Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

Et par timer kortere arbeidsdag på den betalte arena, ga muligheten til en sving nedom Isegran for å få dekket til materialene som hadde kommet.

 

"Siden jeg først var der" ( :rolleyes: ) så fikk jeg renset opp gjengene på boltene etter varmgalvanisering med et gjengesnitt. Det bygger seg opp mye sink, og den er ganske hard å få vekk.

 

 

Bevæpnet med lange borr, min nedgirede drill og et siktende øye så fikk jeg borret opp alle hullene til boltene.

Det er jo alltid litt spennende med disse lange treborrende manøvrene, og i hvilken grad man treffer sånn noenlunde der man ønsker utgangen skal være. Jeg syntes jeg traff greit, og boltene skal monteres ved neste arbeidsøkt.

 

Anleggsflatene blir satt inn med asfaltlim av den typen man bruker til taktekking. Sikkert mange andre gugger som kan gjøre nytten, men valgte variant har jeg brukt før.

 

 

Noen bilder fra miniøkta på Isegran:

 

 

 

 

06022012_003.jpg

 

 

 

06022012_004.jpg

 

 

 

06022012_012.jpg

 

 

 

06022012_013.jpg

 

 

 

06022012_014.jpg

 

 

 

06022012_016.jpg

 

 

 

06022012_018.jpg

 

 

De utvendige hullene skal forsenkes og skiver anbringes før oppstramming.

Hullene/boltene blir satt inn med blymønje når de skal slåes inn.

 

 

Det er artig å få ting på plass der de hører hjemme, og at veien mot båt har startet for alvor!

 

 

:smash:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har komplette tegninger til en Colin skøyte på 37 fot liggende. Litt morsomt å glane på:-)

Må si jeg blir mer og mer imponert over arbeidet ditt Ole!

Blir spennende å se skutene dine til sommeren.

Vi blir vel liggende i samme havn til sommeren. Mener jeg leste en plass her at du skulle ligge i Hurum med en av båtene.

Hørte ett rykte om at RS1 også blir liggende der:-)

Link to post
Share on other sites

Keiko123:

 

Vi får se hvor det blir. Jeg har hatt plass på Storsand og stortrivdes der. Miljøet på Isegran er midt i blinken for oss skøyteinteresserte, men det er vel ventelister for plass der også..

 

Stas hvis RS 1 Colin Archer blir å finne på Storsand!

 

 

Lørdagen var satt av til å få boltet akterstevn/kne på plass.

 

Jeg hadde ikke borret hullet i toppen av stevnen så det måtte gjøres først. For liten plass mellom første dekksbjelke og selve stevnkluten, gjorde at jeg måtte trekke stevnen noe ut for å kunne tre borret inn utenifra på kneet. Deretter ble stevnen posisjonert, og jeg fikk borret litt inn i stevnen med en 90 graders vinkeldrill.

 

 

12022012_001.jpg

 

 

Hullet måtte deretter fullføres etter at stevnen var trukket bakover igjen. Mye knot, som ble så som så... Jeg fikk ikke helt vinkelen jeg skulle ha, og bolten havnet nesten opp under dekk.. Vel vel, noe motbakke får en tåle!

 

 

 

Med den samme vinkeldrillen fikk jeg forsenket hullene under kjølen. Jeg hadde glemt forsenkerborret jeg har med styring, og måtte derfor feste en planke med forhåndsborret hull i slik at borret ikke stakk egne veier.

 

 

 

12022012_016.jpg

 

 

 

12022012_003.jpg

 

 

Skrev tidligere at jeg skulle bruke asfaltmasse i anleggsflatene. Jeg hadde reist fra spannet hjemme, og endte opp med å bruke blymønje. Alle flater ble malt, før jeg blandet inn kritt til en tykkere konstistens.

 

 

12022012_005.jpg

 

 

12022012_006.jpg

 

 

 

Kneet ble anbrakt i eksakt samme posisjon og var nå klart til å boltes.

Boltene ble også satt inn med mønje før de ble drevet ned. Det er betydelig friksjon i hullene ettersom boltene er noe tykkere etter galvaniseringen. Det ble for pinglete med tunghammeren min, men ei lånt slegge gjorde susen.

Viktig å være 100% sikker på at man treffer boltehullene, for man merker ikke at man bommer med så mye motstand som ligger mellom bolt/hull uansett. Alt gikk bra...

 

 

12022012_009.jpg

 

 

12022012_008.jpg

 

 

 

For å få stevnen kontrollert på plass uten å gni vegg blymønja, så fikk jeg hjelp med krana på Isegran. Da kunne vi sleppe stevnen rett ned med ei talje.

 

 

12022012_015.jpg

 

 

 

12022012_018.jpg

 

 

Brukte drevgarn under hodet/skiven på boltene - ikke det at jeg tror det er noe fare for at vann skal finne noen vei i bolthullene, men for sikkerhets skyld.

 

 

12022012_020.jpg

 

 

 

12022012_021.jpg

 

 

 

12022012_022.jpg

 

 

 

Da er senterlinja på plass, og det neste blir å tilpasse og montere spantene som er prefabrikert.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En av bunnstokkene i båten har tidligere blitt reparert ved at en kloss er felt inn i bunn. Så litt suspekt ut, så nå som jeg har det åpent og fortsatt har igjen et par grove eikeplanker så ble denne også skiftet. Å bygge trebåt med sagde spanter er dårlig butikk. Svinnprosenten på trevirket er svært høy. Tror jeg kan si at vi får ut mellom 30 og 50% av planken, avhengig av hvor heldig man er med kurve og dimensjon på tømmeret.

