Jump to content

Flytepontonger i isopor, må de støpes inn?

SVERRESBORG

Recommended Posts

hei.

skal lage meg en flytebrygge. jeg har fått tak i 4 store isoporklosser på 120x60x50.

det jeg lurer på er om jeg må kle inn klossene (dekke di til med plast/støpe di inn)for at di skal kunne ligge i saltvannet,

di blir sikkert fulle av groe til slutt, eller går i oppløsning.

noen som har erfaring med dette ? klossene skal kles inn med trykkimpregnert materiale.

Vanlig isopor (EPS-ekstudert polustyren) tåler ikke epoksy. Den vil smelte av løsemiddelet.

Isopor trekker dessuten vann over tid, da den ikke har en lukket cellestruktur.

(men den blir brukt likevel).

Et mye bedre produkt er MX. Den har lukket cellestruktur, og trekker derfor ikke vann. Den er også litt hardere.

Det beste hvis man skal bruke byggisolasjon, er nok å bruke XPS. Den er hard, og trekker ikke vann.

(Den fåes ikke i tykke blokker, så man må bruke plater lagvis).

Ingen av produktene tåler epoksy direkte pålagt.

Jeg laget et flyteelement av EPS for etpar år siden, og det var da jeg oppdaget at EPS og epoksy ikke går helt godt ilag:-) Dette løste jeg ved å tape hele elementet med gaffatape, før jeg la på epokst og duk. Det funket.

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Må vel ikke det som andre her sier. Det vi har opplevd er at når det vokser blåskjell på isoporen forsyner fuglene seg av dette. Dette fører til at små biter av isoporen hele tiden forvinner. Er helt klart en fordel å dekke til med noe.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Vanlig isopor (EPS-ekstudert polustyren) tåler ikke epoksy. Den vil smelte av løsemiddelet.Isopor trekker dessuten vann over tid, da den ikke har en lukket cellestruktur.(men den blir brukt likevel).

Ikke nødvendigvis riktig Christel. Innen akvaristikken lager man ofte bakgrunner til akvarium i helt vanlig hvit isopor, lager profiler i det, på forsiden legges et tynt lag hus-fix for å få riktig struktur, maler det i jord/steinfarger og dekker det hele med epoxy. Baksiden males da med epoxy rett på isoporen. Har selv gjort dette flere ganger, og isoporen har ikke hatt noe som helst problem med det. Jeg brukte epoxy fra mapei beregnet for drikkevannskilder, i og med at det skal levende fisk oppi der etterpå. (mulig at denne epoxyen har andre løsningsmidler) Dette har stått i mange år.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Som andre har svart vil et flyteelement av isopor som ikke lukkes inn ha begrenset levetid. Den vi trekke van p.g.a kapilæreffekt, du får frostspreng, problemer emd å fjeren groe uten å skade isoporen, etc.

Vanlig isopor (EPS-ekstudert polustyren) tåler ikke epoksy. Den vil smelte av løsemiddelet.

Det stemmer ikke. Har bygget flere seilbrett v.h.a to-komponent epoxy forsterket med vevet glassfiberduk. Epoxyen kan man ha rett på polstyren. (isopor, etc). Det er polyester du ikke kan ha rett på polystyren, det fordi styrenen til herding polysteren løser opp polystyrenen. Men unasett må du passe på at når epoxy (og polyseter) hereder så er det en eksoterm reaksjon , dvs det utvikler varme. Normalt er det uproblematisk når man laminerer 4-5 mm skal med glassfiberduk, men det kan være problem hvis man f.sks. leger for tykt på i et hjørne e.l.

Bare for å rydde litt opp i begrepsforvirringen her: Isopor er gått ut av handelen for flere år siden. Isopor var Rockwools merkenavn for EPS - ekspandert polystyren (ikke ekstrudert), som ble solgt til Brdr. Sunde som siden tok denne av markedet til fordel for sin egen Sundolitt.

Ekstrudert polystyren - XPS - er den hardere som gjerne markedsføres i forskjellige pastellfarger. Det som populært omtales som Isopor er hvit hos alle leverandører. Forskjellen i egenskaper av betydning for flytebrygger er den svakere mekaniske styrken hos EPS. Det vil dermed begrense levetiden på flytebryggen dersom elementene ikke kles inn.

Styren tåler ikke polyester (eller noen andre estere).

mvh tuffff

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...