Jump to content

Prosjekttråd, Tresfjord 28, Fars Vilje II


Pettern1972

Recommended Posts

Nei , det er jo ingen som gjør det for deg om ikke du gjør det selv. :giggle:

 

Ser ut som du har fått deg en ryddig båt og du er jo pirkete ser jeg.. Når du besøkte Marida .. mistet du telefonen på vei oppi båten hans , eller etter du hadde sitti baki og skulle ut noen timer etterpå.. ? Har vært så heldig og få sitti baki der sjøl og da kan man vel miste det ene og det andre på vei ut...

 

Stå på , artig å følge med, beundrer støpinga di..

Link to post
Share on other sites

Takk for det Anders. Er en ganske omfattende skade ja, men det blir jo hel ved nå. GReit å få gjort det ordentlig en gang for alle. Telefonen merket jeg var borte når jeg kom bort til båten til Marida. Hadde et lite anfall av snublefot-syndromet på vei ut på brygga, så jeg tipper den ramla ut av beltespenna da. Men fikk nytt simkort på mandag og bruker en gammel htc med sprukket skjerm inntil videre. Går i svart innimellom, men da må den bare få et velrettet "dææjåå-slag" så virker den igjen. skal skrape den ren for bunnstoff, for det har blirr lagt på hardt og mykt bunnstoff om hverandre tidligere, så det er rimelig krakelert under der. går inn til skinnet og legger på primer og nytt selvpolerende. Og så er det en service på motoren som venter, så det er noen uker til utsetting ennå. Men jeg fikk skuta rasende billig, så det er greit å legge litt innsats i den.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Spurte guttungen om han hadde lyst på en liten svartjobb, og siden han har verdens dyreste hobby (gatebil) svarta han ja med en gang. Er ikke sikkert han blir så forbanna fornøyd når han får utlevert en stk skrape i hånda og et 28 fots skrog som skal strippes for bunnstoff...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig ferdig pusset og lappet på skaden. Men værutsiktene er jo selvfølgelig akkurat som forventet, nå som jeg trenger minst 10 grader og oppholdsvær. Yr.no er tydeligvis totalt uendig med meg, og tilbyr regnvær og 3-8 grader i dagene fremover. Så da er det bare 1 ting å gjøre.

 

Vi drar på campingtur, og slår opp teltet...

 

imag0057.jpg

 

 

 

 

Egentlig er det gasnek hjemmekoselig under her...

 

imag0058.jpg

 

 

Skaden før lakkering:

 

imag0060.jpg

 

 

 

Lagt på 1 strøk med Gelcoat. Skal ha på 6 strøk til sammen, og så vannslipe, rubbe og polere det opp.

 

imag0062.jpg

 

 

Så kom sneipen på besøk en tur, og vips så var babord side fri for bunnstoff.

 

 

imag0063.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

God aften godtfolk.

Madammen har symøte med de fine fruene i dag, så da har jeg en hel fredagskveld å slå ihjel ombord sammen med godt drikke i lag med vår kjære kamphund, Pulpit-terrieren "Sam".

 

imag0072.jpg

 

Der er VHF-apparaturen påplass, vennligst ikke le av den. Gammel med gørbra.

 

imag0069.jpg

 

 

Kompass må man ha.......

 

imag0067.jpg

 

 

Og et 220volt uttak så madammen får gjort husarbeid....

 

imag0071.jpg

 

 

Skål, det er fredag....

imag0073.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Har et ørlite håp om sjøsetting til helga. men det spørs jo litt på åssen tørken er på lakken. Service på motor i morgen, ogh fortsetter med gelcoat på mandag. fikk ikke riktig farge over fenderlista, så må bort å blande ny på mandag. Men da skal det forhåpentligvis gå slag i slag også.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Hatt litt problemer med en reaksjon i gelcoaten. Det har jo som kjent vært litt kaldt, og det ser ut som om den ikke vil herde skikkelig. Så imellomtiden har jeg konsentrert meg om skraping av undervannsskrog. Det er en hel..... jobb jeg ikke unner noen å gjøre "manuelt" Jo mere jeg skrapet jo mere sikker ble jeg på at vår båt har verdens største 28 fots undervannsskrog. Men til slutt ble det ganske greit. Så til dere som har planer om å skrape ned undervannsskroget på båten deres, ikke gjør det. Å betale et firma for å sandblåse den rein er verdens best anvendte penger.

 

 

 

20120429_19.32.21.jpg

 

 

 

20120429_19.32.47.jpg

 

 

 

 

Omsider ferdig pusset og lagt på 2 strøk med primer. skal ha på 2-3 strøk til.

 

 

20120501_20.56.24.jpg

 

 

 

mindre stødig kamerahånd...

20120501_20.57.01.jpg

 

i morgen følger resten av strøkene om været er bra....Prekæs.......

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Tatt det litt småpiano et par dager. Båten er ferdig primet nå med 5 strøk + 2 strøk med bånnstoff. Ble ganske jålete nå synes jeg. Veldig godt fornøyd med resultatet.

 

 

Men en koselig avveksling i helga var jo at gode gamle "Fars Vilje #1" kom på sjøen da...

 

20120512_14.18.24.jpg

 

En godt fornøyd Lovart Låring.......I vært fall fram til frostvæska hans havna i kjølesvinet...

 

 

Over til #2.

 

I helga blåste det trollkjærringer her, så hele "lakkteltet" mitt flagra veggimellom i havna. Den begynte å ta med seg presenningstativet også, så da var det bare å flekke det vekk og hive på bikinen og antennemasta. Skaden er ferdig reparert, og da var det bilringen som skulle på igjen. Har fått beskjed fra mange her om at den må varmes opp for å få på, men det er utrolig hva 3 jekkestropper og en tung henger med en enda tyngre båt oppe klarer å fixe....

 

20120515_13.50.55.jpg

 

 

20120515_13.54.39.jpg

 

 

20120515_13.51.00.jpg

 

 

20120515_13.55.29.jpg

 

 

20120515_15.48.33.jpg

 

Da satt den igjen i sporet sitt. Har mått banket of slått litt for å fåp den ordentlig på plass, men uten blitz på kameraet ble de bildene litt mørke. Så kvelden har gått med på å få den skikkelig på plass. Egentlig ganske godt fornøyd med resultatet. Det er iallefall hel ved igjen.

 

Har vasket og rubbet hele båten utvendig i dag, ryddet opp ombord, for der ser det helt jæ#(%&¤# ut. Etterfulgt fettkopp til ror og propellaksel og fått på nye zinkpædder, teaken på badeplattformen har fått en dobbeldose med epifanes teak oil sealer og glinser pent bak på rumpa. Planen er å stå opp tidlig i morgen og få montert strømmen til trykkvannet, og koble opp vhf-antenna. Så håper vi på at båtmannen er snill og sjøsetter for meg. Blir nok vaskedag for rederinnen i morgen. Så mens ho går berserk inne i cabinen med pynteputer og rariteter skal rederen få skiftet olje, oljefilter og dieselfilter. Så er det bare å håpe på at alt fungerer som det skal så jeg kan rope Hurra i en eller annen uthavn på torsdag....

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...