Jump to content

Påhengsmotor på Windy 22 dc?


Meklingsmannen

Recommended Posts

Si ikke det....

 

I 1982 kjørte en kamerat av meg og en bekjent Tvedestrand - Hirtshals t/r med en ombygget Windy Junior, basert på samme skrog som Windy 22. De hadde en gjennomsnittsfart på over 50 knop. Topphastigheten var nærmere 70knop. De hadde riktignok 2x235 hk totakt,(sikkert godt trimmet og tunet) men hvis jeg ikke husker helt feil så økte topphastigheten bare 7-8 knop fra enkel til dobbel installasjon. (Med kontrarotasjon.)

 

Ikke for kverulere, men jeg kjenner en av disse også, men var ikke det en Infra 727 de kjørte med?

 

Tvedestrandsregattaen www.boatrace.no/rundbane/tvedestrandsregattaen/

14. feb 2011 – Rekorden som står i dag ble satt av Petter Marcussen og Jon Tegdan med 2 timer 45 ... De kjørte en Infra 727 med 2 x 235 hk Johnson. ...

Link to post
Share on other sites

Ikke for kverulere, men jeg kjenner en av disse også, men var ikke det en Infra 727 de kjørte med?Tvedestrandsregattaen www.boatrace.no/rundbane/tvedestrandsregattaen/14. feb 2011 – Rekorden som står i dag ble satt av Petter Marcussen og Jon Tegdan med 2 timer 45 ... De kjørte en Infra 727 med 2 x 235 hk Johnson. ...

Det er det mange som tror. Også journalister.Det var dessuten ikke Jan Tegdan (eller Jon Tegdan som det står i teksten din ovenfor), men Jans bror Audun Tegdan. Han er en nær venn av meg, så jeg kan bekrefte at det som står i den reportasjen jeg linket til ovenfor er riktig. Den var en Windy som var ombygget til brønninstallasjon, altså ikke brakett. Send meg en IM så kan du få mailadressa til Audun. Kanskje han kan gi deg noen tips.

Link to post
Share on other sites

en ombygget Windy Junior, basert på samme skrog som Windy 22.

Mener å ha lest at Windy Junior var konstruert av Godberg Larsen..?

 

Og mener også å huske at Infra 727 ikke kom til før i 83 eller 84?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har jobbet sammen med Petter i mange år (produsert båter)

Var han som sa at det var en Infra 727, men det er noen år siden jeg jobbet med han så jeg skal ikke si det sikkert. Kjenner ikke brødrene Tegdan :smiley:

Googlet Petter Marcussen Infra 727, fant en artikkel, men fikk ikke åpnet den. :confused:

Link to post
Share on other sites

Godberg Larsen født 1928, driver idag Godberg Larsen Consult AS sammen med sønnen Arvid Godberg Larsen. De selger båtdtoler/skrogtrekk, at han har konstruert Windy junior var nytt for meg, har lest artikkelen tidligere, må si jeg ble litt opphengt i skryten rundt Windy 22, at jeg ikke fikk med meg den detaljene :smiley:

Må ha vært en spennede tid å levd i 70-80 tallet med allt som skjedde i norsk båtbransje :flag:

Konkurser i båtbransjen derimot er jo ganske dagligdags, kjenner alt for godt til det dessverre, er ikke så lenge siden siste krise.

Link to post
Share on other sites

alt med disse tøffe båtene har spesiell interesse :flag_bp:

 

Og Tegdan gutta gikk vel konk på en mye mer spektakulær måte enn det som var normen? Var det ikke noe med en storordre til en sjeik som ikke ble noe av?

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Windy Junior er ikke basert på Windy 22.

 

Mtp. fart så kan vel over 50 knop være mulig med riktig utstyr (propell, trim og kanskje utenborder er rikigere i så måte). NB, husk at motor på brakett ofte må ganske høyt opp (kommer langt ut fra akterspeilet i forhold til en vanlig utenbordsinstallasjon). Dette må nok prøves og justeres, men sørg for at du har nok å justere på.

Jeg er partisk for innenbords V8 i en slik båt (har samme type selv), men pent installert utenborder.. Hvorfor ikke? Jeg synes det kan se seriøst og bra ut. Windy 22 finnes det mange av. Alle trenger ikke være museumsbåter, det er moro at noen er tatt i bruk for høye fart og med moderne utstyr.

Hold oss oppdatert!

Redigert av P. K. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer det. En stor leveranse til en sjeik gikk i vasken, mener å huske de skulle brukes som smugle båter etter at sannheten kom fram. De skulle leveres med dobbelinstallasjon, og klarte vistnok 70 knop :smiley:

 

Dersom du treffer med oppsettet motor/ brakett, så kan toppfarten godt nå 50 knop tror jeg..

