Jump to content

Hvorfor bruker du ikke vest?


Ribtjenester

Recommended Posts

Ja jøss, jeg flyter som en hammer, jeg.

Det jeg imidlertid mente var at jeg nok ikke er blandt de opplyste som forstår hvor farlig det virkelig er på sjøen. Lykkelig uvitende sitter jeg der i cockpiten med en gin tonic, under solseilet en blank, fin dag - uten vest :eek: mens kona ligger i hengekøya foran på dekk og følger med på bryggelivet - også hun uten vest.

Godt vi ikke vet bedre.

 

mvh tuffff

 

PS: Ungene er nok heldigvis langt forbi den gamles innflytelsesfære. DS

Link to post
Share on other sites

Rett og slett imponerende at noen tror at det å tenke sikkerhet ved blant annet å bruke vest når man seiler/går med båten også betyr at en skal bruke det når man ligger ved brygga eller til ankers eller i opplag eller "innomhus" i båten... En slipper iallefall å mistenke dem for å inneha sunn fornuft når slike argumenter fremmes her i tråden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi vanlig dødlige her på baatplassen trenger ikke sunn fornuft, Sydvesten. Vi kan bare lene oss tilbake og vente på at en aktuell problemstilling dukker opp. Så kommer det alltid noen besservissere og forteller oss hvordan det er i det virkelige livet, og hvor helt inn i granskauen tette i pappen vi er (eller f.eks. treskaller) som ikke skjønner eller deler synspunktet til den allmektige.

 

Dette burde være vel kjent etter så mange år på baatplassen.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenker først og fremst på joller og andre åpene båter. Da bør far og mor også ha på vest når barna bruker vest. En skal selvfølgelig å kunne bruke vest på store båter, men her må en ha lov til å vurdere situasjonen.

Har for øvrig ingen oppskrift, jeg tror båtfolks sunne fornuft rekker langt. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva menes her om Båtliv sine bilder fra test av Goldfish Efusion i siste nr?

 

Når man sammenlikner disse bilder hvor man er i åpen båt under fart uten vest, med diverse artikler om hvor viktig det er med vest. Dette gjelder også ditto lederartikler. Kanskje speiellt den i samme nummer som setter spørsmålstegn rundt granskingen av ulykker med nettopp Goldfish. Er det kanskje noen andre her også som opplever noe forskjell mellom liv og lære...

Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør.

Jeg syntes de burde tenkt litt lenger og mener de får et problem med egen integritet.

Link to post
Share on other sites

Som flere har vært inne på, er dette et spørsmål om å bruke hodet. Jeg tror vestbruk i båt på mange måter er der beltebruk i bil var for 20-30 år siden. Regelverket var uferdig, og holdningene noe tvilsomme. I dag er bilbelteproblemstillingen på full fart mot å bli marginal, og vi vil nok se en utvikling til sjøs også.

 

Forskjellen er selvfølgelig at man beveger seg rundt i en båt, man ferdes på dekk og en fritidsbåt kan ha alle slags størrelser og egenskaper. Ett enkelt regelverk for å ivareta dette må vi håpe vi aldri ser, og da er det som sagt innledningsvis et spørsmål om å bruke hodet.

 

Blader som tester båter bør være dette spørsmålet meget bevisst. Vest/flyteplagg bør kanskje bæres på dekk til enhver tid? Det vil hjelpe oss å oppfatte vesten som en naturlig del av båtlivet. Videre må jo vestene være så komfortable å ha på som mulig.

 

For egen del har sommerens mange dødsulykker vært en reell vekker. Da jeg kjøpte min første "ordentlige" båt i høst, la jeg derfor vekt på å komplettere sikkerhetsutrustningen umiddelbart. Alle som kommer om bord får vite hvor utstyret er plassert, og vi bruker vester når vi synes det er nødvendig:

 

- Alltid på dekk når vi har med oss barn, for å vise gode holdninger

- Ved all bevegelse på dollbord, badeplattform etc med mindre båten ligger ved kai

- Alltid på dekk dersom båten er i fart eller det er ruskevær

 

Dette er selvsagt ikke meislet i stein, og jeg sier heller ikke at vi klarer å etterleve dette til enhver tid. Men igjen, det handler om å bruke hodet. Båtfolket burde gjøre opp sine egne vurderinger om når det er smart å bære vest i sin egen båt. Jeg tror også det er en god investering å kjøpe skikkelig utstyr. Redningsvesten kjøpes ikke på Rema 1000 - legg litt penger i den, da får man et bedre designet produkt som det er mer attraktivt å ha på seg.

 

En annen ting er utstyr som "passasjerdrakter"; vakumpakkede varmedresser. Disse tar praktisk talt ingen plass, de er overkommelige i innkjøp og vil mangedoble tiden du overlever i vannet. Jeg har kjøpt et par slike, og kan ikke skjønne annet enn at det må være en god investering. Har jeg dem med meg i mine neste båter vil jo innkjøpsprisen på ca 1200 kr per stk være helt ubetydelig fordelt på alle årene jeg skal være på sjøen, og får jeg bruk for dem, ja da har de vel vært verdt prisen.

Link to post
Share on other sites

jeg blir igrunn mindre imponert av rekalmebilder fra båtprodusenter hvor det ligger en ven og vakker dame, kun iført en bikini, på forrdekket,

 

hmm... Det burde da være et voldsomt svinn på slike modelldamer. Jeg har til gode å finne noen, men da har de vel sunket....

