Frøken Fryd Svart 3.August.2005 Del på Facebook Svart 3.August.2005 Ett multimeter til 100 kroner er 100 kroner for dyrt spør du meg, kjøp heller ett skikkelig (Fluke er nevnt), gjerne den minste modellen uten "alle" funksjonene. Da har du ett som tåler å falle i bakken, ett du kan stole på at viser riktig og som tåler miljøet det blir utsatt for. Det blir som å kjøpe det billigeste skrutrekker settet på biltema, de kommer bare ikke til å vare - det vet en når en kjøper det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 Ett multimeter til 100 kroner er 100 kroner for dyrt spør du meg, kjøp heller ett skikkelig (Fluke er nevnt), gjerne den minste modellen uten "alle" funksjonene. Da har du ett som tåler å falle i bakken, ett du kan stole på at viser riktig og som tåler miljøet det blir utsatt for. Det blir som å kjøpe det billigeste skrutrekker settet på biltema, de kommer bare ikke til å vare - det vet en når en kjøper det... De aller fleste klarer seg med et billig instrument. I båten har jeg dette: Koster den nette sum av kr 89,- på biltema. Fungerer bra til mitt behov (feilsøking) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 De aller fleste klarer seg med et billig instrument. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig! Jeg bruker også et slikt billig multimeter, og det fungerer helt utmerket! Det forrige måtte byttes ut etter 7-8 år, da batteriet begynte å lekke... Har også brukt disse på 230V ved behov, uten problemer av noe slag. Det er klart at Fluke er et bedre instrument, men for at det skal være helt nøyaktig så krever også disse hyppig kalibrering. Men så stor nøyaktighet har vel de færreste av oss behov for. I båten brukes det vel stort sett til å måle motstand og spenningsfall, og det klarer det billige instrumentet like godt etter mitt syn! Og når det er så billig så kan man kjøpe ett ekstra som kan ligge i båten hele tiden, alltid for hånden! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 4.August.2005 Del på Facebook Svart 4.August.2005 De aller fleste klarer seg med et billig instrument. <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes. Jeg har maken, og det har gjort sin misjon i 6 år nå. Skal bare bytte batteri, så har jeg det sikkert i like mange år til. Ved to anledninger har jeg benyttet gratis-sjanser til å få instrumentet testmålt mot profesjonelt kalibrerte instrumenter. Avviket minnet mye om hva dieselforbruket bør være i en seilbåt. Altså ubetydelig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Har bare lyst til å komme med et kjapt tips hva multimetre angår. Det kan være veldig praktisk med et kombi-instrument med tang-ampere meter. Tangen er en induktiv "klo" som du bare hekter på ledningen for strøm-måling. Kan være fint på målepunkter hvor det går store strømmer, og du ikke kan koble et vanlig multimeter i serie med lasten. Disse tåler som regel bare 10A før de stryker flagg. Bra instrument for måling på dynamo ,ladestrøm på batteribank, landstrøm osv. Siden Fluke stadig har vært nevnt, så kan dere får et eksempel på et... (Modellen heter for øvrig T5-1000 og koster vel en drøy 1000-lapp). Finnes rimeligere fra Elfa eller Instrutek, 6-700 kr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 8.August.2005 Del på Facebook Svart 8.August.2005 Når jeg sier at jeg ville spandert mer enn en 100 lapp så er det litt for sikkerhetens skyld også, måler en motstand i 220vac uttaket så er det mange forskjellige måter instrumentene reagerer på dette, nøyaktigheten er ofte i prosenter og lite viktig for en båteier så den er grei nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JayKay Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Tror ikke dere skal henge dere så mye opp i sikkerheten på et multimeter ved spennings-målinger, selv om det er et billig biltema-meter. Ved spennings-målinger (f.eks i stikk-kontakt hjemme), vil riktig innstilling på multi-meteret bety omtrent uendelig motstand i måle-apparatet. Dvs; så godt som 0 A går i apparatet. Skal man derimot måle strøm til f.eks en starter, er det andre ting men også skal huske på. Da vil nemmelig den strømmen som starteren trekker, gå gjennom probe- ledningene til måle-apparatet. Har man ikke kraftige (nok) måle-ledninger da..... fssshhhh...... Om man skulle ønske seg mer kvalitet, men ikke vil invistere i en Fluke, kan jeg på det sterkeste anbefale IsoTech. Dette er instrumenter med Fluke-kvalitet, til en mye hyggeligere pris :-) Sjekk www.rsonline.no og søk på IsoTech. