trulsant Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Selvlgelig vil problemet reduseres hvis en kjører gjennom ferskvann, siden ferskvann ikke meder strøm. Men, det er jo ikke "root cause" på problemet med galvanisk korrosjon, som oppstår når 2 forskjellige metall-legeringer i elektrisk kontakt med hverandre senkes ned i en elektrolytt, i dette tilfellet saltvann. Men, når en motor selges på ett marked hvor de fleste kjører i saltvann, så kan en ikke skylle motor hele tiden. Heldigvis på min båt/motor så løftes denne 80Efi helt ut av vannet når jeg tilter den, og det meste av saltvann renner ut. Og så slipper den stå i vannet som potensielt nabobåten slipper jordfeil fra landstrømmen ut i... Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Link to post
Ingar Svart 11.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2012 Og så slipper den stå i vannet som potensielt nabobåten slipper jordfeil fra landstrømmen ut i... Helt klart en fordel å ha motoren så lite som mulig i saltvann, men det er først når din egen motor er tilkoblet landstrømsjord at jordfeil andre steder i anlegget kan føre til ekstra korrosjon. Link to post
LM 605 Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Ser at "trulsant" skriver: Heldigvis løftes hele motoren opp av sjøen når den er opptiltet slik at alt saltvann renner ut. Men saltet blir vel værende igjen i motoren som ei "hinne" uansett, det er vel derfor det står i fabrikkmanualene at motoren skal skylles/spyles i ferskvann etter bruk? Link to post
yam2 Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Derfor har bla Yamaha HURTIGKOBLING for hageslange hengende for enkel spylig Link to post
LM 605 Svart 12.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2012 Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering. Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg. Derfor har bla Yamaha HURTIGKOBLING for hageslange hengende for enkel spylig Har ikke alle nyere motorer dette opplegget tro? Hadde det på min Mercury EFI 115hk (07mod), og på min Suzuki 60hk(10mod). Link to post
peterka Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Men er det anoder inne i min EFI motor? Link to post
chagall Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei, såvidt jeg husker så er det anoder i modellene 2000-01-02-03. Dette ble diskutert her på BP i forbindelse med medlemmet "Sjøfalk"`s korrosjonsproblemer i en tidligere tråd. Link to post
peterka Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Men er modellen 2005 bygd på ein annan plattform? Link to post
peterka Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Er det ingen som vet om efi modellene fra 2005 er bygget på ein annan plattform Link to post
terron Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 I de delelister jeg i farta har kikket på så er i hverfall både skisser og delenummer helt forskjellig mellom 2003 og 2005. Link to post
peterka Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Det er eit godt tegn Har motoren nokon anode inne i motoren som skal byttast? Link to post
MT. Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Hvor mange anoder har de forskjellige motorene egentlig? Honda BF150 har fem. Tre på undervannshus, og to på eksosmanifold. Samlet pris hos norsk merkeforhandler er 1030kr for alle 5. Andre? baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
chagall Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Har motoren nokon anode inne imotoren som skal byttast? Jeg tror ikke du har noen anode i "Blokka" på din 2005 efi Mercury. Dette finner du ut ved å lese din Owners Manual.Ellers har du anoder på motorbrakett og undervannshus. Lykke til. Link to post
LM 605 Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Lenge siden jeg har hørt deg på forumet, "chagall". Hadde en 50hk Mercury EFI i fra 2005 som hadde de anodene som chagall nevner, men kan ikke huske om den motoren hadde andre anoder i motorblokka i tillegg. Derimot en Suzuki df60 (2010mod.)som jeg hadde en kort sessong hadde flere anoder, bl.a. 2 stk. "skjulte" i motorblokka som var litt vanskelige å finne. Link to post
