Svaap Svart 11.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 (redigert) I kveld fikk jeg båret akterstevnen inn på verkstedet for å gjøre den klar som grunnlag for ny mal. Den skal ikke kopieres helt i fasong, så malen skal tilpasses båten før jeg går løs på eika. Området under det øvre hengslingspunktet var det som var mest preget av forfall. Her var det spunset inn stykker og reparert med betong. Jeg vil anta at hengselplatens størrelse skulle kompensere for den dårlige veden, og dermed fordele kreftene best mulig. Det er montert et forsterkningsstykke innvendig, og dette har nok reddet stevnen fra å brekke. Hengselen ble kuttet av for å ikke risikere å ødelegge stevnen ytterligere. Den nedre hengselen ble demontert for gjenbruk. Finèrplaten skal sørge for at kurven blir jevn og fin, og avtegningen ned mot platen under vil utgjøre selve malen. Redigert 11.Desember.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
-morten- Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Det er bare å ta av seg hatten for jobben du gjør og pågangsmotet! Minde er ei kjempefin skute med flotte linjer! Den kommer til å bli sikkelig flott når du har lagt din hånd på den! Lykke til med videre jobb! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Minde Fan Club Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Hej, Jag får gratulera till en verkligt fin båt! Den gamla damen har hittat hem till Norge och får den omvårdnad hon förtjänar! Fantastiskt att du tog dig an akterstäven direkt. Vi funderade mycket (och länge) på hur det skulle göras. Bild från 1979-02-12 – Nu förstår jag. Det är bara att sätta igång! Magiskt med din tråd, ser fram emot mycket mer, det ska bli intressant att följa arbetet med däcket också. – Är det kanske dags att flytta förpiksluckan åt babord? Så klyvarbommen kan göras längre, för viktfördelningen när den ska ut. Det är sånt vi fördäcksgastar bekymrar oss för Hoppas ditt liv med Minde blir lyckligt! Hon är lätt att älska! /Arne Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Nå er malen til akterstevnen klar til å passes inn i båten. Ved demontering av stevnen måtte jeg hugge vekk deler av toppen (den delen som ligger inn mot dekket) så her må jeg ha malen på plass for å finne korrekt vinkel. Jeg har endret litt på området akslingen kommer ut av stevnen for å hindre å måtte hugge ut for mye når plass til propell taes ut. Har også trukket stevnen noe ut i bakkant slik at den kan passere kjølstokken og avsluttes ned mot en forlengelse av dautreet. Dette er for å la rorflaten gå nesten ned til bunnen av kjølen. Bildet under viser tydelige spor etter at akslingen har stått noe høyere i stevnen på et tidligere tidspunkt. Det er vel ganske sikkert semidieselen som sto noe høyere i skroget. Bildet antyder vel også at eika i stykket har gjort sitt... Det er jo stas å kunne skifte ut slikt tømmer med nytt treverk. Hvem vet -kanskje den står der om 100 år? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Hej, Jag får gratulera till en verkligt fin båt! Den gamla damen har hittat hem till Norge och får den omvårdnad hon förtjänar! – Är det kanske dags att flytta förpiksluckan åt babord? Så klyvarbommen kan göras längre, för viktfördelningen när den ska ut. Det är sånt vi fördäcksgastar bekymrar oss för Hoppas ditt liv med Minde blir lyckligt! Hon är lätt att älska! /Arne Hei Arne, Det var veldig hyggelig at du som kjenner båten så godt følger med på arbeidet videre! Må ha vært en tung oppdagelse at båtbyggeren hadde feilplassert luken i forhold til klyverbommen. Vi klarte ikke å få den ut i posisjon med bare en person, så det bør gjres noe i fremtiden. I første omgang vil jeg konsentrere meg om skroget, slik at jeg får sjøsatt så fort som mulig og unngår at hun tørker for mye. Dine lykkeønsker verdsettes, og du er velkommen til å besøke oss hvis anledningen byr seg. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Ask Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 (redigert) Hei Til lykke med fin båt. Eg er sjølvsagt imponert og tvilar ikkje på at resultatet blir bra! Har du båten på tunet? For å sjå bileta du legg ut så må eg klippa ut adressa og lima den inn i nettlesaren. Skal det vera slik? Ask Redigert 12.Desember.2011 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Her er et bilde av malen til stevnen. