Jump to content

AIS Marinetraffic.com


arkmarin

Recommended Posts

Vi er mange som følger skipstrafikken verden rundt på www.marinetraffic.com. AIS signaler fra fartøy samles inn av frivillige, som deler sine mottak med marinetraffic.com.

 

Inne i Trondheimsfjorden, hvor jeg bor, er det dårlig dekning. Jeg kjøpte en mottaker og antenne og koplet den til PCen. Lastet ned et gratisprogram fra marintraffic.com som heter AIS-Dispatcher og så strømmet signalene fra meg og ut i verden, til glede for mange.

 

Jeg kjøpte Digital Yachts AIS mottaker AIS 100USB for PC til kr 1.995. (De har rimeligere modeller også.) I tillegg kjopte jeg en Glomex VHF antenne RA106 glassfiber 0,9m 18m kabel kr 495, samt en overgang fra RG58 til BNC plugg. Alt dette fra Seatronic. (De har også en mottaker, som en ikke koples til PC, men den trenger nettverk, den koster kr 4.495.)

 

Etter utstyret kom i hus har jeg testet dette med antennen tapet på innsiden av vinduet. Det ga et dekningsområde på ca 240 km2. Nå har jeg fått antennen på hustaket og dekningsområdet er utvidet til 1107 km2. Har mottatt signaler fra fartøy 35 nm unna.

 

Min oppfordring til brukere av baatplassen er å gjøre det samme. Sjekk opp på marinetraffic.com om de har god dekning i farvannet der du bor, eller har hytte. Er det ikke fullstendig dekning, så vær med på dugnaden for å få dekket skipstrafikken langs vår kyst. Marinetraffic kan også sponse utstyr om det er helt manglende dekning der du vil montere utstyret.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

App´n for Marinetraffic gir nå (påstår de selv) live-visninger av AIS-enhetene på sjøen. Dersom det stemmer, har man plutselig et fenomenalt redskap for å kunne ferdes sikrere på sjøen (forutsatt at man har nett ombord).

 

Noen som har erfaringer med app-versjonen av Marinetraffic?

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaringer med app-versjonen av Marinetraffic?

 

Den første appen jeg installerte, for lenge siden. Og den har fortsatt snarvei på skrivebordet.

 

Det er jo litt gøy når noen ombord peker på en fraktebåt eller hurtigruta, og mumler noe filosofisk til seg selv om hvilken båt det er, hvor den kommer fra og hvor den er på tur, så finner du det ut på noen sekunder. Full techspec, bilder av båten, siste registrerte havn, siste kjente posisjon, fart og kurs. Kort sagt, AIS light.

 

Bare husk at de kan ikke se deg på denne, om appen er alt du har.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Bare husk at de kan ikke se deg på denne, om appen er alt du har.

 

Mao som AIS A? I tilfelle er denne app´n i sammenlikning ekstremt mye rimeligere.

 

Ellers er det slik at ikke andre ser deg, men det gir likevel en svært god mulighet i dårlig sikt til å selv se båter på konflikt-kurs og man kan da kalle opp og/eller endre kurs selv.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun gratisversjonen, så stort rimeligere enn det er det nok vanskelig å finne...

 

Oppleves som realtime AIS for meg som ikke har annet enn denne appen, som sagt. Men som tidligere nevnt, den tilfører ingen sikkerhet annet enn at du enklere finner oppkallingsnavn, siden de andre ikke kan se deg på skjermen.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte den appen når jeg krysset boknafjorden midt på natten, veldig greit å se de andre båtene tydelig. Så den kan anbefales. Det er imidlertid noe dårlig dekning på enkelte kyststrekk så den funker ikke over alt. Selv om du har nett på tlf.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt marinetraffic som app og nettsted i noen år, og min erfaring er at den slett ikke alltid er til å stole på. Kjekk å ha og en artig sak, var nyttig for meg da jeg jobbet som serviceingeniør og skulle finne fram til et fartøy fra land som jeg ikke helt visste hvor hadde lagt til, men å bruke denne om bord til noe annet enn underholdning er direkte farlig.