 

 

 

22022012_014.jpg

 

 

 

22022012_018.jpg

 

 

 

Felt mot den andre siden.

 

 

26022012_002.jpg

 

 

 

Mønjet før montering.

 

 

 

 

26022012_004.jpg

 

 

 

 

Jeg bruker trenagler mellom spanteringene (som det var orginalt).

 

 

 

26022012_005.jpg

 

 

 

26022012_006.jpg

 

 

 

26022012_008.jpg

 

 

 

26022012_010.jpg

 

 

 

26022012_012.jpg

 

 

 

 

Søndagen gikk til å felle spanter inn mot senterlinjen. Tidkrevende og tungt, ettersom spantene må opp/ned uttallige ganger før de står riktig.

Den nedre delen av akterstevnen går på utsiden av kjølstokken. For å sikre denne borret jeg opp til en blindbolt på Ø16mm med et 15mm borr. Godt inne i eika knakk borret, og jeg så for meg at dette ville bli en del av hekken for fremtiden. Hell i uhell så stakk en liten cm ut av hullet, og jeg fikk gnudd den ut med en tang. Tok ikke mer enn en god halvtime…..

 

 

 

26022012_014.jpg

 

 

26022012_016.jpg

 

 

Bolten ble spisset, mønjet og litt drevgarn surret under hodet før den ble slått inn. Kommer aldri ut igjen.

 

 

 

26022012_018.jpg

 

 

Spantene hugges litt inn i kneet.

 

 

26022012_019.jpg

 

 

Klinte på litt lakk på materialene for at de ikke skal tørke og sprekke for mye, og pakket inn stevnen mot den sterke sola.

 

Spanter på vei inn.

 

 

 

26022012_026.jpg

 

 

26022012_027.jpg

 

 

26022012_023.jpg

 

 

Har nå overtaket på spantene, og ser lyst på planen om å starte planking i løpet av første halvdel av mars...

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Baatplassens morsomste tråd dette her.

Jarle Andøy født i feil århundre? Hva hadde han vært uten blind beundring fra tv-seere?

Eller ATV på sydpolen?. Jeg har ingenting imot Jarle, men å sammenlikne han med historiske oppdagere blir totalt fullstendig kategorisk feil i mine øyne. Han er en helt vanlig fyr med personlighet som egner seg på tv. Det eneste Jarle har oppdaget er jo at båter synker raskere enn man tror. Jeg kan strekke meg til å være med på at han er passe flink til å seile.

 

Jeg tror Svaap er den kapteinen som er best egnet til å seile Minde. Jarle får fortsette å være reality-kjendis på nymotens båter.

Link to post
Share on other sites

Takk Lazyjack!!!

Betimelig at noen sa fra.

 

Til Svaap å Minde:

Er imponert over jobben du gjør og har gjort sålangt.

 

Hvor stor "omskjøt" må du ha mellom hver bordgang, eller har du ment å la skjøtene mellom gammel og ny bordgang

komme i samme "linje" slik du har skjært ut for?

Vet de "gamle" var nøye med å unngå å få overettskjøter, da det gjerne kunne bli et svakt punkt.

Legger du lasker over hver skjøt?

 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Rogeri;

 

Omskjøten følger strenge regler, så jeg må gå langt frem på båten for å kunne opprettholde riktig styrke.

Noe juks kan man tillate på en relativt liten båt, men det går på akkord med den samlede styrken, og jeg prøver å unngå det.

I praksis skal jeg planke opp halve båten....

 

Reglene sier at du skal ha 3 planker mellom skjøt på samme spant, 2 planker mellom skjøt på sideliggende spant, og 1 planke mellom skjøt på 2 spanter mellom skjøtepunkt. (hvis det er mulig å forstå ut ifra min forklaring... :giggle: )

 

 

Det må med andre ord litt god planlegging til før jeg kan sette i gang.

Link to post
Share on other sites

Hei Svaap, tenkte bare å tipse om at på Storsand så gjennomgås nå innbetalingene fra de med båtplass (betalingsfrist var 24/2), så nå er tiden for å melde inn (evt påminne) ønske om plass dersom du fortsatt vurderer å ligge der. Pass på at du evt havner i det indre bassenget.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

I et nydelig vær har jeg hatt et par dager fri fra jobb for å kunne få litt nødvendig fremdrift på Minde.

(Ekstra feriedager som følge av et bra 2011 er for min del døpt om til "Minde-dager" :thumbsup: )

 

Det tar dessverre lang tid å tilpasse spanter som er grove og tunge i et ukjent 3-dimensjonalt landskap, men jeg har nå kommet et stykke videre.

 

Har ikke med kabel for å laste ned bilder, men det får komme senere.

 

Jeg har fått montert 2 komplette spantepar (4 deler), og mønjet anleggsflatene før jeg har festet dem inn mot senterlinje/bjelkeveier med grove skipsspiker. På de to bakerste spanteparene har jeg laget bunnstokker som igjen er nestet fast i spantene med spiker. Her kommer det i tillegg trenagler når jeg har fått laget disse.

 

Det neste for meg nå er å detalj-planlegge skjøteplan for hudplanken.

Dernest skal jeg slette de nye spantene/kneet, samt justere spunningen i akterstevnen.

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...