Jump to content

Hvordan lage nytt ror til 31 fot motorbåt? (Comet Commander)

NilsPils

Recommended Posts

En kamerat og jeg skal lage nytt ror til en Comet Commander. Det får høyde x bredde på ca 50 x 65cm. Det skal profileres med maks tykkelse på minst 6cm. Vi tenker å lage det i glassfiber og polyester, muligens med ytre lag i epoxy.

Vi ønsker gjerne forslag til fremgangsmåte. Bør vi for eksempel starte med en kjerne av finer? Eller annet materiale? Og hvor tykt lag GRP bør vi legge?

Vi skal også lage nytt nedre rorlager mot hæljernet. Noen som vet hvor vi får tak i egnet vannsmurt/selvsmørende lager, Ø ca 40mm (?).

Vi er takknemlig for alle gode råd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hva angår konstruksjon er jeg helt enig med deg i dette. Men på lystbåter ser jeg svært ofte nederste lager festet i noe "pingleverk" og er i praksis avviser for tau etc. Og da må roret dimensjoneres som et spaderor så hvordan dette lageret er er av mindre betydning.

Vil man lage noe man er rimelig trygg på kan man lese i Nordisk Båt Standard hvordan dette kan gjøres. Søk opp Sjøfartsdirektoratet klikk på publikasjoner og deretter på nevnte standard så finner man mange svar. Kapittel Y7

(Fikk ikke til å lime inn link)

Er enig med index at en ramme i stål eller aller best i rustfritt er å foretrekke for å få nok styrke. Nå er dette et ganske stort ror (bredde eller cord som det kalles) og belastningen kan da bli stor, selv om et profilert ror får mindre belastning enne et plateror. Dette er jo avhengig av hva fart båt kan oppnå.

Når det gjelder profilert ror, så har Ingar lagt en fil som beregner formen på roret. Er usikker på om denne kan brukes med Windows 7. Det er også en Excel regneark som beregner profiler etter samme formler.

Det DOS-programmet er utdatert, men regnearket du laget gjør vel uansett en mye bedre jobb, ligger her: https://baatplassen.no/i/topic/19455-ror-beregning-av-profil/

Jeg ville helt klart formet roret av en plate polyuretanskum (evt. Divinycell) og så kledt det med et solid lag glassfiberarmert polyester. Man kan bruke elektrisk høvel til å bearbeide skummet.

Det går også an å bruke slike lilla/blå isolasjonsplater, men da må man bruke epoxy, ikke polyester. Polyuretan er likevel best mhp å ikke oppta vann.

Utfordringen er å få festet akslingen skikkelig til roret, det vanlige her er vel å sveise på platestrimler vinkelrett på rorstammen og laminere disse fast i for og bakkant av roret. Alt i syrefast selvfølgelig. En bit av en brukt propellakslingen er vel rimeligste alternativ.

Takker for gode innspill. Satser nok på divinycell i kjernen. Tror det skulle være greit å forme til med grovt sandpapir. Jeg skal vise hvordan det går etter hvert, men det blir nok først på nyåret. Vi lage nytt hæljern før vi tar nøyaktige mål til roret. Hæljernet blir sveiset av 60x60 mm syrefast firkantrør.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Låner tråden for ett spørsmål om hvordan en velger riktig profil (airfol) i Excel arket til båten enskal bruke den på.

Hei.

Det er avhengig av hva fart båten har som avgjør valget av airfoil. For liten fart kan du ha høyere nr enn for stor fart. Jeg har valgt airfoil 0014 på båten og den går maks ca 23 knop. Det finnes litt erfaringer på nettet om valg av airfoil nr. Det er og lettere å får fin bue med høyere nummer.

Det er ikke praktisk å la bakkanten av roret gå helt til 0, derfor kan du bruke lengde(cord) som er ca 2 cm lenger enn det du skal ha. På mitt ror er enden 6mm da jeg har brukt 3mm stålplater (syrefast) å lage roret av.

Ser du har en bra lengde på roret. Lykke til!

Takker for svar. Her er det en snekke som gjør maks 9 kn.

Jeg ser at noen mener at man kan bruke nr 0010 til 0015 for ror på båt. Du har et stort ror for denne båten og vil få ca 60 mm med 0012 og da har du et ror med god styrke. Har sett tidligere at det er flere som velger 0012 og 0014.

Hvilke materialer har du planlagt å bruke?

Mulligan

Det er mange forskjellige modeller av ror, men NACA airfoil er en gammel og velprøvd modell helt fra 1933.

• 3 uker senere...

Låner tråden for ett spørsmål om hvordan en velger riktig profil (airfol) i Excel arket til båten enskal bruke den på.

Jeg ser du har lastet ned Excel filen for Airfoil profil. Nå har jeg forbedret formen i fronten av roret. Tidligere manglet jeg data for dette området. Det er på plass nå.

I tilfelle du har valgt å lage et profilert ror, vil det være nyttig å bruke den nye versjonen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...