Jump to content

Endelig er vannscooter lovlig igjen


Honduras

Recommended Posts

Den jeg lurer på veier 379 kg. Litt tung å ha på hekken. Er det mulig å ha en sånn greie på slep i 7 knop tro?

 

Hei

Ang slap, så burde du undersøke det med importør, da jeg har hørt det ikke er bra over en viss hastighet, pga vann trykk inn i motor

Har hørt man må stenge eller lage til noe der?!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har ikke funnet noen "towing valve" på min SeaDoo, men har snakket med Carl Jacob hos Jettrade og han sier at man fint kan slepe SeaDoo scootere. Men han var litt usikker på hvor fort, men "snekke fart" var ikke noe problem.

 

 

 

 

@Bitteliten

 

SeaDoo RXP-X modellene er 2 setere og kan anbefales på det sterkeste. Kan nesten sammenliknes med en R sykkel.

 

HSR-Benelli er også produsert innenfor EU men er litt usikker på om de har 2 setere.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Den nye forskriften inneholder et kart over områder der kommunene ikke har lov til å åpne for vannskuterkjøring. Her er miljø- og sikkerhetshensynene vurdert på forhånd.

 

Greit at en har lettere for å leke med en scooter en båt. Men finnes da nok av båter som er rene leketøy. Disse bråker akkurat like mye som en scooter også.

 

Hvorfor skal en da legge opp nasjonale begrensninger på områder scooter ikke kan brukes, men hvor båter som er leketøy har tilgang som alle andre båter?

Dette er en sak som tydelig viser at noen virkelig har behov for å yte makt i form av sin politiske posisjon.

I tillegg til at disse maktmisbrukerne faktisk åpner for at lokale politikere også kan utøve maktmisbruk :clap:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Greit at en har lettere for å leke med en scooter en båt. Men finnes da nok av båter som er rene leketøy. Disse bråker akkurat like mye som en scooter også.

 

 

Helt enig, synes lydnivået på de nye sea-dooene er skremmende lavt. Var ute å kjørte med en kompis her om dagen. Jeg kjørte GH11 med 9.9, og kompisen min kjørte Arimar rib Johnson 10 GT. Når vi kom ut av 5-knops sonen kom det en sea-doo som la seg på siden av meg, og fikk da sammenlignet lydnivået mellom Sea-dooen jeg hadde til babord kontra kompisen på styrbord, og må innrømme at jeg ikke hørte sea-dooen, mens kompisens motor hørte jeg uten problemer. Konklusjonen er at hvis folk kan holde ut med alt fra små joller med 9.9 til 30 fotere med V8 og fri eksos, så burde vel ikke vannscootere være et irritasjonsmoment?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Morsomt nokk med scooter, men fartsgrensene gjelder for disse også. Senest i går dundret flere avgårde i 20-30knop rett forbi badestranda på groos/Grimstad. Mange barn og unge i området. Der er det også flere voksne som svømmer til og fra øyene og holmene i området.

 

Ikke alltid like lett å få øye på slikt når man er kul...

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Like greit at det brukes anmeldelse og bot for slike handlinger og ikke bare forenklet forelegg... Så får en se når/om saken bringes inn for domstolen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merkelig lov. Den første saken er vel ikke engang ferdig behandlet i EFTA?

Slik jeg har forstått det er den nye loven en de bare har skrevet ned, og fått gjennom på en merkelig måte. Og uten å skjele mot EØS avtalen.

Her er det nok akkurat som før å dure frem med CE merkede "EU" scootere. Riksadvokatens kontor har jo også i det siste bekreftet at det er fortsatt er retningslinjene for 3 år siden som gjelder i følge Jettrade.no.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Her er det flere ting som ikke er sluttført kan det se ut til. Snakket med en av de når de fylte. Og er vist en rettskraftig dom som sier at de er lovlige.

