Wauquiez32 Startet 11.Januar.2012 Del på Facebook Startet 11.Januar.2012 Hei.... Jeg er på utkikk etter en ny/gammel motor til min seilbåt - 74 mod, 5 tonn. Jeg kom over en motor som er identisk til den jeg har som er helt kaputt, men så viser det seg at den har vridbar propell og vår har fast. Jeg har lest litt om det, men jeg har fremdeles litt problemer med å forstå det helt SÅ: - kan noen på en overdrevent enkel måte forklare meg prinsippet og "konsekvensene".. Hvor langt kan den dreies? Hvordan opererer man den? Hva er fordeler ulemper? - Jeg har en mistanke om det for vår båt egner seg best å IKKE ha vridbar propell - det er mye A-B kjøring på vindstille sommerferier, og har skjønt at da er det best med "fast.." Det jeg lurer på er: er det en smal sak å koble denne om slik at den kan passe til vår båt med fast propell eller er det omfattende? Tusen takk for alle svar til ei med enormt læringspotensiale :) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 11.Januar.2012 Del på Facebook Svart 11.Januar.2012 Da kan du jo skru over den gearkassa du har Sitér dette innlegget Link to post
MSJØRN Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 - kan noen på en overdrevent enkel måte forklare meg prinsippet og "konsekvensene".. Hvor langt kan den dreies? Hvordan opererer man den? Hva er fordeler ulemper? Vridbar propell: Akslingen og propellen går konstant ein veg og man vrir propellblada for å presse vatnet framover eller bakover. Fast propell: Eit gear mellom motor og propell snur rotasjonsretninga på propellen for å presse vatnet framover eller bakover. Fordelar og bakdelar trur eg nokon andre med meir peiling må svare på. Det enklaste må vel vere å nyttte eksisterande gear og aksling og kun bytte motor. Reknar med du må bytte heile akslingen og foringar for å kunne nytte deg av den vridbare propellen. Er nok ein del større jobb det. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Hansen Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Hadde nok prøvd å skaffe motor/gir som kan settes rett på den faste akslingen/giret du har. Vribar propell er en herlig oppfinnelse, som lar deg stille "pitchen" på propellen akkurat som du selv vil. Du kan sammenligne det med en trinnløs girkasse med uendelig mange innstillinger. Dette betyr at man kan få juster turtall og propell stigning akkurrat som du vil til ulike forhold. Hvis du for eksempel dorger og ligger på et gitt turtall så kan du senke farten på båten ved å å stille til mindre stigning på propellen, selv om du lar gassvaieren være i akkurat samme posisjon. Et veldig behagelig og artig system når det er iorden og man kjenner båten og motor. Men jeg tror ikke jeg anbefaler deg å bygge om til et slikt system hvis ikke båten har det idag. Hmm kjenner jeg fikk lyst på en åpen tresnekke med fm motor igjen .... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 Hvis motoren er identisk passer jo girkassa over, som MSJØRN nevner. Er lite poeng å bytte til vridbart om du bare skal kjøre a-b. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Wartsila Svart 12.Januar.2012 Del på Facebook Svart 12.Januar.2012 En fast propell har i tillegg høyere virkningsgrad enn en vribar propell, hvilket vil veie positivt med tanke på drivstofforbruk og hastighet. Fordelen med vribart ligger mest i at båten blir mye enklere å manøvrere, spesielt på trange steder, og som nevndt over ved dorging. Men skal du bygge om blir det mye arbeid, blandt annet må du regne med å måtte bytte pakkboksene og hylsa. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
-morten- Svart 13.Januar.2012 Del på Facebook Svart 13.Januar.2012 Her tror jeg dere må skille lit mellom gamle vribaranlegg for sjekter og sjarker som ble produsert for 20-30 år siden, og nye moderne propellanlegg. På yrkesfartøyer og større båter er det mye brukt vribart propellanlegg for optimalisering av bl.a drivstoff fart på et gitt turtall ogmanøvrerbarhet. Jeg tror det blir lit for bastant å si at fast propell har bedre virkningsgrad! det er kunn på et snevert turtalsområde i tilfelle. Et moderne vribart propellanlegg er nok bra og kansje bedre og ikke minst mer fleksibelt, men selfølgelig koster det en god slump http://www.west-mekan.no/ Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Wauquiez32 Svart 16.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Tusen takk, da tror jeg vel konklusjonen er at det er bedre om jeg finner en som har gear og fast propell sånn rent kostnadsmessig. :) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar0 Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Er propellanlegget ditt kaputt, og? Om det er ok, så bytter du bare motor... enkelt om det er samme typen motor. Ang. den du har på hånden, må du kjøpe motor/propellanleg eller kan du kjøpe bare motor? Evt kan du kjøpe hele sullamitten, og bruke bare motor, og selge propellanlegget....? Sitér dette innlegget Link to post
ranaplast Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Med fare for å stjele litt av ekspertisen herinne hva vribare anlegg angår; kan noen si meg hvilken type (merke, modellbetegnelse etc) mitt vribare anlegg er. Dette sitter i en Rana 630 TS fra 1984. Vet ikke om det har vært der siden båten var ny eller om det er ettermontert. Jeg holder på å ta ut aksling for overhaling av pakkboks og cutlesslager samt klemflens. Er det en riktig antakelse at hele "røret" for vrianlegget også vil følge med? Har lest mange svært gode tråder her på BP ang. emnet, men fant ingen der vribare anlegg var omtalt. Takker for alle svar:) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 Ranaplast, Det ser ut som et mekanisk West- Mekan system du har der, men er ikke helt sikker. Skal du ha ut akselen må du splitte det vridbare anlegget og løsne indre og ytre aksel. Da er det bare og trekke akselen ut gjennom hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
ranaplast Svart 16.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2012 hanto1, takk for svar. Hadde en mistanke om at det kom fra West Mekan. Mener du jeg må splitte denne for å kunne trekke ut akslingen? Trodde (eller håpet) at det var klavene i fram- og bakkant av anlegget som holdt aksling og trekkrør. Vel, får se enda mer på dette. Vet bare at akslingen ikke vil ut enda:-( Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2012 Ranaplast, Hvis det er et W-M så er indre aksel festet inne i omstyrings uniten, det er denne som beveges og regulerer propell pitchen. Hvis du sender over et Bilde til W-M og oppgir akseldiameter kan de nok hjelpe. De leverer også lager til hylsa / cutless. For å ikke blande tråder kan du jo lage en egen rep tråd av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.