Jump to content

Restaurering av losskøyta Minde.


Svaap

Recommended Posts

I kveld fikk jeg båret akterstevnen inn på verkstedet for å gjøre den klar som grunnlag for ny mal. Den skal ikke kopieres helt i fasong, så malen skal tilpasses båten før jeg går løs på eika.

 

 

 

11122011_003.jpg

 

 

11122011_002.jpg

 

 

Området under det øvre hengslingspunktet var det som var mest preget av forfall.

Her var det spunset inn stykker og reparert med betong. Jeg vil anta at hengselplatens størrelse skulle kompensere for den dårlige veden, og dermed fordele kreftene best mulig.

 

Det er montert et forsterkningsstykke innvendig, og dette har nok reddet stevnen fra å brekke.

 

 

11122011_008.jpg

 

 

Hengselen ble kuttet av for å ikke risikere å ødelegge stevnen ytterligere.

 

 

11122011_014.jpg

 

 

11122011_017.jpg

 

 

 

Den nedre hengselen ble demontert for gjenbruk.

 

 

11122011_016.jpg

 

 

11122011_018.jpg

 

 

 

Finèrplaten skal sørge for at kurven blir jevn og fin, og avtegningen ned mot platen under vil utgjøre selve malen.

 

 

 

11122011_019.jpg

 

 

11122011_020.jpg

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag får gratulera till en verkligt fin båt!

 

Den gamla damen har hittat hem till Norge och får den omvårdnad hon förtjänar!

 

Fantastiskt att du tog dig an akterstäven direkt.

 

Vi funderade mycket (och länge) på hur det skulle göras.

 

790212akterstv.jpg

Bild från 1979-02-12

 

– Nu förstår jag. Det är bara att sätta igång!

 

Magiskt med din tråd, ser fram emot mycket mer, det ska bli intressant att följa arbetet med däcket också.

 

– Är det kanske dags att flytta förpiksluckan åt babord? Så klyvarbommen kan göras längre, för viktfördelningen när den ska ut.

 

Det är sånt vi fördäcksgastar bekymrar oss för :flag_sw:

 

 

Hoppas ditt liv med Minde blir lyckligt! Hon är lätt att älska!

 

/Arne

Link to post
Share on other sites

Nå er malen til akterstevnen klar til å passes inn i båten.

Ved demontering av stevnen måtte jeg hugge vekk deler av toppen (den delen som ligger inn mot dekket) så her må jeg ha malen på plass for å finne korrekt vinkel.

 

 

 

 

12122011_003.jpg

 

 

Jeg har endret litt på området akslingen kommer ut av stevnen for å hindre å måtte hugge ut for mye når plass til propell taes ut. Har også trukket stevnen noe ut i bakkant slik at den kan passere kjølstokken og avsluttes ned mot en forlengelse av dautreet. Dette er for å la rorflaten gå nesten ned til bunnen av kjølen.

 

 

Bildet under viser tydelige spor etter at akslingen har stått noe høyere i stevnen på et tidligere tidspunkt.

Det er vel ganske sikkert semidieselen som sto noe høyere i skroget.

 

 

12122011_006.jpg

 

 

Bildet antyder vel også at eika i stykket har gjort sitt... Det er jo stas å kunne skifte ut slikt tømmer med nytt treverk. Hvem vet -kanskje den står der om 100 år?

Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag får gratulera till en verkligt fin båt!

 

Den gamla damen har hittat hem till Norge och får den omvårdnad hon förtjänar!

 

 

 

 

– Är det kanske dags att flytta förpiksluckan åt babord? Så klyvarbommen kan göras längre, för viktfördelningen när den ska ut.

 

Det är sånt vi fördäcksgastar bekymrar oss för :flag_sw:

 

 

Hoppas ditt liv med Minde blir lyckligt! Hon är lätt att älska!

 

/Arne

 

 

 

Hei Arne,

 

Det var veldig hyggelig at du som kjenner båten så godt følger med på arbeidet videre!

 

Må ha vært en tung oppdagelse at båtbyggeren hadde feilplassert luken i forhold til klyverbommen.

Vi klarte ikke å få den ut i posisjon med bare en person, så det bør gjres noe i fremtiden.

 

I første omgang vil jeg konsentrere meg om skroget, slik at jeg får sjøsatt så fort som mulig og unngår at hun tørker for mye.

 

 

Dine lykkeønsker verdsettes, og du er velkommen til å besøke oss hvis anledningen byr seg.

 

 

:seeya:

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Nå er malen til akterstevnen klar til å passes inn i båten.

Bildet under viser tydelige spor etter at akslingen har stått noe høyere i stevnen på et tidligere tidspunkt.

Det er vel ganske sikkert semidieselen som sto noe høyere i skroget.

Hvem vet -kanskje den står der om 100 år?

