Jump to content

Multimeter for dummies?


Fenix

Recommended Posts

Jeg innrømmer det med en gang: Jeg er helt idiot når det gjelder strøm - la det være utgangspunktet for tråden.

 

Var innom hos Ohlsson i dag for å kjøpe noe nyttig. Greide det ikke uten å gjøre et impulskjøp også; et digitalt multimeter til kr. 98,-:

 

"Digitalt multimeter CALTEK CM 1100. 3 1/2-sifret stort display. Innebygd 1,5 og 9V batteritester. Diodetest med summertone. Måleområde; DC/AC opp til 500V, Likestrøm opp til 200 mA, Resistans opp til 2 Mohm. Leveres med 2 testledninger (faste), deksel og 1 stk 9V batteri, type 6F22. Størr. 132x70x26 mm."

 

Jeg tenkte kanskje at jeg kan bruke dette til å sjekke tilstanden på 12V-batteriene i båten, i tillegg til å måle om det er strøm til ulike dingser som oppfører seg ugreit. Men jeg blir litt i stuss av at det oppgis testfunksjon for batterier fra 1,5 til 9 V, men ikke for 12V. Og sant å si er jeg ikke trygg på den andre leamikken heller. Dette var kanskje et bortkastet kjøp?

 

Noen som har lyst til å dra en liten "multimeter for dummies" her på Baatplassen?

Link to post
Share on other sites

Men jeg blir litt i stuss av at det oppgis testfunksjon for batterier fra 1,5 til 9 V, men ikke for 12V. Og sant å si er jeg ikke trygg på den andre leamikken heller. Dette var kanskje et bortkastet kjøp?

FEIL I MITT FØRSTE SVAR : RETTET TEKST OG BILDE !!!!!!

 

 

Glem batteriteste funksjonen når du skal teste båt batteriene dine. Disse måler du enkelt ved å stille inn multimeteret ditt på likespenning. Da kan du måle spenningen på batteriene i båten ( 12 V ) uten problem.

 

Bilde

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del har i alle fall gjort den tabben å kjøpe for billig multimeter fra BilXtra, kostet vel ikke hundrelappen en gang. Gul av farge, tydelig "Made in Taiwan-look". Det første sluttet å fungere etter kort tid, kastet det i søpla i ren irritasjon, selv om jeg burde ha reklamert. Var så dum at jeg kjøpte enda ett, like billig, håpte på at det første bare var uflaks, men nei! :headbang:

 

Det neste er like elendig. Det har brakt meg til fortvilelse i det siste, fordi det måler for lav spenning på batteriet i båten. Trodde båtbatteriet var døden nær, men syremåling viste noe annet. Ved å sammenligne med et "profft" multimeter på båtverkstedet, fant jeg ut at billig-dingsen viste 0,4 volt for lav spenning. Nå går denne også i søpla.

 

Ser i Båtmagasinet av og til en annonse (fra KNBF?) med et multimeter tiil over 500 kroner. Må man så høyt opp i pris for å få noe man kan stole på?

Link to post
Share on other sites

Dette måler spenninger opp til 500V Batteritesteren er kun for å sjekken små batter, td. AA batteri.

Når du skal måle spenning skrur du "hjulet" til det feltet som er merket V---. Da måler du likespenning. Du set den må den måleeininga som passar(V/mv) For å måle 12V setter du den på 20(tror eg...)

Deretter setter du spissene på batteripolene eller på ledningene du skal måle, rød på +, svart på*

Link to post
Share on other sites

Hei Fenix

Dette er som med alt annet, du får det du betaler for.

 

Det spørs bare hva du skal bruke dette instrumentet til. Dersom du har tenkt å ha det liggende i båten for eventuelt feilsøking i ny og ned så er dette instrumentet mer en godt nok. Skal du bruke instrumentet daglig og ifm din jobb eller lignende så har jeg valgt noe annet.

 

Selv er jeg FLUKE fans, og bruker mitt instrumenter nesten daglig.