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Tror ikke dere skal henge dere så mye opp i sikkerheten på et multimeter ved spennings-målinger, selv om det er et billig biltema-meter. <{POST_SNAPBACK}> Om meteret er feil innstillt når det puttes i stikkontakten er det ikke en ulempe at meteret er like helt etterpå, fungerer det er ikke det dumt heller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JayKay Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Kan jo ikke forvente at et måle-apparat skal tenke for deg også Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei! Ved målinger i mA, kan man ikke ha stor motstand i apparatet. Har man det får man ikke målinger. Så enkelt er det bare. Derfor er det ikke alltid instrumentet som er problemet, men brukeren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Skal man derimot måle strøm til f.eks en starter, er det andre ting men også skal huske på. Da vil nemmelig den strømmen som starteren trekker, gå gjennom probe- ledningene til måle-apparatet. Har man ikke kraftige (nok) måle-ledninger da..... fssshhhh...... <{POST_SNAPBACK}> Tror ikke det finnes så mange multimetere med kraftige nok måleledninger til å måle hva starteren trekker Da må man over på tang amperemeter Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Kan jo ikke forvente at et måle-apparat skal tenke for deg også Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei! Ved målinger i mA, kan man ikke ha stor motstand i apparatet. Har man det får man ikke målinger. Så enkelt er det bare. Derfor er det ikke alltid instrumentet som er problemet, men brukeren <{POST_SNAPBACK}> Det er ikke brukerfeil at enkelte måleinstrumenter eksploderer i hendene... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Mange her er opphengt i sikkerheten... Bare sørg for at apparatet er riktig merket (CE godkjenning!!!) og bruk det ihht merking så er ikke dette noe problem, enten apparatet koster 50kr eller 5000kr... Har selv Fluke 112 (cat III) (litt overkill til husbruk, men er duppeditt gal!!! ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Perika Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Har man apparatet innstilt på mA, og stapper det i stikket, så fyker sikringen. Men vil det si at apparatet er dårlig? Nei! Hvis apparatet har sikring. Hvis ikke kan du fort få ett problem. Har selv Fluke 112 (cat III) (litt overkill til husbruk, men er duppeditt gal!!! ) Ikke noe i veien med å tenke på sikkerheten. Kvalitet koster uansett hva det måtte være. Er så heldig at jeg bruker instrumenter på jobben og har derfor multimeter og tangampermeter med på tur. Multimeter av type Fluke og ampermeter av type Hoiko (inntil 1000A DC) Ville uansett betenkt meg på billigvariantene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 Hei Fenix Anbefaler at du skaffer deg boken Strøm Ombord. Den forteller deg det meste du trenger å vite. Koster ikke mange pilsene. Forenklet kan du kanskje tenke deg en tønne med vann og en eller flere slanger med kraner koblet til tønna. Høyden på vannet er spenningen og hvor mye som renner igjennom slangene er strømmen. Kranene er forbrukerene, hvor mye de er åpnet er motstanden. De vanlige forbrukerene i båten (lamper, Pumper etc) har bare noen få OHM. Ellers kan det være greitt å vite at det går ca 1 Ampere(A) pr 12 watt(W) 200ma(milliampere) er med andre ord 0,200A x 12V = 2,4W. Ikke mange forbrukere i båten som trekker så lite strøm. Du klarer deg lenge med å måle spenning(DC) og motstand. Men vil du gjerne vite hvor mye kjøleskapet egentlig trekker når det går, må du anskaffe deg et instrument som tåler minst 10-15A. (10A x 12V = 120watt) mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Forenklet kan du kanskje tenke deg en tønne med vann og en eller flere slanger med kraner koblet til tønna. Høyden på vannet er spenningen og hvor mye som renner igjennom slangene er strømmen. Kranene er forbrukerene, hvor mye de er åpnet er motstanden. De vanlige forbrukerene i båten (lamper, Pumper etc) har bare noen få OHM. Ellers kan det være greitt å vite at det går ca 1 Ampere(A) pr 12 watt(W) 200ma(milliampere) er med andre ord 0,200A x 12V = 2,4W. Ikke mange forbrukere