Jump to content

Korrosjonsproblem, gjelder det alle Mercury EFI 4t? (Tv2 Hjelp..)


peterka

Recommended Posts

Selvlgelig vil problemet reduseres hvis en kjører gjennom ferskvann, siden ferskvann ikke meder strøm.

Men, det er jo ikke "root cause" på problemet med galvanisk korrosjon, som oppstår når 2 forskjellige metall-legeringer i elektrisk kontakt med hverandre senkes ned i en elektrolytt, i dette tilfellet saltvann.

 

Men, når en motor selges på ett marked hvor de fleste kjører i saltvann, så kan en ikke skylle motor hele tiden.

Heldigvis på min båt/motor så løftes denne 80Efi helt ut av vannet når jeg tilter den, og det meste av saltvann renner ut. Og så slipper den stå i vannet som potensielt nabobåten slipper jordfeil fra landstrømmen ut i...

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to post
  trulsant skrev On 11.1.2012 at 20.50:
Og så slipper den stå i vannet som potensielt nabobåten slipper jordfeil fra landstrømmen ut i...

Helt klart en fordel å ha motoren så lite som mulig i saltvann, men det er først når din egen motor er tilkoblet landstrømsjord at jordfeil andre steder i anlegget kan føre til ekstra korrosjon.

Link to post

Ser at "trulsant" skriver: Heldigvis løftes hele motoren opp av sjøen når den er opptiltet slik at alt saltvann renner ut. Men saltet blir vel værende igjen i motoren som ei "hinne" uansett, det er vel derfor det står i fabrikkmanualene at motoren skal skylles/spyles i ferskvann etter bruk?

Link to post
Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
  yam2 skrev On 12.1.2012 at 17.14:

Derfor har bla Yamaha HURTIGKOBLING for hageslange hengende for enkel spylig :flag_bp:

Har ikke alle nyere motorer dette opplegget tro? Hadde det på min Mercury EFI 115hk (07mod), og på min Suzuki 60hk(10mod).
Link to post
  peterka skrev On 14.1.2012 at 23.59:

 

Har motoren nokon anode inne imotoren som skal byttast?

 

Jeg tror ikke du har noen anode i "Blokka" på din 2005 efi Mercury. Dette finner du ut ved å lese din Owners Manual.Ellers har du anoder på motorbrakett og undervannshus.

Lykke til. :thumbsup:

Link to post

Lenge siden jeg har hørt deg på forumet, "chagall". Hadde en 50hk Mercury EFI i fra 2005 som hadde de anodene som chagall nevner, men kan ikke huske om den motoren hadde andre anoder i motorblokka i tillegg. Derimot en Suzuki df60 (2010mod.)som jeg hadde en kort sessong hadde flere anoder, bl.a. 2 stk. "skjulte" i motorblokka som var litt vanskelige å finne.

Link to post

Soichiro Honda var metalurg så materialteknologi og legeringer har vært veldig bra på Hondamotorer.

Må sjekke om jeg har noen skjulte anoder på min Mercury 115. Det er ingen tegn til tæring eller korosjon foreløbig i hvertfal.

 

  ModeraTore skrev On 15.1.2012 at 10.17:
Honda BF150 har fem.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  LM 605 skrev On 15.1.2012 at 19.10:

Lenge siden jeg har hørt deg på forumet, "chagall".

 

Hei `LM 605`. Solgte Ryds`en og Optimax`en i fjor sommer, men følger med her på forumet fortsatt. Vurderer noenlunde tilsvarende båt igjen m/Optimax (selvfølgelig) :wink: på hekken. :flag_bp:

Link to post

Javel "chagall" , ikke for å kuppe denne tråden, men jeg syntes bare det var så lenge siden navnet ditt var her å lese, så jeg trodde du hadde forlatt båtlivet for godt. Så du vil ha deg noe nytt igjen. Der er jo mye å velge mellom i dag både av båter og motorer, så du kan sikkert gjøre et godt kjøp nå om dagen.Vi venter i spenning hva valget faller på? Jeg handlet meg også ny båt sist sommer, men gikk motsatt vei av det du vurderer, så her ble det tilbake til snekkelivet igjen i en ny Polar 20 m/ en Yanmar 3 YM 20.(2011mod). Så heretter blir det mere å "tøffe" rundt i skjærgården i et roligere tempo enn tidligere. Det er rart med det, man blir ikke yngre med årene heller. :thumbsup:

Link to post
  • 6 måneder senere...

Er det noen som kjenner til hva et verksted gjør når de fikser korrupsjonen på plata? Skifter de til samme type plate eller ei med annen legering som står for en støyt? Er i forhandling om kjøp av en båt som har en Mercury EFI 40 hk, som er reparert for dette problemet. Skeptisk...

Link to post
  MLU skrev On 18.7.2012 at 20.22:

Er det noen som kjenner til hva et verksted gjør når de fikser korrupsjonen på plata? Skifter de til samme type plate eller ei med annen legering som står for en støyt? Er i forhandling om kjøp av en båt som har en Mercury EFI 40 hk, som er reparert for dette problemet. Skeptisk...

 

Korrupsjonen på plata? Det er vel i Oslo det foregår? :giggle:

Link to post

Ved problemer med tæring blir adapterplata mellom powerhead og stammeseksjonen skiftet, den nye typen adapterplate er laget av en bedre legering og veier 1/2 kg mere enn den gamle dårlige typen.

At noen har betalt så mye som 27000 riksdaler for denne modifiserinen er for meg komplett umulig å forstå, da det knapt er snakk om mere enn 4-5 timers effektivt arbeide. ( nye pakninger samt adapterplate koster rundt kr 5400;- inkl. mva )

Jeg har selv skiftet denne omtalte adapterplata på en 60hk, det er samme delenummer til både 40-50 og 60 hk.

Så vidt jeg kjenner til er det bare motorer produsert før 2005 som har denne svakheten.

 

~~maskinisten

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  oysts skrev On 12.8.2012 at 15.27:

Jeg står på vippen til å kjøpe en Askeladden med Mercury EFI 60 HK fra 2006. Er det noen som med sikkerhet kan si at denne motoren ikke har det samme problemet?

 

Øystein

Hei, mener du trygt kan kjøpe ovenfor nevnte Mercury EFI 60 HK fra 2006. Det var modellene 2000-01-02-03 efi 4-takt, som hadde problemer med adapterplata. Dette har vært diskutert utallige ganger her på BP.

:yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...