 

Det jeg kan si med en gang er at dette instrumentet måler kun 200mA. Du burde kanskje ha et som måler noen amper, kanskje helt opp til 2-10A.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Noen som har lyst til å dra en liten "multimeter for dummies" her på Baatplassen?

"Fluke 7-300 electrical testerer" er ett ypperlig instrument for "Dummies". Av/på knapp, digitalt display. Auto AC/DC/Ohm, 4-300V og 0-400ohm. Ingen strømmåling, men det har "dummies" normalt heller ikke behov for. Vet ikke prisen, men etter min mening ett helt greit instrument til sitt bruk.

Link to post
Share on other sites

Fluke rules. To års garanti på kalibreringen

Fluke er jo kongen her, men de er vel dyre?

 

Har jeg et CALTEC CM3900A. Vet ikke hva det kostet da det ikke lenger er i handelen, men det er av typen "midt på treet" fra Claes. Har hatt det ca 10 år nå og det virker forsatt like bra.

 

Kjøpte også et billig på Biltema fjor for å ha i båten (har rotet det vekk), men det har også fungert.

Link to post
Share on other sites

OK - takk for FLUKE-info - men dette er en dummies-tråd. :wink:

 

Hva med de andre greiene på denne dingsen? Det står en rød V med 200 og 500 som alternativer - hva kan det brukes til?

Ohm-måling - hvordan bruke i praksis? Og noe som heter mA....?

Hei Fenix

 

Har du hørt om ohms lov? Ja, det lærte du på skolen (men du har sikkert glemt det)

 

U (spenning, Volt) = R (resistans, motstand, ohm) * I (strøm, ampere)

 

Den sier i grunn det meste

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Med et slikt multimeter kan du være heldig som Lasse, eller det kan streike temmelig raskt. Og den vanligste feilen på slike billiginstrumenter, er dårlig kontakt i venderen, den du dreier på for å velge måleområde. Det er ikke akkurat gullbelagte korrosjonsfrie kontakter i en slik vender. Til husbruk hjemme varer slike instrumenter forholdsvis lenge, men i fuktig og salt atmosfære som det er i en båt, kan det fort bli problemer. Men har du det hjemme og tar det med til båten sammen med pilsen, og tar det med hjem igjen sammen med tomflaskene, øker du driftsikkerheten fremfor å ha det liggende og slenge i et fuktig stuerom.

 

Målenøyaktigheten er en annen sak. Nesten uansett hvor dyrt et slikt instrument er, er alltid det siste sifferet usikkert, vanligvia +/- 1 eller +/- 2. Så måler du f.eks 14,45volt, er det stor mulighet for at spenningen er 14,44 eller 14,46volt og for de billigste også 14,43/14,47volt. Og så var det nøyaktigheten i %. Tviler på en større nøyaktighet enn 2% (ikke dårlig det), men 2% av 14,45volt er 0,289volt. Dette gir jo fort en avlesning på 14,16/14,74volt, og med største feil på siste siffer, vil altså instrumentet kunne måle alt mellom 14,14 og 14,75volt! Skal du ha noe som viser mellom 14,49 og 14,46volt må du nok 10-doble innkjøpsprisen.

 

Men hvorfor ikke kontrollere det mot et instrument som viser riktig? Viser ditt instrument da f.eks. 0,5volt for mye på spenninger rundt 12volt, det du har i båten, er det jo bare å huske på å trekke fra 0,5volt på det du måler.

 

Da du som du selv sier er ukjent med strøm, må du også huske på at i båten er det DC spenning du skal måle, mens det hjemme i kontaktene i huset er AC området som skal brukes.

 

Området for strømmåling, max 200mA er ubrukelig til strømmåling i båt. Omtrent alle forbrukere, TV, lanterner, vindusviskere osv. bruker mye mer enn 200mA. Så glem strømmåling.