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støper du ny hekk, setter på brakkett fra feks ravns med heve/senkefunksjon, så vil vel dette si at motor til slutt ender en del bak hekken og da bør motor monteres høyt, kavitasjonsplata(15-20cm) høyere enn laveste punkt på kjøl, hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Er noe slik jeg konkludert med også, tenkte å montere braketten slik at minste høyde på motor blir 12 cm over bunn, da har jeg litt å gå på oppover. tenkte å forsøke uten lift i første omgang, er bekymret for at motoren ikke får nok kjøling ved ytterlig heving (over 15-16 cm) + må vel ha en overflate propell også når jeg hever motoren ytterligere?

Blir vel en del prøving og feiling til sommeren, men det er jo litt gøy også da :smiley:

Har fri tilgang på landsetting og kran heldigvis :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette kan bli bra det... Var selv skeptisk til brakett før, men etter å ha sett båtnaboen sin Draco 17 med brakett og 70 hk evinrude så har jeg egentlig lyst å prøve selv en gang. Den går i 30+ knop med 70 hk.

Må legge ut flere bilder av båten.. :smiley:

 

Ser vi holder til på samme øy, får eg spørre hvor du holder hus? :wink:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Takk for det Anders K. Alltid gøy å eksprimentere litt :smiley:

Forrige prosjektet mitt gjorde 24 knop (på en god dag) da jeg kjøpte den, "fiklet" litt med motoren (ikke trimmet) byttet drev 2 ganger, bygd om fra omc king cobra til VP-dps + stålpropell type VP F4 til 17600,- fikk da tilslutt 31 knop med samme motor :flag: Båten er en Mekling m/196 hk OMC cobra diesel (samme motor som Steyr).

 

Bilder kommer :smiley: fikk pakke i posten idag, Nextel Antirefleks lakk i dark anthracite :thumbsup: gleder meg til å få lakket dasjbordet med denne.

 

Bor i Skarholmen

Link to post
Share on other sites

Jeg kastet ut V8`ern av min gamle Smuggler og satte en 90hk outboard på brakett. Det jeg erfarte etter en sesong, var at lift var 100% nødvendig. Sakte fart og litt sjø endte raskt med drukning av motoren. Samme med uforsiktig rask reduksjon av fart. Det var også umulig å finne riktig høyde-plassering av motoren uten lift.

Hvilken "setback" du ender opp med på braketten vil selvfølgelig også påvirke hvordan dette vil fungere. Min motor ble hengende ekstremt langt bak.

Når jeg bare fikk tak i en Bob-lift fra Ravn`s garage så fungerte båten perfekt. 1000kg, 21fot og 90hk ble faktisk til 38 GPS-knop. Jeg har derfor troen på at du også kan få grei toppfart ut av din Windy med skikkelig motor. Jeg hadde heller ingen negative erfaringer med manøvreringsdyktigheten ellers med motor på brakett, men lyden av en V8 selvfølgelig var dypt savnet.

Men...som nevnt; dette er ikke bryet verd uten lift!

Min gamle prosjekttråd.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Takk for det Anders K. Alltid gøy å eksprimentere litt :smiley:

Bor i Skarholmen

 

Sant det er gøy å eksprimentere litt, Driver på litt eg og hvis du ser på Halco-prosjektet mitt...

Men ser smiley med flere anbefaler lift her, henger meg på den eg og som et tips :wink:

Har sett på Dracoen som eg nevnte at motoren står veldig lavt, med folk oppi så er sjøen helt oppunder nedre motordeksel..

 

Hadde en misstanke om det var i det området utfra bygget i bakgrunnen på bildene :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Var Artig å se bildene deres, må vel starte en prosjekttråd jeg og :smiley:

Min Brakett likner veldig mye på din Smiley, uten den ekstra platen, er det noen som masse produsere slike braketter, eller er det bare like arbeidstegninger som florerer rundt på div mekaniske verksted?

Blir lettere å finne riktig høyde med lift, er enig der, men bør vel da ha water pick up?

Vi får når prosjektet skrider frem, er jo lett å montere senere også :smiley:

Motorens høyde over vannflata kommer jo litt an på stammelengden, normalen på de store motorene er 25 tommer, burde vel gå greit da iom at jeg skal montere motoren høyere enn hva normalt på båter i denne klassen.

Link to post
Share on other sites

Den ekstra platen bakerst fikk jeg satt på av et sveiseverksted da den passet svært dårlig til motorfestene slik den var.

Dersom du ikke har en helt ekstrem propell tror jeg ikke du vil ha behov for pickup. Det jeg gjorde på min motor var å bore ut diameter på de nederste hullene for vanninntak og tettet det øverste.

Men jeg gjentar: lift må du ha for å få det til å fungere med en så lanfg brakett!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Det trengs vel ikke brakett da liften vel monteres rett i speilet? Jeg hadde brakett tiligere på min silver viking som vel flyttet motoren ca 40-50 cm bak. Toppfarten økte nok med en knop eller 2. Av negative ting var vel det eneste at jeg trengte bedre plass for Å svinge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...