Jump to content

Multimeter for dummies?


Fenix

Recommended Posts

finnes det instumenter i " fornuftige " prisklasser, som blir stående PÅ sålenge det finnes spenning i målekretsen ?

 

Skal bruke et multimeter til overvåking av ladestrøm ( ved lading i garasjen bla.a ) og trenger da et som ikke skrur seg av hele tiden.

Alternativt; hvor får jeg et greit sånt lite ampermeter for infelling ( gjerne med gjennomgående krets, og uten shunt ) som er nøyaktig innenfor rimelighetens grenser ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en liten bok skrevet av Winge som heter "Strøm ombord". Jeg har lært mye av å lese den. Ikke start fra begynnelsen og les, men finn fram det temaet du er usikker på og les det. Ellers blir all informasjonen lett overveldende. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

"strøm om bord" er fin, men Nigel Calders Boatowner's eletrical and mechanical manual går mer i dybden, og forklarer mekanismene bak, slik at men selv kan gjøre seg opp sine egne meninger, og ikke nødvendigvis må stole på andres tolkinger og bearbeidede fakta... Denne boka har jeg blitt glad i.

 

PS til Suzuki: Etter du anbefalte Locktite gjengetetting i en annen tråd, brukte jeg dette på alt jeg satt sammen av ventiler og skroggjennomføringer. Satte båten på vannet i går. Det er 100% tett alle steder! Locktite var jo en drøm å jobbe med sammenlignet med gjengetape elelr enda verre, stry...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange som visste mye om måleinstrumenter. Hva anbefaler dere for peak-måling (Peak Reading Voltage Measurement)? Finnes det noe til overkommelig pris for en amatør som skal sjekke tenningen på sin påhensmotor? Jeg har hørt at det skal finnes en forsats man setter på et vanlig digitalt multimeter, men har ikke sett det i handelen.

Link to post
Share on other sites

det er snakk om mye høyere strømmer i 12V dc enn 230V ac..

 

høyere spenning = lavere strøm = mindre dimensjon på kabler..

 

Litt off topic- innskutt bi-inlegg:

 

Noen som har sett startkabler bevege seg som orjemakker når man vrir på tenninga?)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Her var det mange som visste mye om måleinstrumenter. Hva anbefaler dere for peak-måling (Peak Reading Voltage Measurement)? Finnes det noe til overkommelig pris for en amatør som skal sjekke tenningen på sin påhensmotor? Jeg har hørt at det skal finnes en forsats man setter på et vanlig digitalt multimeter, men har ikke sett det i handelen.

Høyspennings-probe. Ikke så vanlig, men finnes. Har en sjøl i en målekoffert for "odde" målinger. 5000:1 er dempe-forholdet på den proben jeg har.

 

Litt off topic- innskutt bi-inlegg:

Noen som har sett startkabler bevege seg som orjemakker når man vrir på tenninga?)

- MartinL

Ja, DET er ikke noen overaskelse. Under kortsluttningstester på tavler (generatorer), er det ikke uvanlig at kablene sprenger strips og klips. :eek: :eek: :eek: Men DAahh er det STOORE strømmer utte å går... :smash:

Om du ser at kablene vrir seg litt, er det store strømmer som går; Ikke så uvanlig under start.

 

Redigert: (Litt på siden kanskje)

Hørte fra et renomert firma i NordNorge at de ikke kunne la kablene være festet inne i testeskapet under kortslutningstest. De sleit seg fra festene inne i skapet :eek:

Så la de dem ut over betonggulvet (4-5 meters lengder av "Stor-kvadrat" (240q)); Under testen (big bang) lettet de 30-40 cm over betongen :eek:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Jeg innrømmer det med en gang: Jeg er helt idiot når det gjelder strøm - la det være utgangspunktet for tråden.

 

Noen som har lyst til å dra en liten "multimeter for dummies" her på Baatplassen?

Glimrende tråd, og jeg hiver meg på med følgende:

 

Jeg har en Eber som kun starter om motoren er i gang, i fjor pleide jeg å få liv i den om batterivelger sto på både start og forbruksbatteri. Men i år er ikke dette godt nok. Når den først har startet så går den greit selv om motoren blir slått av.

 

At det er for lav spenning som er årsaken er åpenbart, men hvor bør jeg begynne å lete etter årsaken til lav spenning ? Har ikke multimeter men dette skal anskaffes med det første, men hvor skal jeg begynne :confused:

 

Tapet (forskjellen) mellom batteri og varmer ? hva er akseptabelt tap her ?

 

Batteri(ene), kan det være disse som begynner å gå mot slutten av sin levetid. hva er minste aksepterte hvilespenning på dette ? Har målt syrevekt og om mitt gamle biltema instrument er pålitelig så er syrevekt mellom 1,24-1,26. Husker såpass at 1,28 var topp.

 

Ladingen ? kan denne være feil ? Har ingen annen indikasjon en en grønn ladelampe og et voltmeter på instrumentpanelet som i alle fall varierer ladespenning under oppstart/tomgang/marsjfart . Har ikke noe laderele/diode. Hva skal jeg måle her, ? og hvor :confused:

 

Har 2 stk 115 AH batterier (start og forbruk) og benytter båten stort sett til dagsturer. Kjøleboks (brukes lite og mest under gange) og varmeren samt noen lamper,VHF,ekkolodd og vindusviskere er beholdningen av forbrukere ombord. Således regner jeg med at min batterikapasitet også burde være tilstrekkelig til mitt bruk så fremt batteriene er friske.

Har ikke hatt ekstern lader på batteri siden vinteropplaget. :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Har ett multimeter - BSI ( BST? ) BS1801 ( kjøpt på Clas Ohlson for noen år siden ).

Det ser ut som om jeg trenger nytt batteri til dette multimeteret, iallefall sluknet det straks etter at jeg skrudde det på. Batteriet er merket:

HUGE - super - heavy duty

9V - 6F22

Japan tech metal jacket battery

 

Finner ikke denne betegnelsen ( 6F22 ) verken i katalogen til Clas Ohlson eller Biltema.

Er dette ett spesialbatteri for instrumenter ( i såfall, hvor kan jeg kjøpe? ), eller kan jeg bruke f.eks ett VARTA 9V - 6LR61 fra Clas Ohlson

Link to post
Share on other sites

Om meteret er feil innstillt når det puttes i stikkontakten er det ikke en ulempe at meteret er like helt etterpå, fungerer det er ikke det dumt heller :rolleyes:

I min tid på e-labben på UIO, var det en hovedfagsstudent :rolleyes: , som skulle måle frekvensen på 230 volt uttaket!! Han hadde et AVO meter (dyrt viserinstrument, med sikring + bryter for hardt utslag på viseren. Jada, viseren aksellererte så fort at den ble bøyd. :cryin:

MEN, vi fikset viseren og instrumentet virket fortsatt. det er kvalitet.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

kan jeg bruke f.eks ett VARTA 9V - 6LR61 fra Clas Ohlson

Ja. 6LR61 er alkalisk, 6F22 er et kullbatteri. Du får også litiumbatterier og oppladbare NiMH batterier i samme innpakning. Alle burde fungere greit i instrumentet ditt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Bl a levelengden, ja.

I kullbatterier vil også spenningen avta mer gradvis enn i alkaliske batterier som går mye raskere fra full spenning til null spenning. Kullbatterier anbefales derfor brukt i brannvarslere da de vil gi varselpip i lengre tid enn alkaliske batterier vil gjøre.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...