører jo egne sommerpatruler som minner billistene om å ta "15 minutters pause", selv om de i prinsippet skulle være unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe båt en bare detter utav, under NOEN omstendigheter...

 

...og skulle det skje, at en knølhval dukker opp rett foran båten min når jeg er i fart, og båten treffer og går rundt, vell så får det bare skje; alt kan en ikke helgradere seg mot. Jeg lar ikke bruk av flytetøy ødelegge for varme dager i bar overkropp på sjøen. Jeg hverken fisker eller raver rundt dritings ombord, som er omstendighetene der de fleste drukner...

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan overgodet ikke forstå at det er tillat med fortau langs veiene våre.

Biler og Kamikasepsyklister kan komme på avveie, takstein og is kan falle ned, man kan bli voldtatt, antastet eller slått ned.

I og med at de fleste ulykker skjer i hjemmet, vet jeg egetlig ikke hvor jeg skal oppholde meg...... Kanskje i båten, trygt fortøyd med doble fortøyninger til flytebrygga, sitte nede med hjelm, flytevest og overlevningsdrakt og koble fra landstrøm og unngå å ha varme på... da bør jeg være trygg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg kan overgodet ikke forstå at det er tillat med fortau langs veiene våre.

Biler og Kamikasepsyklister kan komme på avveie, takstein og is kan falle ned, man kan bli voldtatt, antastet eller slått ned.

I og med at de fleste ulykker skjer i hjemmet, vet jeg egetlig ikke hvor jeg skal oppholde meg...... Kanskje i båten, trygt fortøyd med doble fortøyninger til flytebrygga, sitte nede med hjelm, flytevest og overlevningsdrakt og koble fra landstrøm og unngå å ha varme på... da bør jeg være trygg.

 

RSL

Hva vil du frem til?

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Hva vil du frem til?

 

At det blir for teit å forby/påby utifra en mulig hypotetisk fare ved å ferdes et sted.

 

At det er lov å bruke hodet og at de aller fleste klarer å vurdere selv når det utifra en risikovurdering er formålstjenelig å iføre seg vest.

Når man lunker rundt i rolig vann og stadig vekk stopper for å bade underveis, blir det mye pes å sitte der naken og ta denne vesten av og på feks.

 

At noen ikke klarer å bruke hodet klart når de skal hjem sent på natten i et gummileketøy med 750hk etter et fuktig lag, føler ikke jeg skal være utslagsgivende for at jeg skal bli beordret til å iføre meg vest i min båt og i de farvan jeg ferdes uansett forhold.

 

Men for all del, andre må gjerne ta på seg vesten allerede når de setter seg i bilen for å dra ned i havna om de vil for meg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 barn 4-4-7 år som er "oppvokst" som meg i båten. Vi har vester i 30 foteren liggende klare og tar på når vi er ute på dekk, men det skjer unntak.. Det velkjente "skal bare" slår inn her også..

Har den alltid på i små åpne båter..

 

Men:

Ingen liker vesten.. Ikke far heller.. Har tenkt på det i sommer at det bør kanskje investeres i flytejakke eller oppblåsbar vest til hele gjengen for å øke komforten..

Noen anbefalinger?? Den bør jo kunne snu en person men noe flytemiddel er bedre enn en vest som ikke brukes..

Link to post
Share on other sites

Får nå endelig håpe vi slipper et absolutt påbud :thumbsdown:

 

Ellers må jeg jo si at når folk trekker frem ulykken med Burud i denne 29 fots riben, så synes jeg det blir å trekke dette ut i det absurde. Denne ulykken skjedde i mørke. Hvor fort de kjørte eller om det var promille vet ikke jeg, men det er vel åpenbart at fart har hatt en betydning her.

 

Men vi må kunne se forskjell på en åpen rib som går 80 knop og en cabincruiser med høye rekker og en langt lavere fart. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tok en spansk en for et par år siden, og ga `besetningen`beskjed om at de kunne få de vestene de sjæl ønska, under forutsetning at de ble brukt uoppfordret ombord i båtene. Kjærringstubben valgte en snaisen Baltic Surf and Turf T2 pluss en Fladen flytedress til RIB bruk (ikke billig) og framstår som elegant,varm og sikker på vannet. Små og mellomstor mafian valgte O`NEON neopren-vester i tøffe farger fra kvalitetskjeden Europris (billig!!) for de syns dem var tøffe..! :thumbsup::lol: Så om noen mangler orange (falmede) Helly vester så... :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

De med treskalle bruker selvsagt ikke vest, de tror vel de holder seg flytende ved hjelp av det som som sitter på toppen av skuldrene... Har fortsatt tilgode å treffe på eller høre om en uten treskalle som ikke bruker vest i fritidsbåter...

 

Kan virke som om det er (minst)like mange treskaller med vest som uten.

Helt uavhengig av flyteevne.

 

Er det det mange som går til køys med vesten på mon tro??

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mine øyne er ulykken med Burud svært aktuell i denne debatten. Selv om Goldfish29 er en åpen båt av rib-konstruksjon oppleves den som en stor og trygg og sjøsterk båt. En båt som mange kanskje ikke automatisk tenker på å bruke redningsvest i. Hva oppleves som moderat fart i en gitt båt? I den aktuelle ulykken blir det av flere spekulert i både høy fart og promille, men dette vet vi faktisk ikke noe sikkert om, det eneste vi vet er at det var på natten (men det kan være ganske lyst midtsommers også på disse breddegrader), at båten har et stort fartspotensiale og at det er et farvann fullt av mer eller mindre synlige skjær. Det er altså vanskelig eller umulig å fastslå hva som forårsaket ulykken, men vi vet at de ikke brukte vest. Og ulykker kommer gjerne uventet og brått, De hadde kanskje sine grunner for ikke å bruke vest den aktuelle turen?

