Jump to content

Najad vs Hallberg Rassy


Bitteliten

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...

Tillater meg å løfte en gammel tråd so. Jeg startet.

 

For meg er det enklere da :thumbsup:

 

Når man ser på hvordan båtene er bygd er mye likt. MenNajad har nå bolta på kjøl og fritthengende ror. Skeptisk. Innredning med hvitt skinn, skeptisk. Langsgående bysse, skeptisk. AGM batterier, helt uaktuelt. Ingen hardtop, skeptisk, ikke kutterstag (505), uaktuelt. Ingen støtlist rundt skroget, skeptisk.

 

Det som trekker ned på HR er dårligere kundeservice, innredning som i std utførende er billig og kjip. Det som trekker opp er konstruksjon, samt en mye lenger erfaring med å bygge og utstyre jordomseilere.

 

Men NordWest er ekstremt bra på kundeservice og oppfølging. Kanskje de til og med setter inn Yanmar motor, noe HR nekter... Og Benny tar nok innbytte om vi bestiller en ny båt.

 

Jeg opplever HR43 som litt for liten og HR48 som litt for dyr. En ny HR 44 hadde nok gjort valget enklere.

Da NordWest kjøpte restene av Najad fulgte det med et 460 skrog. Dette er et litt eldre skrog med rundere forskip (dog ganske spisst) og dobbelt opphengt ror (dvs med skjegg). Denne båten er nå i ferd med å ferdigstilles. Bilder ligger på hjemmesiden deres nå. Innredningen er tre kabiner, samme moderne stil som på nyere najader.

 

Båten passer eksakt inn mellom HR43 og HR48 både pris og størrelsesmessig. Båten kan leveres med hardtop, og den får en helt mekanisk Yanmar motor. Ekstra dieseltank kan leveres for å få range til langtur. Gjennomgående mast.

På kvaliteten på tekniske løsninger ser man klart at Benny har en stor hånd med i spillet her. Gjennomtenkt og solid.

 

Regina af Vindö
De gikk konk desverre. De også.. Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi har i et par år puslet med tanken om å konvertere til seilbåt for å legge til rette for en mulig langtur om noen år. Jeg er ikke av de som kjøper båt og så seiler ut på havet, så vi må ha noen år hjemme og se om vi liker dette før vi eventuelt drar avgårde.

 

Denne tråden var starten på det hele

https://baatplassen.no/i/topic/75562-optimal-langtur-seilbaat-for-jorda-rundt-utstyr-tips-diskusjon/.

Her på forumet er det en god tradisjon for å gi tilbakemeldinger på resultatet av tråder vi har startet, så her kommer konklusjonen på denne tråden og optimal langtursbåt tråden :smiley:

 

Lenge var vi klare på at vi skulle ha en HR. Utfordringen er at HR43 er litt for liten og HR48 er for dyr. Jeg vet at vi nok ikke er de eneste som har den oppfatningen, og det finnes mange ulike løsninger for langturseilere. En av de står beskrevet meget godt i hjemmesiden til reginasailing.com der Leon renoverer en HR 46 til bedre enn ny skikk. Et imponerende stykke arbeide. Vi var ikke så sugne på å gå på et slikt prosjekt da vi har mange andre jern i ilden som tar mye av tiden vår

 

Najad gikk konkurs i 2010, og NordWest ble til NordWest och Najad AB. NordWest kjenner vi veldig godt. Vi kjøpte vår NordWest 420 ny i 2008, og de siste årene har båten ligget i vinteropplag hos NordWest. Vi vet at de har en kvalitet på arbeidet sitt som etter vår mening er meget god. De er ikke billige - men følelsen av å hente en båt hver vår som ser ut som ny og som er oppgradert fordi de tenkte at vi ville like det (uten ekstra kostnad) er uslåelig. Og er det noe feil med båten (og det er det alltid på nye båter) så stiller de opp og løser det raskt og effektivt. Det er slike ting som skaper langsiktige kunderelasjoner i min verden.

