Jump to content

Hvordan montere på svinghjulet på Honda BF75(7,5hk)?

Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Heisann

Jeg fikk tak i en Honda BF75 som er på 7,5 hk. Den er fra midten av 80-tallet tror jeg. Forrige eier hadde demontert dette for å bytte kamreima og han hadde ikke fått det på igjen.

Jeg har prøvd stortsett alt, men det vil ikke på uansett hva jeg gjør. Det sitter to statorer under svinghjulet, som stopper opp alt. Det er ingen justeringsmuligheter på statorene, men jeg prøvde med å ta av skruhylsene på den ene. Har dere tips? Det er del 6 og 3 som svinghjulet stopper opp i.

1209.png

Mvh

Kaptein Fredrik

Guest Kaptein Fredrik

Jeg har funnet ut at det er ihvertfall orginalt svinghjul, men jeg mangler nesten 2mm klaring mellom svinghjul og statorer. Jeg tror det enkleste vil bli å ta vinkelsliper med flapdisk og slipe litt på stålkantene til statorene og slipe litt på innsiden av svinghjulet. Har dere forslag?

Guest Kaptein Fredrik

Svinghjuletts magneter er bare plassert inni der, og så er det festet stålplate over dem som er naglet fast. Så det er ingen mulighet for at dem har flyttet på seg. Jeg skal ta noen bilder når jeg kommer hjem. Mulig jeg sliper av en liten mm på statorene.

Men det er ihvertfall ett lite rustlag inni svinghjulet som må pusses bort.

Guest Kaptein Fredrik

Her er noen bilder. Som dere ser så er det ingen justeringsmuligheter for å flytte statorene frem og tilbake.... Den ene magneten hadde forrige eier knust.

p1050512.jpg

p1050518.jpg

p1050520.jpg

p1050521.jpg

p1050523.jpg

Mulig det går an å slipe av en mm på denne stålkanten her på statoren?

p1050528.jpg

Som dere ser så sitter den veldig tett inntil. Så tett at det ikke går å svinge svinghjulet rundt.

p1050531.jpg

Takker for svar så langt :wink:

EDIT: her fant jeg shop manualen til motoren. http://boatinfo.no/lib/honda/manuals/bf75bf100.html#/50 men jeg ble ikke noe klokere på den.

Mvh

Kaptein Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...