Jump to content

Rust og Rustbehandling (Ferro-Bet)


Ferro-Bet

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Som det er skrevet i en post her, så er Rustvask og Alu-Rens det samme produktet.

Ærlig talt, hva er enklere enn å skrive på etiketten: Rustvask OG Alu-rens?

 

Når dere splitter produktet er det rimelig å anta at det finnes gode faglige grunner.

Dette var regelrett skuffende "smartness" av et spesialist-selskap.

 

Stod under tidspress etter stengetid og behandlet en jernkjøl og hadde Alu-rens tilgjengelig, men Rustvasken 10 mil unna. Antok rimelig vis at jern hadde liten nytte av Alu-vask, selv om jeg antok at begge var etsende.

 

Nå ble de bare smergelpapir og Brunox rett på kjølen i stedet.

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde meg å - var i Jerniabutikken og skulle kjøpe Ferro-bet rustvask - hadde ikke den typen fikk jeg til svar, de hadde "kun" Alu-rens. Jeg drog fra butikken uten Ferro-bet. Synd at de i butikken ikke er informert om at det er samme produktet. Blir en ny tur til Jernia da, får lese på boksen selv.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg restaurerer en stål båt og har rivd ned mye av innredningen i båten. Det er ganske mye rust og endel steder er det enda maling. Kan jeg legge på ferro-bet der det er maling også? Vil det etse bort malingen? Eller bør jeg slipe ned all maling først?

 

Hva med bak T-stålet som er sveiset langs med siden hvor det er vanskelig å komme til med slipe verktøy? Hvordan bør jeg gå frem der?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

2 spørsmål :

 

1 Jeg har brukt Ferro-bet rustvask - felgrens (etter råd her på BP) mot slike små rustkorn som dekket hele dollbordet på ene siden (noen har nok vinkelslipt nær båten min). Fortvilelse ble snudd til glede da jeg så hvor lett dette gikk av med rustvasken. Men det jeg har observert er at denne siden nå er mye renere og hvitere enn resten av båten :lol: Ønsker derfor å vaske resten av båten med dette stoffet, selv om det ikke er rust der. Er det OK, eller er dette så sterkt at det kan skade Gelcoat ?

PS : Det var veldig effektivt på vannlinjen også :thumbsup: .

 

2 Jeg hadde på rustomdanner (ikke Ferro-bet , for jeg viste ikke hvor jeg kunne kjøpe, så kjøpte den de hadde på Jula) på rust på kjølen. Dette så veldig bra ut, men etter kun en uke eller to måtte båten opp igjen, og da var det allerede begynt å ruste godt igjen. Hva er anbefalt behandling av rust på jernkjøl på seilbåt (vanlig årlig vårpuss behandling av rustflekker) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Hei.

 

Beklager sent svar, det er lenge siden sist jeg var innom å sjekket profilen.

Til denne jobben kan du bruke Ferro-Bet Rustfjerner og rørbørste som du fik tips om (godt tips).

Se link for info: http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#rustfjerner

 

Hei, Låner denne tråden da jeg benytter Ferro-bet til rustbehandling av bordbenet til bordet jeg har på akterdekket til båten.

Jeg skal pusse bort all rust, grunne og lakke den

Utfordringen er bordsøylen som er rørformet. jeg kommer ikke til inne i røret med hånda for å pusse bort rust.

 

Har noen noe forslag til hva jeg kan benytte uten at det koster for mye. Skal kun brukes en gang :confused:

 

bilde

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde meg å - var i Jerniabutikken og skulle kjøpe Ferro-bet rustvask - hadde ikke den typen fikk jeg til svar, de hadde "kun" Alu-rens. Jeg drog fra butikken uten Ferro-bet. Synd at de i butikken ikke er informert om at det er samme produktet. Blir en ny tur til Jernia da, får lese på boksen selv.

Vi har informert alle butikker om at Rustvask og Alu-Rens er det samme produktet....

OG det sto i 3 år foran på etiketten til Alu-Rens`n, Rustvaskserien, nettopp for å ikke skape problemer for kundene.

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Jeg svarer i teksten din nedenfor:

 

2 spørsmål :

 

1 Jeg har brukt Ferro-bet rustvask - felgrens (etter råd her på BP) mot slike små rustkorn som dekket hele dollbordet på ene siden (noen har nok vinkelslipt nær båten min). Fortvilelse ble snudd til glede da jeg så hvor lett dette gikk av med rustvasken. Men det jeg har observert er at denne siden nå er mye renere og hvitere enn resten av båten :lol: Ønsker derfor å vaske resten av båten med dette stoffet, selv om det ikke er rust der. Er det OK, eller er dette så sterkt at det kan skade Gelcoat ?

PS : Det var veldig effektivt på vannlinjen også :thumbsup: .

 

Beklager sent svar, men nå kommer det.

Rustvask / Alu-Rens fungerer utmerket (som du har oppdaget) som båtvask.

Om man bruker sunn fornuft er det ingen problemer med å vaske hele båten med dette, så lenge du unngår elektriske komponenter og legeringer.

 

Se test utført av Finansavisen (litt ned på siden): http://www.Ferro-bet.no/omtale.asp

 

Test fra Beerenberg på Statfjord B. http://www.Ferro-bet.no/rustvask_statfjordb.asp

 

2 Jeg hadde på rustomdanner (ikke Ferro-bet , for jeg viste ikke hvor jeg kunne kjøpe, så kjøpte den de hadde på Jula) på rust på kjølen. Dette så veldig bra ut, men etter kun en uke eller to måtte båten opp igjen, og da var det allerede begynt å ruste godt igjen. Hva er anbefalt behandling av rust på jernkjøl på seilbåt (vanlig årlig vårpuss behandling av rustflekker) ?

 

Her kan du benytte Ferro-Bet Rustfjerner som virker som en kjemisk sandblåsing og gir det et metall som er kjemisk fritt for rust.

Jeg anbefaler å våtslipe Rustfjerneren inn med en slipemaskin på lav hastighet og påføre ett strøk til når denne prosessen er fullført.

Les mer på: http://www.Ferro-bet.no/prod_bat.asp#Rustfjerner

 

Står også mange tips på forumet: http://www.Ferro-bet.no/topics.asp

Med vennlig hilsen

 

A/S Ferro-Bet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...