Jump to content

Endelig er vannscooter lovlig igjen


Honduras

Recommended Posts

Så opp til de lokale er det ikke.

Om en ser på kartet sentrale myndigheter har gitt ut er det forbudt stort sett langs hele kystlinja. Kun midt i de største fjordene, og godt utenfor kysten er det opp til de lokale om de vil godkjenne noe. I vert fall stort sett på hele kystlinjen fra Sverige til Kristiansand. Har ikke kikket på kartet videre nordover.

Jara Wynja

Link to post
  • 2 uker senere...

Poenget er et det ikke forbud å importere og selge vannscootere i Norge, så dermed tror jeg det er fånyttes å bringe dette inn for EFTA... De håndterer kun "handelsbarrièrer" og bekymrer seg lite med innenriks politikk.. Det er jo ikke bare vannscooter som har bruksbegrensninger i Norge, både snøscooter, atv, og andre offroad baserte kjøretøy(om de brukes i utmark) har det samme... "Loven om motorferdsel i utmark" regulerer dette, og lokaldemokratiet regulerer hvordan bruken eventuelt tillates.. Her bekymrer selvsagt ikke EFTA seg nevneverdig, helt som forventet, så det er vel ikke mye som tilsier at disse lovbryterne på vannscooter skal få medhold i EFTA.

 

Det er opp til lokaldemokratiet i de forskjellige kommuner å avgjøre hvor det er tillatt å bruke vannscooter (og andre kjøretøy underlagt bruks restriksjoner som nevnt over) Selv bor jeg i en kommune som er styrt av et bestemt liberalt politisk parti siden 2007, men fremdeles er det ikke lov å bruke vannscooter noen steder i kommunen.. Kommunen har også en brukbar kystlinje så om den politiske viljen hadde vært tilstede så hadde det vært lov til å bruke vannscooter i kommunen..

 

 

Jeg mente, dette er helt riktig skrevet av "Sydvesten" slik jeg har lest om "vannscootersaken" i år.

Hittil er det kun fire (4!) kommuner i Noreg som har tildelt områder man kan kjøyra vannscooter lovlege!

Link to post

Forbud mot vannscooter

 

Den 1. juli ble det totalforbud mot vannscooter-kjøring i Norge.

- Brukere av vannscooter i Sande vil bli anmeldt og bøtelagt relativt høyt, sier Trond-Aage Kvamme ved Sande lensmannskontor.

Han forteller videre at kjøring med vannscooter heretter kun er lovlig i spesielle sjøområder i Norge.

- Disse områdene må fastsettes av kommunen og kan kun brukes i konkurranseøyemed. Slike sjøområder har vi ikke i Sande, derfor er strengt forbudt vår kommune, avslutter Trond-Aage Kvamme og henviser til Småbåtloven § 40.

- Lovendringen er nylig mottatt i et rundskriv fra Riksadvokaten og er helt uavhengig av EØS-bestemmelser, legger Kvamme til.

 

Ny forskrift ble vedtatt av Kongen i statsråd fredag 22. juni og trådte som nevnt i kraft 1. juli. Link til den nye forskriften finner du her.

Redigert av chris_craft (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Sammenligningen med ferdsel i utmark blir ikke helt korrekt, fordi forbudet gjelder ALL ferdsel i utmark, helt uavhengig av om det skjer med Offroad bil, MC, Snøscooter, Beltebil eller motorisert rullestol. Ingen av de nevnte forhandlerne av utstyr kan dermed si seg forskjellsbehandlet.

 

Når det gjelder handelsrestriksjoner og EFTA, pålegger det nettopp vannscootere(VS)en restriksjon i bruk som ikke gjelder for andre, basert på et miljøaspekt som ikke er tilstede.

Man har forbud mot å trafikkere et farvann med en VS med moderne miljømessig godkjent motor ift utslippskrav, mens man fritt kan trafikkere det samme farvannet med en gammel totakt påhenger som spyr ut olje og eksos til flere ganger det VS'en produserer. Miljøargumentet kan derfor ikke forsvares, og forbudet fremstår som en rent forbud mot ting man ikke liker. Det er her saken med handelsrestriksjoner kommer. Et forbud om bruk på uriktig grunnlag legger hindringer i veien for en fri handel.

I dag er det bare de som i utgangspunktet driter i lover og regler som kjører VS. Mye av den ufornuftige kjøringen kan dermed tilskriver individer som av legning ikke bryr seg nevneverdig om regler, herunder sjøveisregler.

Med lovlig bruk av VS vil man også tiltrekke seg "lovlydige" i større grad, og gærningene vil forhåpentligvis bli i mindretall.

 

Man kan like eller ikke like VS, men om man misliker VS aldri så mye må man kunne se at det er en aktiv forskjellsbehandling på feil lovmessig grunnlag.

Man må gjerne forby ferdsel pga miljømessige årsaker i følsomme områder, men da må det gjelder all motorisert ferdsel og bruk, det være seg fremdriftsmotor eller generator for kaffekoking. Likhet for loven, er det ikke det det heter.

Link to post
  • 3 uker senere...

Ingen av de 14 vannskuterførerne som fikk bøter i Telemarkskanalen i sommer, har gjort opp for seg. Nå kommer den første saken opp for retten.

http://nrk.no/nyhete...emark/1.8309300

En får bare ønske dem lykke til i retten, og på sin ferd videre mot de internasjonale domstoler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
  • 2 uker senere...

HD er jo greit nok selv om det ikke er helt min smak.

Hvis de bare kunne finne opp en Silent Choice til dem slik at de slapp å vekke hele nabolaget når de kommer dundrende. Det finnes tross alt til V8-båter til tross for at de sjelden beveger seg utenfor soveromsvinduene til folk :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Hehe, godt å se at ting faktisk kan være fornuftige. Og ikke slik som at noe bare er lovlig å kjøpe, men forbudt å bruke...