 

 

Det er nok helt sikkert semidieselen. Her er samme bilde fra Caroline (øverste halve hullet er fra semien) bygget på begynnelsen av 1900-tallet en eller annen gang, et eller annet sted på Hvaler:

 

akterstevn_caroline.jpg

 

Har en del biter som jeg har gjemt på i en tredve års tid, har liksom ikke hatt hjerte til å kaste det. Selv om båten forlengst har forsvunnet fra historien. I hvert fall min historie.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fasinerende at man kan skape så mye fint, bytte ut treverk som har gjort sitt. Fornye løsninger og bøte på ting som er eldre enn de fleste av oss! Man får helt sikkert et helt personlig forhold til en slik skute når man er med på å forme den og lage den selv! Skjønner at det er vanskelig å sage opp en gammel stavn til ved f.eks. Må si jeg har en drøm om å selv eie en colin archer, men er lit redd for trebåter! trives best med skrog som er tette! finnes vel noen med plast skrog og treoverbygg da hehe

Link to post
Share on other sites

Morten:

 

En av de tingene som gjør det interessant å jobbe med eldre konstruksjoner er akkurat det å kunne se hvordan de har løst forskjellige utfordringer.

Spor etter teknikker (øks, sageteknikk, festemetoder etc). Den mindre hyggelige delen av det er at det ofte er skittent og lukter langt ifra vanilje ( :rolleyes: )

 

Målet må være å klare å opprettholde den håndtverksmessige kvaliteten på det som erstattes.

 

 

andk:

 

Svaap skal ferdigstilles og skal sjøsettes til sommeren som kommer -det er helt sikkert! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Målet må være å klare å opprettholde den håndtverksmessige kvaliteten på det som erstattes.

Og det er det i alle fall ingen tvil om at du klarer.

Jeg har vært på ganske mange steder hvor profesjonelle reparer trebåter, og jeg blir like imponert over både kunnskap og de håndverksmessige ferdighetene hver gang. Du havner uten tvil i denne kategorien.

 

Etter å ha sett alle bildene i trådene dine så tenker jeg at dette er et godt bidrag til de som tenker på å gjøre noe lignende for du er så flink til å dokumentere. Noen blir kanskje motivert til å gjøre det samme, men jeg tror at mange også innser at de først bør prøve o spikke seg ei tresleiv.

 

Du er kanskje ikke bevisst på at det du gjø er for mange veldig viktig, for du bidrar her sterkt til å ta vare på en viktig del av vår kulturarv. Trebåter har alltid vært gjenstand for å ha blitt endret på, fra seil til motor og seil, bytte fra semidiesel til mer moderne motorer etc.

 

At du gjør dine endringer / forbedringer synes jeg bare du gjør på en helt flott måte, for du gir bare båtene lenger levetid og enda mer historie.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle lykkeønskninger - det er hyggelig!

 

 

I går fikk jeg nye sagblad til båndsaga.

Bestilte noe bredere blad en tidligere (31mm), og med 3 tenner pr tomme. Hadde tro på at det kunne egne seg bedre til grøvre eiketømmer enn de jeg har brukt til nå som er 25mm og 5 tenner pr tomme. Jeg syntes det "nappet" litt mer under saging...

 

 

13122011_001.jpg

 

 

13122011_021.jpg

 

 

Jeg slet noe voldsomt med å få inn spantetømmeret på verkstedet i går. Med spett og håndkraft brukte jeg en halv time på å flytte planken 4 meter...

Bortsett fra at treningsøkta sikkert tilsvarte et par timer på Sats, så var det hele en ganske så meningsløs manøver - jeg har jo traktor.... :rolleyes:

 

 

Her er det siste spantet jeg har tatt ut av Minde (så langt).

Restene av planken på spantet er 2" eik.

 

 

13122011_004.jpg

 

Bajonettsaga er fantastisk når det kommer til å demontere spantene på en skånsom måte. Deler av spantene har vært så dårlige at de lett ville blitt ødelagt ved bruk av makt.

 

 

13122011_008.jpg

 

 

Greit å merke de ulike delene godt nå som det ligger spanter her og der på verkstedet..

 

13122011_009.jpg

 

(Beklager den dårlige kvaliteten på bildene -tatt med en "lomme-fuktig mobil")

 

 

De dårligste delene ble forsterket med skruer.

 

13122011_010.jpg

 

 

13122011_011.jpg

 

På bildet over er antakelig bare den lille delen øverst orginal. De øvrige delene er

i "for god stand", samtidig som spor etter sammenføyning mellom halvdelene ikke matcher.

 

 

13122011_015.jpg

 

Bildet viser hullet etter trenaglen fra den ene delen, og at det samme hullet mangler i delen den skal ligge an mot = blitt skiftet på et tidspunkt.

 

Her må jeg fore ut litt på malen ettersom de har hatt et litt for lite emne når spantet ble laget tidligere.

 

 

13122011_018.jpg

 

 

13122011_017.jpg

 

 

13122011_019.jpg

Link to post
Share on other sites

Enig i den :thumbsup: Det Svaap her gjør er noe som jeg begynte på på norlandskutteren min fra 1926. Sagde over spikeren med rotterumpe, tok ut spantene hele, og tok de med på jobben, for der hadde snekkerverkstedet skikkelig båndsag. Samme med dekksbjelker og rekkestøtter. Denne jobben er noe de fleste av oss som er skikkelig nevenyttige kan gjøre selv hvis vi har det rette verktøyet for jobben. Viktig med tykkelseshøvel, båndsag og sirkel/ gjærsag. Dette er moro å følge med på. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...