Jump to content

AIS Marinetraffic.com


arkmarin

Recommended Posts

Generelt er vel ikke en tjeneste hvor man er avhengig av nettdekning, et fullgodt hjelpemiddel. Jeg hadde imidlertid stor glede av marinetraffic i sommer, da jeg krysset Oslofjorden fra Vollen til Kavringen med et kraftig regnvær og tåke rett sør for meg. Jeg viste både nettdekning og AIS dekningen her var kurant, og kunne unngå å havne i nærheten av et skip som hadde kryssende kurs, men var skjult i tåka. Så, jo, under vise omstednigheter kan MT være et navigasjonshjelpemiddel...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Generelt er vel ikke en tjeneste hvor man er avhengig av nettdekning, et fullgodt hjelpemiddel. Jeg hadde imidlertid stor glede av marinetraffic i sommer, da jeg krysset Oslofjorden fra Vollen til Kavringen med et kraftig regnvær og tåke rett sør for meg. Jeg viste både nettdekning og AIS dekningen her var kurant, og kunne unngå å havne i nærheten av et skip som hadde kryssende kurs, men var skjult i tåka. Så, jo, under vise omstednigheter kan MT være et navigasjonshjelpemiddel...

Men noen ganger med fletre nUtiske i feilmargin.

Jeg har vært ankommet Horten og sett på MT at jeg er på høyde med Mølen. Skummelt å navigere etter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er klart at man ikke kan stole på MT, men det er da anvendelig til langt mer enn bare "underholdning i sofaen hjemme på land", så lenge man er klar over begrensningene. Det blir jo tilsvarende med AIS, man kan ikke stole på AIS'en heller enn så lenge bruk av AIS ikke er pålagt for enhver kajakk, dermed skulle allminnelig AIS også være ubrukelig hvis man følger denne logikken?

 

Sist jeg var på Mølen og tåka plutselig kom vurderte jeg å ta opp MarineTraffic - om man unngår å krysse fjorden mens det er store ting på vei opp eller ned Oslofjorden synlig på MT, så er risikoen i allefall bittelitt redusert for sammestøt. Om man plutselig ønsker å kalle opp en nabobåt på VHF, så er det nyttig å vite navn på båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har min "My fleet" på 5 båter aktiv, og bruker denne for å følge mine båtkompiser. Alle har klasse B transpondere gående 24/7/365. Hvordan kan det ha seg at feks. tre av de oppdatteres så å si kontinuerlig, mens to kan bli hengende etter flere døgn i samme possisjon? Mon Bijou feks. ligger nå i Lillesand og er ikke blitt oppdatert på drøyt 19 timer?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det virker som at den stopper når man har ligget stille en stund, noe jeg faktisk har. På en annen side, tror jeg at jeg trykket på "Stop Sailing" i går da vi ankom Lillesand.

Fik uten å be om det en helt ny Mais for et par dager siden. Den hete "OnCourse" Litt annerledes å bruke, men med litt oppstartsproblemer, går det tålelig greit.

Ser sånn ut.

bilde

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK Rør, da er forklaringa i ditt tilfelle at transponder var slått av. Trodde du hadde klasse B som stod på kontinuerlig. Forklarer ikke en annen på lista som ligger i skipsleia mellom Honø og Ålbæk på tredje døgnet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

OK Rør, da er forklaringa i ditt tilfelle at transponder var slått av. Trodde du hadde klasse B som stod på kontinuerlig. Forklarer ikke en annen på lista som ligger i skipsleia mellom Honø og Ålbæk på tredje døgnet?

 

 

Dette er kopiert fra MarineTraffic:

The User acknowledges and agrees that the AIS Data provided by MarineTraffic may be inaccurate or incomplete and are subject to error, delay or change. Reliance upon or use of such AIS Data shall be at User's risk.

 

Siden tjenesten er basert på frivillige entusiaster som setter opp mottakerstasjoner og egenrapportering (mAIS/OnCourse), vil kvaliteten bli deretter.

Mottakerstasjonens utstyr kan av ulike årsaker få driftsavbrudd. Rekkevidden på AIS klasse A og klasse B er også av betydning når man er "langt fra land". Egenrapporteringen kan også bli ustabil pga dekningsforhold. Dersom man f.eks oppholder seg i randsonene 2G/3G vil datatrafikken stanse under taleanrop på en smarttelefon.

Når det gjelder fenomenet at "en annen på lista som ligger i skipsleia mellom Honø og Ålbæk på tredje døgnet", skyldes dette at denne båten ligger i flåtelista. Når man velger visning av "My Fleet", vil siste kjente posisjon vises uvilkårlig - selv om det er månedsvis siden siste oppdatering.

Hvorfor MarineTraffic velger å vise spøkelsesdata må de selv svare på. Når man bruker MarineTraffic er det viktig å sjekke "Position received-feltet". Dette er ikke noe sanntidssystem!!

