Jump to content

Prosjekt Bayliner 285 Ciera - 2003

ole-m

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Så var Webasto vermeren på plass, ble 6 uttak, og overraskende hvor mye varme den gir.

Hella Xenon Bauglys ble montert i helgen

mai1.jpg

mai2.jpg

Ble bra dette, brukte sika 291 marine fugemasse til å tette med, monterte xenon ballast i dreggluka høyt opp som mulig slik at ikke de blir revet av med vinsjkettingen.

Skal bli spennennde og se om de er montert i riktig høyde.

Redigert av ole-m (see edit history)

Måtte bytte ut den gamle ekkoloddsvingeren i bunnen, satt sikkelig trangt til. Måtte banke ut den gamle med spett, så lime i en treplugg i det gamle hølet for å få senterstyring til det nye hullet som var litt større. (typisk)

Så lå båten slik til på hengeren at ikke den nye giveren gikk inn, så måtte jeg jekke opp båten i hekken så langt at den smatt inn.

Laget en V-kubbe av en furustokk og brukte en 2 tons garagejekk , denne klarte det såvidt å løfte den.

Så inn med ny Garmin giver til 720S som viser ned mot 600m dybde og vanntemp. Vi har nok ikke slike dyp her i katetrgatt ! , men kjekt å ha :yesnod:

Brukte godt med sika 291 marine rundt giver, dumt at det renner vann inn her :sweat:

imgp4006.jpg

disse frontlysene har blitt diskutert før her på BP mange ganger! Om du er i nattseilas vil disse ødelegge nattsynet ditt. Eneste verdi er når du skal legge til kai å finne båsen din på brygga. etter min mening helt ubrukbart og unyttig utstyr, men det ser jo sikkert tøft ut!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

He he, neida skal bruke de med vett, men har kjørt noen turer sent på høsten på kveldstid, og da er det bek mørkt og jeg er som regel alene utpå fjorden.

Får teste å se hvordan det fungerer, i høst surret jeg fast ei 50w håndlyskaster foran på baugen, og det hjalp veldig. Men havet sluker lyset, så man trenger

sterke lamper hvis man skal se noe.

Så var det litt for dårlig med vindu i stikkabin, var kun et som gitt inn i båten under kalesjen ute. Blir veldig

varmt her på morgenne når solen står på. Bestilte et nytt vindu fra Bomar i USA, og etter 4 uker kom det.

Lagde en mal, og målte flere ganger for å være sikker på hullet ble riktig, og sagde ut, fuga godt med Sika 291 marine, og det var enkelt å skru det på plass.

Nå kan barna lufte fra skrogsiden, og se litt ut også.

port1.jpg

Her er malen laget av skjærefolie, og allt er klart til hulltagning.

port2.jpg

Borra et gull i hvert hjørne med størrelse som passet radien. Tapet med Gaffa slik at ikke saga river opp gelcoaten.

port3.jpg

Fiks ferdig, tok nok ikke mere en en times tid totalt, men prisen på portlight fra USA..................snakker vi ikke om :lipseal:

Dashboardet var ikke mye vakkert, så her var det også noen timers jobb!

Valgte å bruke en spesialplastplater, som jeg laget til selv.

Brukte stikksag, hullsag og fil for å få det så likt som orginalen som mulig, brukte de gamle som mal.

Vagte supersvitch brytere fra Maritim med lys, ganske bra pris på disse og ok kvalitet.

Det tok nok en hel dag å lage til begge platene, selve monteringen gikk greit, bortsett fra at alle kabler

fra det gamle br.panelet og til de nye bryterene var selvfølgelig for korte.

Måtte skjøte på disse 15 cm , og her var det mange kabler, skajøtet de med lodding og krympestrømper.

dach0.jpg

Ikke akkuratt så veldig pent, og rattet er SIKKELIG stygt, etter min mening passer dette ikke i båt, men i en bil!

dash1.jpg

Kjekt å ha et sakserullebord, som jeg kan reg i den høyden jeg vil, og fint å stå ute på rampa å jobbe i solen :yesnod: . Dremel er et gullverktøy, og Fein saga også da, helt unnverlig begge deler.

Og Peltor da...må passe på øra vettu :yesnod:

dash2.jpg

Ferdig, ble faktsik ganske bra :lol: Garmin 270s, Hella led kartlyslampe og nytt kompass med lys.

Brukte den gamle Raymarine VHF'en, som var helt ok, den blir jo ikke mye brukt, har installert DAB radio, og her går jo værmeldinga uti fjorden i timelapse døgnet rundt. Men kjekk å ha i nød.

Kartlampa var kul, fire trinn med rødt lys og fire med hvitt lys.

dddddddddddddddddddddd.jpg

Måtte ta bilde av det gamle stygge org rattet da, for å minne om hvordan det så ut, detta ska jeg kaste i skauen.......eller :nonod:

Anders: ole-m truer med sjøsetting i dag, og det skjer jo rett utenfor heimen her. Så da får jeg ta med meg kaffekoppen og holde overoppsyn nede i havna. kan jo ikke ha noe av at slike hendelser går ubemerket hen. Litt rart med disse rakstingene som ikke drikker kaffe, så jeg får vel grave dypt i skuffen her å se om jeg kan finne en tepose å tilby vel.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

• 2 uker senere...

Så var det tid for sjøsetting, det var mye som tok lengre tid enn jeg hadde trodd......

Men det blir mere jobb til vinteren igjen, åpne pulpit, og noe annet småtteri.

Men nå er det ferietid som står fremfor oss, førstkommende helg er det Båtplassentreffet på Sand marina Hvaler, og etter dette blir det 14 dg nedover svenskekysten :thumbsup:

fjord3.jpg

Klar for avgang til marina, med over 3m bredde er det viktig med varsellys og god merking

fjord4.jpg

Kran er det beste å bruke, selv om jeg kunne kjørt hengeren uti vannet, men da varer ikke hengeren lenge....

fjord1.jpg

Første prøvetur, jammen gjorde den 33 knop :lol:

fjord2.jpg

Så var den trygt fortøyd etter prøveturen, så får vi håpe på mange solfylte dager i sommer.

God sommer til dere alle :smiley: , videre oppdateringer på denne tråden kommer til vinteren

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...