Jump to content

Multimeter for dummies?


Fenix

Recommended Posts

Suzuki og Lars_Herman

 

Kunne sikkert formulert meg bedre, men Fenix har pkt. 1, kjøpt et billig multimeter,

pkt. 2, han kan uhyre lite om strøm og dermed høyst sannsynlig enda mindre om elektronikk.

 

De vanlige elektriske komponentene i en båt er lavohmig enten det er en elmotor eller

en lanterne. Helt enig at det er komplisert å ohme en elmotor, men det var ikke poenget.

Fenix klarer seg med å sette velgeren på 2000 eller bruke piperen. Han har kun bruk for

20volts området, 200ma duger ikke til annet enn å måle en lommelyktpære.

Neida et kjølskap bruker nok ikke 10-12A nominellt.Jeg mener likevel, at skal du ha glede

av et multimeter med strømfunksjon utover ma-området, er 10A minimum.

 

Bare for å korrigere en litt uheldig formulering.

U=R*I eller Spenning = motstand*strøm

sier meg at en lampe (som trekker lite strøm) har STOR motstand (Mange OHM) Spenningen er jo konstant, så hvis motstanden går opp, går strømmen ned.

 

Ja, nettopp, derfor brukte jeg også vannkrana som illustrasjon.

Jeg kjenner flere som kan fikse både dette og hint, som blir helt fjerne bare du nevner

ordene ampere og ohm. Man kommer langt med enkle målinger, de kompliserte får komme når

kunskapsnivået øker.

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Dette blir veldig OT, men skitt au...

 

  Strengt tatt er det vel sakkingen som øker, og som et resultat går momentet ned...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaaa, hvis spenningen går tilstrekkelig ned, vil momentet til slutt bli så lavt at motoren stopper. (Mindre enn 90 volt for en motor på 230 volt)

 

...Dessuten er det vel EGENTLIG poltallet som bestemmer hastigheten, ...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

DET er riktig. En to-polet motor på 50 Hz dreier med ca 3000 omdr./min., en fire-polet motor ca. 1500 osv. For en asynkron motor (den vanlige kortsluttningsmotoren) vil det i tillegg være en liten sakking (mindre på større motor) på noen få omdreininger, f.eks 1470 omdr./min. i stedet for 1500 for en fire-polig motor på ca. 250 watt.

 

I tillegg går det som du nevner an å regulere motorturtallet v h.a. en frekvensomformer (opp til 87 Hz for en standardmotor.) MEN: Hvis motorturtallet økes ut over 50 Hz, er det VIKTIG å være klar over at strømmtrekket øker formidabelt (pumpe- eller vifte-drift, 2. eller 3. potens på økingen!!), og at strømmen avtar mye ved frekvenser under 50 Hz. Ved meget lave frekvenser (< 20 Hz) vil momentet også avta mye. (Noen frekvensomformere har mulighet til å kompensere for dårlig moment ved å øke motorspenningen osv.)

 

Dette var et absolutt OT. sidesprang!! :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Glana litt rundt på ELFA, og fant dette instrumentet på tilbud;

 

7604333.jpg

 

UNI-T UT33D

 

 

— Skallängd 2000

— Lik-/växelspänning

— Likström

— Resistans

— ''Data Hold''

— Fyrkantvåg ut

— Diodtest

— Förbindelsetest med summer

— Bakgrundsbelyst display

— Skyddshölster

 

 

 

 

 

 

 

 

Fabr Uni-Trend

Liten och behändig handmultimeter. Digital visning av mätvärde, enhet, polaritet, decimal, "overload" samt batteristatus. Mäter lik-/växelspänning, likström och resistans. Manuellt områdesval. ''Data Hold'' för låsning av mätvärde. Utgång för fyrkantvåg. Diodtest och förbindelsetest med summer. Bänkstöd och skyddshölster.

 

 

 

Tekniska data:

Likspänning Mätområden: 0–200–2000 mV–20–200–500 V

Max upplösning: 100 μV

Basonoggrannhet: ±0,5 % +2 siffror

Inimpedans: 10 MΩ

Växelspänning Mätområden: 0–200–500 V

(40–400 Hz) Max upplösning: 100 mV

Onoggrannhet: ±1,2 % +10 siffror

Inimpedans: Ca 5 MΩ

Likström Mätområden: 0–2000 μA–20–200 mA–10 A

Max upplösning: 1 μA

Basonoggrannhet: ±1,0 % +2 siffror

Resistans Mätområden: 0–200–2000 Ω–20–200 kΩ–20–200 MΩ

Max upplösning: 0,1 Ω

Basonoggrannhet: ±0,8 % +1 siffra

Fyrkantvåg Utsignal: 50 Hz fyrkantvåg med resistans 47 kΩ

Diodtest Visning: Visar spänningsfall 0,5–0,8 V

Förbindelsetest Med summer: 70 Ω

Övrigt Display: Bakgrundsbelyst LCD, skallängd 2000

Säkerhet: Enl IEC 61010 kat I, 600 V

Arbetstemperatur: 0–40 °C

Batteri: 1 st 9 V typ 6LR61/6F22

Dimensioner: 73,5×130×35 mm inkl hölster

Vikt: 156 g

 

 

Levereras med batteri, mätsladdar av säkerhetstyp och skyddshölster. Svensk och engelsk bruksanvisning.

 

 

Med en pris på 90 kroner, må da dette være en OK pris ? Jobber veldig sjelden med sånne instrumenter heretter, men er det noen av dere instrumentguruer som kan påpeke feil med instrumentet som gjør det ubrukelig ? Hvis ikke blir det kjøpt på " kjekt å ha " kontoren i morgen den dag...

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Er litt opptatt av sikkerhet... :rolleyes: Slike billig-instrumenter bruker jeg ikke på 230 volt ++, i hvertfall ikke hvis sikringen på kursen er over 10 ampére

 

Støtter andre kommentarer her: FLUKE is the KING!

 

de fleste her inne sitter med en oppfatning om at 230V er så mye farligere en 12V.. og til dere som tror det... DET ER FEIL.. spenning har ingenting og si. Det er strøm som er farlig.. Hvorfor tror dere vi har høyspent??

 

 

Kan jo ikke forvente at et måle-apparat skal tenke for deg også :wink:

 

Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker

sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei!

 

:sailing:

sannsyneligvis så gjør det ikke det, og grunnen til det er at for og måla MA må du flytte den ene banapluggen på multimeteret til et annet uttak.

 

Det er ikke brukerfeil at enkelte måleinstrumenter eksploderer i hendene...

 

som sagt.. spenning har ingenting og si................... mål gjerne 230V for den saks skyld med en 60W lyspære og to lednings stumper eller en simpel prøvelampe.

 

 

Sorry, kunne ikke dy meg :blush: Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker...

Ja, vi som jobber med målinger til daglig, er opptatt av sikkerhet. Vi VET hva som KAN skje (!!) men som heldigvis NESTEN aldri skjer! Å spare på noen 100-lapper for oss, er ikke tema!

Og CatIII er neppe overkill: Du kan måle på hovedsikringen i huset ditt med DET instrumentet, og DET ER CatIII-område.

 

Hovedsikringene i huset kan du måle med omtrent alt.. så sant man tenker spenning. snakker man strøm mener jeg at et tangampere meter er det beste.. og det eneste....

 

Selvsagt enig i dette, en har ikke engang lov å skifte taklampe selv :lol:

 

Men men, fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at det å jobbe med 12V/24V batterier kan være minst like farlig som med 220V. Det dreier seg om store strømengder om en mister en skiftenøkkel ned på batteripolene. Selv jobber jeg noe med 24 volt batteribanker, mye mer respekt for de enn en 220vac kabel. :yesnod:

stemmer......................... :yesnod::yesnod::yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

de fleste her inne sitter med en oppfatning om at 230V er så mye farligere en 12V.. og til dere som tror det... DET ER FEIL.. spenning har ingenting og si. Det er strøm som er farlig.. Hvorfor tror dere vi har høyspent??

