Jump to content

Prosjekt: Nordkapp Comtesse '79


Kaptein Thomas

Recommended Posts

Takk for kommentarer :flag_bp:

 

Mens snøen fyker rundt ørene her, fortsetter jeg litt!

 

Neste var altså "fotkasser" ved styreposisjon på begge sider. Jeg var avhengig av å "finne på noe", da bensinpåfyllingsslange, lufting til tank etc(styrbord), og slange fra varmeapparat, pluss diverse ledninger etc(babord) lå åpent igjennom sidepanelene, og ned i dørken.

 

Som vist på de første bildene, var det også fotkasser tidligere, og var fine å ha beina på under kjøring.

 

Løsningen ble King starboard-plater, og samme type teak-laminat, som brukt i resten av båten.

 

Babord

 

fotkasse_1.jpg

 

 

Styrbord

 

fotkasse_2.jpg

 

 

På begge sidene, inn mot døra til kabinen, satte jeg inn to led-spotter, av samme typen som på benkene bak. Det ble ganske stilig synes jeg :thumbsup:

 

fotkasse_3.jpg

 

 

På toppen, brukte jeg altså den samme teak-laminaten som på resten av dørken. I hjørnene limte jeg på teaktister fra Maritim med Tec7. Disse natet jeg senere med sort Tec7. Bilder av de ferdige kommer senere :smiley:

 

fotkasse_4.jpg

 

fotkasse_5.jpg

 

fotkasse_6.jpg

 

 

Fortsettelse følger! :flag_bp:

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Etter fotkassene var ferdige, stod døra inn til kabinen for tur. Hvordan jeg skulle løse denne utfordringen, var jeg overhodet ikke sikker på da jeg rev de gamle dørene, men jeg stolte på at jeg kom til å finne på noe.

 

Her ser dere bilde av de gamle dørene:

 

a4.jpg

 

Jeg spurte litt rundt, og kom til at jeg ville prøve å lage en skyvedør av sort plexiglass. Jeg var på Maritim, og spurte litt, og ble anbefalt en glideskinne som denne tilskyvedøren

 

skinne.jpg

 

Jeg kjøpe skinnen, og også endebeslag, og sleide for skinnen

 

(Disse er ikke sorte, men hvite!)

 

endestykke.jpg

 

sleide.jpg

 

 

 

Jeg prøvde og feilet litt for å få festet skinnene, men fikk de etterhvert opp, men en gammel finèrplate som provisorisk skyvedør.(På bildet, ser dere også at jeg har festet 6mm King Starboard til den gamle skilleveggen over fotkassene)

 

d1.jpg

 

På grunn av litt lav takhøyde i kabinen, måtte jeg fore ned veggen litt, for å få plass til døra. Noen smale biter av en finèrplate, litt tec7, og sparkel fra locktite gjorde jobben her.

 

d2.jpg

 

Planen ble å da å la døren ligge innenfor skilleveggen. På begge sider av veggen, trakk jeg senere lysgrå skai, og for å dekke skjøten, listet jeg rundt døra med samme type teaklist som på fotkassene. Bilder av disse listene, og også terskelen, kommer noe, har ikke noe bilde av det her nå.

 

Etterhvert fikk jeg også bestilt og hentet plexiplaten som jeg skulle bruke som dør. Alle ripene, er beskyttelsesplasten... :smiley:

 

d19.jpg

 

Døra ble hengt opp, og de eneste bildene jeg har av det, er noen innefra. Kommer noen flere bilder av døra senere. Denne ble skikkelig bra! Kommer til å gå for denne løsningen igjen, dersom det blir flere prosjekter på meg...! :cool:

 

d20.jpg

 

d21.jpg

 

 

Fortsettelse følger som vanlig :flag_bp:

 

 

Ha en fortsatt god lørdag! :drink:

 

 

Thomas.

Redigert av Kaptein Thomas (see edit history)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

lekker båt og bygge opp - detta blir dritbra

er det så stor god plass bak i den ?? husker du bredden innvndig bak??

lagde en prosjektråd på en 24 scand nå men den ser ikke så bred ut tror jeg

 

 

Hei Jarle,

 

Ja, det er ganske god plass bak. Når jeg legger ned ileggsplaten mellom benkene har jeg en solseng på 185x185 hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Synes eldre båter generelt virker større enn mange nyere båter, og synes plassen er godt utnyttet hvertfall på disse båtene :yesnod:

 

Har vært innom begge trådene dine allerede! :thumbsup:

 

Er ikke sikker på bredden på scand'en, men den er vel noe i samme leia?

Mulig den bare virker smalere, da den er en del høyere?

 

t.