 

Men motstand, resistans kan du måle. Har du en lanterne som ikke lyser, kan du ta den ut og måle den. Da stiller du instrumentet på ohm, og setter målepinnene over tilkoblingene på pæren. Får du utslag på instrumentet, er pæren OK. Og lurer du på om det er brudd i en ledning, setter du en målepinne i hver ende. Utslag, helst 0 ohm, ledningen OK. Og husk, skal du bruke dette måleområdet, må det du måler på være helt spenningsfritt. Ellers går fort instrumentet opp i røyk.

 

Aner ikke om dette var til noen hjelp, men det var da et forsøk. Kom gjerne med konkrete spørsmål.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det klinger noen bjeller her Lasse, selv om det er noen år siden... :lol:

Men jeg tenkte mer på disse verdiene som er oppgitt for ohm-måling på meteret - 2000K, 200K, 20K  og 2000 nederst. Hvilke verdier er til bruk for båtstrømmen...?

Tenk heller på spenningen i båten. Du bruker det området som er plassert øverst til venstre på instrumentet. dette er for likespenning. Du kan ikke måle strøm av betydning med dette instrumentet.

 

2000K, 200K, 20K og 2000 som du nevner måler du ikke strøm eller spenning med. Dette er instillinger for måling av motstand. Kan feks brukes til å måle motstanden til glødepluggene på en disel båtmotor :wink:

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

hei Fenix !

Har instrumentet felt for gjennomgangsmåling ?

( som regel bilde av liten høyttaler, el.l )

 

Denne funksjonen er kjekk, har du den kan jeg gi etpar tips..'

 

Suzuki  - tilbake fra havna, fendere og trosser er forsterket ...

Jada - etter beskrivelsen så har den dette. Denne benytter du til å sjekke om ledningen har gjennomgang. Du kan sjekke hvilken ledning som går hvor, ved å benytte en ekstra skjøteledning med bananklemme på, og enkelt få pipelyd når du "treffer" rett ledning. Ettersom mange skipselektrikere klarer kunststykket å benytte like farger på alle kabler, og selfølgelig uten å merke noe som helst, kan du lett skaffe oversikt ved hjelp av denne funksjonen. Du kan også enkelt sjekke om en pære er hel eller istykker.

 

Er vel nesten den funksjonen jeg bruker mest tror jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder ohm-måling er det oppgitt ulike verdier på meteret - 2000K, 200K, 20K  og 2000 nederst. Hvilke verdier er til bruk for båtstrømmen...?

Som andre har sagt, å måle motstand har lite med "båtstrøm" å gjøre. Skal du som jeg nevnte sjekke en lyspære, vil du måle fra noen få ohm opp mot 10-20ohm når den er i orden. Så da er det jo greit å bruke måleområdet som går fra 0 - 2000 ohm. Det samme for å sjekke en lendningsforbindelse, eller f.eks. en viskermotor, eller en glødeplugg. Men igjen, vær sikker på at batteriet er koblet helt fra før du setter igang med å måle motstand. For måling av ledninger, hvor motstanden skal være null når det ikke er brudd, kan du bruke måleområdet jeg har merket av på bildet. Instrumentet vil da pipe når ledningen er OK. Glem da hva som kommer frem på displayet.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jada - etter beskrivelsen så har den dette. Denne benytter du til å sjekke om ledningen har gjennomgang. Du kan sjekke hvilken ledning som går hvor, ved å benytte en ekstra skjøteledning med bananklemme på, og enkelt få pipelyd når du "treffer" rett ledning. Ettersom mange skipselektrikere klarer kunststykket å benytte like farger på alle kabler, og selfølgelig uten å merke noe som helst, kan du lett skaffe oversikt ved hjelp av denne funksjonen. Du kan også enkelt sjekke om en pære er hel eller istykker.

 

Er vel nesten den funksjonen jeg bruker mest tror jeg.