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Faxen Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 For å sjå bileta du legg ut så må eg klippa ut adressa og lima den inn i nettlesaren. Skal det vera slik? Ask Nei, det skal ikke være slik. Jeg får opp alle bilder uten å gjøre noe. Har du en gammel nettleser, så gjør en oppgradering. IE 6.0 er gått ut på dato. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 (redigert) Nå er malen til akterstevnen klar til å passes inn i båten. Bildet under viser tydelige spor etter at akslingen har stått noe høyere i stevnen på et tidligere tidspunkt. Det er vel ganske sikkert semidieselen som sto noe høyere i skroget. Hvem vet -kanskje den står der om 100 år? Det er nok helt sikkert semidieselen. Her er samme bilde fra Caroline (øverste halve hullet er fra semien) bygget på begynnelsen av 1900-tallet en eller annen gang, et eller annet sted på Hvaler: Har en del biter som jeg har gjemt på i en tredve års tid, har liksom ikke hatt hjerte til å kaste det. Selv om båten forlengst har forsvunnet fra historien. I hvert fall min historie. Redigert 12.Desember.2011 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Veldig fasinerende at man kan skape så mye fint, bytte ut treverk som har gjort sitt. Fornye løsninger og bøte på ting som er eldre enn de fleste av oss! Man får helt sikkert et helt personlig forhold til en slik skute når man er med på å forme den og lage den selv! Skjønner at det er vanskelig å sage opp en gammel stavn til ved f.eks. Må si jeg har en drøm om å selv eie en colin archer, men er lit redd for trebåter! trives best med skrog som er tette! finnes vel noen med plast skrog og treoverbygg da hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
andk Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Utrolig imponerende SVAAP. Håper bare du ikke stopper med ferdigstillelsen av SVAAP... Har fulgt nøye med på den tråden, og det hadde vært utrolig kjekt å fått sett den ferdig komplementert innen "rimelig" tid:D Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 13.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Morten: En av de tingene som gjør det interessant å jobbe med eldre konstruksjoner er akkurat det å kunne se hvordan de har løst forskjellige utfordringer. Spor etter teknikker (øks, sageteknikk, festemetoder etc). Den mindre hyggelige delen av det er at det ofte er skittent og lukter langt ifra vanilje ( ) Målet må være å klare å opprettholde den håndtverksmessige kvaliteten på det som erstattes. andk: Svaap skal ferdigstilles og skal sjøsettes til sommeren som kommer -det er helt sikkert! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
logget av Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Målet må være å klare å opprettholde den håndtverksmessige kvaliteten på det som erstattes. Og det er det i alle fall ingen tvil om at du klarer. Jeg har vært på ganske mange steder hvor profesjonelle reparer trebåter, og jeg blir like imponert over både kunnskap og de håndverksmessige ferdighetene hver gang. Du havner uten tvil i denne kategorien. Etter å ha sett alle bildene i trådene dine så tenker jeg at dette er et godt bidrag til de som tenker på å gjøre noe lignende for du er så flink til å dokumentere. Noen blir kanskje motivert til å gjøre det samme, men jeg tror at mange også innser at de først bør prøve o spikke seg ei tresleiv. Du er kanskje ikke bevisst på at det du gjø er for mange veldig viktig, for du bidrar her sterkt til å ta vare på en viktig del av vår kulturarv. Trebåter har alltid vært gjenstand for å ha blitt endret på, fra seil til motor og seil, bytte fra semidiesel til mer moderne motorer etc. At du gjør dine endringer / forbedringer synes jeg bare du gjør på en helt flott måte, for du gir bare båtene lenger levetid og enda mer historie. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 For en tråd. Men hvordan får du tid til alt. Eller er det slik at ungene sier til mamma når du kommer hjem; Mamma der er han mannen du har bilde av på senga... Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Svaap Svart 13.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
