Jump to content

Korrosjonsproblem, gjelder det alle Mercury EFI 4t? (Tv2 Hjelp..)


peterka

Recommended Posts

Selvlgelig vil problemet reduseres hvis en kjører gjennom ferskvann, siden ferskvann ikke meder strøm.

Men, det er jo ikke "root cause" på problemet med galvanisk korrosjon, som oppstår når 2 forskjellige metall-legeringer i elektrisk kontakt med hverandre senkes ned i en elektrolytt, i dette tilfellet saltvann.

 

Men, når en motor selges på ett marked hvor de fleste kjører i saltvann, så kan en ikke skylle motor hele tiden.

Heldigvis på min båt/motor så løftes denne 80Efi helt ut av vannet når jeg tilter den, og det meste av saltvann renner ut. Og så slipper den stå i vannet som potensielt nabobåten slipper jordfeil fra landstrømmen ut i...

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Og så slipper den stå i vannet som potensielt nabobåten slipper jordfeil fra landstrømmen ut i...

Helt klart en fordel å ha motoren så lite som mulig i saltvann, men det er først når din egen motor er tilkoblet landstrømsjord at jordfeil andre steder i anlegget kan føre til ekstra korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Ser at "trulsant" skriver: Heldigvis løftes hele motoren opp av sjøen når den er opptiltet slik at alt saltvann renner ut. Men saltet blir vel værende igjen i motoren som ei "hinne" uansett, det er vel derfor det står i fabrikkmanualene at motoren skal skylles/spyles i ferskvann etter bruk?

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Derfor har bla Yamaha HURTIGKOBLING for hageslange hengende for enkel spylig :flag_bp:

Har ikke alle nyere motorer dette opplegget tro? Hadde det på min Mercury EFI 115hk (07mod), og på min Suzuki 60hk(10mod).
Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har hørt deg på forumet, "chagall". Hadde en 50hk Mercury EFI i fra 2005 som hadde de anodene som chagall nevner, men kan ikke huske om den motoren hadde andre anoder i motorblokka i tillegg. Derimot en Suzuki df60 (2010mod.)som jeg hadde en kort sessong hadde flere anoder, bl.a. 2 stk. "skjulte" i motorblokka som var litt vanskelige å finne.

Link to post
Share on other sites

Soichiro Honda var metalurg så materialteknologi og legeringer har vært veldig bra på Hondamotorer.

Må sjekke om jeg har noen skjulte anoder på min Mercury 115. Det er ingen tegn til tæring eller korosjon foreløbig i hvertfal.

 

Honda BF150 har fem.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Javel "chagall" , ikke for å kuppe denne tråden, men jeg syntes bare det var så lenge siden navnet ditt var her å lese, så jeg trodde du hadde forlatt båtlivet for godt. Så du vil ha deg noe nytt igjen. Der er jo mye å velge mellom i dag både av båter og motorer, så du kan sikkert gjøre et godt kjøp nå om dagen.Vi venter i spenning hva valget faller på? Jeg handlet meg også ny båt sist sommer, men gikk motsatt vei av det du vurderer, så her ble det tilbake til snekkelivet igjen i en ny Polar 20 m/ en Yanmar 3 YM 20.(2011mod). Så heretter blir det mere å "tøffe" rundt i skjærgården i et roligere tempo enn tidligere. Det er rart med det, man blir ikke yngre med årene heller. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Er det noen som kjenner til hva et verksted gjør når de fikser korrupsjonen på plata? Skifter de til samme type plate eller ei med annen legering som står for en støyt? Er i forhandling om kjøp av en båt som har en Mercury EFI 40 hk, som er reparert for dette problemet. Skeptisk...

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til hva et verksted gjør når de fikser korrupsjonen på plata? Skifter de til samme type plate eller ei med annen legering som står for en støyt? Er i forhandling om kjøp av en båt som har en Mercury EFI 40 hk, som er reparert for dette problemet. Skeptisk...

 

Korrupsjonen på plata? Det er vel i Oslo det foregår? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ved problemer med tæring blir adapterplata mellom powerhead og stammeseksjonen skiftet, den nye typen adapterplate er laget av en bedre legering og veier 1/2 kg mere enn den gamle dårlige typen.

At noen har betalt så mye som 27000 riksdaler for denne modifiserinen er for meg komplett umulig å forstå, da det knapt er snakk om mere enn 4-5 timers effektivt arbeide. ( nye pakninger samt adapterplate koster rundt kr 5400;- inkl. mva )

Jeg har selv skiftet denne omtalte adapterplata på en 60hk, det er samme delenummer til både 40-50 og 60 hk.

Så vidt jeg kjenner til er det bare motorer produsert før 2005 som har denne svakheten.

 

~~maskinisten

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg står på vippen til å kjøpe en Askeladden med Mercury EFI 60 HK fra 2006. Er det noen som med sikkerhet kan si at denne motoren ikke har det samme problemet?

 

Øystein

Hei, mener du trygt kan kjøpe ovenfor nevnte Mercury EFI 60 HK fra 2006. Det var modellene 2000-01-02-03 efi 4-takt, som hadde problemer med adapterplata. Dette har vært diskutert utallige ganger her på BP.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...