Jump to content

Najad vs Hallberg Rassy


Bitteliten

Recommended Posts

NordWest Benny har begynt å styre opp Najadene, og jeg begynner å like det jeg ser :wflag: 440 cc har til og med fått rett aksling på motoren :thumbsup:

 

Noen som har testet Najad 440 cc eller 505? vi er jo godt kjent med NordWest sin kundebehandling, og det lokker en hel del.

Men hvordan er kvaliteten på Najad mot HR med tanke på jordomseiling?

Link to post
Share on other sites

Endelig. Jeg har ventet på spørsmålet.

 

Min personlige mening er at kvaliteten på HR har sunket betraktelig de siste 15 årene. Sagt på en annen måte har HR hatt en mer vellykket markedstilpasning enn Najad - som jo gikk konkurs. Så i ettertid er det jo vanskelig å kritisere HR...

 

Om jeg skulle velge hadde jeg gått for Najad.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er vel hva man liker.

Et godt poeng. Jeg tror Najad ligger i startgropen til noe som kan bli svært bra på sikt, for når utgangspunktet er bra og Benny blir involvert så kan det bare bli bra.

Men personlig så hadde jeg ikke valgt en møbelbåt til jordomseiling, og muligens så hadde mitt valg blitt noe Fransk i aluminium.

Link to post
Share on other sites

Liker betraktningene dine Ole Petter og jeg tenker også mye det samme som deg men vi har alle våre spesifikke egne valg.

 

Personlig har jeg forferdelig lyst på en hallberg den ene dagen mens neste dag har jeg lyst på en skikkelig ekspedisjonsbåt ala aluminium Hollandprodusert Van de stadt samoa 49 for eksempel eller noe annet krigsskip.

Så kommer 3dje dagen og jeg sitter og glaner på distant shores DVD og får grusomt lyst på southerly 42 eller 49 for den del.

 

Skal ikke være lett

Link to post
Share on other sites

For meg er det enklere da :thumbsup:

 

Når man ser på hvordan båtene er bygd er mye likt. MenNajad har nå bolta på kjøl og fritthengende ror. Skeptisk. Innredning med hvitt skinn, skeptisk. Langsgående bysse, skeptisk. AGM batterier, helt uaktuelt. Ingen hardtop, skeptisk, ikke kutterstag (505), uaktuelt. Ingen støtlist rundt skroget, skeptisk.

 

Det som trekker ned på HR er dårligere kundeservice, innredning som i std utførende er billig og kjip. Det som trekker opp er konstruksjon, samt en mye lenger erfaring med å bygge og utstyre jordomseilere.

 

Men NordWest er ekstremt bra på kundeservice og oppfølging. Kanskje de til og med setter inn Yanmar motor, noe HR nekter... Og Benny tar nok innbytte om vi bestiller en ny båt.

 

Jeg opplever HR43 som litt for liten og HR48 som litt for dyr. En ny HR 44 hadde nok gjort valget enklere.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ha alu båt, Men så var det "admiralen" som ville noe annet, og da ble det slik. hva vil din Admiral ha, bare la hun bestemme, så slipper du mye styr i fremtiden. :rolleyes:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

For meg er det enklere da :thumbsup:

 

Når man ser på hvordan båtene er bygd er mye likt. MenNajad har nå bolta på kjøl og fritthengende ror. Skeptisk. Innredning med hvitt skinn, skeptisk. Langsgående bysse, skeptisk. AGM batterier, helt uaktuelt. Ingen hardtop, skeptisk, ikke kutterstag (505), uaktuelt. Ingen støtlist rundt skroget, skeptisk.

 

Det som trekker ned på HR er dårligere kundeservice, innredning som i std utførende er billig og kjip. Det som trekker opp er konstruksjon, samt en mye lenger erfaring med å bygge og utstyre jordomseilere.

 

Men NordWest er ekstremt bra på kundeservice og oppfølging. Kanskje de til og med setter inn Yanmar motor, noe HR nekter... Og Benny tar nok innbytte om vi bestiller en ny båt.

 

Jeg opplever HR43 som litt for liten og HR48 som litt for dyr. En ny HR 44 hadde nok gjort valget enklere.

Bolt on kjøl har HR også.

Fritthengende ror, ja det er kanskje ikke perfekt for veldig lang tur

Hvitt skinn i innredning det kan de vel levere uten ?