 

Du tuller, ikke sant? du kan ikke seriøst mene dette? :confused:

For jeg vet veldig godt hvorfor ikke forskrifter for elektriske anlegg ikke omhandler anlegg med SPENNINGER under 48 v

Hilsen timex

Link to post
Share on other sites

de fleste her inne sitter med en oppfatning om at 230V er så mye farligere en 12V.. og til dere som tror det... DET ER FEIL.. spenning har ingenting og si. Det er strøm som er farlig.. Hvorfor tror dere vi har høyspent??

 

Nå ja, du glemmer ohms lov som medfører at strømmen i de fleste dagligdagse tilfeller er proporsonal med spenningen, mens resistansen stort sett er konstant.

Link to post
Share on other sites

Ohms lov gjelder både for DC og AC så lenge du har med vanlige materialer å gjøre som detter ned på batteripolene eller når din kropp eller deler av den brukes som leder.

 

Jeg har ingen problemer med å ta med hver hånd på en sekundærterminal på en transformator med 12V sekundærvikling (AC), men gjør det ikke på spenninger langt over disse 12 Volt.

Link to post
Share on other sites

Ohms lov gjelder både for DC og AC så lenge du har med vanlige materialer å gjøre som detter ned på batteripolene eller når din kropp eller deler av den brukes som leder.

 

Jeg har ingen problemer med å ta med hver hånd på en sekundærterminal på en transformator med 12V sekundærvikling (AC), men gjør det ikke på spenninger langt over disse 12 Volt.

 

 

hehe hvis vi skal snakke om hva som kun er farlig og ta på så har dere selvfølgelig rett.. Men det har jo med hva slags nett vi snakker om. og siden du nevner ohms lov.. sett opp et regnestykke med foreks 2000w som utganspunkt, regn deretter med 12V og med 230V! hvilke regestykke har den høyeste strømmen??? kikk på ett sett med start kabler, hvorfor tror du de har omtrent samme dimensjon som inntakskablene i huset ditt?? de er jo bare 12V :crazy::crazy:

det er snakk om mye høyere strømmer i 12V dc enn 230V ac..

 

høyere spenning = lavere strøm = mindre dimensjon på kabler..

Link to post
Share on other sites

Ok, da vet jeg det. Det er kabeltykkelsen som er det farlige. Jeg tror jeg legger meg nå...

 

Hadde du skjønt hvorfor vi bruker tykkere kabel ?? tror du det er fordi vi har så utrolig billige kobberpriser?? eller tror du det er fordi det er litt krefter som skal gjennom den kabelen??

 

prøv og bruk 2,5m2 som startkabel til vinteren, det er jo sånn du bruker på den store farlige 230V i huset ditt.... annbefaler at du bruker ca ti par med hansker hvis du ikke vil bli alt for varm i fingrene.

 

Tror forresten du burde legge deg;)

Link to post
Share on other sites

En vanlig kurs i huset er sikret med 10 eller 16 amp. dvs at max strøm = 16 Amp. Et vanlig bilbatteri kan levere minst 200-300 amp. Hvor vil du ta et godt tak med bare, våte fingre? På bilbatteriets to poler, eller på strømlederene i stikkontakten? Riktig ...

 

Det er riktig at spenningen i seg selv ikke er farlig, statisk elektrisitet kan være 1000 vis av volt, men det er ingen strøm der så det er ikke farlig. 20 - 30 milliampere er svært farlig for et menneske å få gjennom kroppen.

Et 12 voltsystem har ikke kraft nok til å presse en slik strøm gjennom kroppen og er derfor ikke farlig i denne sammenhengen. Nettspenningen i veggen har kraft nok til å presse en slik strøm gjennom kroppen og er derfor farlig.

 

Å hevde at 12volt er farligere enn 230v blir litt for dumt, om det er ac eller dc spiller liten eller ingen rolle i denne sammenhengen. Hadde det vært slik du hevder, ville vi at 230 V dc i stikkontakten, selv om det hadde krevd en annen type brytere..

 

Om noen hadde tatt deg på ramme alvor kunne du risikert at de hadde behandlet 230v i veggen på samme måte som 12 volt i båten. Det kunne i ytterste konsekvens fått fatale følger.. Nei dette må vi ha klart for oss 230 volt er farlig, basta!