 

Suzuki

Akkurat - det er det som beskrives som "kontakttest"? (Har etter Lars H's glimrende innlegg begynt å forstå hva som står i den nokså sparsomme bruksanvisningen....) :cool:

Link to post
Share on other sites

Prøver meg på en enkel forklaring av bruken av spenningsmåling og strøm måling her :

 

Spenning = U ( Volt )

 

Måle spenning i stikkontakter m.m. som er på 230 Volt :

 

Still inn instrumentet på vekselstrøm ( AC ) kan også vises med "bilde av en bølge"

Pass på at skalaen er stillt inn høyere enn den spenningen du skal måle.

Feks : Skal du måle 230 V i en stikkontakt må skalaen være innstillt på 230 eller mer !

 

 

Måle spenninger på 12 Volts anlegg ( bil / båt m.m )

 

Still inn instrumentet på likespenning. (DC ) kan også vises med bilde : en lang sterk med 3 korte under.

Pass på at skalaen er stillt inn høyere enn den spenningen du skal måle.

Feks : Skal du måle 12 V på et batteri, må skalaen være innstillt på 12 V eller mer ! Normalt er ofte 25 V som er det nærmeste valget over 12 V. Normalt er rød ledning på multimeteret + , og sort ledning - . Dette vil gi deg en indikasjon under evt feilsøking på et DC anlegg om det er + eller - du har på de respektive ledningene du måler på.

 

Måle strøm ( A = ampere ):

 

For å måle strøm med et multimeter må man måle igjennom kretsen. Det vil si at man må bryte / åpne kretsen for å kunne måle. Sakl du feks måle hvor mye strøm en lyspære i båten trekker, må du koble fra en av ledningene til pæra først. Deretter kobler du inn instrumentet i mellom ledningen du koblet ifra, og pæra ledningen før gikk til.

Her er det veldig viktig å sjekke om instrumentet er laget for de måleverdiene man vil måle.

 

Håper dette var forståelig.

 

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Er litt opptatt av sikkerhet... :rolleyes: Slike billig-instrumenter bruker jeg ikke på 230 volt ++, i hvertfall ikke hvis sikringen på kursen er over 10 ampére. Hvis instrumentet atpåtil er lagret i fuktig miljø, vil jeg betenke meg.

Men til bruk for spenningsmåling på 12 volt DC (båt og bil), KAN det være brukbart. Rådet fra Lars om å kontrollere måle-nøyaktigheten mot et dyrere instrument er god! Glem strøm-måling! Testefunksjonen (gjennomgangstest) er ok(men som andre sier: spenningen AV!)

 

Støtter andre kommentarer her: FLUKE is the KING!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Ohm er for å måle elektrisk motstand, men er greit å bruke for avdekking av feks.kabelbrudd. 0 ohm = brudd

mA brukes for å måle små strømmer. vanligvis i elektronikk/måleutstyr

 

Bare så det er nevnt, så kan du måle "normal spenning" på et batteri som er helt ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder å kontrollere et billig instrument opp mot et bra instrument er dette ikke bestandig så lurt. Du kan få det til å stemme med f.eks 0.3 V differanse hjemme, men i båten kan denne differansen ha økt med flere 0.x Volt. Dette har med at et dyrt instument virker godt i alle miljøer, mens et billig vil ha mindre eller større avvik etter hvilket miljø det befinner seg i. Fuktighet og temperatur gjør de billige instrumentene heller dårlig egnet i et maritimt miljø. Men et billig instrument er bedere enn intet instrument - enkelte ganger.

Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert et brukbart instrument du har kjøpt deg. Selv om du får et Fluke instrument (sann RMS) til drøye 1000-lappen nå om dagen.

De er bedre innkapslet og tåler mer bank og fukt. Ellers er det vel 20Mohm indre motstand på alt sammen for at spenningen skal bli mest mulig riktig. Eneste du trenger å være forsiktig med er strøm-måling (A/mA) med instrumentet i serie med lasten du skal måle. Det er som regel max 10A på de fleste instrumenter. Men de brukes nå mest til kortslutnings-målig med "piper'n" og spenningsmåling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...