 

Vi så på de Najadene som NordWestNajad tok frem. Men det manglet fortsatt noe - 440 er for liten, og 505 er for dyr. Vi skal ha senter cockpit og 3 kabiner, der midtkabin er en "supercabin" som HR kaller det på sine - dvs en stor åpen køye midt i båten - som fungerer som god sjøkøye, en hvilekrok i havn om man vil slumre litt og en OK seng for et yngre par på besøk. Videre skal vi ha hardtop, jeg vil ha helt mekanisk motor, og gjerne dobbeltopphengt ror. Videre er god rekkevidde for motor og stor vannkapasitet viktig. Vi pratet med NordWestNajad om dette - og jeg er ganske sikker på at vi ikke var de eneste som gjorde det. Jeg har sagt til HR flere ganger (både selgerne og Magnus R) at de har et hull i sortimentet mellom 43 og 48. HR fokuserer på større cc båter (ny 55 lansert på Düsseldorf messen nå). Najad har aldri levert hardtop før - men vi var ufravikelige på det - uansett hvor mye de argumenterte med at deres sprayhood er god.

 

I høst har NordWest og Najad bygd en Najad 460 på et skrog de fikk med da de kjøpte konkursboet og de tok de frem en 3 kabiners innredning i den nye stilen (som i 440). Båten er ikke ferdig ennå, men vi ville gjerne se på den - så de satte båten i visningsbar stand på et par dager slik at vi skulle få rett inntrykk av båten. Når vi ser på båt tar det ikke mange minutter før vi sier ja, dette liker vi - eller dette liker vi ikke. Og denne likte vi (dvs kona ). Bilder av båten ligger på najad.se og på nordwest och najads facebook side. Båten er så romslig som vi vil at en bobåt skal være, og den er ikke større enn at 2 håndterer den helt greit alene.

 

Torsdag denne uka dro jeg til Düsseldorf messa for å diskutere med utstyrsleverandører. Jeg pratet med seilmakere, riggere, watermakerleverandører, navigasjonselektronikk leverandører, motorleverandører, generatorleverandører og el system leverandører. Og HR og Najad. Hos HR spurte jeg om de hadde planer om en ny båt mellom 43 og 48, hvilket de ikke har. Hos Najad pratet vi om 460 og hvordan den kan tilpasses oss. Så streiket flyplasspersonalet, og jeg måtte dra tidligere enn planlagt hjem fra messen. Men vi hadde hamret ut de overordnede rammene for en mulig avtale, så det var mulig å bli enige. Fredag morgen satte jeg kursen mot Orust – nå var vi klare for å se om det kunne bli ny båt

 

Og fredagen ble en god båtdag :smiley: I går konverterte vi fra motorbåt til seilbåt. NordWesten blir solgt av verftet, ny Najad 460 er bestilt. Båten blir utstyrt for langturseilas fra begynnelsen av. Følgende utstyr er med

Hardtop (skal konstrueres nå)

3. kabin blir konstruert som supercabin

Det settes inn ekstra dieseltank, motoren er helt mekanisk Yanmar (LH4 –HTBE tror jeg) på rett aksling med 4 bladet foldepropell (ikke Gori overdrive). (HR sa at om jeg insisterer på annen motor enn VP så selger de meg ikke båt :rolleyes: ).

Riggen får fast kutterstag og lensetakler. Hydraulisk akterstagstrammer, oppgradert med bakoversveipte salingshorn for større riggstyrke. Furlex på begge forstag og rullemast. Ingen elektrisk furling pga driftssikkerhet.

Elektriske vinsjer i cockpit. Seilhåndteringen blir da elektrisk ved at alle furlex tau for inn- og utrulling av tau er trekt ned til cockpit.

Seil er en stor diskusjon. Jeg fikk samme anbefaling på duk fra 4 seilmakere - Hydranet Radial. Det er en dacron duk forsterket med spectra tråder. God holdbarhet mot fukt og UV og god formstabilitet. Storseilet blir antakelig fullspilet for mer fart (fart er sikkerhet på sjøen). Lettvindseil er valgt bort da dette krever større mannskap enn oss to for å kunne seiles skikkelig (med to om bord på døgnseilas blir det short hand seilas) Elvström eller Syversen leverer seilene.

