Jump to content

Multimeter for dummies?


Fenix

Recommended Posts

Ett multimeter til 100 kroner er 100 kroner for dyrt spør du meg, kjøp heller ett skikkelig (Fluke er nevnt), gjerne den minste modellen uten "alle" funksjonene. Da har du ett som tåler å falle i bakken, ett du kan stole på at viser riktig og som tåler miljøet det blir utsatt for.

Det blir som å kjøpe det billigeste skrutrekker settet på biltema, de kommer bare ikke til å vare - det vet en når en kjøper det...

:smash:

Link to post
Share on other sites

Ett multimeter til 100 kroner er 100 kroner for dyrt spør du meg, kjøp heller ett skikkelig (Fluke er nevnt), gjerne den minste modellen uten "alle" funksjonene. Da har du ett som tåler å falle i bakken, ett du kan stole på at viser riktig og som tåler miljøet det blir utsatt for.

Det blir som å kjøpe det billigeste skrutrekker settet på biltema, de kommer bare ikke til å vare - det vet en når en kjøper det...

:smash:

De aller fleste klarer seg med et billig instrument. I båten har jeg dette:

Bilde

Koster den nette sum av kr 89,- på biltema. Fungerer bra til mitt behov (feilsøking)

Link to post
Share on other sites

De aller fleste klarer seg med et billig instrument.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig! Jeg bruker også et slikt billig multimeter, og det fungerer helt utmerket! Det forrige måtte byttes ut etter 7-8 år, da batteriet begynte å lekke... Har også brukt disse på 230V ved behov, uten problemer av noe slag.

 

Det er klart at Fluke er et bedre instrument, men for at det skal være helt nøyaktig så krever også disse hyppig kalibrering. Men så stor nøyaktighet har vel de færreste av oss behov for. I båten brukes det vel stort sett til å måle motstand og spenningsfall, og det klarer det billige instrumentet like godt etter mitt syn! Og når det er så billig så kan man kjøpe ett ekstra som kan ligge i båten hele tiden, alltid for hånden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De aller fleste klarer seg med et billig instrument.

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes. Jeg har maken, og det har gjort sin misjon i 6 år nå. Skal bare bytte batteri, så har jeg det sikkert i like mange år til.

 

Ved to anledninger har jeg benyttet gratis-sjanser til å få instrumentet testmålt mot profesjonelt kalibrerte instrumenter. Avviket minnet mye om hva dieselforbruket bør være i en seilbåt.

 

Altså ubetydelig.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har bare lyst til å komme med et kjapt tips hva multimetre angår. Det kan være veldig praktisk med et kombi-instrument med tang-ampere meter. Tangen er en induktiv "klo" som du bare hekter på ledningen for strøm-måling. Kan være fint på målepunkter hvor det går store strømmer, og du ikke kan koble et vanlig multimeter i serie med lasten. Disse tåler som regel bare 10A før de stryker flagg.

Bra instrument for måling på dynamo ,ladestrøm på batteribank, landstrøm osv.

 

Siden Fluke stadig har vært nevnt, så kan dere får et eksempel på et...

(Modellen heter for øvrig T5-1000 og koster vel en drøy 1000-lapp).

Finnes rimeligere fra Elfa eller Instrutek, 6-700 kr.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Når jeg sier at jeg ville spandert mer enn en 100 lapp så er det litt for sikkerhetens skyld også, måler en motstand i 220vac uttaket så er det mange forskjellige måter instrumentene reagerer på dette, nøyaktigheten er ofte i prosenter og lite viktig for en båteier så den er grei nok.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tror ikke dere skal henge dere så mye opp i sikkerheten på et multimeter ved spennings-målinger, selv om det er et billig biltema-meter.

 

Ved spennings-målinger (f.eks i stikk-kontakt hjemme), vil riktig innstilling på

multi-meteret bety omtrent uendelig motstand i måle-apparatet. Dvs; så godt som

0 A går i apparatet.

 

Skal man derimot måle strøm til f.eks en starter, er det andre ting men også skal

huske på. Da vil nemmelig den strømmen som starteren trekker, gå gjennom probe-

ledningene til måle-apparatet. Har man ikke kraftige (nok) måle-ledninger da.....

fssshhhh......

