Jump to content

Hvorfor bruker du ikke vest?


Ribtjenester

Recommended Posts

De med treskalle bruker selvsagt ikke vest,

 

 

En meget unyansert uttalelse... er du bekymret for brann eller at båten skal synke bør du selvsagt bruke vest, det handler om hva som skal til for å føle seg trygg å sikker slik at en kan nyte friheten på sjøen. Et tiltak for å få med drukningsulykkene betydelig vil kanskje være å få båtfolket til å slå lens i dass istedet for å pisse i havet.

Jeg liker jo tanken på å sammenligne min tilårskomne Fjord cabincruiser med ribben til Burud men i virkeligheten er det det vel bare det at de flyter de har til felles, det er et helt annet risikobilde.

 

Jeg har aldri latt meg irritere over at andre bruker vest, programlederen i norskekysten brukte ikke vest ombord i de skøytene han seilte med, det irriterer meg heller ikke.

Link to post
Share on other sites

Bruker altid vest i åpne hurtiggående båter. I Daycruiseren min bruker jeg sjelden vest, men den er altid innen rekkevidde. Jeg bruker vest når jeg selv føler det er behov for det. Når det er blikk stille en varm og fin sommerdag og jeg cruiser innaskjærs så bruker jeg ikke vest. Ytterskjærs i liten kuling har jeg alltid vesten på.. Selvfølgelig kan det være jeg drukner innaskjærs en sommerdag, eller det kan hende jeg drukner i badekaret en dag, men jeg mener voksne folk bør selv kunne vurdere sin egen sikkerhet selv om noen alltid griner og mener det bør være lover og regler for alt og alle fordi de likevel ikke får lov til noen ting av kona og synest dermed at da bør ikke naboen få lov heller.

 

Noe jeg har tenkt mer på er å montere dødmansbryter i daycruiseren, jeg sitter høyt med lite som beskytter på siden og ønsker minst av alt (med eller uten vest) å ligge å svømme og se båten dra avgårde fordi jeg tippet utfor i en uforutsigbar bølge e.l.

Link to post
Share on other sites

Skremmende hvor egoistisk og materialistisk enkelte er...

 

Klart det er kjipt å falle overbord og se daycruiseren fare avgårde på egenhånd,

men man bør jo være glad for å være med sine fulle fem i så fall..

Kanskje det er noen der hjemme som ville slitt maks med gjeld osv. med kun 1 inntekt.

(I tillegg til savnet av en person, eller belastningen med en invalid person som lå litt for lenge under vann.)

 

Jeg bruker dødmannsknapp og vest så lenge jeg har litt fart, uansett vær..

Ligger jeg stille og fisker feks. kan jeg ta den av,

og når jeg flytter meg fram og tilbake rundt en grunne, men da snakker vi ganske lav fart.

 

Det nytter lite med dødmannsknapp alene om man tipper utfor og slår hodet..

Og kan ikke sammenlignes med å slå hodet hjemme i stuen, man drukner da ikke der.

Link to post
Share on other sites

......Føler jeg har lest denne tråden et par ganger før.. Er det bare meg ? :lol:

 

Jupps :thumbsup:

 

Og som tidligere år, har ikkje min holdning endret seg. I den ene båten eg er ofte ute med, bruker eg aldri vest. Men eg orienterer meg om nødutganger og hvor vester til barn og voksne er. Som sagt tidligere i tråden ville det ført til hysteri dersom eg åpna skap og tok ut vester til familien. Det vil nok bli opplyst over høytaleranlegg ved behov.

 

Samme avslappede holdning tar eg med meg ombord i egen båt. Og lærer barna opp til å følge. Alltid ha oversikt over vesten, dvs på samme nivå/samme rom, i båten, og riktig antall vester.

Går en ut av cabin så skal vesten på så lange båten ikkje er fortøyd.

 

Jollene krever vest.