 

Når man ser på Tom Rørs spor de siste dager på MarineTraffic, ser man tydelig hull i rapporteringen rundt Jæren og i Lista-området. Jeg aner ikke årsaken til dette, men jeg vil tro det skyldes mobildekningen.

 

Jeg har selv AIS-transponder og hjemmehavn i Holmestrand. Enkelte ganger i sommer har jeg opplevd at mine små "badeturer" Gåserompa ikke blir registrert av MarineTraffic. Om dette er en kombinasjon av 2W sendereffekt og radioskygge, vet jeg ikke. Derimot vet jeg at min AIS har vært påslått 24/7 siden 1. mai.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jag har en Digital Yacht AIT2000 som stått påslagen mer eller mindre kontinuerligt under sjösatt tid sedan 2012.

 

Jag har uppenbarligt bra MT täckning i hemmahamnen och man har regelmässigt sett att systemet kontinuerligt mottagit positionsrapporter med några minuters mellanrum från min båt.

 

Men nu har det hänt något för nu kommer positionsrapporterna bara sporadiskt med långa mellanrum.

Och detta trots att andra båtar i samma hamn markeras med ständigt nya positionsrapporter.

 

Så jag misstänker att min AIT2000 har börjat fuska.

Jag har fortfarande normal direktmottagning på datorer i båten av andra båtar i närheten.

 

Om det inte rättar till sig så kommer jag att skicka transpondern till Digital Yacht för service i vinter.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Framtia: Jeg ville først prøvd å sjekke om dine signaler registreres av de andre båtene i havnen, i tilfelle at det er noe med MT som gjør at dine posisjonsrapporter ikke vises.

 

Yapp, jag skall försöka kolla det.

 

MT har vel noen filter som gjør at båter med uendret posisjon ikke synes?.

 

Nä det tror jag inte för om man förstorar upp andra stillaliggande båtar så brukar man kunna se att det markeras massvis med positioner.

 

      Red: Kanske har ändrats, för nu kan jag inte se sådana 'svärmar' av positionsrapporter.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Tvedestrand har jeg konkludert med at Mt har mangelfull dekkning. Har derfor vurdert å tilby å sette opp en stasjon for Mt. Er det noen som har erfaring med å huse en slik installasjon?

Jeg har en enkel mottaker fra Digital Yacht. Den har en antenne på taket av huset og er tilkoplet en PC, som alltid er påslått. Jeg dekker stort sett Trondheimsfjorden. Lastet ned et program anbefalt av Mt. Det heter Nmea Router og det virker bra under Windows10. Tidligere brukte jeg et proram med navn AISDispatcher, men det virket dårlig etter oppgradering til Win10.

 

Se forøvrig første innlegg i denne tråden. Der gir jeg flere detaljer om mitt oppsett.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det  kunne godt vært gjort av meg, - ja. Men nå er nok ideen oppbrukt.

 

Men dette møter alltid Trude på hodeputen i sengen når hun har vært bortreist og kommer hjem igjen.

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I Tvedestrand har jeg konkludert med at Mt har mangelfull dekkning. Har derfor vurdert å tilby å sette opp en stasjon for Mt. Er det noen som har erfaring med å huse en slik installasjon?

 

Hej

Jag kontaktade Marine Traffic då jag också finns i ett område med dålig täckning. Efter lite mailväxling med foto och annat fick jag utrustning som mottagare och Vhf antenn. Mottagaren kopplade jag bara via en nätverksladd direkt i min router, jag har fiber. Allt var förprogrammerat i burken jag fick. Här är länk till erbjudandet http://www.marinetraffic.com/en/p/expand-coverage

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke AIS-stasjon fra dem. De mente jeg var i et område som var bra dekket, og det stemte vel sånn halvveis. Inne i sundet der jeg bor hadde de ikke dekning.

 

Jeg endte opp med å kjøpe en USB-dongel med radiomottaker, antenne og 20 meter coax-kabel. Satt opp antenna på taket og skrev et lite program slik at jeg får sendt data både til MarineTraffic og aishub.net. Alt i alt er jeg dermed fornøyd med å ikke få utstyr da jeg nå leverer til aishub.net også og ikke bare MarineTraffic.

 

Jeg fikk også fikset det slik at jeg klarer å ta inn begge kanalene på en gang uten å drive med channel hopping. Jeg ser at det er en del billigutstyr som gjør det.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Marinetraffic.com og aishub.net er kommersielle aktører som baserer sin virksomhet på frivillighet fra bidragsyterne. De har etterhvert fått så stor dekning at de kan selge produktene sine videre med god fortjeneste. Vi som brukere av informasjonen som vi selv er med på å fremskaffe, får ikke full tilgang uten at en må punge ut med noen kroner.
Jeg har nevnt dette tidligere her på forumet - det er ingenting i veien for at båtfolket i Norge kan gå sammen om å samle AIS informasjon og få presentert sanntids informasjon om feks lystbåtflåten på en egen dedikert side uten reklame og andre forstyrrende elementer. Teknologien er kjent og kunnskapen her på forumet er tilstede. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...