Jump to content

olje og lakke trebåt


Plattgatter 76

Recommended Posts

Hei :)

 

Lurte på om det var noen som hadde noen gode råd og komme med :) Jeg har fått tak i en plattgatter som trengs en del tlc :) har ikke vært lakket på mange mange år og må tas helt ned grunnet dødlakk ++.

 

Tenkte jeg skulle ta skrog og overbygg og fått lakket det i år men for og få litt sommer på sjøen så lurte jeg på om det var mulig og gjøre følgende .

 

 

Skrape,pusse begge deler også tenkte jeg og ojle skrog og la det være kun oljet i år også olje og lakke overbygg og dekk skikkelig også kan jeg fortsette med skroget til høsten og pusse ,olje på nytt også lakke da ?

Takknemlig for alle forslag

 

Mvh Tommy

Link to post
Share on other sites

Du gjør klokt i å dele opp prosjektet i flere deler, og ikke kaster deg over alt på en gang. Men skal du ta overbygget og dekket i år bør du både olje og lakke. Uten lakk vil treverket ikke ha noen beskyttelse mot vann, slitasje og solens UV-stråler, og du kan risikere å sitte igjen med en kjempejobb for å få den pen igjen.

 

Hvis du ønsker å olje overbygget/dekket så sørg for å få skrapet og pusset vekk alle gamle lakkrester, hvis ikke kan du få et skjoldete resultat. Når du skal olje så påfør oljen vått-i-vått, gjerne over flere dager, til treverket ikke trekker mer. Når du da sier deg ferdig er det VIKTIG at du tørker treverket skikkelig rent for alle gjenværende oljerester. Hvis ikke vil lakken sitte dårlig.

 

Når du skal lakke bør det gjerne ha gått noen dager siden du avsluttet oljingen. Vask så all treverk som skal lakkes med rødsprit. Oljen skal være inne i treveket og beskytte det mot råte, ikke på utsiden. Det første strøket med lakk bør du fortynne 50/50% med white sprit. Du bør ha 6 strøk med lakk for å sikre at den ikke ramler av igjen. når du lakker trenger du ikke pusse mellom hvert strøk, så lenge du lakker et nytt strøk med lakk en gang i døgnet. Venter du lenger bør du matte lakken lett med pussepapir og vaske før neste strøk.

 

 

Lykke til, følger du denne oppskriften får du garantert et strøkent og varig resultat :thumbsup: Har du flere spørsmål kan du søke opp Trebåttråden og spørre der inne, der er det mange som kan svare :yesnod:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Jeg hiver meg på å sier meg enig i det som er skrevet her. Det eneste jeg ville gjøre er å matte ned bakken skikkelig etter det 6. strøket med 320 papir på maskin for å jevne ut appelsinhud som blir veldig synlig. Er det mahogny vil det også være en vurdering å beise før lakking. Mange ser på dette som juks, men det bevarer rødfargen betydelig lengre.

 

Lykke til, og kom gjerne med bilder.

 

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Er det mahogny vil det også være en vurdering å beise før lakking. Mange ser på dette som juks, men det bevarer rødfargen betydelig lengre.

Beise er et fint tips uansett. Amalie fikk et strøk med mahognibeis før Benar-olja, og resultatet ble helt topp!

Redigert av Trond Østli (see edit history)

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...