Hele poenget er at risiko=konsekvens multiplisert med sannsynlighet.

Selv om det er lite sannsynlig at en båt plutselig kaster deg på sjøen, er konsekvensen både dag og natt, promille eller ikke, i tjue eller seksti knop såpass alvorlig at redningsvest trengs. Den enkelte må gjøre sine egne vurderinger, men som regel finner vi nok av unnskyldninger for ikke å bruke vest.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De hadde kanskje sine grunner for ikke å bruke vest den aktuelle turen?

Hele poenget er at risiko=konsekvens multiplisert med sannsynlighet.

 

De hadde helt sikkert sine grunner for ikke bruke vest, men å mistenke dem for å kjenne til og ikke minst kunne risikovurdering er nok å ta litt vel hardt i.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Overbord fra båt, 18 druknet i 2011. Båthavari 15 druknet i 2011. Dvs totalt 33 av 63 drukninger i 2011.

 

Her har du en oversikt over alle drukningsulykker for 2010 og 2011.

 

Interessant statistikk. Hver ulykke er en for mye. Jeg synes ikke at 33 drukningsulykker ifm båt er lav. Har i bakhode en tall av 400000 fritidsbåter i Norge. (Stemmer det?) Det vil si at det er litt mindre enn et fatalt ulykke per 10000 båter. Hvor mye brukes fritidsbåtene i snitt? 100 timer/år? Det ville gitt en størrelsesorden av en dødsulykke per 1 000 000 båttimer?

 

Jeg jobber i oljebransjen. Innen drift og vedlikehold er det "normalt" med ca 10 skader som trenger medisinsk behandling per 1 000 000 arbeidstimer. Dødsulykker er immidlertid ekstremt sjelden. (En hvert annet eller tredje år med mange titalls millioner timer jobbet). Ser ut at båtliv er i en helt annen risikoklasse.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil på ingen måte påstå at det var kjent/akseptert risiko nei. Det var ikke meningen å unnskylde dem, det jeg mente var at de f.eks. hadde glemt vestene hjemme og vurderte at det gikk bra i moderat fart, i kjent farvann, stille sjø, god sikt en ganske kort tur. Kanskje vestene var ombord men at de ikke ville krølle til pentøyet etter å ha vært i et selskap? Hva vet jeg? Det er ikke første gang at noen tar et valg som i etterpåklokskapens klare lys virker helt idiotisk.

Hva kan vi så gjøre med det? Kjenner du og jeg alltid til risikoen inkl. alle mer eller mindre synlige faktorer? Nei. Vi er menneskelige og gjør til stadighet feilvurderinger og forhold kan dukke opp brått.

De fleste av oss tar på sikkerhetsbelte i bil, bruker hjelm når vi står på ski osv. Det handler om å venne seg til en adferd, fordi vi gidder ikke alltid å gjøre risikoanalyse på allt vi driver med.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vest ved behov og er selv i stand til å vurdere når slikt er nødvendig. Så lenge man utviser alminnelig sunn fornuft synes jeg dette hylekoret om bruk av vest hele tiden er meningsløst :crazy: . Slikt bør en hver skipper selv være i stand til å vurdere. Vestene er lett tilgjengelig akkurat som alt annet sikkerhetsutstyr ombord og blir benyttet ved behov :thumbsup: .

Som jeg skulle skrevet det selv, men tillegger gjerne at om man nå ramler ut og drukner, vel da har man valgt det selv og er vel rimelig klar over risikoen det er å være uten vest.

Jeg bruker vest i dårlig vær og når jeg er alene oppe på nattevakt, da er jeg også fast i sele. Er det ekstremt vær så tar jeg av vesten og bruker kun sele.

Det verste jeg kan forestille meg er å ligge under en båt som er snudd oppned og ikke komme ut pågrunn av en vest som har blåst seg opp.

 

Er jeg da treskalle i sydvestens øyne så får det så være, det er i tilfelle egenvalgt treskalle

Link to post
Share on other sites

men vi snakker jo om sunn fornuft.

 

Jammen da er vi jo enige. Thats my point exactly.

Jeg tar på meg vest når jeg føler at det er, eller muligens kan komme til å bli nødvendig. Bedre å ta den på litt før enn senere om været ser ut til å forverre seg på et strekke. Senere, kan man være travelt opptatt med å reve eller annet som skulle dukke opp. Men derfra til å alltid eller sågar som regel bruke vest, finner jeg unaturlig i min båt. Jeg nekter å tro at noen av dere noen gang vil oppleve å se meg seile naken i flytevest f.eks.

Blåser det nok til at min båt runder 7 knop, skal du ikke se bort ifra at jeg har på vest, men det er ikke helt sikkert. Det kommer ann på vindvinkel, temperatur og sjøgang.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Om man tenker som Enzo bør man også tenke på ressursbruken ved søk etter savnede og hva disse alternativt kunne brukes til

 

Samfunnsøkonomisk skulle med andre ord alle båtførere få innoperert en sender under huden så man kunne spare penger på søk og bruke de pengene man sparer på å søke etter personer både med og uten vest på helt andre ting. Feks til å finansiere sporingsbrikker til hele Norges befolkning slik at vi har full kontroll på hvor alle til en hver tid oppholder seg. Dette vil som bonus gi veldig mange arbeidsplasser.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...