Jump to content

Overtakelse og restaurering av Soonwaeter, 33ft skøyte fra 1916

soonwaeter

Recommended Posts

Her en sen høstdag fant jeg plutselig meg selv igjen som eier av enda et prosjekt. Som en direkte følge av hentingen av den gamle losskøyta Minde fra Gøteborg ( se svaaps beskrivelse av dette) ble jeg oppmerksom på en eldre, men så usigelig vakker dame som var forlatt på land for å dø en stille død.

Etter litt detektivarbeid og aktivt diplomati falt endelig en avtale om overtakelse på plass uten at jeg helt hadde oversikt over hva jeg overtok. Skuta så jo ikke bra ut, men det viktigste er at jeg på dette tidspunktet ikke helt har oversikt over hvordan tilstanden er på viktige konstruksjner som spant, kjøl og stevn

soonwater.jpg

Etter at båten var blitt min så var det bare å laste verktøy ( les motorsag og kubein) i bilen og dra ned for en foreløpig diagnose. Det viste seg fort at tilstanden var "verre en håpet, men omentrent som forventet" Spesielt på styrbord side må det mesteskiftes ut. Dette innebærer alle spant og all hud. På babord siden må også mye skiftes ut, men her ser det ut som litt kan overleve. akterstevn er også dårlig og må utskiftes.

soonwaeter_daarlige_spant.jpg

Slik det ser ut nå så er dette et ca toårig prosjekt. Arbeidet er allerede godt i gang. Jeg passerte faktisk første viktige milepel i går da jeg fikk ut akterstevnen. Neste steg er nå tilpassing og montering av ny akterstevn før jeg kan fortsette demontering.

soonwaeter_akterstevn_ute.jpg

soonwaeter_sb_side_hekk_open.jpg

Jeg skal prøve og følge opp denne tråden med bilder og innfo etterhvert som arbeidet skrider fram. Kom gjerne med kommentarer og ideer dersom noen har noe. Dersom noen har kunnskap om skuta tar jeg gjerne i mot den da jeg fortsatt har en del hull i forhistorien

Ja det er samme skuta. I mellom de opprinnelige eierne og meg var det en annen person inne i bildet som tok til fornuft og trakk seg ut av prosjektet da han innså hvor omfattende det ville bli. Jeg har gjort slike ting før og lærer nok aldri så det er bare og se fram mot en flott vårdag i 2013 eller kanskje 2014..

Redigert av soonwaeter (see edit history)

Bra det finnes noen med pågangsmot og tolmodighet! selv setter jeg pris på å bare komme unna med bunnsmøring motorservice og gnikking av gelcoat! Men kunne gjerne tenkt meg en colin archer i glasfiber og tre overbygging!

Min trebåterfaring er en Rana 14,5 tverskotting fra 1967, samt at min far og hyttenaboen min kjøpte en Åfjordsbåt, som var ubåt da dem kom slepende hjem med den!. Lykke til med prosjektet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

hei og takk for hyggelige tilbakemeldinger fra alle sammen.

Nes og store båtprosjekter.... Tja må være noe med nordnorske aner og manglende salt i glomma tror jeg.

Minde og soonwaeter står side om side på Isegran så det er bare og besøker oss der. Er stort sett på plass alle helger og også noen dager i uka

Jeg må si at jeg er imponert over at noen har ork og pågangsmot til å gå løs på en slik oppgave! Det må jo i tillegg til usannsynlig mange arbeidstimer også gå med usannsynlig mye kronasjer for å få en slik båt tilbake på sjøen. Å gå løs på noe slikt er nok ikke raskeste veien til skillsmisse, men sikreste... vil jeg tro...

Uansett så får du ha lykke til med prosjektet og så håper jeg av hele mitt hjerte at du kommer i mål med oppgaven.

Dette er strålende. Enda en skøytetråd med mye godt arbeid og en flott skøyte berges. I tillegg så tar dere vare på og formidler viktig kunnskap til andre her på baatplassen. Ser frem til denne tråden også, slik som trådene om Svaap og Minde.

Når dere er så flinke å dokumentere arbeid så skulle dette til syvende og sist vært samlet i bokform. Både pga den kunnskapen dere deler og ikke minst entusiasmen for trearbeid som viser at med tid og tålmodighet er det mulig å få disse flotte skøytene tilbake i sitt rette element.

Lykke til!

Da er en milepæl passert i prosjektet. I dag begynte jeg og lage ny akterstevn så da er det ikke bare riving, men faktisk litt nybygging også. har fått skjært ut rå emnet i kveld slik at jeg kan påbegynne høvling og tilpasning fra i morgen.

27122011036.jpg

Da er første steg på akterstevnen ferdig. Malen er ferdig utskjært. alle sider er rettet inn og to utforinger er laminert til hovedstokken slik at den får bredde nok. Nå skal stokken få vile fram til etter nyttår slik at lamineringen får herdet ferdig. Planen er å ha denne ferdig til montering rundt neste helg.

• 2 uker senere...

Da er en milepel passert i løpet av helga. Den nye akterstevnen er nå tilpasset og satt fast for de neste 100 år. Er et vendepunkt etter at det meste av arbeid så langt har vært destruktivt med motorsag og kubein og se at det kommer ny eik på plass i båten

ny_stevn_inne.jpg

• 5 måneder senere...

Har vært litt stille på meg de siste par måneder, men det betyr ikke at båtprosjektet har stoppet, heller tvert om. Jeg jobber for tiden med et stort flytteprosjekt for å kunne jobbe mer effektivt med prosjektet. I løpet av en uke eller to skal gamle soonwaeter ut på en reise etter landeveien fra fredrikstad til romerike. 114 kilometer langs E6 og lokale veier med trailer og to følgebiler. Blir et spennende prosjekt med over 4 meter bredde. Har nå fått alle tillatelser i orden for transporten. kommer etterhvert med bilder fra turen

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...