Guest Kaptein Fredrik Startet 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2012 Heisann Jeg fikk tak i en Honda BF75 som er på 7,5 hk. Den er fra midten av 80-tallet tror jeg. Forrige eier hadde demontert dette for å bytte kamreima og han hadde ikke fått det på igjen. Jeg har prøvd stortsett alt, men det vil ikke på uansett hva jeg gjør. Det sitter to statorer under svinghjulet, som stopper opp alt. Det er ingen justeringsmuligheter på statorene, men jeg prøvde med å ta av skruhylsene på den ene. Har dere tips? Det er del 6 og 3 som svinghjulet stopper opp i. Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Jeg har funnet ut at det er ihvertfall orginalt svinghjul, men jeg mangler nesten 2mm klaring mellom svinghjul og statorer. Jeg tror det enkleste vil bli å ta vinkelsliper med flapdisk og slipe litt på stålkantene til statorene og slipe litt på innsiden av svinghjulet. Har dere forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det første eg tenkjer om det er at å slipe inni svinghjulet, det er fali det, fordi det skal so lite ubalanse til før vibrasjonen blir voldsom. Men dette med plassmangel må då ha ei årsak - har magnetane inni svinghjulet vore løyst og blitt feilmontert? Magne Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Svinghjuletts magneter er bare plassert inni der, og så er det festet stålplate over dem som er naglet fast. Så det er ingen mulighet for at dem har flyttet på seg. Jeg skal ta noen bilder når jeg kommer hjem. Mulig jeg sliper av en liten mm på statorene. Men det er ihvertfall ett lite rustlag inni svinghjulet som må pusses bort. Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 http://marine.honda.com/pdf/manuals/3193501.pdf Mulig det er noe hjelp å finne her. Har forøvrig flere stk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 (redigert) Her er noen bilder. Som dere ser så er det ingen justeringsmuligheter for å flytte statorene frem og tilbake.... Den ene magneten hadde forrige eier knust. Mulig det går an å slipe av en mm på denne stålkanten her på statoren? Som dere ser så sitter den veldig tett inntil. Så tett at det ikke går å svinge svinghjulet rundt. Takker for svar så langt EDIT: her fant jeg shop manualen til motoren. http://boatinfo.no/lib/honda/manuals/bf75bf100.html#/50 men jeg ble ikke noe klokere på den. Mvh Kaptein Fredrik Redigert 8.Mai.2012 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det er rust bak magneten som presser dem utover. Bytt svinghjul. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Det er rust bak magneten som presser dem utover. Bytt svinghjul. Takk for svar(et jeg ikke håpet på hehe). Jeg la merke til at det var ett lite mellomrom mellom magnet og stålplata så det kan stemme. Vet du noe om hvor jeg kan få tak i svinghjul? Jeg fant dette http://www.boats.net/parts/detail/honda/H-31100-881-010ZC.html Mvh Kaptein Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
step Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Bor ut naglene fjern rusten monter med nye nagler. Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Ankerdrammen Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Hei.Du kan jo krympe dian over spolene med en syl. rundfil i rett dim. Uansett trengs det en ny magnet eller kansje ett hjul.Den ene magneten kan kansje begynne å strø litt med dertil bekymmer De gamle Hondane er gode på å ruste. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2012 Bor ut naglene fjern rusten monter med nye nagler. Det skal jeg gi ett forsøk etter båtutsettet. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.