 

Om man skulle ønske seg mer kvalitet, men ikke vil invistere i en Fluke, kan jeg på

det sterkeste anbefale IsoTech. Dette er instrumenter med Fluke-kvalitet, til en mye

hyggeligere pris :-)

 

Sjekk www.rsonline.no og søk på IsoTech.

Link to post
Share on other sites

Kan jo ikke forvente at et måle-apparat skal tenke for deg også :wink:

 

Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker

sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei!

 

Ved målinger i mA, kan man ikke ha stor motstand i apparatet. Har man

det får man ikke målinger. Så enkelt er det bare. Derfor er det ikke alltid

instrumentet som er problemet, men brukeren

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Skal man derimot måle strøm til f.eks en starter, er det andre ting men også skal

huske på. Da vil nemmelig den strømmen som starteren trekker, gå gjennom probe-

ledningene til måle-apparatet. Har man ikke kraftige (nok) måle-ledninger da.....

fssshhhh......

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke det finnes så mange multimetere med kraftige nok måleledninger til å måle hva starteren trekker :crazy: Da må man over på tang amperemeter :wink:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Kan jo ikke forvente at et måle-apparat skal tenke for deg også :wink:

 

Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker

sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei!

 

Ved målinger i mA, kan man ikke ha stor motstand i apparatet. Har man

det får man ikke målinger. Så enkelt er det bare. Derfor er det ikke alltid

instrumentet som er problemet, men brukeren

 

:sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke brukerfeil at enkelte måleinstrumenter eksploderer i hendene...

Link to post
Share on other sites

Mange her er opphengt i sikkerheten...

Bare sørg for at apparatet er riktig merket (CE godkjenning!!!) og bruk det ihht merking så er ikke dette noe problem, enten apparatet koster 50kr eller 5000kr... :wink:

 

Har selv Fluke 112 (cat III) (litt overkill til husbruk, men er duppeditt gal!!! :blush:)

Link to post
Share on other sites

Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker

sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei!

Hvis apparatet har sikring. Hvis ikke kan du fort få ett problem.

 

Har selv Fluke 112 (cat III) (litt overkill til husbruk, men er duppeditt gal!!! )

Ikke noe i veien med å tenke på sikkerheten. :yesnod:

Kvalitet koster uansett hva det måtte være.

 

Er så heldig at jeg bruker instrumenter på jobben og har derfor multimeter og tangampermeter med på tur. Multimeter av type Fluke og ampermeter av type Hoiko (inntil 1000A DC) :yesnod:

 

Ville uansett betenkt meg på billigvariantene.

Link to post
Share on other sites

Hei Fenix

 

Anbefaler at du skaffer deg boken Strøm Ombord. Den forteller deg det meste du

trenger å vite. Koster ikke mange pilsene.

Forenklet kan du kanskje tenke deg en tønne med vann og en eller flere slanger med kraner

koblet til tønna. Høyden på vannet er spenningen og hvor mye som renner igjennom slangene

er strømmen. Kranene er forbrukerene, hvor mye de er åpnet er motstanden.

De vanlige forbrukerene i båten (lamper, Pumper etc) har bare noen få OHM.

Ellers kan det være greitt å vite at det går ca 1 Ampere(A) pr 12 watt(W)

200ma(milliampere) er med andre ord 0,200A x 12V = 2,4W. Ikke mange forbrukere i båten

som trekker så lite strøm. Du klarer deg lenge med å måle spenning(DC) og motstand. Men

vil du gjerne vite hvor mye kjøleskapet egentlig trekker når det går, må du anskaffe deg et

instrument som tåler minst 10-15A. (10A x 12V = 120watt)

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Forenklet kan du kanskje tenke deg en tønne med vann og en eller flere slanger med kraner

koblet til tønna. Høyden på vannet er spenningen og hvor mye som renner igjennom slangene

er strømmen. Kranene er forbrukerene, hvor mye de er åpnet er motstanden.

De vanlige forbrukerene i båten (lamper, Pumper etc) har bare noen få OHM.

