Jump to content

Najad vs Hallberg Rassy


Bitteliten

Recommended Posts

såpass ja, regner med at HR vet hva de driver med og er det jeg vurderer når jeg skal på langtur om noen år. Men jeg ville tro at spenningen på riggen ble mer fordelt hvis riggen gikk gjennom dekk? På min båt er mastefoten boltet til kjølen..

Link to post
Share on other sites

Nå diskuteres det vel Orust-båter i spitzen-klasse her. Er det andre varv på Orust og deromkring som ligger i samme klasse?

Har sett noen brosjyrer for CR eller hva de nå heter. For meg som ikke har peiling på seilbåt i det hele tatt ser de jo fine ut. Etter eget utsagn skal de jo noe av det bedre som finnes, men hvem sier ikke det om egne båter....

Regner med at dere har full oversikt.

Link to post
Share on other sites

Regina af Vindö

 

 

Tok fornuften overhånd ? :giggle:

 

Forresten, så vil Oyster kundeservicen overgå alt du har opplevd hitil, hvis du kontakter de.

Jeg blir overøst med brosjyrer og telefoner . Sånt liker jeg ! :thumbsup:

Den mest brukte ARC seilbåten gjennom historien er en Oyster. Husk det !! :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om en som har kjøpt Oyster i Norge - pratet med han for en tid tilbake. Han var veldig fornøyd. Det jeg fortsatt har som spørsmål er hvor kurant en slik båt er i bruktmarkedet i Norge i og med at den skal momses inn i Norge. Akkurat på det området tror jeg HR kommer best ut.

 

Jeg har sendt en liten smørbrødliste til Najad med spørsmål relatert til hvordan vi bør utstyre en båt som skal på en slik tur. Svarene vil indikere noe av kunnskapen de har for å bygge jordenrundtbåter. Akkurat det er noe av det jeg er mest spent på med NordWest/Najad. HR er jeg ganske sikre på har den kunnskapen som trengs der.

Link to post
Share on other sites

Katamaran er av sikkerhetshensyn HELT uaktuelt på ruta vår..

 

Meget interessant. Skulle vært artig å vite litt mer om begrunnelsen. De fleste katamaraner kan ikke synke, har dobbelt av det meste som: to ror, to motorer,. uavhengige dieselsystemer. Stor og sikker arbeidsplass på dekk, lett å plukke opp noen fra vannet til "sugarscoopene" akterut som vanligvis er i vannoverflaten.

 

Det er massevis av katamaraner som er på vei jorden rundt til en hver tid.

 

Kjøp et abonnement på" Multihulls World" så kan du følge ruten til mange jordomseilere.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Rundt jorda er ikke rundt jorda. Det kommer an på veien du tar :smiley: Vi skal ikke seile melkeruta med start i ARC.

 

Vi skal bla ned i Roaring fourties og rundt Kapp Horn. Hvor mange katamaraner ser du i Ushuaia? Hvor mange katamaraner har krysset seg oppover fjordene i Patagonia?

 

Poenget er stabilitetskurven samt sikkerhet i forhold til dårlig vær. Er en katamaran selvrettende om den slår kollbøtte pga brytende sjø?

 

For meg er dette ikke en vitenskapelig diskusjon. Det er bare slik at jeg ikke vil. Så kan du godt argumentere til du blir grønn :lol: . Det er mitt ansvar for mitt liv . Jeg inviterer gjerne på kaffe i den trange monohullbåten i Ushuaia når vi treffes der :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

 

Vi skal bla ned i Roaring fourties og rundt Kapp Horn. Hvor mange katamaraner ser du i Ushuaia? Hvor mange katamaraner har krysset seg oppover fjordene i Patagonia?

 

For meg er dette ikke en vitenskapelig diskusjon. Det er bare slik at jeg ikke vil. Så kan du godt argumentere til du blir grønn :lol: . Det er mitt ansvar for mitt liv . Jeg inviterer gjerne på kaffe i den trange monohullbåten i Ushuaia når vi treffes der :yesnod:

 

 

Har ikke hørt om så mange store turkatamaraner som har slått kollbøtte - har bare erfaring med katamaranseiling i Biscaya,Rødehavet og Nordsjøen !!:lol:

 

Aldri vært hverken i Ushuaia eller i Patagonia så jeg kan ikke uttale meg om antall katamaraner der.

 

Skal på langtur selv om et par år og er ikke spesielt engstelig for dårlig vær.

 

For alle som har sterke meninger om flerskrog så anbefales en tur hit i April : http://www.les-salon...om/index_uk.php

 

Her blir det mye fint å se - også båter som egner seg for jordenrundt tur.

Link to post
Share on other sites

Jeg koser meg med brosjyrer og tegninger. To sentrale punkter jeg har er

 

Mast på dekk er jeg skeptisk til. HR62 Yaghan fikk brudd i mastefoten på vei til NZ. Ser ut som Najad 440 har gjennomgående. Stemmer det?

 

Enig med deg ang. spaderor.

Gjennomgående mast?? I tilfelle noen stag ryker, vil dekk/salongtak bli revet opp. Jeg foretrekker/ville valgt mastefot på dekk.

 

Eldre Najad 44 hadde gjennomgående mast. Rett gjennom salongbordet!

Link to post
Share on other sites

Hvor mange mastehavarier med gjennomgående mast har ført til opprevet dekk? Synes de gjerne knekker over dekk uansett. Har ikke personlig sett noen, og kan heller ikke huske å ha lest om noen. Er muligens ett større problem ved uhell under rigging dette?

Link to post
Share on other sites

Oppriving av dekket ja, den var ny.kanskje om masten var laget av stein. jar sett både knekte kaebon og aluminiums master, samtlige knekt over dekk med minimale skader på dekket.

om det skjer med en fjennomfående mast cil en mast på dekk FORT bli ufrivilig gjennomgående.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder N44 så er det nesten like mange varianter som eiere.

Selvsagt er det det.

Disse båtene er bygget på verft av båtbyggere, ikke montert på fabrikk.

Byggemøter bestemte hvordan de skulle se ut.

En ekskribent her har en Najad 37 med hardtop, innredning bygget i sin helhet etter bestillers tegninger og rigg fra John Mast istedetfor telegrafstolpen fra Selden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...