Link to post
Share on other sites

vil det si at sveisere utfører verdens farligste yrke? hvorfor sveiser de ikke med høyspent, da hadde de fått lysbue uten den farlig høye strømmen....

Nå er det vel litt høyere spenning fra sveiseapparatene også FØR lysbuen tenner og mens lysbuen brenner er selvsagt spenningen lavere og strømmen stor.

 

Ellers har vi jo det faktum at menneskekroppen relativt til metaller har en ganske høy motstand så det skal en viss spenning til før vi får farlige strømmer gjennom kroppen.

 

Det er riktig at det er strømmen som dreper. MEN ut fra hvilken motstand du har gjennom kroppen (er du tørr eller våt, hvor på kroppen er spenning/ledere i berøring mm) er det HVOR HØY SPENNINGEN ER som er helt avgjørende for hvor høy og farlig strømmen gjennom kroppen blir.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sitter her og leser innleggene fra dere som vet alt om strøm, om hvor farlig den er å få inn i seg og tilsvarende hvor farlig den er når den går ut igjen :cryin:

Og også om det er AC eller DC og høy eller lav spennig over tykke eller tynne kabler... :crazy::crazy:

 

Og endatil synes det er greitt at enkelte får seg litt søvn... :sleep:

 

Det jeg sitter og leter etter, er et innlegg fra en av dere som vet alt som også har lest Suzukis spørsmål:

 

, men er det noen av dere instrumentguruer som kan påpeke feil med instrumentet som gjør det ubrukelig ? Hvis ikke blir det kjøpt på " kjekt å ha " kontoren i morgen den dag...

 

Suzuki

Har dere svar på dette :confused:

Link to post
Share on other sites

En vanlig kurs i huset er sikret med 10 eller 16 amp. dvs at max strøm = 16 Amp. Et vanlig bilbatteri kan levere minst 200-300 amp. Hvor vil du ta et godt tak med bare, våte fingre? På bilbatteriets to poler, eller på strømlederene i stikkontakten? Riktig ...

 

Det er riktig at spenningen i seg selv ikke er farlig, statisk elektrisitet kan være 1000 vis av volt, men det er ingen strøm der så det er ikke farlig. 20 - 30 milliampere er svært farlig for et menneske å få gjennom kroppen.

Et 12 voltsystem har ikke kraft nok til å presse en slik strøm gjennom kroppen og er derfor ikke farlig i denne sammenhengen. Nettspenningen i veggen har kraft nok til å presse en slik strøm gjennom kroppen og er derfor farlig.

 

Å hevde at 12volt er farligere enn 230v blir litt for dumt, om det er ac eller dc spiller liten eller ingen rolle i denne sammenhengen. Hadde det vært slik du hevder, ville vi at 230 V dc i stikkontakten, selv om det hadde krevd en annen type brytere..

 

Om noen hadde tatt deg på ramme alvor kunne du risikert at de hadde behandlet 230v i veggen på samme måte som 12 volt i båten. Det kunne i ytterste konsekvens fått fatale følger.. Nei dette må vi ha klart for oss 230 volt er farlig, basta!

 

 

Hvorfor skal folk prate om hva som er farlig strømgjennomgang for kroppen?? det har da aldri vært tema???????? Jeg sier at 12Vdc er farlig i den retning at folk som ikke har peiling, gjør mye feil i et 12v dc anlegg. De har ikke det misnte begrep om hvor mye strøm som går i et slikt annlegg.

 

Vi startet denne tråden med utgangspunktpunkt i hva som var et greit multimeter.

Hvorav en svarer at han kunne godt bruke dette i båten på 12V men ikke i stikk kontakten i huset, det mente han det var for dårlig til. Og det er litt feil, for stort sett alle multimeter som fåes kjøpt går til 500V AC\DC, og der Ola Pottit har tilgang er det maks 400VAC, med forholdvis lave strømmer . Ergo farlig for menneske men null problem for et multimeter kjøpt på nille..

