logget av Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Med det tempoet og de dimensjonene vi her er vitne til så spørs det om ikke vi på Båtplassen må opprette et eikeskogfond, ikke med formål om å verne men å sørge for hugst for å holde denne mannen med materialer, også til den neste båten, og den neste. Hvis vi tilfeldigvis vet om en båt vi synes synd på, hvor vil du at vi parkerer den SVAAP. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 (redigert) Tempo og tempo.... Jeg har nå 4 trebåter: Svaap Minde Celius (25 fots Kosterseiler) Nordlands-færing Ingen er sjødyktige ennå Redigert 14.Desember.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Enzo Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Blir det ikke noen årets båtplassmedlemkåring i år ? Fikk ikke Svaap den i fjor så bør han få sendt den vimpelen i år Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Rekner med at du har fått med deg byggingen av Draken Harald Hårfagre her i haugesund. Dei har ei fantastisk båndsag som dei bruker når dei skjærer spant etc. se bilder etc i linken http://dno.vikingkings.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 14.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 KDB: Arbeidet på Draken er noe av det mest fantastiske jeg har sett, og jeg har fulgt med siden de startet. Hadde vært knall å fått se det med egne øyne -helt rått! Vet at de har samlet det beste som er av båtbyggere med erfaring fra denne type skip - og det bærer arbeidet preg av. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 15.Desember.2011 Del på Facebook Svart 15.Desember.2011 Nautica Gigantomania Tempo og tempo.... Jeg har nå 4 trebåter: Svaap Minde Celius (25 fots Kosterseiler) Nordlands-færing Ingen er sjødyktige ennå Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Svaap Svart 18.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 (redigert) Fikk logget noen timer nede hos Minde i helgen. Målet for økta var å få gjort de siste tilpasninger på malen til akterstevnen, slik at jeg kan gjøre denne helt ferdig hjemme i romjula. Ut over det så hadde jeg med meg spant nr 2 babord side og ville prøvemontere det, samt at emnet til stevnen skulle fraktes hjem. I en gammel trebåt vil det etter noen år danne seg en udefinerbar substans i kjølen, som etter en kjemisk analyse nok ville gitt en interessant utfordring for en kjemiker å skulle spesifisere. Mitt kjennskap er begrenset men intenst og består av at det stinker, er klissete, vanskelig å få av hansker/kjeldress/verktøy og finnes over alt i bunnen av båten… Det må gjøres rent! Jeg bruker ren kutterflis til å få gjort rent. Flisa skifter farge fra ren og naturlig farge, til svart illeluktende gugge - da gjør den jobben. Godt å kunne skuffe ut dette, og gjenta prosessen nok ganger til at flisa forblir ren etter at den er gnidd ned i alle hulrom nederst i skuta. Det gjenstår å fullføre denne manøveren fremover i båten. All ballast skal ut og alt skal gjøres rent. Her har jeg tilpasset malen og sørget for å kutte bakkant av kjølstokk/dautre slik at stevnen kan løpe ned i bakkant. Stråkjølen skal bli det laveste punkt slik at ikke selve stevn blir så utsatt ved bunnføling. Jeg vurderer å skifte kneet som forbinder kjøl/stevn. Ikke fordi det er råttent, men det er jo ikke tilpasset en båt som skal ha maskin, og selve kneet er svært smekkert utført. Jeg vil gjerne ha et stykke som går lengre opp på stevnen og som har kjøtt nok til å styrke den delen av stevnen som blir svekket av propelluttak. Finner jeg et egnet emne så kjører jeg på. Er vel ingen her som kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet?? Det er montert et flott Aquadrive ledd på drivlinja. Dette er boltet fast i en solid galvanisert stålbunnstokk, men kontakten mellom stål/spant har gjort sitt til at treverket hadde gått i oppløsning i de områdene. Jeg skar ut kun det som er nødvendig å erstatte. Omskjøten i spantene er fortsatt ivaretatt. Som dere ser så er ikke huden i seg selv råtten plankene er tvert imot ganske bra stort sett, men en god del av natene er så slitt at det har vært vanskelig å holde henne tett. Vi som har lest på Minde.org vet jo at de har slitt med å stadig måtte drive skroget for å overvinne lekkasjene. Under riving av en bordgang fant jeg en kreativ løsning for å gi et slitt og ujevnt nat en ny kant å drive mot et stykke blikk. Har sikkert fungert godt. Det var en tung manøver å få det nye spantet montert på plass ved hjelp av tvinger spesielt når man er alene. Spantene blir boltet sideveis med galvaniserte stålbolter. Redigert 18.Desember.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Faxen Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Stråkjølen skal bli det laveste punkt slik at ikke selve stevn blir så utsatt ved bunnføling. Svaap da, du har vel ikke tenkt å gå på grunn med denne fine skuta? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2011 Del på Facebook Svart 18.Desember.2011 Er vel ingen her som kjenner en som kjenner en som tror han har hørt om ei eik som skal ned på østlandsområdet?? Nei, men har du sjekket med sagbruket i Adal, på andre siden av fjorden? Tar du fergen over fra Moss til Horten, kjører over forbi Høgskolen i Vestfold, så får du et skilt til Adal til høyre. Nede på jordet der ligger et sagbruk som spesialiserer seg på saging av løvtrevirke, med GIGANTISK båndsag. Snakk med dem. Husker ikke hva de heter i farten. Send meg en IM om du trenger mer info. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 19.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Hulda: Det er nok Haugestad Sagbruk du refererer til. Har kjøpt en del der tidligere, men tviler på at de har knær. Koster på meg en telefon.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