Raymarine navigasjonsutstyr, e 125 plotter ute, HD color radar i masta (for god rekkevidde og mindre sjøstøy enn ved plassering på stolpe akterut). 2 autoplioter med ulike driver (en Whitlock og en lineær drive). PC skjerm på navigasjonsbord under dekk. PC med Max Sea for vær ruting underveis som kobles til SeaTalk. Ekstra plotter hvoren vi trenger det blir 2 Ipads og Raymarine Apps. Furuno ble valgt bort fordi strømforbruker på deres TZ touch serie er overraskende stort (stor, lyssterk skjerm drar mye strøm). Mann over bord alarm system blir Raymarines Life tag. Muligens supplert med en AIS MOB på hver vest etter hvert. Rednignsvester (som også diskuteres mye) har jeg anskaffet en Spinlock 275N som jeg skal teste ut litt i sommer.

En stor diskusjon har vært om vi skal ha gasskomfyr eller elektrisk komfyr, først og fremst pga mulige vansker med å skaffe gass. Elektrisk komfyr vil stille store krav til batteribank, generator og inverter, og har derfor store konsekvenser for hele båten. Internett er jo en fantastisk ting, så jeg spurte Deborah på Northern Light (noen av de mest erfarne langturseilerne i verden) om det, og de går nå over til gass ettersom det ikke er noe problem å skaffe det og det er den mest effektive energikilden til koking

El anlegget blir Mastervolt basert med inverter, skilletrafo og gode ladere. 24V på forbruk og 12V på start og navigasjon. Forbruksbanken (24V) blir 2V gel traksjons batterier - målet er 400Ah. 12V er AGM batterier. Vi får se hva det blir plass til. Etter skillsmissen mellom Whisper og Mastervolt leverer Mastervolt nå Fischer Panda generatorer integrert i sitt system. De har ikke så veldig godt rykte i langturskretser - så vi har valgt Whisper generator - her håper jeg vi får plass til en Whisper MS-Q 6 som leverer 5,7kw og har en 3 sylindret Mitsubishi motor som rusler på 1500rpm. Om det ikke blir plass til den så blir det en Whisper 8 (2 syl 3000rpm). I tillegg blir ladingen supplert med et solcellepanel på rufftaket. Da slipper vi landstrøm når vi ligger i hjemmeahvn og på svai fyller den greit på så lenge vi ikke bruker altfor mye. Etter hvert kan det jo være at vi supplerer med flere solceller på en «targabøyle» akter på båten

Anker er en stor diskusjon i seilkretser. Jeg har et 10kg Rocna som tandem på NordWesten, og det er fantastisk bra. På Najaden skal vi ha et 32 kg Rocna anker som hovedanker og minimum 75m kjetting.

Watermaker er en stor diskusjon i seilkretser. Her har valget stått mellom Spectra og ENWA. Det er fordeler og ulemper med begge. ENWA er 220V og drar mye strøm. Men dønn solid profesjonelt produkt. Spectra er mer komplisert konstruksjon for 12/24V og har en energy recovery høytrykkspumpe som er relativt komplisert. Men ettersom det er noen år til vi skal dra ut og en watermaker ikke har godt av å stå ubrukt valgte vi å vente med det valget. En slik sak kan relativt enkelt ettermonteres.

 

Satellitt kommunikasjon for nedlasting av værdata til havs har vi også vurdert frem og tilbake. En Fleet Broad Band 250 koster 150.000 kroner – datahastigheten er lav – og det koster ca 15 kroner per minutt å bruke :eek: Dette er dataprodukter som det skjer så rask utvikling på at her venter vi rett og slett og ser hva som skjer. Enkleste løsningen er kanskje å bare ha et par Iridium telefoner med datamodom.