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ny vest er kjøpt inn i dag:)

Er det virkelig vits i å bruke så mange kr på en redningsvest? For meg holder det lenge med den oppblåsbare Regatta vesten jeg vant hos NSSR. Å før det har jeg brukt de oransje som jeg har leid på brannstasjonen. Jeg har vært ute i jolle uten vest, men det var fordi den oppblåsbare jeg skulle låne var blåst seg opp. Så jeg lot søsteren min på 12 ha den andre flytevesten vi hadde. Jeg er eldre og bedre å svømme, så da var det rett å gjøre det slik.

>>> END-OF-BULLETIN <<<

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at Ella vil ha en skikkelig vest. Han er proff RIB-fører og for han er vest en del av arbeidsantrekket. Men det er et godt stykke derfra til at det skal være påkrevet av alle andre å bruke det også. I min båt foretrekker jeg for øvrig "gammeldagse" vester med skikkelig krage og uten gasspatroner som kanskje/kanskje ikke virker den dagen det virkelig er bruk for dem....

Link to post
Share on other sites

Det er klart man velger å bruke litt ekstra i profesjonell sammenheng, selv er jeg helt fornøyd med oppblåsbar vest til snaue tusenlappen, med riktig vedlikehold slipper man usikkerhet. Forøvrig er det utløser-"tabletten" som oftest er problemet når vesten ikke blåser seg opp.

 

Syns det er litt skremmende å se hvor lavt mange i tråden her vurderer egne evner, jeg forstår at man av sikkerhetshensyn helst bør være føre var, men for meg virker det som om noen her mener man automatisk omkommer dersom man beveger seg på utsiden av en båt uten vest, selv i godt vær. Jeg reagerer også litt på påstander som at det er dårlig av båtblader og båtannonser å vise mennesker uten vest i båt, det må være mulig å tenke litt for seg selv, vurdere egne evner, og ta egne forhåndsregler, uavhengig av hva bikinidamen i annonsen gjør.

 

Selv bruker jeg vest etter sunn fornuft privat; i dårlig vær, alene i båten, eller høye hastigheter. I jobbsammenheng er det tydelig definert i HMS-reglement/fartøyhåndbok, også der ofte lagt opp til menneskelig vurdering av værforhold, hvor på fartøyet man utfører en jobb, osv.

 

Jeg har vokst opp ved sjøen, jeg har falt i vannet eller tippet rundt med båter(både motor og seil) flere ganger enn jeg kan telle, og ikke en eneste gang har jeg forbundet noen spesiell fare med dette, og har jeg hatt vest på har jeg ikke fått noe inntrykk av at denne forandret situasjonen stort. Det må jo sies at jeg aldri har blitt slått bevisstløs og havnet i vannet, men det er jo heldigvis en sjeldenhet statistisk og kan stort sett unngås med sunn fornuft. Jeg har heller aldri falt i vannet i nevneverdig kaldt vann eller spesielt tøft vær, men hvis forholdene er sånn bruker jeg alltid vest uansett. Poenget mitt er at så lenge reglementet er som det er, så er beslutningen om vest opp til hver enkelt person, og om du ikke er i stand til å vurdere dine egne evner, så stiller du uansett ganske tynt i forhold til båtliv generelt.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Vesten var litt rar og ha på seg, men allt skal vel mykes til for at det passer skikkelig:)

 

Grunnen til at jeg kjøpte denne er begrunnet litt over, de høye herrer som bestemmer over oss som kjører rib i næring har bestemt at vi skal ha vetser med 150N oppdrift.

I en nød situasjon hvor folk blir liggende under båten klarer man ikke og hente folk under båte med en vest på 150N.

Derfor er denne vesten perfekt, da man har begrenset oppdrift(90N) til man har fått ut folk så kan man dra i snora og vips flyter du som en dupp, i tilegg har den egen lomme til nødpeilesenderen:)

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg ikke kompromisser på sikkerhetsutstyr hverken i båt, heim eller bil eller på jobben... Ønsker ikke å ligge i vannet med "dårlig" utstyr og tenke på at jeg sparte noen hundrelapper på vesten selv om havet blir min grav.. Innenfor sikkerhet så er kun det beste godt nok... og får jeg ikke bruk for dette, så er det aller beste, men får jeg bruk for det så vil jeg gjerne vite at jeg har det beste tilgjengelig... Livet mitt og mine er mye mer verdt enn noen skarve tusenlapper..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Shit happens...

Hvis jeg klarer å vandre over egen gårdsplass og skli på en haveslange som ligger lysende gul og synlig foran meg så klarer jeg helt sikkert en gang å gjøre noe dumme bevegelser på båtdekket også!

Får håpe jeg er mer aktpågivende i båten, men klarer jeg det hele tiden, da?

Gå-på-tryne-faktorer: Sliten, trøtt, tåre-våte øyne av vind, mørkt, hente bikkja, ordne et seil, bla, bla.

Plenty av muligheter.. Better safe than sorry!

Link to post
Share on other sites

Bruker vest noen ganger. Bilbelte stort sett.

 

 

Spiser også fett og usunn mat til tider. Bruker diverse nicotin holdlige (sluttet og røyke da!) ting også. Noen ganger så er jeg så galen at jeg tyr til ildvann og annet skummelt flytende. Og ja, dette må dere fa** meg ikke si til en sjel, men et par ganger i ungdommen så røyka jeg hamp!!

 

Shit! nå blir jeg vel bura inn for laaange tider med min livsfarlige livstil som sikkert er med på og rive hele verden ned rundt meg. Verre en voldtekt og ran på en gang dette. Sper meg inne, bøtlegg meg til langt opp etter halsen!!

 

:puke::drink::diving:

 

 

Pst. Noen som vurderer risikoen på alt rælet dem kjøper på "nille" og putter i stikkkontakten hjemme?

 

Men merker jo at den første barnehage og "du skal ikke tenke sjøl" genrasjon er på full fremgang. :rolleyes:

Redigert av blacki (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...