Jump to content

Rust og Rustbehandling (Ferro-Bet)


Ferro-Bet

Recommended Posts

En god syregrunning/etsprimer er et godt utganspunkt for videre lakkjobb.

Jeg trodde dette var unødvendig, at overflaten allerede var syrebehandlet?

I produktomtalen deres står det at Rustfjerneren er overmalbar med alt. Syregrunning/etsprimer er ikke nevnt i det hele tatt. :confused:

 

"En Rustomvandler trekker inn i rusten og ”binder” den opp slik at fuktighet og oksygen trenger inn til metallet og rusten kan blomstre fritt."

Er dette et eksempel på dårlig korrekturlesning? Hva mener du egentlig?

Ferro-bet selger rustfjerner. Rustomvandler er meg bekjent slike latex-baserte produkter som har en melkeaktig konsistens.

Link to post
Share on other sites

Syregrunning som etser seg fast i metallet får en også i 2-komponent, i alle malingsbutikker med respekt for seg selv som selger billakk.

 

 

Kjøpte noen spann med Hexagen som jeg ikke har fått tatt i bruk enda. Tror det selges under Strip-all navnet nå?

Hexagenet inneholder ivertfall:

-Natriumhydroksyd

-Natriummetasislikat

-Natriumgluckonat

-Bio nedbrytbare tensider.

Skal blandes ut i vann i ca 1kg:5.5l vann. Virker enda bedre om badet kan varmes opp.

Kun til stål, må holdes langt unna alu og magnesium.

 

Hvordan er Natrium syre kontra Fosfor syre produkter?

Er Fosfor syre (Fero-bet) mer til rustfjerning, og utbedringer? Mens Natrium produkter (Hexagen og Strip-all) mer for å strippe av alt av sot, shit, og lakk? Og mer mot totalrestaureringer?

Natrium produkter tar jo også rust.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Den etsprimeren jeg er ute etter skal brukes på en bronsepropell før 2-komponent epoxy og hard racing bunnstoff. Mener International hadde noe tidligere men er sluttet med det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svar: Det finnes mange veier til et godt resultat, syregrunning er ett av dem. Når jeg skriver at Rustfjerneren er overmalbar med alt, betyr det at man da også kan etterbehandle med syregrunning om man ønsker.

Noen sverger til syregrunning, selv etter å ha syrerenset/fjernet rust på metallet.

Jeg er ikke utdannet lakkerer, og har ingen sterke følelser den ene eller den andre veien når det kommer til syregrunning kontra annen grunning.

Om dere ønsker så kan jeg forhøre meg med en av de store innen lakkering i Norge, for å få hans formening på dette området.

 

Ingar: Ferro-Bet selger Rustfjerner. Rustomvandler er meg bekjent slike latex-baserte produkter som har en melkeaktig konsistens.

 

Ferro-Bet: Det finnes flere forskjellige sammensetninger innen rustomvandlingsproduktene. Noen er bare en glorifisert oljemaling som binner rusten, andre omvandler rust til jernfosfat, og forsegler overflaten slik at du kan male over. Poenget bak rustomvandlere er å hindre metallet/rusten kontakten med fuktighet og oksygen, men uten å fjerne selve rustproblemet.

Rustomvandlere fjerner ikke noe, men legger til og binner opp. Dette er bra om du er redd for at det er rustet hull i metallet, eller at rusten er et bærende element.

Eksempel: En kunde hadde rust rundt hele takluka på bilen, hadde han brukt Ferro-Bet Rustfjerner til å etse bort rusten ville takluka falt ned i fanget hans.

Derfor anbefalte jeg han å bruke en rustomvandler slik at rusta ble bunnet opp og ble mer solid enn den var.

Ingen god løsning om bilen skulle leve mange år til, men dette er noe kunden selv må få avgjøre.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Hei Jan

 

Spm: Hvordan er Natrium syre kontra Fosfor syre produkter?

Er Fosfor syre (Fero-bet) mer til rustfjerning, og utbedringer? Mens Natrium produkter (Hexagen og Strip-all) mer for å strippe av alt av sot, shit, og lakk? Og mer mot totalrestaureringer?

Natrium produkter tar jo også rust.

 

Svar: Ja, du har delt dem godt inn slik au har satt det opp her.

Fosforsyre fungerer meget godt til fjerning av rust og rensing av metalloverflater (styrkeavhengig).

Strip-all fjerner alt, men delene må da senkes ned i kar for behandling.

 

Natrium, sitronsyre, vann under trykk, sliping osv osv tar alle rust, men de påvirker bare overflaten og tar ikke rusten i porene.

Og det er rusten i porene i metallet vi ønsker til livs for et varig resultat.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Info om 1 komponent og 2 komponent.

 

Min lakkguru var i Italia, men han kommer til bake og jeg vil da be ham beskrive for oss vedrørende syregrunning og 1 komponent og 2 komponent.

Det jeg kan si er at en 2 komponent kan legges i tykkere strøk og er tettere i strukturen.

Mange leverandører av 2 komponent ønsker ikke at produktet deres legges rett på stålet, men at man legger en 1 komponent først.

Her fuskes det mye, men dette er hva produsentene (de fleste) sier.

 

Så om man vil ha en meget godt basis legger man en 1 komponent syregrunning før man legger en 2 komponent grunning.

Når kontaktpersonen min kommer til bake fra Italia, skal jeg be ham skrive litt om dette tema.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Natrium, sitronsyre, vann under trykk, sliping osv osv tar alle rust, men de påvirker bare overflaten og tar ikke rusten i porene.