Ellers kan det være greitt å vite at det går ca 1 Ampere(A) pr 12 watt(W)

200ma(milliampere) er med andre ord 0,200A x 12V = 2,4W. Ikke mange forbrukere i båten

som trekker så lite strøm. Du klarer deg lenge med å måle spenning(DC) og motstand. Men

vil du gjerne vite hvor mye kjøleskapet egentlig trekker når det går, må du anskaffe deg et

instrument som tåler minst 10-15A. (10A x 12V = 120watt)

Inlegget er sikkert godt, men du har etpar stygge feilskjær. Bla.a å å trekke inn begrepet Ohm i pumper osv., skal du være forsiktig med. Motorviklinger er rare greier, og de fleste multimetere har ingen mulighet til å måle disse på noe fornuftig vis. På rene motstandselementer, som glødelamper, varmeelementer osv er dette grei fremstilling.

 

Dessuten bruker vel ikke et kjøleskap 10-12A. Typisk i drift er 3-5A eller mindre, og startstrømmen kan du se bort ifra, da denne varer svært kort stund...( ja, kabler må dimensjoneres for at spenningen skal holde seg, men det er en annen sak igjen.. )

 

Her er kjøleskapet mitt i testmodusBilde

 

Etter min mening, er strømmåling det viktigste av alle muligheter man må beherske, i tillegg til gjennomgansmåling ( piping ). Å måle motstand, og deretter beregne strømtrekket, er sjelden ( aldri ) så nøyaktig som å bryte kretsen, og sette inn multimeteret. Da kan man også studere utviklingen over tid. Blir kablene varme, øker strømtrekket osv osv.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei Fenix

 

De vanlige forbrukerene i båten (lamper, Pumper etc) har bare noen få OHM.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Bare for å korrigere en litt uheldig formulering.

 

U=R*I eller Spenning = motstand*strøm

 

sier meg at en lampe (som trekker lite strøm) har STOR motstand (Mange OHM) Spenningen er jo konstant, så hvis motstanden går opp, går strømmen ned.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

... Blir kablene varme, øker strømtrekket osv osv. Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, kunne ikke dy meg :blush: Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker...

 

Mange her er opphengt i sikkerheten...

Bare sørg for at apparatet er riktig merket (CE godkjenning!!!) og bruk det ihht merking så er ikke dette noe problem, enten apparatet koster 50kr eller 5000kr...  :wink:

Har selv Fluke 112 (cat III) (litt overkill til husbruk, men er duppeditt gal!!! :blush:)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vi som jobber med målinger til daglig, er opptatt av sikkerhet. Vi VET hva som KAN skje (!!) men som heldigvis NESTEN aldri skjer! Å spare på noen 100-lapper for oss, er ikke tema!

Og CatIII er neppe overkill: Du kan måle på hovedsikringen i huset ditt med DET instrumentet, og DET ER CatIII-område.

Og ang. såkalt CE-merking:

Mange billig-instrumenter er ikke merket eller har er påhengt merke, uten at de er bygd i h.h.t. regelverket og godkjenning.

Andre (kanskje rimelige) instrumenter er bydg i h.h.t. regelverket og har flere godkjenninger (CE, UL osv.)

Fluke har alt dette, pluss at det er aktivt TESTET for å holde kravene. Derfor er det kanskje litt dyrere? Samt at NØYAKTIGHETEN er sporbar. (Oftest ikke noe stort poeng, men viktig hvis du vil måle 14,41 volt!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sorry, kunne ikke dy meg :blush:  Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker...

<{POST_SNAPBACK}>

Ehh - ja. Og hvor kommer varmen som kablene fra da ? Altså TOTALT øker strømtrekket, selv om lastens ( lampa, pumpa ) sin effekt, og dermed strømtrekket minker.

 

For ledningen er jo da omdefinert fra en ren ledekabel, til en motstandskabel ( varmeelement på godt norsk ) kombinert med en ledkabel ..

 

Husk som min salige fysikklærer hardnakket banket inn i hodet på oss, energi oppstår eller forsvinner ikke, den bare skifter form..

 

Enig ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ehh - ja. Og hvor kommer varmen som kablene fra da ? Altså TOTALT øker strømtrekket, selv om lastens ( lampa, pumpa ) sin effekt, og dermed strømtrekket minker.

 

For ledningen er jo da omdefinert fra en ren ledekabel, til en motstandskabel ( varmeelement på godt norsk ) kombinert med en ledkabel ..