Redigert av Kaptein Thomas (see edit history)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Hehe, er ikke mer enn 175 selv, så det funker for meg og :thumbsup:

 

Har hatt meg + to på overnatting i denne båten, og det går fint, men litt trangt blir det jo. Drømmebåten er Scand Baltic, får se med tid og stunder og jeg kommer meg dit..!

 

Har du ikke Beachcraften din lengre?

Redigert av Kaptein Thomas (see edit history)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Møkkalasset! Det har gått med noen timer tenking og grubling underveis ja, hehe :yesnod:

 

 

Er det noen av alle som er inne og leser her, som kanskje har en Comtesse selv? Hadde vært gøy å vite om jeg har noen "brødre" eller "søstre" her inne! Om ikke så mange har tilsvarende båt nå, så må det jo være noen som har hatt det tidligere! :rolleyes::yesnod:

 

Om noen sitter på generell kunnskap om disse båtene, må dere bare fyre løs :flag_bp:

 

Hvor mange av denne typen ble laget, i hvilke år ble de produsert, hvor ble de produsert, hvem tegnet dem, osv osv..

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

 

 

Hvor mange av denne typen ble laget, i hvilke år ble de produsert, hvor ble de produsert, hvem tegnet dem, osv osv..

 

Vel, de ble vel produsert av Nordsjøplast AS i Sarpsborg.

 

17 Prince var konstruert av Furuholmen&Scheen (dvs Scheen da Furuholmen døde allerede i -63...) denne har vel såpass klare likheter at der er nærliggende å tro at Comtessen og kommer herfra.

Link to post
Share on other sites

Hehe, er ikke mer enn 175 selv, så det funker for meg og :thumbsup:

 

vi får innta fosterstilling :giggle:

 

Har du ikke Beachcraften din lengre?

 

den ble desverre solgt etter press fra familien her pga mye dårlig vær osv - 2 stormer på samme helgen og like sikker på og dø vær gang er ikke kult - hadde tur ut som det dro seg til så jævlig at når jeg satt på flygern så jeg båten ble borte mellom ver bølge og jeg var skråsikker på at rutene skulle gå- hadde problemer med og holde meg fast oppå der og tørte faen ikke å slippe roret og gå ned

kjøpte oss et sommersted / husvogn med egen brygge og heller ha litt mindre båt

har rekt en 18 draco som måtte vike for 20 dracon jeg hadde prosjekt tråd på + og nå en skjærgårdjeep på 22 fot m 200 hk yamaha - går freskt - er til salgs

power craft 22

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, de ble vel produsert av Nordsjøplast AS i Sarpsborg.

 

17 Prince var konstruert av Furuholmen&Scheen (dvs Scheen da Furuholmen døde allerede i -63...) denne har vel såpass klare likheter at der er nærliggende å tro at Comtessen og kommer herfra.

 

Takk for det, Porche! Skal sjekke opp det litt :thumbsup:

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

 

den ble desverre solgt etter press fra familien her pga mye dårlig vær osv - 2 stormer på samme helgen og like sikker på og dø vær gang er ikke kult - hadde tur ut som det dro seg til så jævlig at når jeg satt på flygern så jeg båten ble borte mellom ver bølge og jeg var skråsikker på at rutene skulle gå- hadde problemer med og holde meg fast oppå der og tørte faen ikke å slippe roret og gå ned

kjøpte oss et sommersted / husvogn med egen brygge og heller ha litt mindre båt

har rekt en 18 draco som måtte vike for 20 dracon jeg hadde prosjekt tråd på + og nå en skjærgårdjeep på 22 fot m 200 hk yamaha - går freskt - er til salgs

power craft 22

 

Det hørtes ikke noe særlig ut, nei. Da skjønner jeg familien hadde vansker med å kose seg etterpå. Har ikke vært ut for noe sånt selv, heldigvis! Funker vel greit med husvogn også? Blir spennende å følge tråden med Scanden din!

 

Jeg får ikke sett powercraften, er noe galt med linken...?

 

Ligger det tråd for Draco 20'n her inne? Send gjerne en link! :flag_bp:

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg hadde en Comtesse i et par år på nitti-tallet. Og så hadde jeg også en brosjyre for båten, men den finner jeg ikke lenger. Men jeg var godt fornøyd med mye ombord, men VP 140 ga meg mye bry og utgifter.. Men veldig god sjøbåt, det var også en som sa at en sånn båt hadde tatt turen helt opp til Svalbard. Mion båt var fra 1979 og bygget på AliCraft som etterhvert overtok produksjonen etter at båten de første årene var produsert på Nordsjøplast i Sarpsborg (?). Supre sjøegenskaper, og "pen" båt. Konstruktør: Scheen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Laget maler på puter og ryggstøtter, og brukte en dame jeg har brukt tidligere som er flink. Skal få skrevet noe mer her etterhvert, men det er så mye annet som står på nå. :flag_bp:

 

Har noen bilder av det ferdig :yesnod:

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...