Og det er rusten i porene i metallet vi ønsker til livs for et varig resultat.

 

Ok. Har et stort kar med varmeelement som tar motorblokker, traverser etc som skal brukes i restaureringsarbeide.

Jeg bør da også bruke et Fosfor produkt etter Natrium behandlingen for å være sikker på at også all pitting korrosjon blir fjernet?

 

Ser frem til mer info om 1 kontra 2 komponent syregrunning. Har frem til nå kun brukt 2 komponent. Så er veldig interessert i hvordan forbedre arbeidet.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei Jan.

 

Når du har tilgang til et slikt kar ville jeg brukt natriumen først og sett om effekten har vært tilstrekkelig.

Undersøk porene i metallet, gjerne gjør en ripetest.

Lag en liten ripe i metallet for å se litt ned i porene, ser det bra ut trenger du ikke en etterbehandling med fosforsyre.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Hei Oliver.

 

Jeg ville dryppet litt Alu-Rens / Rustvask på skruen, latt den få virke i 5-10 minutter.

Så sprayet på Ferro-Bet Rustløserolje, latt den få jobbe i 2-5 minutter.

Syra i Alu-Rensen graver vei i irret og lager ganger som olja i Rustløseren vil følge.

 

På jern og stål kan man bruke Rustfjerner i stede for Alu-Rens for å grave vei rundt gjenger.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Svar fra min lakkspesialist:

 

1. Alle 1 komponent produkter er ikke tette nok.

2. Ingen 2 komponent beskytter tilstrekkelig mot underrust alene, derfor må rust fjernes først.

Ergo, bør det legges en 1 komponent først og en 2 komponent på toppen.

Dette for å få den beste sikkerhet og varighet på jobben.

 

Unntak:

Der hvor vi ikke snakker stål, er epoksy grunning det som fungere best.

Epoksy sitter på aluminium direkte, den sitter godt på glasfiberarmert polyester og på gamle lakkmaterialer.

Dermed vil epoksygrunning bli det beste universalproduktet.

 

Eksempel på 1 komponent syregrunning. Standox 1k fyllprimer.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Unntak:

Der hvor vi ikke snakker stål, er epoksy grunning det som fungere best. Epoksy sitter på aluminium direkte, den sitter godt på glasfiberarmert polyester og på gamle lakkmaterialer.

Men Epoxy-grunning, selv International sin Seajet 017 Tokomponent bindeprimer, hvor de sier i reklamen at den også kan brukes som bindeprimer på bronse, fungerer ikke i det hele tatt på bronse. Jeg behandlet min bronsepropell (etter at den var 100% rengjort) med Seajet 017 før jeg stoffet den, men da jeg tok opp båten om høsten var det ikke noe som helst av bunnstoff eller grunning igjen. Men da jeg for mange år siden først brukte International sin tyntflytende 2-komponent Etch primer før vanlig 2-komponet Epoxy for glassfiber og så bunnstoff, satt alt like bra om høsten (og det var null rur på propellen). Hvor får en kjøpt Standox 1k fyllprimer forresten? Og er det noen som vet om International sin Etch Primer fremdeles produseres og hvor den så kan skaffes?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1. Alle 1 komponent produkter er ikke tette nok.

Det er det jeg også har hørt, at 1-komponent lakk/maling/grunning tørker ved at løsningsmiddelet fordamper og derfor alltid vil inneholde luftporer som vil føre til at fuktighet kan passere gjennom den.

Det jeg dog har lurt på er at man benyttet vel lufttørrende 1-komp. lakk på biler tidligere, og de rustet jo nødvendigvis ikke?

 

2. Ingen 2 komponent beskytter tilstrekkelig mot underrust alene, derfor må rust fjernes først.

Ergo, bør det legges en 1 komponent først og en 2 komponent på toppen.

Dette for å få den beste sikkerhet og varighet på jobben.

Denne skjønte jeg ikke, hva er det dette 1-komp strøket skal gjøre? Hvorfor lages det da syregrunning som 2-komp?

Trodde heller ikke at 1-komp kunne benyttes under 2-komp, at det vil boble eller løse seg opp?

Det kan iallfall skje, har erfaring.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Svar fra min kontakt vedrørende 2komponent og 1 komponent:

 

Spm.1: Alle flytende materialer inneholder løsemidler som skal fordampe. Disse vil derfor alle etterlate porer, men løsemidlene er jo fordelt i hele våtfilmens tykkelse. Legges to eller flere strøk, reduseres sjansen for at noen av disse porene når helt inn til stålet. Det er følgelig ingen problemer å tette med 1K-materialer. Det er bare et spørsmål om tilstrekkelig tørrfilmtykkelse og ev. ant. strøk.

 

Spm.2: Underrust er rust som sprer seg uten at grunningsskiktet er i stand til å hindre det. Dette er det bare syregrunninger og en del rustgrunninger som er i stand til.

 

Et 2K-produkt er et produkt som blandes med herder. Syregrunning som blandes med syre er derfor ikke å betrakte som et 2K-produkt i denne forstand.Syregrunninger finnes også ferdig blandet fra fabrikk.

 

Om et produkt er 1K eller 2K har ingen ting med om produktet er løsemiddelømfiendtlig.Det er produktets oppbygning med råstoff og løsemidler som bestemmer dette. Det er derfor viktig å forsikre seg om at produktet tåler neste skikt. ( Er cellulosefast).Og hvilke tidsintervaller som gjelder.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...