 

Eg har til og med begynt å bruke vest når eg legger ut fendrer på vei inn i havn :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Samfunnsøkonomisk skulle med andre ord alle båtførere få innoperert en sender under huden så man kunne spare penger på søk og bruke de pengene man sparer ....

jeg tenker ikke så mye på penger her Jeg tenker mest på alle frivillige lange timer som brukes av frivillige i RS og røde kors som leter etter en som ikke hadde på seg vest......Det går med noen manntimer til slikt, helt unødvendig

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda jeg er litt enig med deg der bitteliten, det er unødvendig av meg å ikke ha på vesten hele tiden men jeg må nesten differensiere litt, skulle jeg hatt på vest hver gang jeg er i båt så hadde jeg fått gnagsår :rolleyes:

 

Sånn er det for dere med fokus på helsa.. 97 år kommer neppe jeg til å bli. :nonod:

Ikke jeg heller, tenkte å pensjonere meg tidlig

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker vest i dårlig vær og når jeg er alene oppe på nattevakt, da er jeg også fast i sele. Er det ekstremt vær så tar jeg av vesten og bruker kun sele.

 

Var det du svarte Enzo på. Med andre ord, sier han at han er fastspent i båten om han finner at det er fare for at han kan falle over bord.

 

 

jeg tenker ikke så mye på penger her Jeg tenker mest på alle frivillige lange timer som brukes av frivillige i RS og røde kors som leter etter en som ikke hadde på seg vest......Det går med noen manntimer til slikt, helt unødvendig

 

Det skulle da være lettere å finne han, enn en med vest som ikke satt fast i båten vil jeg tro.

 

For min del, har jeg ikke selefeste utenom det som er på vesten, så jeg bruker vest i ruskevær etter det jeg annser som sunn fornuft og da mange ganger mest på grunn av at jeg da kan feste meg til båten når det er noe jeg må gjøre borte fra styreposisjon. Skulle jeg oppleve skikkelig ruskevær, vil jeg spenne meg fast til pidestallen i båten mens jeg styrte også, men så dårlig vær har ikke jeg vært i enda.

At andre her blir dypt sjokkert for at andre ikke tenker nøyaktig likt som dem, velger jeg å ikke irritere meg over.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

jeg tenker ikke så mye på penger her Jeg tenker mest på alle frivillige lange timer som brukes av frivillige i RS og røde kors som leter etter en som ikke hadde på seg vest......Det går med noen manntimer til slikt, helt unødvendig

 

Naturligvis hadde det vært lettere dersom alle hadde treskaller og fløt opp igjen slik som Sydvesten som unødvendig har på vest 24/7 :giggle:

 

Ærlig talt, er helt enig med RSL her, vi kan da ikke legge det opp slik at en skal ha barnepike til enhver tid. Folk i båt trenger kanskje instruksjoner men er voksne nok til å passe på seg selv. Båtfolk klarer å gjøre bruk av vest de gangene det er nødvendig. Dersom dette med vest og nye lover er det viktigste kjøp campingvogn eller søk om å bli sittende inne på isolat. Tror det er tryggere enn i heimen :yesnod:

 

Ser vi på drukningsulykkene er de på nedtur selv uten påbud om vest. Det behøves ikke bruke pisk til enhver tid selv om noen formyndere ønsker dette bestandig. :confused:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Redningsvesten tar æ på før æ går ned på flytebrygga, og den blir værende på til æ e på tørre landjorda igjen. Vel, nesten i det minste :giggle:

 

Men den e alltid på når æ e utendørs eller når båten e i fart. En grei, opplåsbar vest legger man ikke mye merke til, så den blir som regel værende på mesteparten av turen uansett. :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har valgt å bruke vest + hodet ombord. Men kun vesten som flytemiddel selv om muligens sistnevnte er så tomt at det også hadde egnet seg.

 

 

Er det mange som går til køys med vesten på mon tro??

Vet ikke men bør overveies om man har kone som holder på å ta livet av en nattestid.

 

Må skifte vest nå da den er så slitt at flytemidlene faller ut av den. Noen tusen timer er den blitt brukt.

Link to post
Share on other sites

en snaisen Baltic Surf and Turf T2 pluss en Fladen flytedress til RIB bruk (ikke billig
Fins ikke vest fra Prada eller Versace jo :thumbsdown: . Og man kan jo ikke bruke en som ikke er en designervest....

