Jump to content

Vridbar propell - hva vil det egentlig si og kan systemet endres?

Wauquiez32

Recommended Posts

Hei....

Jeg er på utkikk etter en ny/gammel motor til min seilbåt - 74 mod, 5 tonn. Jeg kom over en motor som er identisk til den jeg har som er helt kaputt, men så viser det seg at den har vridbar propell og vår har fast. Jeg har lest litt om det, men jeg har fremdeles litt problemer med å forstå det helt :confused: SÅ:

- kan noen på en overdrevent enkel måte forklare meg prinsippet og "konsekvensene".. Hvor langt kan den dreies? Hvordan opererer man den? Hva er fordeler ulemper?

- Jeg har en mistanke om det for vår båt egner seg best å IKKE ha vridbar propell - det er mye A-B kjøring på vindstille sommerferier, og har skjønt at da er det best med "fast.." Det jeg lurer på er: er det en smal sak å koble denne om slik at den kan passe til vår båt med fast propell :thumbsup: eller er det omfattende? :headbang:

Tusen takk for alle svar til ei med enormt læringspotensiale :)

- kan noen på en overdrevent enkel måte forklare meg prinsippet og "konsekvensene".. Hvor langt kan den dreies? Hvordan opererer man den? Hva er fordeler ulemper?

Vridbar propell: Akslingen og propellen går konstant ein veg og man vrir propellblada for å presse vatnet framover eller bakover.

Fast propell: Eit gear mellom motor og propell snur rotasjonsretninga på propellen for å presse vatnet framover eller bakover.

Fordelar og bakdelar trur eg nokon andre med meir peiling må svare på.

Det enklaste må vel vere å nyttte eksisterande gear og aksling og kun bytte motor. Reknar med du må bytte heile akslingen og foringar for å kunne nytte deg av den vridbare propellen. Er nok ein del større jobb det.

Hadde nok prøvd å skaffe motor/gir som kan settes rett på den faste akslingen/giret du har. Vribar propell er en herlig oppfinnelse, som lar deg stille "pitchen" på propellen akkurat som du selv vil. Du kan sammenligne det med en trinnløs girkasse med uendelig mange innstillinger.

Dette betyr at man kan få juster turtall og propell stigning akkurrat som du vil til ulike forhold. Hvis du for eksempel dorger og ligger på et gitt turtall så kan du senke farten på båten ved å å stille til mindre stigning på propellen, selv om du lar gassvaieren være i akkurat samme posisjon. Et veldig behagelig og artig system når det er iorden og man kjenner båten og motor. Men jeg tror ikke jeg anbefaler deg å bygge om til et slikt system hvis ikke båten har det idag.

Hmm kjenner jeg fikk lyst på en åpen tresnekke med fm motor igjen ....

En fast propell har i tillegg høyere virkningsgrad enn en vribar propell, hvilket vil veie positivt med tanke på drivstofforbruk og hastighet. Fordelen med vribart ligger mest i at båten blir mye enklere å manøvrere, spesielt på trange steder, og som nevndt over ved dorging. Men skal du bygge om blir det mye arbeid, blandt annet må du regne med å måtte bytte pakkboksene og hylsa.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Her tror jeg dere må skille lit mellom gamle vribaranlegg for sjekter og sjarker som ble produsert for 20-30 år siden, og nye moderne propellanlegg. På yrkesfartøyer og større båter er det mye brukt vribart propellanlegg for optimalisering av bl.a drivstoff fart på et gitt turtall ogmanøvrerbarhet. Jeg tror det blir lit for bastant å si at fast propell har bedre virkningsgrad! det er kunn på et snevert turtalsområde i tilfelle. Et moderne vribart propellanlegg er nok bra og kansje bedre og ikke minst mer fleksibelt, men selfølgelig koster det en god slump

http://www.west-mekan.no/

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 8 måneder senere...

Med fare for å stjele litt av ekspertisen herinne hva vribare anlegg angår; kan noen si meg hvilken type (merke, modellbetegnelse etc) mitt vribare anlegg er. Dette sitter i en Rana 630 TS fra 1984. Vet ikke om det har vært der siden båten var ny eller om det er ettermontert.

Jeg holder på å ta ut aksling for overhaling av pakkboks og cutlesslager samt klemflens. Er det en riktig antakelse at hele "røret" for vrianlegget også vil følge med? Har lest mange svært gode tråder her på BP ang. emnet, men fant ingen der vribare anlegg var omtalt.

Takker for alle svar:)

dsc_0181.jpeg

Ranaplast, Hvis det er et W-M så er indre aksel festet inne i omstyrings uniten, det er denne som beveges og regulerer propell pitchen. Hvis du sender over et Bilde til W-M og oppgir akseldiameter kan de nok hjelpe. De leverer også lager til hylsa / cutless. For å ikke blande tråder kan du jo lage en egen rep tråd av dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...