-morten- Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Soichiro Honda var metalurg så materialteknologi og legeringer har vært veldig bra på Hondamotorer. Må sjekke om jeg har noen skjulte anoder på min Mercury 115. Det er ingen tegn til tæring eller korosjon foreløbig i hvertfal. Honda BF150 har fem. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chagall Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Lenge siden jeg har hørt deg på forumet, "chagall". Hei `LM 605`. Solgte Ryds`en og Optimax`en i fjor sommer, men følger med her på forumet fortsatt. Vurderer noenlunde tilsvarende båt igjen m/Optimax (selvfølgelig) på hekken. Link to post
LM 605 Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Javel "chagall" , ikke for å kuppe denne tråden, men jeg syntes bare det var så lenge siden navnet ditt var her å lese, så jeg trodde du hadde forlatt båtlivet for godt. Så du vil ha deg noe nytt igjen. Der er jo mye å velge mellom i dag både av båter og motorer, så du kan sikkert gjøre et godt kjøp nå om dagen.Vi venter i spenning hva valget faller på? Jeg handlet meg også ny båt sist sommer, men gikk motsatt vei av det du vurderer, så her ble det tilbake til snekkelivet igjen i en ny Polar 20 m/ en Yanmar 3 YM 20.(2011mod). Så heretter blir det mere å "tøffe" rundt i skjærgården i et roligere tempo enn tidligere. Det er rart med det, man blir ikke yngre med årene heller. Link to post
MLU Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Er det noen som kjenner til hva et verksted gjør når de fikser korrupsjonen på plata? Skifter de til samme type plate eller ei med annen legering som står for en støyt? Er i forhandling om kjøp av en båt som har en Mercury EFI 40 hk, som er reparert for dette problemet. Skeptisk... Link to post
OppTgave 97 Svart 18.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Helt enig med Arne, har tenkt mye på dette selv, ingenting er laget til å vare, vi må være superforsiktige for å la dem holde, irriterende Link to post
LM 605 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Er det noen som kjenner til hva et verksted gjør når de fikser korrupsjonen på plata? Skifter de til samme type plate eller ei med annen legering som står for en støyt? Er i forhandling om kjøp av en båt som har en Mercury EFI 40 hk, som er reparert for dette problemet. Skeptisk... Korrupsjonen på plata? Det er vel i Oslo det foregår? Link to post
MLU Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 He he LM, rettedjevelen på iPad lager mye moro. Korrosjon skulle det vel være. Uansett, holder meg langt unna det kjøpet. Tror det kun blir mer gråe hår med en slik motor. Link to post
maskinisten71 Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Ved problemer med tæring blir adapterplata mellom powerhead og stammeseksjonen skiftet, den nye typen adapterplate er laget av en bedre legering og veier 1/2 kg mere enn den gamle dårlige typen. At noen har betalt så mye som 27000 riksdaler for denne modifiserinen er for meg komplett umulig å forstå, da det knapt er snakk om mere enn 4-5 timers effektivt arbeide. ( nye pakninger samt adapterplate koster rundt kr 5400;- inkl. mva ) Jeg har selv skiftet denne omtalte adapterplata på en 60hk, det er samme delenummer til både 40-50 og 60 hk. Så vidt jeg kjenner til er det bare motorer produsert før 2005 som har denne svakheten. ~~maskinisten Link to post
Tjukkholm Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 En kompis av meg har også hatt trøbbel med 50 hk Mercury 4t. I følge han, som ikke har mye teknisk innsikt, så måtte han ha ny blokk pga. tæring. :-( -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
oysts Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Jeg står på vippen til å kjøpe en Askeladden med Mercury EFI 60 HK fra 2006. Er det noen som med sikkerhet kan si at denne motoren ikke har det samme problemet? Øystein Link to post
chagall Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Jeg står på vippen til å kjøpe en Askeladden med Mercury EFI 60 HK fra 2006. Er det noen som med sikkerhet kan si at denne motoren ikke har det samme problemet? Øystein Hei, mener du trygt kan kjøpe ovenfor nevnte Mercury EFI 60 HK fra 2006. Det var modellene 2000-01-02-03 efi 4-takt, som hadde problemer med adapterplata. Dette har vært diskutert utallige ganger her på BP. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn