Bjoan Startet 7.Januar.2012 Del på Facebook Startet 7.Januar.2012 Har anskaffet meg en gammel sjark med en Sabb 22hk, har ikke sett på verken båt eller motor enda.. Å i forbindelse med oppstart av motor, så trenger jeg noen tips. Motoren har ikke vært starta på 1.5år. Denne har ferskvannskjøling, å frostvæske er det på den Så da trenger jeg noen gode tips å råd før jeg begyner å vekke liv i sabb'en. Hva bør jeg sjekke osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Kjekk motor Sveiv motoren greit for halvannet år siden? Du bør spørre forrige eier om ulyder og at alt sto bra til forrige gang det var svev på motoren. Et oljeskift bør tas, motoren har ikke godt av gammel olje. Det sitter en peilepinne på siden av motoren. Rett bak motoren er koblingen. Denne har også olje i seg og bør peiles, det er en peilepinne med sekskanthode på luka på selve koblingen. Det hender det kommer vann i olja hvis båten har hatt mye vann i kjølen , så er det for mye olje på peilepinnen bør du av med luka og sjekke olja. Grå olje = skift olja. Er olja svart kan du skifte den uansett, slitt olje gir mer slitasje på koblingen. Bruk vanlig mineralolje både på motor og kobling. Selv har jeg brukt 10W-40 på "thigte" motorer og 20W-50 på slitte motorer. Den siste passer best til sommerbruk da den er noe seig. Bak med hylsa er det en fettkopp. Skru av denne og ha fett i koppen. Bør skrus til "passelig", altså ikke med for stort press, da kan akslingen gå varm. Sjekk at det er frisk diesel på tanken. Så kan det være en fordel å sprøyte inn litt smøreolje inn i startsigaretthullene på siden av toppen. Det gir bedre kompresjon og bedre smøring ved oppstart. Er den vanskelig å få start på kan startsigaretter brukes. I verste fall funker også Rød 3 godt, men husk å ta et par trekk selv først, slik at den får god glo Sjekk fra side 36 og utover i brukermanualen, der står det litt om oppstart og ting det er lurt å ta hensyn til med motoren Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Takk for svar har lest igjennom det meste på brukermanualen de siste timene, så vil tru det bli oppstart til uka. Vil tru båten ser ut som et torvtak under vannlinja, stått på sjøen i 3 år, uten vedlikehold. Så det bli vel litt jobb der også Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Ja, da spørs det om du får sjarken opp i mer enn et par knop inntil videre En god og instruktiv brukermanual det der, hadde bare alle brukermanualer vært så gode hadde mange problemer med ting vært løst. Kom på en ting til, hvis motoren skal startes med sveiven; du må få skikkelig fart på den før du hiver over kompresjonshendelen på toppen! Som en kjent motormekaniker på Engøyholmen Kystkultursenter sa til meg, "du må mene det når du starter en 22 Sabb!" Den kan slå tilbake om den ikke har nok fart på seg, noe som kan medføre svært vond arm en stund framover Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Ja, da spørs det om du får sjarken opp i mer enn et par knop inntil videre En god og instruktiv brukermanual det der, hadde bare alle brukermanualer vært så gode hadde mange problemer med ting vært løst. Kom på en ting til, hvis motoren skal startes med sveiven; du må få skikkelig fart på den før du hiver over kompresjonshendelen på toppen! Som en kjent motormekaniker på Engøyholmen Kystkultursenter sa til meg, "du må mene det når du starter en 22 Sabb!" Den kan slå tilbake om den ikke har nok fart på seg, noe som kan medføre svært vond arm en stund framover Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 trenger også noen tips til evt lufting. da helst den enkleste måten. Har aldri vært borti disse. så det har jeg null peiling på. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 å gjerne litt om hvordan gir osv funker på disse. da dette er helt nytt for meg.. Er to "spaker" på girkassa. legger ved ett bilde som viser noe av det. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Er vel en spake (trolig den nærmeste) for å kople inn propellen (slik at den begynner å gå rundt), den andre spaken er stigningen (pitch) som vender på propellbladene. Fører du spaken forover går båten fremover, dratr du spaken akterover vrir du propellbladene slik at du begynner å bakke. Midt imellom har du nøytrale propellblader slik at du ikke skubber verken forover eller akterover. Dette kombinert med regulering av turtall (gasshendelen på skottet) gir utrolig fine muligheter for manøvrering og båten kan gå med mye saktere fart enn hva som er tilfelle med en båt med gear. Nyttig f.eks ved dorging eller fiske i strømfylte farvann hvor du ved rette stigning omtrent kan holde båten stille over grunnen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 8.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Det er den minste hendelen du mener er "pitch"? å den store er for å koble inn giret? er det flere "hastigheter" på denne? har ikke rukket å sett noe på den enda. så derfor er det kjekt å lære seg litt på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 (redigert) Kjenn litt på spakene, mener på at det er den laveste som er koblingen. Den spaken som kjennes jevnest ut (etter mitt hode den høyeste) er reveseringen, altså pitchen på propellen. Det er kun en "tilkoblingsmodus", enten frakoblet eller tilkoblet på koblingen. Viktig å få skjøvet koblingshendelen helt fram så ikke koblingen ligger og slurer, da går olja varm og koblingen slites unødvendig. Når det gjelder lufting følger du bare dieselrøret fra tanken og fram til motoren. Åpne den første lufteskruen, husker ikke helt hvor den er i farten, men følger du røret finner du fram. Mener på at det er