VannTro Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 (redigert) Lyse nater på teaken er en god idé - jeg er redd jeg ikke får gjennomslag hos båtbygger Ofte er produkter til dette bare å få i sort(snakker da om spesielle deck caulcing produkter benyttet av verft, ikke Tec7 og lignende) Om det er mulig å få levert produktet i flere farger tror jeg ikke verftet er uvillige. En av fordelene med å jobbe med lyse fugemasser er at man eliminerer faren for å få carbon black(som blir benyttet som fargestoff i sorte fugemasser) oversmittet i teaken, samt at lyse masser er lettere å få en glatt finish med. Redigert 28.Januar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
REM Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Gratulerer med fin båt B´liten Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bjorngb Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Må kaste meg på koret som gratulerer - denne tror jeg jeg til nøds kunne levd med ;-) Blir spennende å følge med. Lenge siden jeg har vært aktiv på BP, men husker du hadde noen diskusjoner allerede da - så det var vel neppe impuls Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 (redigert) Lyse nater på teaken er en god idé - jeg er redd jeg ikke får gjennomslag hos båtbygger Følger en tråd på YBW forumet der en som om mulig er enda mer detaljorientert enn deg har laget en stor tråd om byggingen av sin Fairline Squadron 78 nummer 2. Hans forrige SQ78 var den mest spesialtilpassede noensinne bygd, og denne sprenger alle grenser og han har nådd "customization limit" for lengst, slike at de kan holde produksjonen i gang. Var det 4.000 timer med spesialtilpassninger tro? Han har på denne valgt lyse nater etter mye om og men. Står mye der om hvilke produkter som var egnet til lys nating også. Ser meget bra ut. Her er linken: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?335311-Boat-in-build-pics-(2013-Fairline-Squadron-78 På Jolla har han fått spesifisert lyse nater også Redigert 28.Januar.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
baatsman Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Munters avfukter. Koster ca 12-14 tusen. Hendig for innbygging. Mener at Seatronic har den. Skal du ha maste-step? Leverer Najad rulle- bom? Ved skikkelig dritt- vær har du tyngden lengre ned som ikke er dumt i forhold til stabilitet. Spennende å følge med Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Kjappfot Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Munters avfukter har dyser og egner seg fint for innbygning. Du behøver ikke ha den permanent ombord, men det er lett å forberede når båten skal bygges og da har du muligheten for å velge senere å ha den ombord eller ikke. Luffe yachts har lyse nater som valg, og om jeg ikke husker feil har Brenta'en til Røkke det også. Vil anta Najad/Nordwest er åpen for dette også om kunder fremmer ønsket. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Careka Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Ja, Må jo gratulere. Har jo visst lenge at du nok kom "hjem" til slutt. Hva skal skuta hete ? blir det Bitteliten # ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Euklid Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Munters er helt sikkert knallbra, men tar en del plass. Innbiller meg at også en mindre modell gjør nytten: http://www.clima-norge.no/kategori-1/rs50n.html Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 I morgen går turen til Vindön for å rydde ut av Bitteliten V. Båten legges ut for salg av NordWest nå. Om noen er interesserte og har spørsmål om gamlebåten vår -så er det vel ikke så mye jeg ikke kan svare på Det fine med NordWest er at de tar innbytte på kurante båter. Litt vemodig - og litt fint På Gøteborg messa blir det diskusjon med Raymarine om navigasjonssystem og Elvstrøm om seil. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 NordWest 420 er drømmebåten for meg, og særlig med IPS. Dessverre et godt stykke over min divisjon ennå en god stund. Men jeg hadde ikke vært bekymret et sekund for å overta en båt etter Bitteliten. Har en sterk fornemmelse av at alt er på stell... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 (redigert) Båten er rekondisjonert i vinter (som den alltid blir når man lagerer hos NordWest) Dvs at den er som ny. Med nylakkerte lister ute, renset og oljet teak, dyprenset skrog, alt syrefast polert, fendere og fenderlist er renset og polert, alt teksnisk på stell. Joda - det er i orden ombord der (eksempel på teknisk vedlikehold er at motorer kjøres med frostvæske 3 ganger. Ferskvannsystemet og septiksystemet kjøres gjennom med ferskvann 3 ganger, alt av elektrisk og elektronikk funksjonstestes og fikses) Hadde vi ikke bytta til seil hadde vi beholdt båten. Den er drømmemotorbåten vår. Redigert 30.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Ja, Må jo gratulere. Har jo visst lenge at du nok kom "hjem" til slutt. Hva skal skuta hete ? blir det Bitteliten # ? Takk. Navn er ikke bestemt. Må være et navn som funker ok på ulike språk Var bare to paller og en full stor stasjonsvogn med ting ombord i båten. Gjør nok 1-2 knop mer nå toppfart 37 er jo ok for ei skute som dette Redigert 31.Januar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Navn :-) Blue Uxorious Vitamin Nuberu Salperton Isis Sutura Lone star Solvind Creembluelea Det er båtnavnene jeg ser herfra hvor jeg sitter nå, jeg tror det meste vil fungere :-) bare ikke kall helle ihatecustoms eller fuckimmigration ol. Det vil skape problem Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Tinybit Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Eller som signalflaggansvarlig flagget da en av fregattene våre var på besøk i Stockholm "fuck the king". Jeg hadde signaloffiseren ombord på radioskolen som lærer ... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Så en seilbåt i sommer med et artig vri. Escape het den. Fremme i bauen/ skroget var det bilde av en grå firkat hvor det sto" ESC". Skjønte ikke hva det grå merke var før jeg så navnet på hekken. Da forstod jeg at det hva en grå tastaturknapp med ESC... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Bare den ikke kommer til at hedde Carpe Diem så er jeg glad... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Følger en tråd på YBW forumet der en som om mulig er enda mer detaljorientert enn deg har laget en stor tråd om byggingen av sin Fairline Squadron 78 nummer 2. Han har på denne valgt lyse nater etter mye om og men. Står mye der om hvilke produkter som var egnet til lys nating også. Ser meget bra ut. Jeg skummet tråden litt og det første som slår meg er at det nesten er utrolig at en som har råd til å kjøpe en Squadron 78 har tid å benytte på et båtforum, kanskje han er Lotto-vinner Når det er sagt skal jeg om mulig være enda litt mer "skrudd". Jeg ser at det er nevnt TDS i Florida som produsent og leverandør og at det nevnes silikon som basis for natemassen. Han skriver også at "alle" leverandører oppgir levetiden på lyse nater til 80% av sorte. 8-9 år på lyse og 12 år på sorte. Vel, å forholde seg til tid er jo merkelig da dette avhenger av miljøet båten går i, men 80% er litt mer relevant. Silikon er ikke silikon, det finnes 3 teknikker/systemer. Eddiksyre basert(dette er den eldste teknikken og den som tåler mest kjemikalier og UV-stråler), Alkohol-basert(dette er en såkalt nøytral silikon som ikke lukter like stramt, men med dårligere kjemikalie- og UV bestandighet), og så den mest benyttede Oxime baserte silikonen som finnes i low- og highmeko varianter(begge disse har dårligere kjemikalie og UV resistens enn eddiksyre basert). Det at man nevner kortere levetid for lyse enn sorte nater med silikon basert masse tyder på at det her er snakk om enten alkohol eller oxime systemer. Her vil man i hvert fall se degenereringen raskere på lyse nater fordi fargestabiliteten ikke er helt god. Mekanisk skal det ikke være noen forskjell på levetiden om man velger sort eller lys. Slik sett refererer man nok mer til visuell levetid enn den rent praktiske i henhold til tetning/vedheft. Det er også kjent at om man sammenligner silikoner med MS-Polymer, så er det bare den eddiksyre baserte som kan vise like god UV resistens. Eddiksyre basert er likevel noe som nesten ikke benyttes lengre, annet enn av glassmestere. Dette skyldes at den stramme eddik-lukten under herding er noe man helst unngår, men for glassmestere at det er den eneste silikonen som kan leveres 100% transparent(de andre systemene ser ut som transparent skummet-melk om det var forståelig). MS-polymer kan ikke leveres i transparent, da har den enten er grønn- eller blå-skjær. Når det gjelder det Europeiske markedet for natemasser, så har det vært dominert av Sika og deres polyuretan baserte masser. Disse hadde heller ikke spesielt god UV resistens, men i dag benyttes tilsetninger som omtales som UV-filtre og det bedrer levetiden uavhengig av farge. Det har de siste årene også kommet til noe som på fagsproget kalles Pops og Spurs, på tuben står det da gjerne Hybrid Polymer, dette er henholdsvis polyurethan og silan(MS) råvarer som basis, men teknikken og polymeriseringen er annerledes bygget opp og de er laget for å tilføre bedre egenskaper til de tradisjonelle polyuretan og MS massene. Hvordan levetiden er vet vi ikke, annet enn hva som er erfart gjennom testing i klimakammer(det blir aldri som irl). Så, har du kommet hit er du enten like "skrudd" som meg, eller du ventet på at jeg skulle si noe fornuftig. Vel, det ble det ikke annet enn å gi en liten oppsummering av mulighetene for de som skal produsere/levere/benytte natemasse, samt skape total forvirring At vedkommende som venter på sin Fairline går for lys masse har jeg i hvert fall stor forståelse for da han sikkert oppholder seg mye under solen og med det faktum at en lys masse ikke vil bli like varm å gå på som en sort. At den skulle "leve kortere" har med det visuelle å gjøre, rent mekanisk er jeg slett ikke sikker på at det er sannheten. En sort masse vil ha en høyere temperatursvingning i løpet av et døgn enn en lys en. Det borger ikke for lengere "levetid", noe som er i tråd med hva man erfarer i andre applikasjoner. Du verden at jeg gidder Redigert 1.Februar.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) herlig med nerder på ulike områder For å avslutte den delen. Vi skal ha sorte nater. Redigert 1.Februar.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Et tradisjonelt og trygt valg Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
olpi Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Gratulerer med ny båt. Valget er i hvertfall analysert og veloverveid både med hensyn på båtmerke og type utstyr. Håper at dere vil bli godt fonøyd med alt. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 herlig med nerder på ulike områder For å avslutte den delen. Vi skal ha sorte nater. Vet du hva slags lim og natemasse de bruker? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 1.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Takk Olpi. Jeg vet ikke hva slags natemasse som brukes. Den er svart Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Gratulerer med ny båt gamle D5L kollega. Regner ikke med at du vil ta i bruk dette navnet på din nye båt på dine gamle dager?: Redigert 1.Februar.2013 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Key Freak Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Fortsett å gidde, VannTro! Vi er mange som gidder å lese! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.