 

-- poenget er da at det vil ikke være nok strøm i et hus til at multimeteret skal få seg en smell i huset ditt, men det kan det være i båten....... hvor det kan gå flere hundre ampere........

 

 

og til dere som driver og prater om hva som er farlig for menneske.. så vet vel enhver gjøk at 230v AC er farligere på hjertepumpa er 12v DC..... MEN DET HAR INGENTING MED DENNE TRÅDEN OG GJØRE...

LES HELE TRÅDEN OG DETT DERE INN I DEN istedt for og komme med kommentarer som ikke har noe med spørsmålet og gjøre :headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rolig wellcraft.... rolig :lol:

 

Instrumentene som her er nevnt er sikkert alle helt OK til bruk i både 12VDC og 230VAC anlegg. Jeg har selv en Fluke (for jeg får det billig gjennom jobben), men hadde jeg ikke hatt så stort behov for å måle relativt nøyaktig eller hatt så billig tilgang på Fluke hadde jeg helt sikkert klart meg med et rimeligere instrument, slik som eksempelvis Biltema selger.

 

Det en imidlertid SKAL være klar over er at ikke nødvendigvis alle billiginstrumenter er like idiotsikre som de dyrere og kanskje mer "gjennomtenkte". Her oppe på NTNU/SINTEF konstaterte vi for eksempel for en tid tilbake et billiginstrument som rett og slett IKKE tålte en litt alvorlig, men FULLT MULIG feil bruk av instrumentet.

 

Mange instrumenter har egen inngang for måleledningene for strømmåling i tillegg til inngang for spenningsmåling. Det er innimellom alltid noen som glemmer å flytte måleledningen fra strømmålingsinngangen til spenningsmålinginngangen når de skal måle spenning etter forrige gang å ha målt strøm. Vi erfarte at på en type billiginstrument klarte ikke overlastsikringen på strøminngangen å bryte kortslutningsstrømmen som da oppsto når man koblet seg til feil på 110 VDC og på 230/400VAC. Instrumentet nærmest eksploderte/sprakk :eek: Det instrumentet jeg her referer til er ikke blant de som er nevnt i denne tråden. Vi forsøkte etterpå bevisst å gjøre denne tilkoblingsfeilen med flere modeller av Fluke og de brøt strømmen helt ok uten skade på instrument (eller instrumentbruker!).

 

Ellers vil jeg si wellcraft.... at mht til å holde seg til hovedemnet i tråden er det "Well" og bra :lol: men jeg anser det som både riktig og viktig at andre ting kommenteres dersom det skrives noe som er uriktig, misforstått, uklart etc

Link to post
Share on other sites

Rolig wellcraft.... rolig :lol:

 

Instrumentene som her er nevnt er sikkert alle helt OK til bruk i både 12VDC og 230VAC anlegg. Jeg har selv en Fluke (for jeg får det billig gjennom jobben), men hadde jeg ikke hatt så stort behov for å måle relativt nøyaktig eller hatt så billig tilgang på Fluke hadde jeg helt sikkert klart meg med et rimeligere instrument, slik som eksempelvis Biltema selger.

 

Det en imidlertid SKAL være klar over er at ikke nødvendigvis alle billiginstrumenter er like idiotsikre som de dyrere og kanskje mer "gjennomtenkte". Her oppe på NTNU/SINTEF konstaterte vi for eksempel for en tid tilbake et billiginstrument som rett og slett IKKE tålte en litt alvorlig, men FULLT MULIG feil bruk av instrumentet.

 

Mange instrumenter har egen inngang for måleledningene for strømmåling i tillegg til inngang for spenningsmåling. Det er innimellom alltid noen som glemmer å flytte måleledningen fra strømmålingsinngangen til spenningsmålinginngangen når de skal måle spenning etter forrige gang å ha målt strøm. Vi erfarte at på en type billiginstrument klarte ikke overlastsikringen på strøminngangen å bryte kortslutningsstrømmen som da oppsto når man koblet seg til feil på 110 VDC og på 230/400VAC. Instrumentet nærmest eksploderte/sprakk :eek: Det instrumentet jeg her referer til er ikke blant de som er nevnt i denne tråden. Vi forsøkte etterpå bevisst å gjøre denne tilkoblingsfeilen med flere modeller av Fluke og de brøt strømmen helt ok uten skade på instrument (eller instrumentbruker!).

