Jernbåten Svart 21.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2012 Det kan nok virke som om sink i malingen kan bli for mye sink. International gikk for noen år siden over til aluminium som tørrstoff i malingen. Jeg har noen få anoder sveiset til skroget og sinkprimer fra International. I denne malingen er det en dullion blærer og blærer som er formet som rosetter. Når båte er oppe annet hvert år, så blir jeg totalt deprimert av alle blærene. De er fylt med en sinksuppe, virker det som. Stålet som ligger i suppebadet er som nytt. Ved et anodefeste blåste høytrykkspyleren av et malingflak helt inn til stålet, som var blankt som nytt (ikke sandblåst akkurat der, doblingsplate). Så jeg stoffer over og setter båten ut igjen. Slik har det vært i 10 år nå. Båten er helt rustfri. Over vann står sinkprimeren meget godt. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 7.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2012 Brukte Ferro-Bet Rustvask i dag for å fjerne rur på drevet som har vært der siden i høst. Resultat: strålende og som nytt! Det jeg kom til å tenke på er hvis jeg skal vaske vannlinja med samme stoffet. Vil jeg få problemer med båthengeren da? Den er jo galvanisert og en galvanisert spiker skummer ikke så rent lite. Skal jo ikke spraye rent stoff på hengeren, men greit å spørre først tenkte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Brukte Ferro-Bet Rustvask i dag for å fjerne rur på drevet som har vært der siden i høst. Resultat: strålende og som nytt! Det jeg kom til å tenke på er hvis jeg skal vaske vannlinja med samme stoffet. Vil jeg få problemer med båthengeren da? Den er jo galvanisert og en galvanisert spiker skummer ikke så rent lite. Skal jo ikke spraye rent stoff på hengeren, men greit å spørre først tenkte jeg. Du vil få problemer med båthengeren da syren i rustvasken vil reagere med galvaniseringen på hengeren. Spørsmålet ditt blir besvart her fra Ferro-Bet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Gikk ut fra det så jeg har ikke brukt det annet enn på drevet. Resten av båten vaskes med Amazing Roll Off. Fantastisk stoff det også på alt fra kalesjer til skrog og vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 8.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2012 Hva er det beste for denne klumpen, før lakkering/maling? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Ferro-Bet Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 ------Og hvilke løsninger er det? (Hvis vi snakker om preparering av skrog) Beklager sent svar! Ice blasting syns jeg gir et bedre resultat og sliter mindre på skroget. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Ferro-Bet Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 1. Hva er forskjellen på innholdet i Ferro-Bet Rustfjerner og Ferro-Bet Rustvask? 2. Det står at Ferro-Bet Rustvask renser/vasker gel-coat MEGET bra. Har Ferro-Bet Rustfjerner samme virkning bare sterkere? Ferro-Bet Rustvask og Rustfjerner er ikke det samme produktet. Rustvask er en veldig kraftig såpe (syrevask), mens Rustfjerneren kun har en misjon og det er å fjerne rust. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Ferro-Bet Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Brukte Ferro-Bet Rustvask i dag for å fjerne rur på drevet som har vært der siden i høst. Resultat: strålende og som nytt! Det jeg kom til å tenke på er hvis jeg skal vaske vannlinja med samme stoffet. Vil jeg få problemer med båthengeren da? Den er jo galvanisert og en galvanisert spiker skummer ikke så rent lite. Skal jo ikke spraye rent stoff på hengeren, men greit å spørre først tenkte jeg. Beklager at jeg ikke har svart før, men blir hektisk på kontoret når våren setter inn ekstra tidligt. Men jeg ser du har fått svar via en snill hjelper Jeg jobber nå med å lage en versjon av Rustvasken som skal hete Vannlinjerens, men er ikke helt i mål når det gjelder distribusjon (hvem butikker som ønsker å selge den) og hvilken emballasje som passere dere brukere best. Om noen har noen gode innspill på hvordan dere ønsker at utformingen av et slikt produkt skal være, ta kontakt! Mulig jeg setter sammen et testpanel, så om du ønsker å delta som "prøvekanin", send meg noen ord på mailen min: Ferro-bet@online.no Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Ferro-Bet Svart 9.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 Hva er det beste for denne klumpen, før lakkering/maling? Ja her var det litt å jobbe med. Det jeg ville gjort, var å demontere det jeg kunne (alt om mulig). Legge delene i et bad med Rustfjerner over natten, de delene som ikke skal behandles på innsiden, tettes før de legges i badet. Større komponenter ville jeg brukt en stålbørste på, så dusjet på Rustfjerner og jobbet den inn i materien med stålbørsten. Gjør tre påføringer for å få best penetrasjon av syrene. Virketiden på Rustfjerner er ca 1 time +/- ved lufttørking. I et bad er virketiden 4-12 timer (ved kraftig rustangrep). Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