Link to post
Share on other sites

Har haft AIS transponder ombord denna säsongen. Digital Yacht AIT2000.

 

Och visst är det ett bra hjälpmedel, inte minst om man har farleder med intensiv trafik som hemmavattnen.

 

 

Oavsett vilken metod Du använder för att ta emot signalerna så finns det ju dock ett ganska stort problem.

Det är ju nämligen bara yrkessjöfarten - och ett försvinnande litet fåtal fritidsbåtar - som har transponder ombord.

 

Så utan kompletterande radar är den fortfarande inget skydd mot kollission i mörker eller dålig sikt.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

 

 

Mao som AIS A? I tilfelle er denne app´n i sammenlikning ekstremt mye rimeligere.

 

Ellers er det slik at ikke andre ser deg, men det gir likevel en svært god mulighet i dårlig sikt til å selv se båter på konflikt-kurs og man kan da kalle opp og/eller endre kurs selv.

 

Sannhet med modifikasjoner, om man registrerer seg og installerer feks iAIS på android kan man sende posisjonen sin til marine traffic. Merk da at kun marine traffic-følgere ser deg. Tror ikke informasjonen finner veien ut på vhf-nettet (da blir jeg mektig imponert...).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Under er et bilde som viser status til MTs mottakerstasjoner en gang tidligere i år (røde er ute av drift). Når en så vet at en klasse B transponder sender typisk 5-10 NM, så kan man jo resonnere seg frem til hvor pålitelig en slik app vil være. Men for å se kunne identifisere Klasse A sendere for moro skyld er den veldig praktisk.

 

 

marinetraffic_receivers.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Med saktegående snekke har jeg brukt appen for å se om større fartøy er på vei mot min posisjon i trafikerte områder slik at jeg kan holde meg på sikker avstand, men også for morroskyld å sende min posisjon til andre, og jeg synes det fungerer overraskende bra, en må bare være klar over at posisjonene kommer via internett og at det kan være forsinkelser.

Link to post
Share on other sites

Marinetraffic er etter mitt syn IKKE et "hjelpemiddel til navigasjon".

Ikke enig der. Selv om Marinetraffic har vist seg som langt mindre presist enn jeg ønsket meg, gir det likevel relevant informasjon for sjøfarende. Den inngår som et av flere elementer i en totalitet skipperen bruker for å ferdes tryggest mulig på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Fargo: det er klart at man har nytte av å få informasjon om et fartøys posisjon, fart og kurs (jeg har selv brukt MT som hjelp før kryssing av skipsled), men når jeg er skeptisk til å kalle dette et navigasjonshjelpemiddel så viser dette til at man har langt fra noen garanti for at et fartøy faktisk vises på MT, at posisjonsinfo er oppdatert osv. D, samt at det finnes jo mange fartøy som ikke har transponder i det hele tatt. Bare en er kjent med disse begrensningene så er det jo ikke noe problem, men det skulle ikke forbause meg om det finnes båtførere som faktisk tror at MT gir et komplett bilde av trafikken. Man må bla huske at mottakerne drives av privatpersoner på dugnad, og rett som det er faller disse ut.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ikke enig der. Selv om Marinetraffic har vist seg som langt mindre presist enn jeg ønsket meg, gir det likevel relevant informasjon for sjøfarende. Den inngår som et av flere elementer i en totalitet skipperen bruker for å ferdes tryggest mulig på sjøen.

 

Der vil du gå "fem-på" mange ganger. Som Framtida skriver: Man må bla huske at mottakerne drives av privatpersoner på dugnad, og rett som det er faller disse ut. Og mange steder finnes det ikke dekning i det hele tatt.

Bare her i Oslofjorden finnes det mange hull hvor MT ikke har dekning. Dermed blir MT bare et morsomt innspill på nettet og ingen nytteverdi ombord.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...