 

Ellers vil jeg si wellcraft.... at mht til å holde seg til hovedemnet i tråden er det "Well" og bra :lol: men jeg anser det som både riktig og viktig at andre ting kommenteres dersom det skrives noe som er uriktig, misforstått, uklart etc

 

 

kunne ikke blitt mere enig :yesnod:

Er jo en grunn til at de instrumentene er billige. Men stort sett Greie for Hr og Fru Hansen,

Instrumentet du referer til over regner jeg må være en produksjonsfeil. Og få godkjent et slikt instrument med mulighet for eksplosjon og det som verre er, er vel ikke så lett.

 

Poenget mitt og det som irriterer meg litt er at man starter en tråd, og etter x antall innlegg kommer det noen som bare leser de 4-5 siste og tar en sammenheng ut av det.. og ofte svarer på noe helt annet en det forige innlegg var myntet på. Og da startet det komplette kaos , som kan få folk til og virke som en komplett idiot.. :flag_sw::flag_sw: hehe;)

 

selvølgelig kan man rette på\kommentere noe dersom en sier noe feil. Men det som kan virke som den mest opplagte feil , kan være helt riktig i sin setting , dersom man tar seg tid til og lese hele tråden.

Redigert av wellcraft23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Instrumentet du referer til over regner jeg må være en produksjonsfeil. Og få godkjent et slikt instrument med mulighet for eksplosjon og det som verre er, er vel ikke så lett.

Faktisk var dette IKKE en produksjonfeil i kun et instrument (en enhet). Samme katastrofale problem oppsto når "tabben" ble reprodusert med opptil flere andre eksemplar av samme instrument. Dette ble selvsagt meldt tilbake til importør og fabrikant. Hva som skjedde videre med denne instrumenttypen kjenner jeg ikke til, men jeg antar det ble trukket fra markedet :confused:

Link to post
Share on other sites

Tja... har ett slikt liggende på jobb- ikke rare greiene til finesser på det, men til normalt bruk tror jeg det funker bra for de aller fleste... Det har Beeep innstilling og resistans måling for å sjekke status på f.eks. sikringer... Duger fint til å måle spenningen på batteribanken eller strømmen opp til en lanterne...

 

Hva mer kan man ønske seg til under hundrelappen? Hadde lett kjøpt ett par slike for å ha liggende i verktøyboksen, i hanskerommet og i båten...

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Ser følgende begrensninger ved instrumentet:

 

- Laveste område for vekselspenning er 200V. Dette vil gi unøyaktige målinger ved små vekselspenninger.

- Likestrøm har ikke noe område mellom 200mA og 10A.

- Kan ikke måle vekselstrøm.

Størstre begrensningen til normal bruk er måleområdet for likestrøm. Skal du måle strøm ombord til noe som trekker mer enn 2,4W må du over på 10A området. Avlesningen på displayet blir da mer av typen "det går litt strøm - det går mye strøm". 95% av bruken dreier seg om måling av spenning. Kan du leve med begrensningene er dette instrumentet greit til hus-/båt-bruk!

 

Den eksplosjonsfaren Helge snakker om er reell og er kjent svakhet ved billige instrumenter. Nettop dette er forskjellen på billige og dyre instrumenter. Skal du unngå den bør du gå for et instrument fra anerkjent produsent til minst 10x prisen av tilbudsinstrumentet fra ELFA. Men fortsatt er de ikke vaskbare. :wink:

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se spes. på et annet tilbudsinstrument fra ELFA: APPA 30. Dette er en tanginstrument. Måler strøm (AC/DC) opp til 300A og spenning (AC/DC) opp til 600 volt. I tillegg motstand. Bør dekke behovet for målinger ombord.

"Engelsk bruksanvisning" står det under spes., men på det jeg kjøpte fulgte det også med svensk bruksanvisning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...