filteret røret kommer til først (rekkefølgen jeg husker her og nå har forsåvidt lite å si, du må uansett lufte den første lufteskruen du kommer til når du følger røret). Lufteskruen pleier være på på toppen av filteret. Sveiv så litt på startsveiva (med kompresjonshendelen åpen slik at sveivingen går lett for seg) til du ser ren diesel kommer ut av skruen. Lukk skruen og følg røret videre. Så lufter du dieselpumpene på samme måte. Følger rørene videre til dysene og samme opplegget der. En pumpe og en dyse om gangen. Ganske enkelt opplegg på disse motorene, lett å finne fram til hva de ulike tingene er Husk å sjekke tanken før du begynner å lufte, gammel diesel med kondensvann i kan skjule en seig gjørme av dieseldyr i bunn. Så er det et tappejur i bunnen av tanken kan du åpne dette og se om det kommer ren diesel ut. Kommer det lite ut, eller seigt og illeluktende slim må du rengjør tanken først og fylle på ny diesel. Redigert 8.Januar.2012 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 da har jeg vært å sett litt på sjarken.. ser veldig bra ut, iforhold til hva jeg betalte for den . Motoren har fin kompresjon. å oljen er fin.. så da gjenstår det å se over diesel systemet. å da har jeg et lite spørsmål til. Skal den lufteskruen på filteret skrues helt ut ved lufting? å hvordan skal det gjøres på dysan? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 Høres bra ut Nei, lufteskruene skal bare løsnes så mye at dieselen kan komme ut. Skrur du dem helt av suges luft og skitt lettere nedi rørene igjen. I tillegg får du en dieselsprut det ikke er kjekt å få i trynet Usikker på hvordan det er på Sabb sine diesler, men har vært borti flest lufteskruer med "hull i gjengene" der luft/diesel kan komme ut under lufting, men også lufteskruer med hele gjenger der luftingen skjer langs gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 10.Januar.2012 Del på Facebook Svart 10.Januar.2012 (redigert) Koblingen er helt sikkert den laveste, det var det iallfall på min 10hk. Den andre er til stigningen på propellen. Ser også logisk ut med hensyn til styreposisjonen. Lykke til mes ny båt Redigert 10.Januar.2012 av haugi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 11.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 (redigert) Noen som ser hvilken båt dette er? å sånn ut ifra bildene, Er den verdt det jeg betalte? 4000,-. Vet det er dålige bilder. Har ikke sett noe råte i skrog. trenger bare en grundig puss, å noen liter lakk. Å ellers litt maling rundt om. Redigert 11.Januar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Tror neppe 4000 er noen overpris for denne, kan vel selge motoren for det dobbelte eller vel så det om du vil det:)Ser jeg danskebysse også? Den er vel også verdt noen kroner. Så om skroget er bra, så er det et bra kjøp syns jeg:)Type?? Tja, Rolvsnes kanskje... Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 12.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Har funnet ut att båten er fra 1965. Var orginalt fyringsmotor i den. Er bygd i møre. Å til det aller beste.. Båten starta momentant etter filter bytte osv Så kommer jeg med masse rare spørsmål igjen. ang fyringsovnen i båten, det henger en tank på veggen, å rør ned til en liten ovn av noe slag.. Skal denne fyres med parafin? Å skal det være veke eller noe slikt i den? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Januar.2012 Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 Klart den startet! Det er jo en Sabb! Angående ovnen så skal den nok fyres på parafin ja. Eventuelt lampeolje, den koster mer men lukter mindre. Om det er en vekebrenner eller en pottebrenner er ikke lett å si ut fra din beskrivelse. Men uansett bør den demonteres og renses for sot, og hvis det er en vekebrenner er det heller ikke dumt med nye veker. Slike ovner gir en veldig jevn og fin varme, så den må du få liv i! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Honduras Svart 13.Januar.2012 Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 (redigert) Bare en ting før du starter motoren.. ligger båten på vannet? Du må ikke starte motoren hvis båten ligger på land og har gjort det i 1,5 år. Da får du bare problemer med at vibrasjonene ødelegger skroget. Dersom den ligger på land, hiv den på vannet og la den trutne i en eller to uker før du starter. Da kan du være sikker på at skroget ikke springer lekk pga vibrasjoner. Det kan også være fornuftig å gi en sprut olje i sylindrene samt dra motoren rundt noen runder først slik at du får bygget opp litt olje rundt i motoren. Dersom oljen ser grei ut (svart, ikke grå) ville jeg ha startet motoren og kjørt den varm før jeg byttet. Så får du ut det meste av den gamle. Redigert 13.Januar.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
haugi Svart 13.Januar.2012 Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 Bare en ting før du starter motoren.. ligger båten på vannet? Du må ikke starte motoren hvis båten ligger på land og har gjort det i 1,5 år. Om du leser innlegg nr 3, så vil jeg tro den er trutnet godt nok Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 båten har vært på vannet i 3 år no. Har gått igjennom alt på motor, så vil tro den har fått nok smøring. Lett starta å grei. Eneste problemet nå. er att oljen i koblingskassa er hvit men håper å tror det er pga att peilepinnen ikke har vært igjenskrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Bjoan Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 Noen korte filmsnutter av jolla Dålig kvalitet men. http://www.facebook.com/video/?id=100002240779466 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.