Jump to content

Hvorfor så lite båtprogram på TV?


Gabi

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Eventyrlig seilas gikk på tv nå nettop på tv2. Meget interessant. I dagens episode var de på Påskeøya med en liten reportasje der. Skal være flere episoder men har ikke helt funnet ut når, men sikkert neste søndag.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Minner om Hamnen.se som er båttv på nett. I disse dager lager de sendinger fra båtmessen i Stockholm. Siste innslag var fra Sunnmøre hvor de skal lage en serie innslag i slutten av april med ski and sail.

Generelt mye bra de lager og for de som ikke har vært innpå der enda, så har dere timesvis med båttv foran dere :)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

I siste Båtens Verden er det en helsides annonse fra noe som heter båtkanalen.no som sier de lanserer en ny webTV for båtfolket i mars. Spennende.

 

Edit: etter litt undersøkelse ser det ut til at det er VBMedia som står bak Båtens Verden som skal lage dette. Fredrikstadbasert firma.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ett fellesnordisk samarbeid kunne kanskje fått dradd i gang noe båtrelatert på TV som hadde "lokal" interesse. Rene norske båtprogram tror jeg dessverre ikke det er stort nok marked for at det blir veldig mye av.

 

Det produseres båtstoff for TV i bøtter og spann ute i verden, men gidder noen av de store distributørene å kjøpe det inn for å selge det til oss, åpenbart ikke. Markedet er vel rett og slett ikke til stede i lille Norge...

 

Skulle ønske de norske reglene (og internasjonale) ble endret slik at det internasjonale TV markedet åpnet seg helt for alle og vi kunne kjøpe de kanalene og programmene vi ville ha uten alle mulige bindinger. Kanskje Internett en gang gjør det mulig? Pr. nå er vel nesten Youtube den største kanalen for båtstoff som er tilgjengelig for oss nordmenn.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo dette en gammel tråd - og jeg hopper bare rett inn i forhold til temaet, ikke diskusjonen som har gått i forkant.

 

Medias vesen, som andres - er å selge. Big Surprise. Når en til eksempel er er en liten gruppe som f. eks. "dænsbandtilhenger" tenker jeg at en ikke kan kreve stort dænsgulv i media. Båtfolk er vel til og med mindre enn "campingfolket" i så måte.

 

Prøysen var en stor kar som brakte det enkle ut i prosa dikt og musikk. Odd Børresen var på en måte båtfolkets store poet. Men pr nå har vi ingen tilsvarende båtpoet som når ut og får gjennomslag i media.

 

Media er narkomane - de må ha stoff

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en rask sjekk på nettet.

I Norge finnes det:

- Personbiler...........2,500000

- Fritidsbåter...........750000

- Hunder..................600000

- Katter....................800000

- Jegere..................450000

- Fotballspillere.......500000

Man skulle jo tro at det kunne ligge noen sponsorkroner å vente på båtfolkes interesser også.

En ting er nå avklart for alltid. Glem å bli fotballspiller. Ta poden ut av fotballtreningen snarest. Er vi 500000 som prøver å spille fotball og vi makter ikke mer enn vi gjør, da er det håpløst. Sannsynligvis har vi nordmenn noen genetiske trekk som gjør oss uegnet for slike ballaktiviteter. Kanskje er beina for korte, kanskje er vi for hjulbeinte eller er det noe med retttingsansen som gjør oss usikker på hvilken vei vi skal spille? Ikke vet jeg. Nei, vi bør heller holde oss til sjø og båtliv, i alle fall ikke fotball.

Link to post
Share on other sites

Men er det programmet om vestfold ett slags nytt Minutt for minutt program? for det er fryktelige greier :worry:

Enig. Omtrent like spennende som å se maling tørke.

Vi hold vel ut i 10 min før kona beordret kanalbytte. Musikken hadde vel passet bedre i en amerikansk krim eller tysk porrfilm fra 70-tallet, hehe.

 

Synes båtliv som gikk for noen år siden var mye bedre. RS serien var også ok. Samt noen andre laget opp gjennom tidene om om steder eller kyststrekninger som den om Gamle Hellesund og blindleia.

 

Sistnevnte ble vi linselus på. Var vel på slutten av 80 eller begynnelsen av 90-tallet.

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jf NRK sending fra Færder nasjonalpark

- Ønsker vi et "flytende" type av TV-programmet "Larkollen Camping" ala Østfoldtreffet "fra Ankring til Goodbye"

- eller vil vi ha dokumentarisk program?

- Vil vi ha dænsbandsmusikk til akkompagnement , eller skal det ikke ha noe musikalsk i det hele tatt?

 

Jeg tenker at ikke alt er like bra - bare fordi at det er noe av dette vi ønsker er i vannet/saltvann

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Danskene har noen fine "kystprogram" der de ser på kulturen og historien til enkelte kystområder, hvordan man ordnet seg med mat, handel, byggeskikk og andre ting. Svært gode program.

 

Tror "Ola og Kari på båttur i sin fritidsbåt" er alt for snevert til at det noen gang kan bli noe mer enn noe sporadiske greier i det Norske markedet. Men det er klart, den ene kanalen som ikke kun lager program for å trekke annonsører og gjøre sende pengene over grensa til sine utenlandske eiere kan jo lage programmer for snevre publikum og interesser også.

---------

 

Et program som "kysten vår" som kunne fange opp histore/kultur/næring, kanskje ispedd litt spennende arkeologi og eldre historie kan kanskje være noe? I det minste vil det dekke et større faglig spekter.

 

"Fritidsbåtunderholdning" bør vel de private TV selskapene ta seg av, og er ikke markedet der så skjer det ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...