 

Men de som er imot blir vel bare enda mer imot etter noe slikt...

Artig å se på Folkeopplysningen på TV i går om hvor rart hjernen tenker.

Når to grupper som har forskjellige synspunkter på en sak får les argumenter som taler for hver av de 2 sakene. Så blir begge gruppene "2 nivåer" sikrere i sin sak. Først blir de enda mer støttende til saken av å lese de støttende argumentene. Også blir de ENDA mer sikker på at sitt syn er rett når de leser de tullete motargumentene til motparten :lol:

 

http://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte61006610/sesong-1/episode-6 (18:44 og utover i programmet.)

Jara Wynja

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hva skjer i sakene?

Er litt vanskelig å få full oversikt syntes jeg. Er jo 3 saker som pågår. Sakene mot Joakim Verdich, Raymond Mørk-Olsen, samt Jettrade driver Carl Jacob Johansen.

I Verdich saken som kom først opp er Carl Jacob en støttespiller. Men ser ut til at den saken ikke gikk helt bra.

 

Men samtidig i det siste har flere og flere politikere, og andre som har innvirkning på saken, kommet ut å sier de må gå videre med sakene. Og se mer på den.

 

Men nå har plutselig Carl Jacob Johansen vedtatt boten pga økonomiske grunner.

Vil tro det er mye pga:

Det går også frem at tingretten har avslått en begjæring fra forvarer om å forelegge sakens rettslige sider for EFTA domstolen før retten skulle behandle saken.

Og kanskje Carl Jacob ser at saken hans kommer til å gå akkurat samme vei som i saken til Verdich.

 

Så hva skjer nå?

Nå som politikerne endelig begynte å ta tak blir plutselig all tyngden på brekkstangen fra entusiastene lagt ned? Hvorfor skal da politikerne og rettsystemet gidde å ta saken videre til EFTA for en endelig løsning når de ikke trenger?

 

Eller er det snakk om en kraftsamling bak Verdich anken som begynner å ta fatt. Og at Carl Jacob vedtar sin for å isteden samle seg og støtte Verdich?

 

Ble det aldri noe ut av spleiselaget som ble startet tidligere i år for å gi økonomisk støtte til saken?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

det er jo bare å håpe at vi om et års tid sitter med en ny og mere folkevennlig og handlekraftig regjering :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Da skal retten se på saken, og eventuelt samtykke om anken kan taes opp i Lagmannsretten. Når straffen ikke er strengere en bot må anke opp til vurdering. Samtykke skal gies når særlig grunner taler for det.

I denne saken er det såpass mange forskjellige instanser som fortsatt mener at det bør være ulovlig eller lovlig, at en anke håper jeg blir godkjent.

 

Håper bare de fleste svar, motsvar, og videre gang i saken mellom Miljøvernministeren og ESA har kommet langt frem før anken eventuelt kommer opp.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10071329

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
  • 3 uker senere...

Tilsvar til ESA fra Miljøverndepartementet: http://jettrade.no/i...vannscooter.pdf

 

 

Ett par utdrag:

 

”Faktagrunnlaget er relativt svakt og våre vurderinger vil derfor være usikre.”

 

”På grunn av usikkerhet og lite relevante måledata”

 

”Vi har etter beste skjønn”

 

”Vi understreker usikkerheten i denne konklusjonen”

 

”Vi vil igjen fremheve usikkerheten i våre vurderinger”

Redigert av Anders (see edit history)
Link to post

ER DET MULIG???

 

De baserer rapporten sin på data fra 2001.......som er basert på 2-taktere.....

Og på bakgrunn av det konkluderer med de støytallene de står for? Og uten å nevne noe om hvor stor forskjell det har blitt på støy de siste årene etter at 4-takterne kom, og har vært utviklet over tid.

Det blir som å kollisjonteste en 2001 VW Passat i dag. Også nekte salg av 2012 modellene pga av 2001 modellen ikke er sikker med bakgrunn i dagens krav...

 

De bruker ord på at rapporten er svak. Den er basert på gamle data, samt på rapporter og skriv fra Prof. og Dr. som har en forutinntatt holdning som bla american canoe association.

Lurer på om rapporten fra Klima og Forurensnings-direktoratet på anbefalinger om oljeboringer kun er basert på gamle rapporter, og innspill fra Bellona?

Når en leser den kommer det klart frem at de er mot fri bruk. Og en papirpusher som skal vedta noe kommer til å se blind på vinklingen i rapporten. Tragisk.

 

Når en skal lage rapporter bør en lese seg opp om argumentasjonen fra begge sider. Her er en fra PWIA.

De sier dagens scootere (2006 når heftet kom ut) er 75% mer stille en sene 90's scootere. Selve motorene er opp mot 90% mer stille. Og forurenser opptil 90% mindre. På de siste 7 årene har enda mer skjedd, og forskjellen er enda større...

 

Om en skal ta begge sider med en del klyper salt, og moderere seg. Så er fortsatt anbefalingen fra Klima og Forurensnings-direktoratet basert på løgn.

Jara Wynja

Link to post

Hehe, ser på PWIA sine sider de skriver at bare de siste 4 årene har de blitt så mye som 70% mer stille...

Om vi skal ta det med en veldig STOR klype salt, så er tallene fra 2006 brosjyren kanskje ikke så gale å ta som grunnlag...

 

Da snakker vi vel nesten om mer stillegående en påhengsmotorer....Og det er jo ikke mulig?

Eller vent litt... Motorene og fremdriftsystemet er jo mer kapslet inn her, så hvorfor ikke :wink:

(Så lenge en ikke ser for seg en vannscooter som hopper.)

Jara Wynja

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...