 

2013 blir vi uten båt – det er litt uvant – men blir nok greit. Da blir ikke overgangen fra forbikjøringsfil til krabbefil på sjøen så stor :wink:

 

Takk for alle innspill og råd i disse trådene. Det har vært til både glede og nytte i prosessen vår. Kanskje de også har vært til inspirasjon og litt læring for andre også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye Bitteliten :flag:

Håper du lager en byggetråd med tanker, valg og fremdrift underveis. Ville vært spennende og følge med på. Etter og ha lest innlegget ditt, skjønner jeg at det ikke er mye som er tilfeldig :smiley:

Du sier du er uten båt i 2013. Kan du ikke bruke 420'en inntil den blir solgt, eller er det potensielle kunder allerede?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Skjønte at det begynte å nærme seg noe når jeg så postene på langturseilergruppen på Facebook bli stadig mer konkrete, kan ikke skjønne annet enn at dette må bli en fantastisk god jordomseiler.

 

Du skriver at dere skal ha minimum 75 meter kjetting, med den ruten du har skissert har jeg skjønt det som at det slett ikke er for mye, flere jeg har snakket med hevder de hadde bruk for alle sine 100+ meter. Men de fleste som seiler også i kronglete områder har jo mindre kjetting enn som så.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige hilsner. Båten har i og for seg vært spekket i et par år, men de siste valgene kom i år, så jeg har jo hatt god tid å tenke på dette. Glemte å nevne at vi setter inn vaskemaskin og sentralstøvsuger også. Siste er en Waeco sak som går på 24v, 20x30 cm stor, koster noen få tusen. Kona må jo få litt hun også..

 

Fast kutterstag kom etter klart råd fra erfaren 460 eier i England, Rob og Sarah som seiler Serafina fra 2007. http://www.rhbell.com/resources.htm. Jeg sendte en mail til de og spurte om deres erfaringer med båten. Fikk 5 siders mail tilbake. Fantastisk med slike folk :smiley: ulempen med fast kutter er at genoa må rulles inn ved slag. Fordelen er at man endrer seilføring fra cockpit svært enkelt. Og når vi krysser innaskjærs kan vi like godt gjøre det med kutterfokket som blir rundt 90-100% tror jeg. Det skjøtes innafor vanta og blir flatt og bra på kryss.

 

Prøver å svare uten å sitere her

 

WorryII. Hjemmehavna blir den samme som i dag. Vi kommer ikke under brua i dag heller, men det tar jo lengre tid nå da :smiley: er nok ikke mye håp om plass på andre sida. Vi får nok åpna brua før det :smiley:

 

Sap2000: byggetråd får vi se om det blir etterhvert. Mulig det blir blogg eller noe sånt i stedet.Oppstart av bygging er jo ikke før om lenge. NordWesten ligger shinet som ny på verftet nå, og den flyttes til utstillingshallen der så fort de siste tingene våre er flyttet ut :smiley: jeg regner med at den selges ganske fort. Er litt trist også, for vi har hatt så mye glede av den båten. Blir abstinensen for stor så har vi Williamsen og Ynglingen. Eller jeg får ta noen ekstra vakter

 

Euklid: så du er på gruppa der også ja. Den utvikler seg bra nå, mye kunnskap der. Når man kjøper båt av Benny får du det ikke alltid som du vil. Jeg har stor respekt for hans båtbyggerkunnskap. 75 meter er kompromisset mellom de 90 meterne jeg ville ha og de 60m Benny mente :smiley: vekt i baugen er årsaken. om nødvendig skjøter jeg inn litt mer.

 

Sun Flyer: hydranet er vevd dacron duk med dynema tråder som forsterkning. Koster ca 20% ekstra i forhold til standard seil. Hydranet duk ble rådet av 2 Najad selgere (begge svært erfarne), to HR selgere og en barndoms venn som er seilmaker. Jeg gleder meg til seildiskusjonen. Blir interessant å lage langturseil. Lurer fortsatt på spiler eller ikke i storseilet, men heller mot det pga større fart. Fart er sikkerhet ved at man kortere tid er eksponert for mulig dårlig vær eller kan seile fra uvær

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...