Jump to content

AIS Marinetraffic.com


arkmarin

Recommended Posts

Der vil du gå "fem-på" mange ganger. Som Framtida skriver: Man må bla huske at mottakerne drives av privatpersoner på dugnad, og rett som det er faller disse ut. Og mange steder finnes det ikke dekning i det hele tatt.

Bare her i Oslofjorden finnes det mange hull hvor MT ikke har dekning. Dermed blir MT bare et morsomt innspill på nettet og ingen nytteverdi ombord.

Hva mener du nå, Astor? Marinetraffic rapporterer hvor gamle possisjonsignalene er på det enkelte farøy.

Link to post
Share on other sites

På meg virker det som en del gjør det , og da synes jeg det er greit å gjøre de oppmerksom på at MT ikke bør anses som et hjelpemiddel i forbindelse med navigasjon til sjøs. Men for all del , er greit for å følge med på trafikken langs vår vakre kyst , mens man sitter hjemme.

 

 

Kystfareren

Link to post
Share on other sites

Hva mener du nå, Astor? Marinetraffic rapporterer hvor gamle possisjonsignalene er på det enkelte farøy.

Det jeg mener er at ikke alle fartøy kommer med i MT sine områder. Selv om det kan se slik ut at man har god dekning så må man ta i betrakning at det er "amatører"som mottar signalene. Her i Oslofjorden er det stort sett bare Kystverkets sine mottakere som har best dekning.

De eneste faktiske 100% man kan få er fra egen mottaker ombord. De fanger opp alt i nærheten av eget fartøy.

 

Dette er testet ut fra egbne erfaringer de seks årene jeg har hatt mottaker/transponder ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Er nok en del som tror at MT på nett kan erstatte en vanlig AIS på kartplotteren. En kan nok i teorien være overkjørt av et lasteskip for over en halvtime siden, uten at det vises på " padden " vist en satser på dette . Jeg har selv AIS mottaker på Open cpm kart program, samt oppe på flyen på Raymarinen. Det er et fantastisk verktøy som viser andre fartøyer uten særlig forsinkelse. Fartøy som går over 30 kn vise med 1 sek oppdatering.. Anbefales..

Link to post
Share on other sites

Det er dit jeg vil Framtia. Det finnes så mange hull i netteverket til MT at det er ganske risikabelt å bruke dette som tilleggsnavigasjonsmiddel. Men til hyggeebruk hjemme er det kjempebra.

Hva i all verden er dette for noe? Har ikke registrert at noen i denne tråden mener man kan basere seg på MT. Spørsmålet blir da: Har man mindre eller mer informasjon ved bruk av MT? Svaret er rimelig åpenbart.

Link to post
Share on other sites

Fargo: det er klart at man har nytte av å få informasjon om et fartøys posisjon, fart og kurs (jeg har selv brukt MT som hjelp før kryssing av skipsled)

 

Ikke så rart en kan få inntrykk av det...

I tykk tåke ?? Så er nok ikke opplysningene fra MT av noen verdi, gjerne en halvtime gammel..

Link to post
Share on other sites

Min oppfatning er at MT på PC/smartphone absolutt gir en tilleggsverdi framfor ikke å ha det, men kan ikke erstatte en "ekte" løsning - det er for mange feilkilder i den kjeden. Interessant er imidlertid mAIS appen også, som simulerer en AIS transponder fra mobilen. Dette blir som en Google Latitude, med den forskjell at alle MT-brukere kan se deg. Viktig å huske å skru av appen når du forlater båten, har sett flere tilfelle av båter på avveie, som eks 45 knop på E6..

 

Men, noen som har greid å få definert nye "Ports" i MT-arkitekturen? Har forsøkt meg med et par mail-henvendelser uten resultat.

 

Norskipper

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post
Share on other sites

Er enig med 'Fargo Lillehamme', til sitt bruk gjør MT nytten.
...og for min del er nytten å motta AIS-data utenfor eget dekningsområde, samt en enkel måte å informere dem hjemme om egen posisjon ved hjelp av mAIS eller aisdispatcher

 

Har oppe basestasjon for MT, oppfordrer BP-medlemmer som har ais-mottaker til å dele dataene sine på MT.

Link to post
Share on other sites

Interessant er imidlertid mAIS appen også, som simulerer en AIS transponder fra mobilen. Dette blir som en Google Latitude, med den forskjell at alle MT-brukere kan se deg.
Jo da, det er "interessant". Selv har jeg ingen "smarttelefon", men har som oftes på laptop med mobilt bredbånd når jeg er underveis. Og da streamer jeg vanligvis til Marinetraffic via mobilt bredbånd, dersom jeg kommer på det, min og andre båter i nærheten sin posisjon mottatt fra min AIS-transponder. Men så mister jeg kanskje internettforbindelsen, og disse dataene forsvinner, eller jeg er fremme i en havn og slår av AIS'n. Så noe å stole på og til å navigere efter, er ikke dette heller for en som følger med på Marinetraffic.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er litt nyskjerrig på dette,,,, har definitivt hatt noe nytte av MT ,men tar ingenting for gitt !!

AIS kl. A eller B nok rimelig trygge, men jeg ville vel kansje ikke hatt 100 % tillit til denne inormasjonen heller ???

Hvis en hurtig-gående båt med AIS kl A får feil på senderen sin , vil den da forsvinne fra de som har mottager ??

Link to post
Share on other sites

Ja, dersom det ikke sendes noe ut, er det jo ikke heller noe å ta i mot!

 

 

Eller vist de glemmer å slå på senderen, har bare sett det en gang så langt...

 

Og da er vi der at også AIS kl A og B er også hjelpemidler (men dog bedre enn MT), og vi kan ikke ta for gitt at AIS informasjon er til å stole på...sukk,,,.det er nok ikke mulig å slutte å bruke det beste: egne sanser.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Og da er vi der at også AIS kl A og B er også hjelpemidler (men dog bedre enn MT), og vi kan ikke ta for gitt at AIS informasjon er til å stole på...sukk,,,.det er nok ikke mulig å slutte å bruke det beste: egne sanser.. :wink:

 

Egne sanser er vel neppe feilfri, bare tenk på hvor ofte en hører " menneskelig svikt " nevnt i forbindelse med store ulykker...

Noen garanti for 100% sikkerhet finnes nok ikke, det er vel kanskje det som gir mening med livet...

Link to post
Share on other sites

Og da er vi der at også AIS kl A og B er også hjelpemidler (men dog bedre enn MT), og vi kan ikke ta for gitt at AIS informasjon er til å stole på...sukk,,,.det er nok ikke mulig å slutte å bruke det beste: egne sanser.. :wink:

Egne sanser og radar. Den stoler jeg på.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hjelpemidler for navigasjon kan være så mangt, sjøkart, GPS, kompass, sjømerker,

kirkespir osv osv - samt AIS. Men alle de nevnte har fordeler og mangler, og bør brukes

i kombinasjon med flere andre hjelpemidler.

 

AIS - om det er klasse A eller B, mottaker eller transponder eller MT kan naturlig nok ikke

brukes alene til noen ting, men som enda et hjelpemiddel for å føre skuta trygt fram.

Link to post
Share on other sites

Egne sanser og radar. Den stoler jeg på.

 

Og radaren kan ikke streike? All elektronikk kan streike, - og gjør det før eller siden!

 

Lars H.

pensjonert elektronikkingeniør

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...