pipp Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Du kan også forsøke Haugland Sag tlf 35 99 93 77 Han skjerer endel eik og spesiallast. Sitér dette innlegget Link to post
Minde Fan Club Svart 19.Desember.2011 Del på Facebook Svart 19.Desember.2011 Imponerande! Rent i kölen! Det var länge sen sist... (1980) Respekt! /A Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Kan være at dei som bygger Draken, har noe til overs? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 KDB: Jeg gjorde en henvendelse til de i går og fikk et positivt ladet svar i dag, men akkurat i samme øyeblikk hadde de funnet et passende emne på Isegran gjennom Dansk Skipstræ, så nå er det bestilt. Ellers så er det store fremskritt å spore på motorfronten også. Perkinsen er nå i ferd med å bli komplett igjen med alt av pakninger fornyet. Dysene skal testes for både åpningstrykk og forstøving (spredning). Selve dieselpumpa blir også sjekket. Dette har gått over all forventning så langt. Ombord var eksospotta "custom made" og felt ned i bunnen av båten mellom to spanter. Denne var delvis oppspist av rust og ble kassert. Planken til stevnen er på plass hjemme og oppmerking starter i morgen. Det er en liten margsprekk i planken men det ser ut til at jeg får den på innsiden av spunningen, noe som fjerner problemet. Kuttene må jeg gjøre med motorsag - den blir for tung og lei å håndtere på båndsaga. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Tom Erik Hole Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Helt topp at L/S 91 MINDE nå er tilbake i Norge. Hun ble bygget i 1903 hos Eriksen i Narviken ved Risør og kostet den gang kr 1.600,-. Det var bror av min oldefar ( Los Nils Petter Clausen i Portør ) som fikk henne bygget. Familien loset i 5 genreasjoner der ute i Portør. Den siste Portør-losen var Kjell Rønning Klausen, hans enke Grete bor der ennå. Fotograf Andres B Wilse tok noen fine biler ute i Portør når båten var ny, da lå hun fortøyd i "Møkra" som var fortøyningspunktet med rask utseiling. Helge Strømme Knudsen har dokumentert historien om losene i Portør,- en fantastisk beretning. Jeg gleder meg til å se Minde på plass i Portør igjen!! Båthilsen Tom Erik Hole / RS 139 Uni Oslofjord / M/B Viljen av Skåtøy Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 20.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Dette er bare helt fantastisk å få oppleve kontakt med en som er direkte i familie med første eier! Vi må snakkes Tom Erik. Det ble plutselig jul og nyttår på en gang her i stua Ærbødigst, Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Tom Erik Hole Svart 20.Desember.2011 Del på Facebook Svart 20.Desember.2011 Ja,- Det skal bli gøy å se skuta i "levende live". Jeg har noe av historien i mine arkiver. Kontaktes på tlf 90960665 Lykke til med prosjektet så lenge ! h TE h Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Emnet til stevnen ble redusert i størrelse i håp om å endre fasong til noe som likner malen. Etter vurdering om beste plassering for å få en gunstig kurve-utnyttelse så satte jeg streken, og fylte tanken på motorsaga med høyoktan… Jeg orket ikke tanken på å manøvrere denne planken på båndsaga – den blir for stor å håndtere. Kuttet inn mot strekene for å danne mindre seksjoner jeg kan kløyve ut. På grunn av emnets kurver er det viktig å ikke la stykkene bli for lange – da kan de fort løpe inn på feil side av streken og ødelegge hele greia. Kløyvøks og en tung hammer ble en grei verktøykombinasjon for å få ut stykkene, før jeg gikk på med lafte-bila. (Denne har en egg på 18cm – fantastisk verktøy!). Med denne hugget jeg meg inn mot streken før el-høvelen gjorde siste pussen mot det endelige risset. Her en bilde-sekvens som illustrerer økta. Her en kontroll av graden av likhet mellom mal og plank Godt sliten og fornøyd ble økta avsluttet! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Minde Fan Club Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Applåder från läktaren! /A Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Du har vel flisfyring hjemme Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
logget av Svart 22.Desember.2011 Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Jeg lurer litt på hva verktøyet / innretningen på dette bildet er for noe. For meg ser det ut som om det kan brukes til å vri / bende et bord? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Bildet viser en tømmerhake - et enkelt men effektivt hjelpemiddel for å snu tømmeret på sagbenken. (Kraft x arm i praksis). Har vedfyring inne, men jeg tror den eika vil bli noe tungfyrt de første årene... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Bartesam Svart 22.Desember.2011 Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Skal du bruke einernagler når skuta skal plankes opp igjen, og hva mot stevner og kjøl? Spiker eller skruer Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2011 Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Skal du bruke einernagler når skuta skal plankes opp igjen, og hva mot stevner og kjøl? Spiker eller skruer Anbefaler å bruke skipspiker (ikke vanlige klippspiker). Skruer blir ikke så sterke. Og enernagler holder i 100 år, minst. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Desember.2011 Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Spiker er noe dritt hvis det er mye garvesyre i eika....Syrefast eller bronse funker. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.