heim Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 For oss som seiler rundt i glassfiber er det fantastisk å kunne følge dine prosjekter. Jeg begynte å bli litt bekymret da det så ut til at Svaap holdt på å bli ferdig, men jeg skjønner at det var ingen grunn til engstelse. Her er lærdom og underholdning i noen år til! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein-Nemo Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Måtte du få mange fine turer med skøyta! Her er et stemningsbilde mot nord, ved Alden i Sogn og Fjordane. Sitér dette innlegget Link to post
etape90 Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Gleder meg til å følge denne tråden! Ser ut til at du har fått den enda en nydelig båt Prosjektene dine gir meg inspirasjon og pågangsmot Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Jaja men, det er noen med mye pågangsmot ser jeg. Blir nok en vakker skute dette. Flott linjer og et lavt fribord gjør at disse skutene er flotte på vannet. Dette blir det moro å følge med på. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Gratulerer med en flott og historisk skøyte. Håper jeg en gang får anledning til å beundre både Svaap og Minde Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Bartesam Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Lena av Sandefjord Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Hehehe, takk for forslag Ble litt for langt nick det Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Svaap Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Takk for alle lykkeønskninger - det er hyggelig! I går fikk jeg nye sagblad til båndsaga. Bestilte noe bredere blad en tidligere (31mm), og med 3 tenner pr tomme. Hadde tro på at det kunne egne seg bedre til grøvre eiketømmer enn de jeg har brukt til nå som er 25mm og 5 tenner pr tomme. Jeg syntes det "nappet" litt mer under saging... Jeg slet noe voldsomt med å få inn spantetømmeret på verkstedet i går. Med spett og håndkraft brukte jeg en halv time på å flytte planken 4 meter... Bortsett fra at treningsøkta sikkert tilsvarte et par timer på Sats, så var det hele en ganske så meningsløs manøver - jeg har jo traktor.... Her er det siste spantet jeg har tatt ut av Minde (så langt). Restene av planken på spantet er 2" eik. Bajonettsaga er fantastisk når det kommer til å demontere spantene på en skånsom måte. Deler av spantene har vært så dårlige at de lett ville blitt ødelagt ved bruk av makt. Greit å merke de ulike delene godt nå som det ligger spanter her og der på verkstedet.. (Beklager den dårlige kvaliteten på bildene -tatt med en "lomme-fuktig mobil") De dårligste delene ble forsterket med skruer. På bildet over er antakelig bare den lille delen øverst orginal. De øvrige delene er i "for god stand", samtidig som spor etter sammenføyning mellom halvdelene ikke matcher. Bildet viser hullet etter trenaglen fra den ene delen, og at det samme hullet mangler i delen den skal ligge an mot = blitt skiftet på et tidspunkt. Her må jeg fore ut litt på malen ettersom de har hatt et litt for lite emne når spantet ble laget tidligere. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Arne Hansen Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Spør noen meg burde Svaap få statsstøtte for arbeidet han nedlegger her. Her bevares både en flott båt, kunnskap og ikke minst det blir formidlet på en kjempe bra måte til oss her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Enig i den Det Svaap her gjør er noe som jeg begynte på på norlandskutteren min fra 1926. Sagde over spikeren med rotterumpe, tok ut spantene hele, og tok de med på jobben, for der hadde snekkerverkstedet skikkelig båndsag. Samme med dekksbjelker og rekkestøtter. Denne jobben er noe de fleste av oss som er skikkelig nevenyttige kan gjøre selv hvis vi har det rette verktøyet for jobben. Viktig med tykkelseshøvel, båndsag og sirkel/ gjærsag. Dette er moro å følge med på. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.