i båten som trekker så lite strøm. Du klarer deg lenge med å måle spenning(DC) og motstand. Men vil du gjerne vite hvor mye kjøleskapet egentlig trekker når det går, må du anskaffe deg et instrument som tåler minst 10-15A. (10A x 12V = 120watt) Inlegget er sikkert godt, men du har etpar stygge feilskjær. Bla.a å å trekke inn begrepet Ohm i pumper osv., skal du være forsiktig med. Motorviklinger er rare greier, og de fleste multimetere har ingen mulighet til å måle disse på noe fornuftig vis. På rene motstandselementer, som glødelamper, varmeelementer osv er dette grei fremstilling. Dessuten bruker vel ikke et kjøleskap 10-12A. Typisk i drift er 3-5A eller mindre, og startstrømmen kan du se bort ifra, da denne varer svært kort stund...( ja, kabler må dimensjoneres for at spenningen skal holde seg, men det er en annen sak igjen.. ) Her er kjøleskapet mitt i testmodus Etter min mening, er strømmåling det viktigste av alle muligheter man må beherske, i tillegg til gjennomgansmåling ( piping ). Å måle motstand, og deretter beregne strømtrekket, er sjelden ( aldri ) så nøyaktig som å bryte kretsen, og sette inn multimeteret. Da kan man også studere utviklingen over tid. Blir kablene varme, øker strømtrekket osv osv. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Hei Fenix De vanlige forbrukerene i båten (lamper, Pumper etc) har bare noen få OHM. <{POST_SNAPBACK}> Bare for å korrigere en litt uheldig formulering. U=R*I eller Spenning = motstand*strøm sier meg at en lampe (som trekker lite strøm) har STOR motstand (Mange OHM) Spenningen er jo konstant, så hvis motstanden går opp, går strømmen ned. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 (redigert) ... Blir kablene varme, øker strømtrekket osv osv. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Sorry, kunne ikke dy meg Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker... Mange her er opphengt i sikkerheten... Bare sørg for at apparatet er riktig merket (CE godkjenning!!!) og bruk det ihht merking så er ikke dette noe problem, enten apparatet koster 50kr eller 5000kr... Har selv Fluke 112 (cat III) (litt overkill til husbruk, men er duppeditt gal!!! ) <{POST_SNAPBACK}> Ja, vi som jobber med målinger til daglig, er opptatt av sikkerhet. Vi VET hva som KAN skje (!!) men som heldigvis NESTEN aldri skjer! Å spare på noen 100-lapper for oss, er ikke tema! Og CatIII er neppe overkill: Du kan måle på hovedsikringen i huset ditt med DET instrumentet, og DET ER CatIII-område. Og ang. såkalt CE-merking: Mange billig-instrumenter er ikke merket eller har er påhengt merke, uten at de er bygd i h.h.t. regelverket og godkjenning. Andre (kanskje rimelige) instrumenter er bydg i h.h.t. regelverket og har flere godkjenninger (CE, UL osv.) Fluke har alt dette, pluss at det er aktivt TESTET for å holde kravene. Derfor er det kanskje litt dyrere? Samt at NØYAKTIGHETEN er sporbar. (Oftest ikke noe stort poeng, men viktig hvis du vil måle 14,41 volt!) Redigert 25.August.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 (redigert) Sorry, kunne ikke dy meg Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker... <{POST_SNAPBACK}> Ehh - ja. Og hvor kommer varmen som kablene fra da ? Altså TOTALT øker strømtrekket, selv om lastens ( lampa, pumpa ) sin effekt, og dermed strømtrekket minker. For ledningen er jo da omdefinert fra en ren ledekabel, til en motstandskabel ( varmeelement på godt norsk ) kombinert med en ledkabel .. Husk som min salige fysikklærer hardnakket banket inn i hodet på oss, energi oppstår eller forsvinner ikke, den bare skifter form.. Enig ? Suzuki Redigert 25.August.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Ehh - ja. Og hvor kommer varmen som kablene fra da ? Altså TOTALT øker strømtrekket, selv om lastens ( lampa, pumpa ) sin effekt, og dermed strømtrekket minker. For ledningen er jo da omdefinert fra en ren ledekabel, til en motstandskabel ( varmeelement på godt norsk ) kombinert med en ledkabel .. Husk som min salige fysikklærer hardnakket banket inn i hodet på oss, energi oppstår eller forsvinner ikke, den bare skifter form.. Enig ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Ja nesten... Den varme kabelen er en motstand (som alle kabler i teorien er), DET er vi enige om; Men det totale strømtrekket MINKER, fordi den totale motstanden øker (kabelen i serie med forbruket), og etter som spenningen inn mot kabelen er konstant. Salige fysikklærere skal man ikke kimse av! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Sorry, kunne ikke dy meg Det du sier der, stemmer neppe... Blir kablene varme, betyr det at spenningsfallet over kablene øker, og DET resulterer i at spenningen til forbrukeren minker(!) som igjen resulterer i at den totale strømmen minker... Hmm - dette er positivt feil, når det gjelder motorlaster. Fordi motoren induserer spenning ved rotering, som igjen fører til strømtrekk, så vil en reduksjon av spenning, føre til økt strømtrekk, fordi motoren kompanserer for lav spenning, ved å bruke mer strøm. Derfor vil motorer som går med underspenning bli svært varme, ja tom. brenne opp, om spenningen blir lav nok, over tid. Altså; motstandslaster = relativt enkelt Induktive laster = noe mer komplisert .. Enig ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 ...Induktive laster = noe mer komplisert .. Enig ? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Ja, vi kan si det slik. (Uten å gjøre vitenskap av motorens "egenskaper" (DC eller AC?) ved endret spenning.) PS. Hvis vi snakker om AC-motor: Frekvensen bestemmer rotasjonshastighet og spenning bestemmer moment; Hvis spenningen minsker, går momentet ned, og dermed "kraften" (= strømmen). Men som sagt, ingen vitenskap her; Vi er allerede langt utenfor hva denne strengen opprinnelig handler om DS Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Ja, vi som jobber med målinger til daglig, er opptatt av sikkerhet. Vi VET hva som KAN skje (!!) men som heldigvis NESTEN aldri skjer! Å spare på noen 100-lapper for oss, er ikke tema! Og CatIII er neppe overkill: Du kan måle på hovedsikringen i huset ditt med DET instrumentet, og DET ER CatIII-område. Hvis du jobber med målinger daglig bør du også vite at de fleste av oss ikke har noen ting inni ett sikringskap å gjøre (bortsett fra å skifte/resette sikringer), til disse jobbene snakker vi forhåpentligvis ikke om "dummies" lenger... Til dummies bruk (koble litt i bilen/båten ol) holder ett biltema/claes apparat i lange baner... (så fremt det brukes ihht spesifikasjonene...) Alle som jobber med teknisk på sjøen har sett hva store kortsluttningsstrømmer kan gjøre med en person og utstyret hans (enten på kurs eller i praksis) og jeg kan vel bare si det slik... Er du usikker så snakk med en trikker... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 (redigert) Hvis du jobber med målinger daglig bør du også vite at de fleste av oss ikke har noen ting inni ett sikringskap å gjøre <{POST_SNAPBACK}> Selvsagt enig i dette, en har ikke engang lov å skifte taklampe selv Men men, fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at det å jobbe med 12V/24V batterier kan være minst like farlig som med 220V. Det dreier seg om store strømengder om en mister en skiftenøkkel ned på batteripolene. Selv jobber jeg noe med 24 volt batteribanker, mye mer respekt for de enn en 220vac kabel. En annen sak: Greit at man kjøper ett billig instrument som en kun bruker i båten og bilen. Men før eller siden blir dette brukt ved 220vac, det er nesten garantert helt sikkert Redigert 25.August.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Hvis vi snakker om AC-motor: Frekvensen bestemmer rotasjonshastighet og spenning bestemmer moment; Hvis spenningen minsker, går momentet ned, Strengt tatt er det vel sakkingen som øker, og som et resultat går momentet ned...Dessuten er det vel EGENTLIG poltallet som bestemmer hastigheten, ved å variere på frekvensen, kan man ytterligere justere turtallet. Dessuten er momentet vel fast i forhold til spenningen, så lenge frekvensen holdes fast. En motor for 230VD50/400VY50 har jo samme moment i begge viklingskoblinger, som da minsker om man kjører den på f.eks 440VY60 ( lavere ) Vi er allerede langt utenfor hva denne strengen opprinnelig handler om Absolutt. Men morro lell Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
`Laffen Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 En annen sak: Greit at man kjøper ett billig instrument som en kun bruker i båten og bilen. Men før eller siden blir dette brukt ved 220vac, det er nesten garantert helt sikkert <{POST_SNAPBACK}> Ja, det er jo sant... Bedre føre var og alt det der... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.