 

Husk som min salige fysikklærer hardnakket banket inn i hodet på oss, energi oppstår eller forsvinner ikke, den bare skifter form..

 

Enig ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ja nesten... :blush: Den varme kabelen er en motstand (som alle kabler i teorien er), DET er vi enige om; Men det totale strømtrekket MINKER, fordi den totale motstanden øker (kabelen i serie med forbruket), og etter som spenningen inn mot kabelen er konstant.

 

Salige fysikklærere skal man ikke kimse av! :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sorry, kunne ikke dy meg :blush:  Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker...

Hmm - dette er positivt feil, når det gjelder motorlaster. Fordi motoren induserer spenning ved rotering, som igjen fører til strømtrekk, så vil en reduksjon av spenning, føre til økt strømtrekk, fordi motoren kompanserer for lav spenning, ved å bruke mer strøm. Derfor vil motorer som går med underspenning bli svært varme, ja tom. brenne opp, om spenningen blir lav nok, over tid.

 

Altså; motstandslaster = relativt enkelt

Induktive laster = noe mer komplisert ..

 

Enig ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

...Induktive laster = noe mer komplisert ..

Enig ?

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vi kan si det slik. (Uten å gjøre vitenskap av motorens "egenskaper" (DC eller AC?) ved endret spenning.)

 

PS.

Hvis vi snakker om AC-motor: Frekvensen bestemmer rotasjonshastighet og spenning bestemmer moment; Hvis spenningen minsker, går momentet ned, og dermed "kraften" (= strømmen). Men som sagt, ingen vitenskap her; Vi er allerede langt utenfor hva denne strengen opprinnelig handler om :yesnod:

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja, vi som jobber med målinger til daglig, er opptatt av sikkerhet. Vi VET hva som KAN skje (!!) men som heldigvis NESTEN aldri skjer! Å spare på noen 100-lapper for oss, er ikke tema!

Og CatIII er neppe overkill: Du kan måle på hovedsikringen i huset ditt med DET instrumentet, og DET ER CatIII-område.

Hvis du jobber med målinger daglig bør du også vite at de fleste av oss ikke har noen ting inni ett sikringskap å gjøre (bortsett fra å skifte/resette sikringer), til disse jobbene snakker vi forhåpentligvis ikke om "dummies" lenger... :wink:

Til dummies bruk (koble litt i bilen/båten ol) holder ett biltema/claes apparat i lange baner... (så fremt det brukes ihht spesifikasjonene...)

Alle som jobber med teknisk på sjøen har sett hva store kortsluttningsstrømmer kan gjøre med en person og utstyret hans (enten på kurs eller i praksis) og jeg kan vel bare si det slik... Er du usikker så snakk med en trikker... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvis du jobber med målinger daglig bør du også vite at de fleste av oss ikke har noen ting inni ett sikringskap å gjøre

<{POST_SNAPBACK}>

Selvsagt enig i dette, en har ikke engang lov å skifte taklampe selv :lol:

 

Men men, fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at det å jobbe med 12V/24V batterier kan være minst like farlig som med 220V. Det dreier seg om store strømengder om en mister en skiftenøkkel ned på batteripolene. Selv jobber jeg noe med 24 volt batteribanker, mye mer respekt for de enn en 220vac kabel. :yesnod:

 

En annen sak: Greit at man kjøper ett billig instrument som en kun bruker i båten og bilen. Men før eller siden blir dette brukt ved 220vac, det er nesten garantert helt sikkert :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker om AC-motor: Frekvensen bestemmer rotasjonshastighet og spenning bestemmer moment; Hvis spenningen minsker, går momentet ned,

Strengt tatt er det vel sakkingen som øker, og som et resultat går momentet ned...

Dessuten er det vel EGENTLIG poltallet som bestemmer hastigheten, ved å variere på frekvensen, kan man ytterligere justere turtallet. Dessuten er momentet vel fast i forhold til spenningen, så lenge frekvensen holdes fast. En motor for 230VD50/400VY50 har jo samme moment i begge viklingskoblinger, som da minsker om man kjører den på f.eks 440VY60 ( lavere )

 

Vi er allerede langt utenfor hva denne strengen opprinnelig handler om :yesnod:

Absolutt. Men morro lell :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...