javel Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 hei jeg har en Marna 5 hk som du ser på bilde er den fult i rust men tørner rundt uten stempelet i er det håp ? hvilke rustmidler ville du anbefalt og måte og gjøre dette på? den har stått ute i ca 2-3 år under presenning helt åpen Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 9.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2012 fult i rust men tørner rundt uten stempelet i er det håp ? Hær ville vel jeg ha sakt at det beste er og la den hvile i fred.hehe Sitér dette innlegget Link to post
Ferro-Bet Svart 12.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2012 hei jeg har en Marna 5 hk som du ser på bilde er den fult i rust men tørner rundt uten stempelet i er det håp ? hvilke rustmidler ville du anbefalt og måte og gjøre dette på? den har stått ute i ca 2-3 år under presenning helt åpen Hei. Det finnes alltids et håp, men som er hvor mye jobb man ønsker å legge ned i det. Som jeg skrev i svaret litt lengre opp på siden, gjelder mye av det samme for deg. Det som er det største problemet hos deg er at du har rust inni motoren også. Når rusten har kommet så langt er faren for at det har dannet seg kaviteter i metallet større. Men jeg har sett restaureringer gjort av motorer i tilnærmet lik stand. Men her er det ditt pågangsmot som spiller inn, og lommeboken. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
@ArneO Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 På et galvanisert anker og galvanisert kjetting som har begynt å få litt rust her og der, går det an å benytte Ferro-Bet Sealer, Sink? Ser det står at den må overmales etterpå? Jeg ønsker å beholde det galvaniserte utseende. Eventuelt hva slags annet produkt bør jeg benytte? Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Polarn Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 I dag hadde jeg en lengre samtale med sjefen på en av jernia butikkene. Han hadde Ferro-Bet felgrens som jeg kjøpte til båten. Håper den kan hjelpe meg med å fjerne små rustprikker. Håpet var at han skulle ta inn noe mere enn bare dette fra Ferro Bet som den godt omtalte rustvasken. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kjetillunde Svart 6.April.2012 Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 I dag hadde jeg en lengre samtale med sjefen på en av jernia butikkene. Han hadde Ferro-Bet felgrens som jeg kjøpte til båten. Håper den kan hjelpe meg med å fjerne små rustprikker. Håpet var at han skulle ta inn noe mere enn bare dette fra Ferro Bet som den godt omtalte rustvasken. Rustvask og Alu-Rens er akkurat det samme produktet. På etiketten til Alu-Rensen står det Rustvaskserien. Ferro-Bet har valgt å splitte dette produktet i to, da en som trenger aluminium-rens ikke skjønner han kan bruke noe som heter Rustvask til den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 7.April.2012 Link til dette innlegget Svart 7.April.2012 Må bare si at Ferro-bet rustvask / felgrens fungerte helt topp da jeg brukte det i en mc tank vedrørende restaurering av mc. Hadde litt overflaterust, og det meste om ikke alt forsvant ved bruk av dette produktet. Skylte med varmt vann etterpå og tørket tanken innvendig med en hårføner. Varmluftspistol ble også brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Ferro-Bet Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 På et galvanisert anker og galvanisert kjetting som har begynt å få litt rust her og der, går det an å benytte Ferro-Bet Sealer, Sink? Ser det står at den må overmales etterpå? Jeg ønsker å beholde det galvaniserte utseende. Eventuelt hva slags annet produkt bør jeg benytte? Med Sink vil du ikke få det samme galvaniserte utseende som kjettingen har fra før. Sinken er mørk-grå på farge og må overmales da Sink er porøs i strukturen. Mitt tips er å fjerne rusten med Rustvask (om det bare er litt rust i overflaten) eller Rustfjerner om det er mye rust, legge en lakk som er mest mulig lik kjettingens farge. Her finnes det mye på markedet hos din lokale malingsforhandler. Lykke til. