NilsPils Startet 15.November.2011 Del på Facebook Startet 15.November.2011 En kamerat og jeg skal lage nytt ror til en Comet Commander. Det får høyde x bredde på ca 50 x 65cm. Det skal profileres med maks tykkelse på minst 6cm. Vi tenker å lage det i glassfiber og polyester, muligens med ytre lag i epoxy. Vi ønsker gjerne forslag til fremgangsmåte. Bør vi for eksempel starte med en kjerne av finer? Eller annet materiale? Og hvor tykt lag GRP bør vi legge? Vi skal også lage nytt nedre rorlager mot hæljernet. Noen som vet hvor vi får tak i egnet vannsmurt/selvsmørende lager, Ø ca 40mm (?). Vi er takknemlig for alle gode råd. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lnjk Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Fineren vil over tid trolig trekke vann. Ville foretrukket annet kjernemateriale, f eks divinycell. Hvilken type kan sikkert andre si noe om. Hvis dere ikke skal ha så fine toleranser i dette lageret hadde jeg brukt alminnelig vannledningslange. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Med tanken på styrken et ror må ha ville jeg ha vurdert rør og ramme i stål og deretter fylt tomrommene med Divinycell. Lageret ville jeg fått noen til å dreie i teflon etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
lnjk Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Hva angår konstruksjon er jeg helt enig med deg i dette. Men på lystbåter ser jeg svært ofte nederste lager festet i noe "pingleverk" og er i praksis avviser for tau etc. Og da må roret dimensjoneres som et spaderor så hvordan dette lageret er er av mindre betydning. Vil man lage noe man er rimelig trygg på kan man lese i Nordisk Båt Standard hvordan dette kan gjøres. Søk opp Sjøfartsdirektoratet klikk på publikasjoner og deretter på nevnte standard så finner man mange svar. Kapittel Y7 (Fikk ikke til å lime inn link) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Er enig med index at en ramme i stål eller aller best i rustfritt er å foretrekke for å få nok styrke. Nå er dette et ganske stort ror (bredde eller cord som det kalles) og belastningen kan da bli stor, selv om et profilert ror får mindre belastning enne et plateror. Dette er jo avhengig av hva fart båt kan oppnå. Når det gjelder profilert ror, så har Ingar lagt en fil som beregner formen på roret. Er usikker på om denne kan brukes med Windows 7. Det er også en Excel regneark som beregner profiler etter samme formler. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 Det DOS-programmet er utdatert, men regnearket du laget gjør vel uansett en mye bedre jobb, ligger her: https://baatplassen.no/i/topic/19455-ror-beregning-av-profil/ Jeg ville helt klart formet roret av en plate polyuretanskum (evt. Divinycell) og så kledt det med et solid lag glassfiberarmert polyester. Man kan bruke elektrisk høvel til å bearbeide skummet. Det går også an å bruke slike lilla/blå isolasjonsplater, men da må man bruke epoxy, ikke polyester. Polyuretan er likevel best mhp å ikke oppta vann. Utfordringen er å få festet akslingen skikkelig til roret, det vanlige her er vel å sveise på platestrimler vinkelrett på rorstammen og laminere disse fast i for og bakkant av roret. Alt i syrefast selvfølgelig. En bit av en brukt propellakslingen er vel rimeligste alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.November.2011 Del på Facebook Svart 15.November.2011 (redigert) Det er jo flere som har laget profilert ror. Legger ved en link der temaet er diskutert med valg av profil og selve utføringen. Profilert ror. Jeg har modifisert roret på min båt og har valgt airfoil 0014. Tror det skal bli bra, en del arbeid gjenstår. Redigert 15.November.2011 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2011 Takker for gode innspill. Satser nok på divinycell i kjernen. Tror det skulle være greit å forme til med grovt sandpapir. Jeg skal vise hvordan det går etter hvert, men det blir nok først på nyåret. Vi lage nytt hæljern før vi tar nøyaktige mål til roret. Hæljernet blir sveiset av 60x60 mm syrefast firkantrør. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
26 Gimsøy Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Låner tråden for ett spørsmål om hvordan en velger riktig profil (airfol) i Excel arket til båten enskal bruke den på. Er det bare og prøve seg frem? På min båt var det i utgangspunktet ett ror i 1" eik. uten noen form for profil. Roret er orginalt 490mm langt og 610 mm høyt. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Nemo Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Låner tråden for ett spørsmål om hvordan en velger riktig profil (airfol) i Excel arket til båten enskal bruke den på. Hei. Det er avhengig av hva fart båten har som avgjør valget av airfoil. For liten fart kan du ha høyere nr enn for stor fart. Jeg har valgt airfoil 0014 på båten og den går maks ca 23 knop. Det finnes litt erfaringer på nettet om valg av airfoil nr. Det er og lettere å får fin bue med høyere nummer. Det er ikke praktisk å la bakkanten av roret gå helt til 0, derfor kan du bruke lengde(cord) som er ca 2 cm lenger enn det du skal ha. På mitt ror er enden 6mm da jeg har brukt 3mm stålplater (syrefast) å lage roret av. Ser du har en bra lengde på roret. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Takker for svar. Her er det en snekke som gjør maks 9 kn. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Mulligan Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Ror med ekstrem løft. Schillingror. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Takker for svar. Her er det en snekke som gjør maks 9 kn. Jeg ser at noen mener at man kan bruke nr 0010 til 0015 for ror på båt. Du har et stort ror for denne båten og vil få ca 60 mm med 0012 og da har du et ror med god styrke. Har sett tidligere at det er flere som velger 0012 og 0014. Hvilke materialer har du planlagt å bruke? Mulligan Det er mange forskjellige modeller av ror, men NACA airfoil er en gammel og velprøvd modell helt fra 1933. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 17.November.2011 Del på Facebook Svart 17.November.2011 Vet ikke Divinycell eller Bonocell el lignene tenker jeg.... Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Nemo Svart 18.November.2011 Del på Facebook Svart 18.November.2011 Da må du ha lykke til med jobben. Håper du forteller hvordan du lager det og tar noen bilder. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Vi skal ta bilder, men dere må vente en stund. Først skal båtene i vinteropplag. Det har vært en fantastisk høst med Saowanee. I går trkk vi hummerteinene for siste gang i år. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nemo Svart 10.Desember.2011 Del på Facebook Svart 10.Desember.2011 Låner tråden for ett spørsmål om hvordan en velger riktig profil (airfol) i Excel arket til båten enskal bruke den på. Jeg ser du har lastet ned Excel filen for Airfoil profil. Nå har jeg forbedret formen i fronten av roret. Tidligere manglet jeg data for dette området. Det er på plass nå. I tilfelle du har valgt å lage et profilert ror, vil det være nyttig å bruke den nye versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.