Jump to content

Endelig er vannscooter lovlig igjen


Honduras

Recommended Posts

Status i vannscootersaken pr 17.12.12

http://jettrade.no/index.php/Nyheter/Status-pr-11.12.12.html

 

Her trenger støtte og håper at mange vil og kan bidra til vår spleiselagskonto i DNB - 1503.08.47900.
Vi har satt en minimum på 300,- og opp til hvor mye man måtte ønske å bidra med.

For ordensskyld så kan kontoutskrifter og fakturakopier fremlegges.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har støttet denne tiggingen ?. Ser at "David trenger midler for å sloss mot Goliat". Her burde det jo være en gylden mulighet for menigheten å gi kollekt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne ha bidratt med en skjerv til en god sak, men desemberlønna ble ikke den helt store... får se etter julaften da.

Men en vakker dag vil rettferdigheten skje fyllest, selv i vårt rødgrønne molboland :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Noen kommentarer til Jettrade fra en gretten gammel gubbe:

 

1. Språket du bruker tror jeg ikke gavner saken din. Å insinuere noe om motpartens kunnskapsnivå, og bruke uttrykk som "steinalder" etc, er retorikk som aner meg ikke vil gå hjem i de kretser du prøver å nå frem til.

 

2. Du har en direkte økonomisk interesse i denne saken. Hva med å organisere denne "støtten" som medlemskap i klubb, for så å utpeke en talsperson? Eller aller helst, la en advokat ta seg av kommunikasjonen på vegne av interesseorganisasjonen.

 

3. Få brukere av scootere til å oppføre seg som de har mer enn en amøbes evne til konsekvensanalyse. 3/4 ganger man ser bruk av disse, er bruken ett godt argument for å opprettholde forbudet.

Link to post
Share on other sites

Enig med Nononsens innspill på språket. Jeg også reagerte på ordvalg og tone i brevet. Det ødela en del for ellers gode argumenter. Det er synd.

Nå må enhver få lov til å uttrykke seg som man vil, men å anlegge en harselerende og nedlatende tone i brev til departementet mener nå jeg er skivebom. Man får svare for seg selv, men jeg møter i min jobb enkelte som mener at angrep og nedlatende arroganse er det beste forsvar. Jeg skal innrømme at enkelte på den måten trigger mine mest infame sider, og man kan få lyst til å by på en god dose av samme medisin. Men jeg forsøker å la være...... :saint:

Er argumentasjonen god nok, trenger man ikke toppe med å kalle motparten kunnskapsløs.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fordel med språket i e-mailene er at Jettrade ikke blir tatt seriøst..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingen fordel. Dette er jo en alvorlig sak. :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror nok departementet ser på dette som en fordel.. Alvorlig sak er det muligens for de som har økonomisk interesse for saken, men for den jevne nordmann så er nok dette en ikke sak..

 

Siden saken er alvorlig for de med økonomisk interesse for saken, så burde de hyret inn profesjonelle som kunne frontet saken mot departementet og politikerne.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Saken er alvorlig i forhold til rettssikkerheten og rettferdighetsfølelsen og den manglende konsekvens i lovgivningen ved diskriminering/utestenging av visse grupper av fremkomstmidler/mennesker basert på synsing, manglende logikk og total overkjøring av mindretallsinteresser, lignende det som har foregått i en årrekke vedr. snøscootersaken ved å trenere og overse bl.a. den tekniske utviklingen vedr. støy, utslipp osv.

 

God Jul ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Snøscootersaken er noe helt annet. På fjellet er jo all motorisert ferdsel i utgangspunktet forbudt, det være seg med snøscooter eller andre typer kjøretøyer som kan ta seg fram på snø eller barmark.

På sjøen er i utgangspunktet all ferdsel tillatt for alle typer farkoster, både motordrevne, seil, ro og padling.

Når det gjelder vannscooter forsøker man å forby et fremkostmiddel uten at dette er basert på miljøkrav, selv om man hevder det. De nye scooterne forurenser mindre en brorparten av alle andre motoriserte fartøy. Hvis man skal ha et legitimt forbud basert på miljøkrav må konsekvensen bli at man utestenger ALL motorisert ferdsel fra enkelte farvann, slik man har gjort det i utmark. Så lenge man ikke vil ta den debatten til sjøs, kan man slik jeg ser det ikke utestenge en type fartøy man helt subjektivt ikke liker.

Link to post
Share on other sites

Likheten mellom vannscooter og snøskutersaken er slående. Begge farkoster ingen synlige spor i naturen (snøen smelter som kjent av og til).

Ja på fjellet er all motorferdsel forbudt, UNNTATT alle de tusenvis av km med skuterløyper som er anlagt i visse områder av landet. Geografisk forskjellsbehandling? Antagelig.. og her gjelder også det samme som for vannscooterne vedr. den teknologiske utviklingen som har medført at nye snøskutere tilfredstiller strengere krav og at man om ønskelig kan kjøpe skutere som er i en helt annen klasse støy/utslippsmessig enn de mere tradisjonelle 2-takterne som etterhvert nok blir faset ut, i likhet med for påhengsmotorer og vannscooterne i sin tid.

 

Svenskene får dette mye bedre til enn oss, som så mye annet :smiley:

Men i Norge blir det bråk om alt mulig, her er nisselua og synse/janteloven de viktigste arbeidsverktøyene man har.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bruken kan nok heldigvis ikke stoppes til tross for all verdens nisseluer :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

hmm is på fjorden? da er jo snøskuter eller luftputebåt rette farkost :smiley::smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For de som eide vannscooter i gamle Sovjet var det nok fritt frem å bruke den akkurat der de lystet :lol:

Bananrepublikk er mer det som faller inn i mitt hode...

Men i denne sammenhengen kan det faktisk vise seg at det er fordel at republikken blir påvirket av et internasjonalt selskap :ghost:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden jeg så står mulig der tidligere men slik jeg har foprstått så er det helt nytt nå .

Kamerat jobber i bransjen og har fått hint nå om at vannscooter kommer opp til ny høring/vurdering nå for å få de lovlige i bruk så ting er på gli.

båtbransjen ser veldig posetivt på det nye som har kommet frem nå, kommer nok nore i media snart om det...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...