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Ferro-Bet Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 I dag hadde jeg en lengre samtale med sjefen på en av jernia butikkene. Han hadde Ferro-Bet felgrens som jeg kjøpte til båten. Håper den kan hjelpe meg med å fjerne små rustprikker. Håpet var at han skulle ta inn noe mere enn bare dette fra Ferro Bet som den godt omtalte rustvasken. Som det er skrevet i en post her, så er Rustvask og Alu-Rens det samme produktet. For personer som ønsker en kraftig felgrens, vil det være helt unaturlig å bruke noe som heter Rustvask. Så derfor splittet vi Rustvasken opp i to deler, en til aluminium og en til rengjøring av rustrenner o.l. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
javel Svart 5.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2012 hva vil dere anbefale og gjøre med denne motoren evt fremgangmåte ? Sitér dette innlegget Link to post
Ferro-Bet Svart 8.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 hva vil dere anbefale og gjøre med denne motoren evt fremgangmåte ? Dette ville jeg gjort: Start med å vaske motorrommet generelt for eksempel med Ferro-Bet Degreaser. Viktig at det er en avfetter som fjerner/løsner olje. Så er spm om du skal jobbe i motorrommet slik det står, eller om du skal demontere noe. Om man først skal gjøre jobben skikkelig, ville jeg nok demontert mest mulig for å komme til. Demonter slanger og løse deler. Legg løse skriver, små metalldeler i et bad med Ferro-Bet Rustfjerner over natten, spyl av godt og påfør fett eller maling. Slip bort gammel hammerslagsmaling (trolig mye rust du ikke ser). Påfør Ferro-Bet Rustfjerner og våtslip den gjerne inn med pussepapir eller pussemaskin på lav hastighet. Tørketid ca 1 time +/-. Deler som for eksempel deksler burde grunnes med Sink før man legger maling. Når du skal male/lakkere, bruk maling som ikke er silikonbasert da disse har en viss levetid. Etter hva jeg kan se, er dette en grei jobb. Det som kommer til å ta tid er fjerning av gammel hammerslagsmaling. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Ferro-Bet Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Mange har undret seg over forskjellen på Ferro-Bet Rustfjerner og produktene som omtales som rustomvandler. http://www.Ferro-bet.no/rust.asp På denne siden gis det en forklaring som jeg håper skal være enkel og gjøre hverdagen litt lettere for dem av oss som har rust som må fjernes. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Sitrin Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Hei, Låner denne tråden da jeg benytter Ferro-bet til rustbehandling av bordbenet til bordet jeg har på akterdekket til båten. Jeg skal pusse bort all rust, grunne og lakke den Utfordringen er bordsøylen som er rørformet. jeg kommer ikke til inne i røret med hånda for å pusse bort rust. Har noen noe forslag til hva jeg kan benytte uten at det koster for mye. Skal kun brukes en gang Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
ivar Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 hvis du bruker ferro-bet (hva slags produkt?) så kan du vel bare tette ene enden og så spraye rustfjerner på innsida og la det virke før du spyler av...? for innvending grunning/maling, så ville jeg lagd en "flaskebørste" som er lang nok Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sitrin Svart 20.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2013 Trodde det var lurt å pusse det rent. Man får vel ikke av all rusten med å bare spyle det av etterpå? Grunning og maling bør gå greit med spary eller og radiatorpensel Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Ferro-Bet Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 Du skal kun bruke den en gang, og derfor skal dette bare være en kjapp løsning og ikke koste for mye. 1. Rørbørste 2. Ferro-Bet Rustfjerner. 3. Olje. Puss inn Rustfjerneren med rørbørsten. La dette tørke ca 1t. Tøm inn olje i røret og snu det slik at det er dekket på innsiden. Tøm så ut overskytende og la dette stå å drypptørke. Dette holder deg rustfri i alle fall for en liten tid. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen A/S Ferro-Bet Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.