Det falt vel ikke i god jord hos noen politikere, så de laget en ny lov. Slik jeg har forstått det var dette en tur de på en måte håpet de ble stoppet på også. Slik at de kan få testet den nye loven i rettsystemet. Og forhåpentlig igjen få klarlagt at noen vannscootere faktisk er båter, og dermed fult lovlig å bruke fritt.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Her er det flere ting som ikke er sluttført kan det se ut til. Snakket med en av de når de fylte. Og er vist en rettskraftig dom som sier at de er lovlige.

 

Da viste sikkert han/de til denne dommen og kanskje du kan vise til hvilken dom dette er?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tilgang til å gjøre et godt søk i dommer, så det får andre ta seg av.

Men har stått om det i media.

Og første post her i tråden viser jo også til en sak nylig.

 

Siden det har vært fritt frem de siste årene det har vært forbud mot vannscootere å kjøre EU godkjente typer. Og disse har fått henlagt sakene sine, men andre har pent måttet betale. Så vil jeg tro at det har noe med saken å gjøre?

Så nå etter alle disse årene så fikk vel politikerne nok, og gav ut en fornyet forskrift? Hva vet jeg.

 

 

Men med det samme må jeg jo si at noen av de ødelegger godt for seg selv når de var på denne "promo" turen. Møtte 2 av de senere på dagen i Brevikstrømmen i ca 30knop utover. Kan ikke med sikkerhet si at de tilhørte denne gjengen. Men siden det kom en 7-8 til spredt utover et stykke bak de langs Frierfjorden, så kan en vel anta at de to første var en del av de.

Så når de vet at turen blir fulgt av media/folk, så burde de ha såpass vett at de følger reglene.

Men slik vil det jo alltid være. Noen få ødelegger for alle.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Vel om de ligger i 30knop i Brevikstrømmen som har 8 knops grense (tror den ble endret fra 5 til 8 knop i 2011, har kun høringsnotatet fra Grenland Havn her) så er det jo mildt sagt ikke rart de ikke vekker særlig sympati blant folket, dette bekrefter jo bare at forbudet mot slike ikke er uberettiget, og bekrefter at vannscooter er og blir et leketøy.. Det jo jo også 8 knops grense til Langøya's nordspiss Figgeskjær lykt, her er det dessverre mange som synder..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg er enig i at slik oppførsel bekrefter at forbudet mot slike ikke er uberettiget. Om noen bryter en lov, betyr ikke det at loven burde bli strengere...Om du ser den.

Om en i løpet av en dag ser på alle de som bryter grensene der så burde alle fritidsbåter være forbudt...

 

Men er helt enig at det var ganske tankeløst av de med tanke på å sanke sympati.

Men får jo bare håpe at de andre slo av på farta, og at bare de to første er av samme ulla som de som legger igjen lakrislisser utenfor et banetreff til en merkeklubb.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Poenget er et det ikke forbud å importere og selge vannscootere i Norge, så dermed tror jeg det er fånyttes å bringe dette inn for EFTA... De håndterer kun "handelsbarrièrer" og bekymrer seg lite med innenriks politikk.. Det er jo ikke bare vannscooter som har bruksbegrensninger i Norge, både snøscooter, atv, og andre offroad baserte kjøretøy(om de brukes i utmark) har det samme... "Loven om motorferdsel i utmark" regulerer dette, og lokaldemokratiet regulerer hvordan bruken eventuelt tillates.. Her bekymrer selvsagt ikke EFTA seg nevneverdig, helt som forventet, så det er vel ikke mye som tilsier at disse lovbryterne på vannscooter skal få medhold i EFTA.

 

Det er opp til lokaldemokratiet i de forskjellige kommuner å avgjøre hvor det er tillatt å bruke vannscooter (og andre kjøretøy underlagt bruks restriksjoner som nevnt over) Selv bor jeg i en kommune som er styrt av et bestemt liberalt politisk parti siden 2007, men fremdeles er det ikke lov å bruke vannscooter noen steder i kommunen.. Kommunen har også en brukbar kystlinje så om den politiske viljen hadde vært tilstede så hadde det vært lov til å bruke vannscooter i kommunen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...