Langsgående bysse sålenge det er i gangen bak mot akterkabin synes jeg er kanonbra, lett å støtte kroppen da under seil

Najad kan sikkert endre til Rollsbatterier eller hva du måtte ønske.

Hardtop, leverer de ikke det ? hmm det er en bakdel om man vil ha det og det har jeg fått mer og mer sansen for.

Kutterstag kan de vel levere så mange av som man måtte ønske (rart om de ikke kan det ?

Fenderlist kan de levere, det er jeg rimelig sikker på.

 

Kundeservicen hos HR er vel ikke elendig, kanskje ikke like god som HR men når man er i f.eks stillehavet så....hvordan er najad der ?

 

HR43 er ikke noe utpreget storbåt ja, jeg synes den er stor på bildene men i real life så er den en knøtt sammenlignet med den vi selv har på 43 så enig der.

48 koster kroner men det er vel ikke dyrere enn en 44fot najad ? På den annen side http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26861939 :)

 

 

Fin tråd

Link to post
Share on other sites

Den HR 48 så fin ut. Ellers Bitteliten, verdifallet på en seilbåt som har seilt jorden rundt, kan ikke det gjøre det litt int med nyere brukt?.

 

Men tenker du på å fortsette med seiling, betyr det ikke så mye. Dette hvis tanken er å ha båten flere år etter hjemkomst.

 

Ellers fin tråd. Favoritt Najad 440 AC! Men vet du ønsker CC:)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33332708

 

Mye som er ekstrautyr på HR som er standard her

 

Nyere brukt HR 48 er et alternativ ja.

 

Så langt er mine konklusjoner m Najad basert på deres prisliste.

 

Listepris HR48 er rundt 800.000 euro, pluss mnst en mill i utstyr

 

Ac er fin i andedammen her. Har ingenting ågjøre der vi skal seile

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke spore av tråden din Bitteliten, men hvorfor vurderer du ikke et så stort verft som Oyster ?

( 62 foteren ble kåret til årest båt 2012, hvor HR64 var nominert )

 

...hadde bare vært moro å høre dine argumenter, siden jeg selv ser på Oyster som en aktuell "neste båt" . :thumbsup: ( Men de mangler jo utsikt :lipseal: ....sukk! )

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Må presisere dette med kundeservice. Vi har vært ombord i Malö båter 3 ganger. To ganger på Öppet Varv, en gang i Düsseldorf. I D-dorf var servicen hyggelig fra deres nederlandske representant. Vi nevnte da at vi syntes det virket som om vi hadde feil type penger ettersom Malö de to første gangene ikke hadde vist noen som helst interesse for oss. Han sa da at det var slik de var. Jeg synes at selgere bør ha i det minste et snev av interesse i å vise frem produktene de selger til potensielle kunder, og jeg gidder ikke å krangle meg til å få kjøpt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner at det da blir helt uaktuelt å handle båt av de. Når de da i tillegg ikke har den type layout dere ønsker så er jo det et problem mindre. Hadde vært verre hvis de hadde hatt drømmebåten og man måtte ha kranglet for å få kjøpt.

 

Hva med katamaran seilere forresten? Vil ikke de gi en overlegen bo komfort på langtur? Med en 4kabins versjon kan man f eks innrede den ene sumaren som kontor/ tv stue? Bare en enkel tanke..

Link to post
Share on other sites

Honduras - får vår del er det totalt irrelevant om det finnes tall på slikt :smiley:

 

Baatsmann: rullestorseil - i mast. Antakelig med spiler - men ikke helt avgjort (HR anbefaler uten pga holdbarhet - mange har erfart at det holder) Knappsegling kaller HR det. Men nå er vi inni utstyrsdiskusjonen - og den er tatt før i egen tråd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg koser meg med brosjyrer og tegninger. To sentrale punkter jeg har er

 

Spaderor liker jeg ikke. Liker dobbelt oppheng. Najad har spaderor. HR oppdaget jeg nå også har spaderor på nyere konstruksjoner....

 

Mast på dekk er jeg skeptisk til. HR62 Yaghan fikk brudd i mastefoten på vei til NZ. Ser ut som Najad 440 har gjennomgående. Stemmer det?

 

Etter å ha studert Najader ser jo HR gammeldags ut.... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...