Egentlig en godt poeng, iallfall ift ungdom. Hadde vestprodusentene fått laget noe på lisens fra et 'hot' merke som Billabong, Rip Curl, Quiksilver etc., og ganget utsalgsprisen med minst 4, tror jeg mange unge vil bruke vest frivillig. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tja, Helly-Hansen er et ganske sterkt merke for fritidsklær.

 

ed andre ord, sier han at han er fastspent i båten om han finner at det er fare for at han kan falle over bord.

Her er vi ved kjernen.

Å hindre at man går over bord.

Utaskjærs er jeg så godt som alltid fast i båten enten i jackstays eller feste i cockpit. Skjer det noe så blir jeg fremdeles ombord i båten.

Uten vest.

Dette vestgnålet må nyanseres en hel del.

Er det hustrig har jeg flytedress som er god og varm.

Skulle katastrofen inntreffe og jeg må hoppe i sjøen har jeg survival suit.

Er vi fler i båten bruker jeg en vanlig seilvest.

Skulle noen insistere på oppblåsbar får de utlevert tokammervest av meg. Enkeltkammervest blir summarisk lempet på land.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At andre her blir dypt sjokkert for at andre ikke tenker nøyaktig likt som dem, velger jeg å ikke irritere meg over.

RSL

 

Så flott :) regner med du mente meg her, men jeg prøvde jo ikke å provosere om det kom fram slik..

Jeg ytrer min mening og du ytrer din ;)

 

Men helt seriøst, er det så få her som tenker at om det skjer noe med en selv, så kommer noen til å slite med det resten av livet?

 

Jeg vet at det ofte kommer kommentarer fra folk jeg har vært på sjøen med eller man har diskutert emnet..

 

Det går mye i (litt humoristisk ment):

 

" jeg har ingen planer om å havne i sjøen "

" jeg svømmer ganske bra jeg, så det går nok bra "

" - se her, ta på deg denne vesten.. - men du da? -jeg klarer meg jeg..! "

 

Jeg bruker enkelt og greit vest fordi jeg ikke vet når en ulykke skjer,

hadde jeg visst det, så hadde jeg nok vært litt mer slurvete med det jeg og..

Som regel er vi flere og da går det i seilervest, kommer til å kjøpe oppblåsbar til våren igjen. :)

Link to post
Share on other sites

Flere "hot" merker som lager vester

Har ikke sett noe annet enn de vanlige Baltic, Regatta etc, i butikker her i landet.

En billabong er heller ikke intr. om den bare koster 3-400kr. kr 1500++ så blir saken en annen...

Tror mange foreldre ville vært intr. i å bruke endel penger på dette når man vet at poden da bruker vesten også utenfor synsvidde....

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker altid vest når jeg kjører alene i litt vind, og som regel ellers også. Men er det flatt hav, 25 grader og sol, sitter jeg ofte med vesten mellom beina om det er en transportetappe, så klart med dødmannsknappen på.

 

Ellers tas vesten av når vi ligger i ro, da jeg bruker båten som solseng og badebrygge stort sett hele sommeren:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Masse vester i Norske butikker, men desverre har jeg ikke sett noen som er godkjent som flyteplagg(bare padding til vannsport), og da hjelper det lite. Forøvrig ville nok den vesten jeg linket til fort kunne gå for 900-1000 i Norge, markedet er helt annerledes her for sånt, nettopp fordi det er "hot". Problemet med "kule" vester er kanskje heller at disse merkene selges i surf/skate-butikker der det er svært lite marked for vester, samtidig som slike vester vil ha for lite marked hos de som selger vanlige vester.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Tror mange foreldre ville vært intr. i å bruke endel penger på dette når man vet at poden da bruker vesten også utenfor synsvidde....

 

Min ringe påstand er at fiffens søte små bruker sine automatvester både i området rundt Kragerø og Lillesand/blindleia der de suser rundt i sine ribber så trolig er disse dyre nok til at de er akseptable å ha på seg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...